دیدنیهای قشم، زیباترین جزیره ایران

0

قشم بزرگ‌ترین جزیره در استان هرمزگان است و طبیعتی دیدنی و بسیار زیبا دارد که در بیشتر فصل های خنک سال مقصد سفری و گردشگری مسافران داخلی و خارجی بسیاری قرار می گیرد. طبیعت بکر جزیره قشم به قدری زیباست که در بین برخی افراد به نام جزیره عجایب هفتگانه نیز نامیده می شود. قشم جاذبه های دیدنی، تفریحی و گردشگری بسیار زیادی دارد و وجود این‌ همه مشتاق برای سفر به این جزیره خیلی هم بی دلیل نیست. پس در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با دیدنی‌های قشم، زیباترین جزیره ایران در اختیار شما بگذاریم.

جاذبه های دیدنی جزیره قشم

در این نوشتار سعی کرده ایم کامل ترین مقاله در ارتباط با دیدنی های قشم، زیباترین جزیره ایران را در اختیار شما بگذاریم. تمام جاذبه های دیدنی جزیره قشم در ادامه به ترتیب معرفی شده اند.

دره ستارگان، خاص ترین جاذبه قشم

در بخش های جنوبی جزیره قشم اگر به سمت روستای خلف حرکت کنید، در نزدیکی روستا و بخش های شمالی آن مکانی در بیابان وجود دارد که به دره ستارگان شهرت پیدا کرده است. منطقه ای وسیع و پر از کوه ها و دره های رسوبی که از ارتفاعات مشابه با ستاره 5 پر به نظر می رسد.

زیبایی های دیدنی دره ستارگان

دره ستارگان یکی از معروف‌ترین جاذبه های دیدنی جزیره قشم است که قدمتی دو میلیون ساله دارد. بومیان منطقه بر این باورند که در گذشته ستاره ای از آسمان سقوط کرده است و این دره را به وجود آورده. دره ستارگان اما در حقیقت نتیجه سال ها فرسایش است که چنین نمای بی نظیری را به وجود آورده است.

بندر لافت، زیباترین ساحل جزیره قشم

اگر تابه‌حال به یزد سفر کرده باشید، با ورود به بندر لافت حتماً به یاد شهر یزد می افتید. در بندر لافت سبک معماری بنا ها مشابهت زیادی به یزد دارد و بادگیرهای بسیاری در این شهر وجود دارند. بندر لافت در شمال غربی جزیره قشم قرار دارد و در گذشته های دور مرکز جزیره قشم بوده است.

بندر لافت در جزیره قشم

در بین دیدنی‌های قشم، زیباترین جزیره ایران، بندر لافت را باید یکی از متفاوت ترین جاذبه های این جزیره معرفی کنیم. خاص ترین ویژگی این بندر زیبا خانه های کاه‌گلی، بادگیر های بلند، کوچه باغ های باریک اما زیبا و لنج های فراروان در منطقه است. با هر سلیقه ای هم که باشید در دیدار از بندر لافت جاذبه ای برای لذت بردن پیدا خواهید کرد.

جنگل ها حرا، جنگلی زیر آب

در بین تمام دیدنی های قشم متفاوت ترین و در عین حال زیباترین جاذبه ممکن جنگل های حرا است. حتی تصور دیدن جنگل های زیر آب نیز حس کنجکاوی را قلقلک می دهد و هیجان انگیز است. جنگل ها حرا زیبایی شگفت انگیزی به وجود آورده اند که چشم های هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

این درختان بومی ایران نیستند و در گذشته از هند به ایران آمده اند. این جنگل زیبا و متفاوت در فصل هایی که سطح آب بالا می آید، کاملاً به زیر آب فرو می رود. فرقی نمی کند که جنگل زیر آب باشد و یا بیرون از آب، جاذبه های دیدنی آن و نمای خاصی که به وجود آورده است حتماً برای شما هیجان انگیز خواهد بود.

جنگل ها حرا در قشم

عجیب ترین ویژگی درختان حرا در قشم این است که در آب شور رشد می کنند. البته عمر 30 میلیون ساله آنها نیز خود یکی دیگر از ویژگی هایی است که باعث می شود دهانتان از تعجب باز بماند. توصیه می کنیم در سفر به جزیره و دیدار از دیدنی‌های قشم، زیباترین جزیره ایران حتماً زمانی را برای تماشای جنگل های حرا اختصاص دهید.

تنگه چاه کوه، روستای خیالی قشم

اگر به طبیعت گردی و خصوصاً نوع کوه نوردی آن علاقه دارید، پیشنهاد ما به شما در سفر به قشم دیدار از تنگه چاه کوه است. یکی از بهترین جاذبه های دیدنی قشم تنگه چاه کوه در حوالی 70 کیلومتری جزیره قشم است. این تنگه یا دره دارای دیواره هایی بلند و راهروهایی کم عرض است که نقش و نگارهای عجیبی بر روی بدنه های خود دارد.

حتی در برخی از نقاط و راهروهای این منطقه دیگر آسمان را به سختی می توانید ببینید اما هر چه به سمت بخش های شمالی حرکت کنید راهروهایی عریض تر روبروی شما خواهد بود.

تنگه چاهکوه در جزیره قشم

این منطقه در بین مردم بومی به نام چاهو نیز شناخته می شود. دلیل این نامگذاری نیز این است که در فصل های بارندگی مردم منطقه آب حاصل ار بارندگی را هدایت کرده و در حفره هایی که از پیش آماده کرده اند ذخیره می کنند.

روستای گوران، روستایی به قدمت ساسانیان

در فاصله 80 کیلومتری از بخش های شمالی جزیره قشم روستایی قدیمی وجود دارد که با نام گوران شناخته می شود. این روستای تاریخی از دوره ساسانیان شکل گرفته است و در دل خود دارای سدی می باشد که ساخت آن از زمان ساسانیان آغاز شده و در دوره پهلوی به انتها رسیده است.

روستای گوران جزیره قشم

گوران منطقه خاصی بوده و حال و هوای عجیبی دارد. حتی قدم زدن در این روستا هم حس و حالی وصف نشدنی دارد. این حس و حال زمانی که به سد تاریخی گوران برسید به کمال خود می رسد. گوران در لغت واژه ای زرتشتی است که از کلمه گبران مشتق شده. معنای آن نیز سرزمینی است که در آن قایق، لنج و کشتی می سازند. روستای گوران از گذشته تابه‌حال مردمانی را در دل خود پرورش داده که همگی مشغول به ساخت انواع ابزارهای دریانوردی بوده اند.

دره تندیس ها، کارگاه مجسمه سازی طبیعت

در نزدیکی های بام قشم، و در منطقه ای که به نام سلخ شناخته می شود، دره بزرگی وجود دارد که با نام دره تندیس ها شهرت دارد. دره تندیس ها نیز همانند دره ستارگان دست ساز طبیعت است و یکی از شگفتی های خاص جزیره قشم می باشد.

هنر نمایی طبیعت و فرسایش خاک در این منطقه زیبایی بی نظیری را به وجود آورده است و یکی از جاذبه های جزیره قشم است که در سفر باید حتماً از آن دیدن کرد. این منطقه در گذشته در دل دریا قرار داشته و صحت این موضوع را می توانید از صدف هایی که در کف دره پیدا می شود، دریابید. دلیل انتخاب نام دره تندیس ها برای این منطقه فقط به دلیل وجود ستون های بزرگی که در دره وجود دارد نیست. بلکه به این خاطر است که دارای حجم های هندسی خاصی هستند و گویی سال ها عده ای مشغول به تراشیدن آن‌ها بوده اند.

دره تندیس ها در جزیره قشم

جزیره ناز، شهر عروس های دریایی قشم

در فاصله 22 کیلومتری جزیره قشم یکی از بهترین مناظر طبیعی این جزیره زیبا را می توانید مشاهده کنید. جزایر ناز به خاطر اکوسیستم زیبایی که در دل خود مهمان کرده شهرت بسیاری در بین توریست ها و مسافران دارد. جزیره ناز را می توانیم همچون شهر عروس های دریایی و صدف های رنگارنگ معرفی کنیم که همگی در ساحل به استقبالتان می آیند.

تا نزدیکی های یک کیلومتری ساحل جزیره ناز آب ارتفاع کمی دارد و به راحتی می توانید حتی با خودرو نیز در آن حرکت کنید، اما مسلماً قدم زدن در دریای خلیج فارس لذت دیگری دارد. در حوالی جزیره سایت های غواصی نیز در نظر گرفته شده تا علاقه‌مندان به ورزش های دریایی نیز به علایق خود برسند.

تثویری از جزیره ناز

وسعت این جزیره در حدود 3 کیلومتر بوده و دیواره هایی 5 تا 10 متری اطراف آن را پوشانیده است. در زمان جزر و مد نیز با پس‌روی کامل آب دریا راه باریکی از جزیره ناز تا جزیره قشم از دل دریا بیرون می آید. از دیگر حیوانات اکوسیستم بکر جزیره ناز باید به فلامینگو و مرغان دریایی نیز اشاره کنیم.

جزیره هنگام

یکی دیگر از جزایر زیبایی که در اطراف جزیره قشم وجود دارد، جزیره معروف هنگام است و احتمالاً شما هم نام آن را شنیده و یا تصویری از آن دیده باشید. هنگام در فاصله 2 کیلومتری روستای تاریخی دراز شیب قرار دارد و در گذشته در بین مردم بومی منطقه به نام هنجام یا هنیام شناخته می شده است.

جزیره هنگام در قشم

شهرت جزیره هنگام نیز همانند جزیره ناز به اکوسیستم اطرافش است. موجوداتی مانند لاک پشت های دریایی و دلفین ها از مشهورترین ساکنین این جزیره اند. جزیره همچنین دارای معادن غنی سرب و نمک نیز هست و بیشتر مردم جزیره هرمز به ماهی گیری مشغول هستند. البته برخی نیز به تولید محصولات و صنایع دستی می پردازند که در بازارچه های ساحلی در اختیار مردم قرار داده شده و به فروش می رسند.

غارهای خربس در جزیره قشم

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و خاص موجود در جزیره قشم غار های تاریخی خربس یا خوربس اند. این مجموعه غاری در فاصله 10 کیلومتری قشم قرار دارند و مجموعه ای از غارهای تودرتو هستند. این مجموعه نیز در اثر فرسایش خاک به وجود آمده و در گذشته توسط بومیان مورد استفاده قرار می گرفته است.

غارهای خریس در قشم

بومیان منطقه در حقیقت بخشی از غار که ارتفاعی 30 متری از سطح زمین دارد را برای زندگی انتخاب کرده بودند. غارهای خربس دارای سنگ نبشته هایی تاریخی و دیواره هایی پر از حکاکی و نقش نگار است که دیدن از آن بسیار هیجان انگیز و دلپذیر خواهد بود.

جزیره قرمز رنگ هرمز

در بین دیدنی‌های قشم، زیباترین جزیره ایران آخرین جاذبه ای که به شما معرفی می کنیم جزیره خاک های رنگی هرمز است. جزیره هرمز یکی از محبوب ترین و زیباترین جاذبه های دیدنی قشم است و فاصله ای 45 دقیقه ای با قشم دارد. جزیره هرمز در مقایسه با دیگر جزایر اطراف قشم شهرت بیشتری دارد و به همین دلیل به اندازه جزایر ناز بکر نیست.

با این حال در سفر به جزیره هرمز جاذبه های بسیاری پیش روی شماست و حتی باید گفت که بدون دیدار از جزیره هرمز سفر شما به قشم کامل نمی شود. معروف ترین سوغات جزیره هرمز خاک رنگی آن است که بومیان منطقه علاوه بر تهیه انواع صنایع دستی با استفاده از آن، از این خاک رنگی به عنوان ادویه نیز استفاده می کنند.

همچنین در جزیره و با استفاده از تمام خاک های رنگی که دارد منطقه ای مانند یک فرش رنگی خاکی نیز درست کرده اند که تبدیل به یکی از جاذبه های دیدنی جزیره شده است.

امیدواریم در این نوشتار اطلاعات مفیدی در ارتباط با دیدنیهای قشم، زیباترین جزیره ایران به دست آورده باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button