سنت‌های خاص مردم ترکیه

0

برای سفر به هر کشوری شناخت آداب و رسوم و ارزش‌های مردمان آن سرزمین باعث می‌شود تا علاوه بر آنکه سفر شما به آن کشور ساده و جذاب شود، با دانستن این ارزش‌ها به مردمان محلی احترام گذاشته و احترام متقابل نیز دریافت کنید.برای شناخت سنت‌های ترکیه، باید به چند قومیتی بودن ساکنان آن توجه کرد. سنت‌هایی بازمانده و متأثر از یونانیان، ارمنیان، گرجیان، کردها، عرب‌ها و ایرانیان که در طول تاریخ در این مناطق جریان داشته و با تغییراتی خاص تا به امروز باقی مانده‌است. سنت‌هایی جذاب و گیرا که می‌تواند سفر شما به ترکیه را متفاوت از گشت زدن در مراکز خرید کند. آخرین تغییرات در مورد شرایط سفر به ترکیه در کرونا را هم می‌توانید از لینک داده شده مطالعه کنید.

برای تجربه یک سفر خوب به ترکیه می‌توانید از تور استانبول در فلاوینگو استفاده کنید. کافیست با شماره ۴۳۶۳۵۰۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

  • سلام و احوالپرسی با اصطلاحات خاص

کلماتی خاص در زبان ترکی وجو دارد که تنها با قرار گرفتن در آن محیط حس خوبشان را القا می‌کنند. هنگامی که به جایی وارد می‌شوید با «هوس گلدمیش» یعنی «خوش آمدید» از شما استقبال می‌شود و در هنگام بیماری «گجمیس اولسون» به معنی «امیدوارم زود خوب شوی»  را می‌شنوید. چند کلمه‌ی ترکی را یاد بگیرید و از سفر آرام خود به ترکیه لذت ببرید.

 

  • چشم زخم یا «نظر بونکوگ»

بر اسای سنت‌های ترکی خرمهره‌های آبی را در خانه، مغازه، دفاتر کار و حتی خودروهای شخصی قرار می‌دهند تا چشم زخم و انرژی‌های منفی را دفع کند. چشم زخم یک سوغاتی تزئینی سفارشی است.

 

  • از بارداری تا تولد نوزاد

وقتی کودکی متولد می‌شود دوستان و آشنایان برای محافظت از نیروهای شیطانی به او چشم نظر هدیه می‌دهند. ترک‌ها معتقدند که هر کودک تازه متولد شده، به خانواده اعتبار و بزرگی می‌دهد و برای همین توجه خاصی به تولد دارند. بارداری و به دنیا آوردن کودک کاریست که بعد از ازدواج انجام می‌شود و عملی مقدس به حساب می‌آید و با اعمال خاصی همراه است. این روزها با پیشرفت علم پزشکی زوج‌های جوان به دنبال تعیین جنسیت کودکان خود نیز هستند.

 

  • غذا، صبحانه و نان

سنت‌های غذایی بخش جدانشدنی از فرهنگ ترکی است. هر وعده‌ی غذایی هدیه‌ای است از جانب خدا و نباید حتی دانه‌ی برنجی از آن باقی بماند. زنان اغلب زمان زیادی را به طبخ غذا اختصاص می‌دهند و صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی به حساب می‌آید. پنیر، خیار و گوجه و تخم مرغ کم و بیش برای صبحانه صرف می‌شوند اما امکان ندارد که بتوان نان را از این میان حذف کرد. برخی از افراد نان را برکت سفره می‌دانند و حتی بدون وجود نان غذا را شروع نمی‌کنند.

 

  • حمام ترکی

حمام‌های ترکی که در ادامه‌ی سنت‌های رومی و در زمان عثمانیان دایر شد، به طور معمول دارای دو بخش زنانه و مردانه است. برای ورود به حمام ترکی باید لباس حمام خاص را پوشید و مدتی در سونای بخار نشست تا آب سرد این بخارها را کم کند. ماساژ و کیسه کشیدن بدن خاصیت درمانی داشته و پوست‌های مرده را از بدن دور می‌کند.

 

  • فرش و گره‌ی ترکی

در هر خانه‌ی ترکی که وارد شوید می‌بینید که تمامی خانه را فرش‌های دستباف ترکی پوشانده و بهترین سوغاتی از ترکیه به حساب می‌آید. بافته‌هایی که از قبایل عشایری خریداری شده و در بازارهای ترکیه به فروش می‌رود.

 

  • میهمان‌پذیری ترکی

از خصوصیات بارز مردمان ترک میهمانپذیر بودن آنانست. ممکن است در حین قدم زدن در بازار یا کوچه پس کوچه‌های قدیمی با کسی صحبت کنید، دوست شوید و برای ناهار به منزلش دعوت شوید. یادتان باشد که قبل از ورود به منازل و مساجد ترکی باید کفش خود را درآورده و بعد وارد شوید. خرید نوشیدنی و خوراکی برای کسی که به منزلش دعوت شده‌اید را به بعد موکول کنید. بیشتر ترک‌ها ترجیح می‌دهند نوشیدنی خود را بیرون از منزل بنوشند.

  • چای، نوشیدنی ملی ترکی

در ترکی برخلاف نوشیدن عده‌های زیاد چای در روز تنها چند روز در هفته به نوشیدن قهوه اختصاص پیدا می‌کند. چای را در استکان‌های کمر باریک لاله‌گون سرو می‌کنند. در شهرهای مختلف ترکیه قهوه‌خانه‌هایی وجود دارد که برای دورهمی و بازی مردان ترک محل مناسبی است. در باغ‌های سنتی نیز می‌توان به صورت خانوادگی چای نوشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button