جشن‌ها و فستیوال‌های تایلند را بهتر بشناسیم!

0

تایلند یکی از محبوب‌ترین و پُر گردشگرترین کشورها در جنوب شرقی آسیاست. یکی از چیزهایی که باعث می‌شه همه‌ساله گردشگرهای زیادی به تایلند سفر کنن، جاذبه‌ها و شوق تجربه کردنِ فرهنگ و آداب‌ورسوم متنوع مردم تایلنده. کشور تایلند، سرزمینِ شادی، هیجان و لبخنده؛ به‌طوری‌که همه‌ساله جشن‌های زیادی در این کشور برگزار می‌شه. ما در این مطلب و در آژانس هواپیمایی «عالی‌گشت» به‌طور مشخص و به تفکیک ماه‌های میلادی به برخی از رخدادها، جشنواره‌ها و فستیوال‌های مهمِ تایلند خواهیم پرداخت.

مهم‌ترین جشنواره‌ها و فستیوال‌های تایلند

ژانویه

  • ۱۸ الی ۲۰ ژانویه، جشنواره‌‌ی چتر و نمایشگاه صنایع‌دستی و یک سری مسابقات مختلف هنری در دهکده‌ای کوچک در نزدیکی شهر سن کامپهائنگ، واقع در استان چیانگ مای برگزار می‌شه؛ بیشتر مردم این دهکده از طریق درست کردن همین چترها امرارمعاش می‌کنن و برپایی چنین نمایشگاهی یادآور هنر صنایع‌دستی اونهاست.
  • هرساله در بیست و سه ژانویه الی اول فوریه در شهر سوپان بوری، نمایشگاه یادبود (Don Chedi) برگزار می‌شه؛ برپایی این نمایشگاه یادآور نبرد تاریخی هست که گفته می‌شه در قرن ۱۶ میلادی شاه نارسوان (Naresuan) کبیر، فرمانروای آی وتایا، بر روی فیل و طی مبارزه‌ای تونسته فرمانده‌ی دشمن رو شکست بده و کشور رو از اشغال نیروهای دشمن نجات بده.

 

 

فوریه

  • ۱ الی ۳ فوریه، جشنواره سه‌روزه گل در شهر چیانگ مای در شمال تایلند برگزار می‌شه. این نمایشگاه برای نشون دادن گل‌های زیبا و گیاهان تزئینی‌ست. در این جشنواره مردم با گل و گیاهان، وسایل نقلیه‌ رو تزئین و در شهر رفت‌وآمد می‌کنن.
  • ۵ الی ۱۶ فوریه، مراسم سال نو چینی و رژه شیر و اژدها در شهر ناکون سووان (Nakhon Sawan) برگزار می‌شه. در این روز مردم با برپایی رژه ‌شیر و اژدها از خدای اژدهای طلایی قدردانی می‌کنن.
  • ۱۶ الی ۱۹ فوریه، نمایشگاه شاه نارای (Narai) کبیر در شهر لوپ بوری (Lop Buri) برگزار می‌شه. شاه نارای در زمان خلافت خود و در شهر آیوتایا تونست روابط دیپلماتیک سیام (نام قدیم تایلند) را با دیگر کشورهای مختلف جهان برقرار کنه که این رخداد در بین سال‌های ۱۶۵۶ تا ۱۶۸۸ میلادی اتفاق افتاده.
  • همه‌ساله در ۲۰ فوریه  جشنواره پرنده‌های حصیری در شهر چای نت (Chai Nat)  با شکوه و هیجان خاصی برگزار می‌شه و علاقه‌مندان زیادی رو به سمت این شهر می‌کشونه.
  • در ۲۶ فوریه نمایشگاه رب‌النوع لیم کو نیائو (Lim Ko Niao) در شهر جنوبی پتانی (Pattani) برپا می‌شه. لیم کو نیائو نام رب‌النوعی است که مردم شهر پتانی در جنوب تایلند بر این باورند که اون دارای قدرت جادویی‌ست.

مارس

  • در تایلند بین یکم تا سوم مارس، جشنواره‌ای به اسم کائوپنکون (Kao Phan Kon) برگزار می‌شه. این جشنواره که همه‌ساله در شهر لوی‌ات (Loi Et) برپاست ۱۳ داستان بودایی به معرض نمایش گذاشته می‌شه.
  • از دیگر جشنواره‌هایی که در شهر بانکوک تایلند برگزار می‌شه، می‌تونیم به جشنواره بادبادک‌ها اشاره‌ کنیم؛ این جشنواره‌ها از محبوب‌ترین جشن‌ها در تایلندست که با حضور ده‌ها بادبادک‌باز حرفه‌ای برگزار می‌شه و شرکت‌کنندگان با به پرواز درآوردن کایت و بادبادک‌ها، اون هم با طرح‌های مختلف، ضمن رقابت با همدیگه، آسمون شهر رو هم زیباتر می‌کنن. این جشنواره اونقدر شاد و هیجان انگیزه که مردم از سراسر دنیا در اون شرکت می‌کنن و از اون لذت می‌برند.

آوریل

  • هشتم تا پانزدهم آوریل جشنواره‌ای به نام (Dok Khun Siang Khae) برگزاره می‌شه که مردم به این دلیل که به سال نوی سنتی تایلندی یا همون سونگ کاران نزدیک می‌شن، خونه‌های چوبی‌ای که برای مجسمه‌های بودا آماده کردن رو تمییز می‌کنن و به راهبان بودایی غذا می‌دن.
  • بین ۱۱ الی ۱۵ آوریل، مراسم سال نو تایلندی، در شهر چیانگ مای در شمال تایلند برگزار می‌شه. به سال نو سنتی تایلند، سونگ‌کاران (Songkaran) گفته می‌شه و به معنی حرکت کردن و تغییر مکان دادنه. روز سونگ‌کاران که ۱۳ آوریله، روز احترام به سالمندانه که افراد جوان‌تر خانواده به بزرگ‌ترها آب مقدس هدیه می‌دن و ادای احترام می‌کنن و روز ۱۴ آوریل را به احترام بنیان خانواده، روز خانواده نامیدن.
  • به‌طورکلی در تایلند از ۱۳ تا ۱۵ آوریل، همه‌ساله جشن آب برگزار می‌شه. این جشن در شروع فصل بارون بوده و از جذاب‌ترین جشن‌های تایلند به‌حساب می‌آد. در این روز مردم تایلند برای خوش‌شانسی و ادای احترام به بودا دور هم جمع می‌شن و به همدیگه آب می‌پاشن؛ چراکه در فرهنگ تایلندی آب پاشیدن بسیار خوش یمنه. این جشن در ایالت چیانگ مای در شمال تایلند با شکوه و عظمت خاصی برگزار می‌شه. امروزه در تایلند این جشن به مدت ۳ روز برپاست و شامل آب‌بازی، آب‌پاشی با سطل، شلنگ و تفنگ‌های آب‌پاش بر روی مردم محلی و توریست‌هایی است که در اون منطقه جمع می‌شن.

 

 

می

  • ده الی دوازدهم مِی، مراسم شخم‌زنی سلطنتی، توسط مقامات ارشد وزارت کشاورزی و تعاون در تایلند برگزار می‌شه. این سنت دیرین از زمان باستان برای تقویت روحیه کشاورزان بوده. بسیاری از کشاورزان عقیده دارن که می‌تونن فراوانی نعمت کشاورزی را پیش‌بینی کنن. این مراسم مجدداً در سال ۱۹۶۰ توسط پادشاه بامیبول آدیولادج انجام شد که از اون زمان فصل کاشت برنج به‌طور رسمی اعلام شد.
  • در همین زمان (۱۰ الی ۱۲ می) به مدت ۲ روز فستیوال پرتاب موشک نیز در شهر یاسوتون (Yasothon) برقراره که باز هم کشاورزان هم‌زمان با فصل کاشت برنج، با پرتاب موشک از خدایان می‌خوان که بارون کافی برای محصول‌هایی که کاشتن، بفرسته.

ژوئن

  • در ماه ژوئن جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شه که گردشگرهای زیادی رو جذب این کشور می‌کنه. ریشه هرکدوم از این جشن‌ها بر اساس یک داستان معروفه؛ مثلاً جشنواره‌ای در ماه ژوئن برگزار می‌شه که بر اساس یکی از داستان‌های معروف بودایی‌ست که در این جشن مردان جَوون لباس‌هایی به شکل ارواح می‌پوشن و مجسمه بودا رو همراهی می‌کنن و از اون طرف راهبان بودایی نیز داستان کامل شدن فکری بودا و رسیدن به نیروانا یا انسان کامل را توضیح می‌دن.
  • ۲۶ ژوئن سالگرد تولد شاعر معروف تایلندی به نام Sunthon Phuu است. این روز در یونسکو ثبت شده و مردم تایلند به یاد این شاعر، مراسمی در پارک یادبود سانتون پو در شهر رایونگ Rayong برگزار می‌کنن.

جولای

  • در ۲۴ الی ۲۵ جولای و هم‌زمان با روز بودائی جشنواره اهدای گل یا Tak Bat Dok Mai برگزار می‌شه؛ این جشنواره که در شهر سارا بوری (Saraburi) برپاست، راهبان بودایی از معبدهای خودشون خارج نمی‌شن ولی به نشانه‌ی احترام به بودا، هدایا و گل‌هایی تقدیم می‌کنن.
  • ۲۵ جولای با فستیوال شمع در شهر ابون راچاتانی Ubon Ratchathani مصادفه؛ که در این روز مردم ابون راچاتانی به سبب تلاش راهبان که در روز بودایی از معابدشون خارج نمی‌شن، شمع‌های بزرگی رو که از موم عسل ساخته شده، تزیین کرده و به معابد هدیه می‌دن.

 

 

آگوست

  • ۱۲ آگوست سالگرد تولد ملکه و روز مادره؛ روز مادر به زبان تایلندی مائه هِنگ چت گفته می‌شه. از اونجایی که ملکه‌ی مادر، حکم مادر تایلند رو داره، مردم این روز رو جشن می‌گیرن. ملکه تایلند، سیریکیت (Sirikit) در سال ۱۹۲۳ میلادی و در روز جمعه متولد شده و از اونجایی که رنگ آبی روشن، رنگ روز جمعه است، مردم در این روز برای ادای احترام به ملکه، رنگ آبی می‌پوشن.

    سپتامبر

  • علاوه بر جشن‌ها، یکی از جذابیت‌های که باعث می‌شه گردشگرهای زیادی به تایلند سفر کنن، برگزاری مسابقاته. یکی از این مسابقات که با هیجان زیادی برگزار می‌شه و طرفدارهای زیادی رو هم به محل مسابقه می‌کشونه، مسابقات قایقرانی‌ست که در ۲۱ الی ۲۵ سپتامبر در شهر ناراتیوات (Narathiwat) برگزار می‌شه.

اکتبر

  • یکی از هیجان‌انگیزترین جشن‌هایی که در پوکت برگزار می‌شه، جشنواره گیاه‌خواران Phuket است. زمان این جشنواره ۵ الی ۱۴ اکتبره. این جشن بر پایه‌ی باورهای چینی‌ست که بر این عقیده هستن که در ماه نهم قمری باید برای حفظ سلامتی‌شون به مدت ۱۰ روز از خوردن گوشت پرهیز کنن؛ مراسم مربوط به این جشنواره در کنارِ معبدهای موجود در جزیره پوکت انجام می‌گیره؛ اما یکی از وحشتناک‌ترین قسمت‌های این جشن، ریاضت کشیدن مردم هست؛ مردان و زنان در این روز با سوراخ کردن بدنشون یا راه رفتن روی آتیش ریاضت می‌کشن و باور دارن که با این کار خدایان از اونها محافظت خواهد کرد. انجام این کارها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شه؛ چراکه تبعات جبران‌ناپذیری مثل مرگ در انتظار شرکت‌کنندگانه.
  • ۱۷ الی ۲۱ اکتبر جشنواره قایق‌های نورانی در رودخونه مکونگ در شهر ناکون پانوم (Nakhon Phanom) و به مناسبت تموم شدن فصل بارون برگزار می‌شه.
  • ۱۸ الی ۲۱ اکتبر جشنواره قلعه‌های مومی و مسابقات قایقرانی برگزار می‌شه. مردم شمال شرق تایلند در زمانی که فصل بارون بودایی تموم ‌می‌شه، با استفاده از موم زنبورعسل، معبدهای کوچیک بودایی می‌سازن و باور دارن که با این کار آینده‌ی خود رو پس از تولد تعیین می‌کنن. نمونه‌ای از این فستیوال در شهر ساکون ناکون (Sakon Nakhon) برگزار می‌شه که علاوه بر ساختن قلعه‌های مومی، مسابقات قایقرانی نیز برگزار می‌کنن.
  • یکی از اعیاد بودایی که در اون مردم مجسمه‌های بودایی رو به‌صورت تزیین‌شده بر روی ارابه‌ها حمل می‌کنن، جشنواره Chak Phra و Thot Phapa است ؛ در این جشنواره مردم به راهبان بودایی لباس‌های به رنگ زعفرون هدیه و به معابد نیز کمک‌های مادی زیادی می‌کنن. این جشنواره همه‌ساله در ۱۷ الی ۱۹ اکتبر در شهر سوراتانی (Surat Thani9) برگزار می‌شه.

نوامبر

  • در تایلند تفریحات و مسابقات زیادی وجود داره که بسیار لذت‌بخش و هیجان انگیزه و در میون گردشگران بسیار محبوبه که از بین اون‌ها می‌تونیم به مسابقات قایقرانی‌ و ورزش‌های آبی‌ اشاره کنیم؛ همه‌ساله در ۶ الی ۱۰ نوامبر در شهر ناکون راچاسیما (Nakhon Ratchasima) مسابقات قایقرانی با شور و هیجان خاصی برگزار می‌شه که علاقه‌مندان به ورزش‌های آبی رو به سمت خودش می‌کشونه.
  • هرساله در روز ماه کامل از دوازدهمین ماه تقویم قمری تایلند، یکی از جذاب‌ترین جشن‌های تایلند در سراسر کشور و به‌طور خاص در شهر سوخوتای (Sukhothai)، پایتخت سابق تایلند برگزار می‌شه که لوی کراتونگ (Loi Krathong) یا جشن کامل نام داره؛ این جشن یک جشن ساحلی شبانه‌ست که موردتوجه بسیاری از توریست‌ها در سراسر جهانه. در طی این مراسم، مردم قایق‌هایی که با گندم درست کردن رو، بر روی آب‌ها شناور می‌کنن. لوی در لغت به معنای شناور کردن و کراتونگ به معنای کلکی به شکل نیلوفر آبی و ساخته‌شده از برگ موزه. این جشن در شب یا زمان گرگ‌ومیش برگزار می‌شه که مردم با گذاشتن یک گل و شمع و سکه و ۳ عدد عود بر روی کلک‌ها و رها کردن اون‌ در آب‌ها و رودخونه‌ها به الهه‌ی آب‌ها ادای احترام می‌کنن و معتقدند که با این کار کینه و پلیدی‌ها از اونها دور می‌شه؛ البته قبل از رها کردن این کلک‌ها، مردم آرزو می‌کنن و باور به این موضوع دارند که اگر شمع اونها تا زمانی که ازنظر خارج نشده، روشن بمونه آرزوی اونها برآورده شده. از دیگر مراسمی که در این روز برگزار می‌شه کوتاه کردن مو و ناخنِ؛ چراکه اونها باور دارند که با این کار گناه و بدی از اونها دور می‌شه. در چیانگ مای روز قبل از لوی کراتونگ رو جشن می‌گیرن و فانوس‌ها که به شکل بالن هستن رو در شامگاه رها می‌کنن تا بداقبالی از اونها دور بشه و نور فانوس، راه درست رو در زندگی به اونها نشون بده.
  • در ۱۶ الی ۱۷ نوامبر در شهر سورین (Surin) نمایش فیل‌ها برگزار می‌شه؛ البته در تمام طول سال و در سراسر شهرهای تایلند نمایش فیل‌ها برپاست؛ اما در این زمان، نمایش فیل‌ها با شکوه و عظمت خاصی برگزار می‌شه.
  • اگه شما از ۲۳ نوامبر تا ۵ دسامبر در شهر کانچانابوری (Kanchanaburi) باشید، شانس این‌رو دارید که در مراسم گرامیداشت پل رودخونه‌ی کؤای شرکت کنید. این پل در جریان جنگ جهانی دوم ساخته شده و گفته می‌شه که در اون زمان، ارتش ژاپن برای اینکه تجهیزات خودش رو به برمه برسونه، با کمک ۱۶۰۰۰ اسیر جنگی در طی ۱۶ ماه این پل رو ساختن که البته در نهایت بعده ۲۰ ماه توسط متفقین بمبارون شد.
  • ۲۹ نوامبر الی ۱۰ دسامبر نمایشگاه ابریشم در شهر خون کائن (Khon Kaen) برگزار می‌شه که اگه شما به منسوجات علاقه‌مند هستید می‌تونید در این زمان به شهر خون‌کائن (Khon Kaen) برید.

 

 

دسامبر

  • یکی از مراسم تاریخی که در  روز ۵ دسامبر درکشور تایلند و در پایین رودخونه پائو فرایا با شکوه خاصی برگزار می‌شه، تولد پادشاه تایلنده (King’s Birthday)؛ این مراسم به همراه رژه دریایی‌ست که مردم تایلند برای ادای احترام به پادشاه، این روز رو جشن می‌گیرن. این روز، ملی و به‌عنوان روز پدر نام‌گذاری شده و تعطیل رسمی‌ست. در چنین روزی مردم تایلند شمع‌های زیادی روشن می‌کنن و با گذاشتن شمع‌ها بر روی قایق‌ها و شناور کردن اونها در آب، به پادشاه ابراز وفاداری می‌کنن. همچنین مردم ساختمون‌ها و منازلشون رو با پرچم و نقاشی‌های پادشاه و ساختمون‌های دولتی رو با نور تزیین می‌کنن و برای سلامتی و طول عمر پادشاه دعا می‌کنن.
  • در ماه دسامبر و در روزهای سیزدهم تا نوزدهم اون، جشن بنای یادبود و شهر باستانی آیوتا (Ayutthaya) برگزار می‌شه. شهر آیوتا (Ayutthaya) که به‌عنوان یک میراث فرهنگی توسط یونسکو ثبت شده، پایتخت قدیم و باستانی تایلنده. در این مراسم و در یک نمایش فرهنگی به فرهنگ، آداب‌ورسوم و سبک زندگی مردم تایلند پرداخته می‌شه. جالبه که بدونید مقبره‌ی شیخ احمد قمی که اولین ایرانی هست که به کشور تایلند مهاجرت کرده نیز در این شهر قرار داره.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button