راهنمای سفر به روسیه ، هر آنچه باید بدانید!

آیا سفر به روسیه ویزا می خواهد؟

0

روسیه، پهناورترین کشور جهان است که با اقیانوس منجمد شمالی، اقیانوس آرام شمالی، دریای بالتیک و دریای خزر مرز مشترک آبی دارد و از طرفی دیگر با ۱۴ کشور اروپایی و آسیایی هم مرز زمینی دارد. این کشور سرشار از تنوع های فرهنگی و طبیعی است. ساختمان ها و عمارت های باشکوه به جای مانده از دوران تزارها، آثار دوران بولشویکی و مشاهده پیشرفت روسیه نوین، می توانند انگیزه سفر به این کشور خواهد بود. کشور روسیه به دلیل نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی و نیز سطح پایین هزینه ها، یکی از مقاصد محبوب ایرانیان برای سفر است. با ما همراه باشید تا با شرایط سفر به روسیه آگاه شوید.

بهترین زمان برای سفر به روسیه

اگر تصمیم گرفتید به روسیه سفر کنید چیزی که در مرحله بعدی اهمیت دارد، انتخاب زمان مناسب برای سفر به روسیه است. به علت قرار گرفتن در عرض جغرافیایی بالا، بیشتر مناطق روسیه جزو مناطق سردسیری محسوب می شوند؛ اما به علت پهناور بودنش، آب و هوای متغیر و مختلفی دارد و کشوری چهار فصل است.

بهار روسیه هوای بسیار خوبی دارد و فصلی کاملاً خلوت و آرام برای علاقه مندان به آرامش است. جشنواره های کمی در این فصل در روسیه برگزار می شود به همین دلیل توریست ها این فصل را برای سفر انتخاب نمی کنند. هزینه سفر در بهار هنوز افزایش پیدا نکرده، به همین دلیل انتخاب مناسبی برای سفر کم هزینه است.

آب و هوای گرم و آفتابی در بیشتر شهرهای روسیه در تابستان سبب جذب توریست های زیادی به این کشور می شود و همین امر سبب افزایش هزینه های سفر به روسیه در تابستان می شود.

در پاییز هم هزینه های سفر به روسیه کم می شود. روزها در فصل پاییز کوتاه است. بارش زیادی در روسیه در فصل پاییز اتفاق می افتد. این فصل از اواسط شهریور شروع می شود و اواسط آبان به پایان می رسد. در آذر ممکن است که هوا دقایقی آفتابی و دقایقی بارانی باشد و حتی برف هم در روسیه ببارد. در این فصل می توانید تفریحات رایگان زیادی در روسیه داشته باشید و به علت خلوتی، نیازی نیست در صف های طولانی جاهای دیدنی بایستید.

زمستان روسیه مناسب علاقه مندان به برف و سرما است. زمستان جزو فصل های کم گردشگر این کشور است. به همین دلیل هزینه های سفر حداقل است. اگر در این فصل به هر کدام از شهرهای روسیه سفر کنید می توانید با هزینه ای متوسط هتل های گران در تابستان را، به راحتی و با امکانات و خدمات بالا رزرو نمایید. می توانید از ورزش های زمستانی مثل اسکی لذت ببرید. حراج های جشن کریسمس هم بهترین زمان خرید ارزان در روسیه است.

آیا سفر به روسیه ویزا می خواهد؟

سفارت روسیه به افرادی که به قصد گردشگری به شهرهای مختلف این کشور سفر می کنند، ویزای توریستی می دهد، این ویزا را در دو نوع مختلف ارائه می دهد تا نسبت به مدت زمان سفرتان، هزینه و برنامه ریزی مناسب تری داشته باشید.

  • ویزای توریستی چهارده روزه: برای دریافت این ویزا باید رسید نهایی رزرو هتل و همچنین بلیت رفت و برگشت تان را ارائه بدهید. همچنین اگر مدت اقامت شما کمتر از چهارده روز است، ویزای شما بر اساس بازه ای که هتل رزرو کرده اید صادر می شود.
  • ویزای توریستی، یک ماهه: برای این نوع ویزا هم باید رسید نهایی رزرو هتل را ارائه بدهید، با این تفاوت که اگر دو سوم سفرتان (۲۰ روز) را رزرو کرده باشید، ویزا برای شما صادر می ‎شود. البته بلیت رفت و برگشت پروازتان هم جز مدارک لازم است.

خوب است بدانید که طبق قانونی که از ۱۱ ژانویه سال ۲۰۱۶ به تصویب رسیده است، تمام ایرانی ها برای درخواست ویزای روسیه باید از فرم جدید و ویزای الکترونیکی روسیه استفاده کرده و به این منظور به سایت https://visa.kdmid.ru/ مراجعه کنند.

نکته: دولت روسیه در بخشنامه ای اعلام کرد اتباع ایرانی و ۵۲ کشور دیگر اجازه سفر با ویزای الکترونیکی رایگان به سن پترزبورگ و استان لنینگراد را پیدا کرده اند. این بخشنامه در تاریخ ۱۸ جولای ۲۰۱۹ درخصوص شرایط ورود و خروج اتباع خارجی به مبادی ورودی سن پترزبورگ و استان لنینگراد تنظیم شد.

برای سفر به روسیه چه ارزی ببریم؟

برای سفر به روسیه هم می توانید روبل (واحد پول روسیه) ببرید و هم دلار؛ اما ممکن است پیدا کردن روبل و فروختن باقی مانده روبل ها در پایان سفر کمی دشوار باشد؛ بنابراین بهتر است در ایران دلار بخرید و در هتل ها، بانک ها و یا صرافی ها، پول خود را به روبل تبدیل کنید. در اغلب مکان هایی که با گردشگران خارجی سر و کار دارند، کارت های اعتباری معتبر و مورد تأیید هستند. اگر در انتهای سفر هنوز روبل برای شما باقی مانده پیش از آن که این کشور را ترک کنید، آن را با دلار (ارز رایج کشور خود) مبادله کنید. بسیاری از دفاتر ارزی خارج از روسیه، روبل را مبادله نخواهند کرد.

هزینه های سفر به روسیه بدون تور

اگر قصد سفر به صورت شخصی به روسیه را دارید باید هزینه های زیر را در نظر داشته باشید.

دریافت و تمدید گذرنامه برای سفر به روسیه ۱۴۲۰۰۰ تومان هزینه خواهد داشت.

هزینه ویزای روسیه یک بار ورود (۴ تا ۲۰ روز تحویل) ۸۰ دلار، ویزای یک بار ورود فوری (۱ تا ۳ روز تحویل) ۱۶۰ دلار، ویزای دو بار ورود (۴ تا ۲۰ روز تحویل) ۱۲۸ دلار و ویزای دو بار ورود فوری (۱ تا ۳ روز تحویل) ۲۵۶ دلار است

قیمت بلیت پرواز یک طرفه تهران به مسکو بسته به نوع پرواز ۱۳۰۰۰۰۰ تومان تا ۲۵۰۰۰۰۰ تومان است.

عوارض خروج از کشور برای بار اول ۲۲۰ هزار تومان بار دوم ۳۳۰ هزار تومان و بار سوم به بعد ۴۴۰ هزار تومان است که می توانید حضوری از طریق بانک ها و غیر حضوری از روش‌های اینترنتی، پرداخت آن را انجام دهید.

برای اقامت در سفر به روسیه گزینه های مختلفی پیش روی شما قرار دارد که می توانید بر اساس بودجه آن را انتخاب کنید. برای هر شب اقامت در هتل دو ستاره در سفر به روسیه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰۰ روبل، هتل سه ستاره از ۹۰۰ تا ۷۳۰۰ روبل، هتل ۴ ستاره از ۳۳۰۰ تا ۱۱۰۰۰ روبل، هتل پنج ستاره از ۴۳۰۰ تا ۴۳۰۰۰ روبل، آپارتمان یا خانه ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰۰ روبل و هاستل بین ۱۹۰ تا ۱۵۰۰ روبل؛ هزینه در نظر بگیرید.

هزینه یک وعده غذا در رستوران ارزان در سفر به روسیه حدود ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ روبل، رستوران اقتصادی ۱۰۰۰ تا ۱۸۰۰ روبل، رستوران لوکس ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ روبل و فست فودهای زنجیره ای ۲۵۰ تا ۴۰۰ روبل است.

اگر قصد خرید مواد غذایی ضروری در سفر به روسیه را دارید ۴۰ روبل برای هر قرص نان، ۶۸ روبل برای یک لیتر شیر، ۸۳ روبل برای ۱۲ عدد تخم مرغ، ۴۳ روبل برای آب معدنی یک و نیم لیتری، ۱۴۴ روبل برای یک کیلو گوجه، ۳۷ روبل برای یک کیلو سیب زمینی و ۳۲ روبل برای یک کیلو پیاز در نظر بگیرید.

برای رفت و آمد در شهر وسایل حمل و نقل متنوعی در روسیه وجود دارد. در مسکو برای پرداخت هزینه وسایل حمل و نقل عمومی، به بلیت الکترونیک ترویکا (Troika) احتیاج دارید. هزینه خرید بلیت الکترونیک شهر ۵۰ روبل، بلیت مترو، اتوبوس، اتوبوس برقی و تراموا بین ۳۶ تا ۵۵ روبل، تاکسی از ۱۰۰ روبل به بالا و کشتی بین ۴۰۰ تا ۲۰۰۰ روبل است.

سفر به روسیه بدون گشت گذار معنی ندارد؛ بنابراین باید مبلغی برای این تفریحات و بازدیدها کنار بگذارید. در شهر مسکو مبلغ ورودی کلیسای سنت باسیل ۷۰۰ روبل، موزه های کرملین بین ۳۵۰ تا ۲۰۵۰ روبل، نگارخانه ترتیاکوف ۵۰۰ روبل، موزه تاریخی مسکو ۷۰۰ روبل، موزه هنرهای زیبای پوشکین ۴۰۰ روبل، موزه هنرهای چند رسانه ای ۵۰۰ روبل، موزه یادبود فضانوردی ۲۵۰ روبل، موزه داروین ۴۰۰ روبل، آسمان نمای مسکو ۵۵۰ تا ۶۵۰ روبل و موزه تساریتسنو بین ۳۵۰ تا ۷۸۰ روبل، است.

هزینه تور گشت شهری مسکو از ۱۵۰۰ روبل به بالا، تور ایستگاه های مترو مسکو از ۱۹۰۰ روبل به بالا و تور اتوبوسی مترو از ۸۵۵ روبل به بالا است.

اگر قصد خرید سیم‌کارت در روسیه را دارید هزینه آن حدود ۱۰۰۰ روبل است.

امکان سفر به روسیه با کشتی هم به بندر آستارا خان وجود دارد.

هزینه سفر به روسیه با تور

هزینه تورهای روسیه بسته به مقصد، آژانس مسافرتی، کیفیت خدمات ارائه شده و مدت زمان تور نرخ های مختلفی دارد. در نظر داشته باشید که برای سفر در قالب تور های مسافرتی به روسیه نیازی به گرفتن ویزا ندارید.

تورهای ۴ شب مسکو بین ۵۸۰۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰۰۰ تومان

تورهای ۷ شب مسکو بین ۶۴۰۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰۰۰ تومان

تورهای ترکیبی مسکو بین ۸ تا ۲۰ میلیون تومان

تورهای ۷ شب و ۸ روز سنت پترزبورگ از ۵۴۰۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰۰۰

تور ترکیبی مسکو و سنت پترزبورگ ۶ شب از ۶۵۰۰۰۰۰ تومان به بالا

نکات مهم در سفر به روسیه

  • مردم روسیه سرد و خشن نیستند اما اهل شوخی هم نیستند. اگر به کسی لبخند زدید انتظار نداشته باشید که او نیز همان طور رفتار کند.
  • به آداب و رسوم و فرهنگ مردم روسیه احترام بگذارید. هنگام ورود به کلیسا خانم ها باید سر و شانه هایشان پوشیده باشد، آقایان هم نیز باید با لباس پوشیده وارد کلیساهای روسیه شوند. همچنین رعایت احترام و سکوت در این مکان الزامی است.

  • اگر زمستان را برای سفر خود به روسیه انتخاب کردید، حتماً لباس گرم با خودتان ببرید. در نظر داشته باشید که هزینه خزید پوشاک در روسیه گران است. پس به امید خرید لباس در روسیه، بدون لباس گرم سفر نکنید.
  • بیش از هشتاد و یک درصد مردم این کشور به زبان روسی صحبت می کنند. اگرچه تسلط به زبان انگلیسی در مواقعی به شما کمک خواهد کرد اما قبل از سفر به روسیه در خصوص اصطلاحات عامیِ و محاوره روزمره مطالعه داشته باشید.
  • حواستان به تاکسی ها باشد. حتماً قبل از سفر از میزان کرایه حمل و نقل عمومی اطلاعات داشته باشید چون معمولاً راننده های تاکسی از توریست ها هزینه بیشتری می گیرند.
  • در میادین و مراکز شلوغ حواستان به کیف و وسایل ارزشمندتان باشید. جیب برها چشمشان دنبال گردشگرانی است که نسبت به اموال خود بی احتیاط به نظر می رسند. کوله پشتی جای امنی برای نگهداری لوازم قیمتی و پول هایتان نیست مگر اینکه به شکل کانگورو آن را از جلو کول بگیرید. سعی کنید یک کیف کمری همراه خود ببرید که در تمام مدت جلوی چشمانتان باشد. بهتر است پول هایتان را در جیب های مختلف لباستان پخش کنید.
  • به جای حمل پاسپورت، یک کپی از پاسپورتتان را همراه داشته باشد چون ممکن است به هر دلیلی توسط پلیس متوقف شوید و از شما تقاضا شود که پاسپورتتان را نشان دهید. هم چنین از صفحه ویزای مسافرتی در پاسپورتتان و کلیه مدارکی که مربوط به اقامت شما در روسیه است، یک کپی همراه خود داشته باشید.
  • به منظور جلوگیری از صدمه های احتمالی به دستگاه های الکترونیکی خود، مبدل و آداپتور همراه خود داشته باشید.

سخن پایانی

روسیه کشوری مملو از جاذبه های تاریخی و فرهنگی که هر سال گردشگران زیادی برای دیدنش سفر می کنند شهرهای مسکو و سنت پترزبورگ از شهر های محبوب گردشگران از جمله گردشگران ایرانی محسوب می شوند؛ اما سفر به هر کشور خارجی شرایط و هزینه هایی به همراه دارد و آگاهی از این هزینه ها در انتخاب مقصد سفر شما تأثیرگذار خواهد بود. امیدواریم این نوشته تأثیر خوبی در انتخاب روسیه به عنوان مقصد سفر بعدی شما گذاشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button