همه چیز در مورد مهاجرت و سفر به ازبکستان

8

برای سال ها امیدوار بودم که بتوانم از ازبکستان دیدار کنم. شهرهای معروف جاده ابریشم، پر از بناهای باورنکردنی، نام من را صدا می کردند؛ اما فارغ از سفر و لذت های بی انتهای دیدن یک مکان جدید، حتی به مهاجرت به این کشور هم فکر بودم. خوشبختانه بعد از گرفتن ویزای تفریحی، به این هدف پا به ازبکستان گذاشتم که به طور کامل از این کشور اطلاعات لازم را به دست آوردم و ببینم آیا کشور مناسبی برای مهاجرت هست یا خیر؛ با من هم‌سفر شوید.

سفر به ازبکستان

همه چیز در مورد مهاجرت و سفر به ازبکستان

ازبکستان کشوری جذاب در قلب آسیای میانه است که با کشورهای افغانستان، قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان هم مرز است. آب و هوای این کشور عمدتاً بیابانی و دارای تابستان های گرم و زمستان های سرد است؛ همچنین چمنزارهای نیمه خشکش در شرق کشور خودنمایی می ‌کنند.

زبان رسمی این کشور ازبکی است و به زبان روسی هم صحبت می‌ کنند، اما بعید است که در مناطق دور افتاده روستایی مردم به روسی صحبت کنند. روسی زبان مشترک ارتباطات قومی در تاشکند (پایتخت ازبکستان) است. از زبان ازبکی به طور فزاینده ای در محافل رسمی و تجاری و نیز برای اعلامیه های عمومی مانند علائم راهنمایی و رانندگی و نام خیابان ها استفاده می شود. تعداد کمی از مردم به خوبی انگلیسی صحبت می کنند، ولی بسیاری جوانان تحصیل کرده به این زبان صحبت می کنند.

اقتصاد ازبکستان عمدتاً به تولید کالاها، از جمله پنبه، طلا، اورانیوم، پتاسیم و گاز طبیعی متکی است. علیرغم هدف اعلام شده جهت حضور در اقتصاد بازار، ازبکستان همچنان به کنترل های سخت اقتصادی ادامه می دهد که اغلب باعث دفع سرمایه گذاران خارجی می شود. کشاورزی 28٪ از نیروی کار ازبکستان را مشغول کرده و 24٪ از تولید ناخالص داخلی آن را تأمین می کند.

شهرهای سمرقند، بخارا و خیوه بدون شک جزو بهترین مکان های سفر به ازبکستان هستند. ماهیت تاریخی و بافت سنتی این شهرها به طرز باورنکردنی هنوز هم به خوبی حفظ شده اند، تقریباً به نظر می رسند که شما به زمان های گذشته سفر کرده اید. کاوش در کوچه های شبستان خیوه، باعث می ‌شود از چشم اندازه زیبای خورشید لذت ببرید.

همه چیز در مورد مهاجرت و سفر به ازبکستان

علاوه بر معماری جاده ابریشم، ازبکستان تجربه سفری متنوع و بسیار با ارزش را ارائه می دهد. مردم ازبک شاید برخی از مهمان نواز ترین و دوستانه ترین مردمان در آسیای میانه باشند. این کشور یک مقصد مسافرتی کاملاً بی خطر است، اگرچه ممکن است به این فکر کنیم که شاید این کشور به دلیل هم مرز بودن با افغانستان، دارای برخی نا آرامی ها باشد. ما به شما این اطمینان را می دهیم که در کشور احساس امنیت بیشتری نسبت به حتی بعضی از مناطق اروپا داشته باشد. ازبکستان در حال حاضر یکی از امن ترین مقاصد سفر در جهان است.

ازبکستان یک کشور متعلق به پلیس ها است! شاید برایتان جای تعجب باشد، ولی حضور افسران در هر گوشه از شهر گاهی نشان از تضمین امنیت مردم و مسافران است. این مورد یک عامل قطعی در میزان پایین جرم و جنایات در این کشور است.

به طور رسمی، ازبکستان یک کشور مسلمان سنی است، اگرچه خواهید فهمید که اکثراً سکولار هستند و اکثریت مردم به دین عمل نمی کنند. زنان ممکن است با حجاب و بی حجاب باشند، اما دیدن ازبک های جوان با تی شرت و شلوارک به شما نگاهی متفاوت نسبت به این کشور می دهد. جمعیت روسیه ازبکستان عمدتاً مسیحی هستند، همچنین در این کشور نیز یهودیان در اقلیت قرار دارند.

نقاط دیدنی ازبکستان شامل: آرامگاه اسماعیل سامانی، آرامگاه چها ربکر، آرامگاه شاه زنده، بازار سمرقند، بازار چورسو، مدرسه کولکِداش، خیوه، رصدخانه الغ ‌بیگ، کاخ شاهزاده رومانوف، ریگستان، سنگ ‌نگاره‌های قوش‌ چنار، مجسمه های عجیب و غریب تاشکند، شهر کهن هزار اسپ، کاروانسرای رباط ملک، مسجد بی ‌بی‌ خانم و موزه سمرقند هستند.

توجه داشته باشید که به دلیل گرم بودن هوا در تابستان و سرد بودن هوا در زمستان، مناسب ترین زمان برای سفر به کشور ازبکستان در فصل های پاییز و بهار می باشد.

هزینه زندگی در ازبکستان

همه چیز در مورد مهاجرت و سفر به ازبکستان

واحد پول ازبکستان سوم ازبکستان (UZS) است. ازبکستان عمدتاً اقتصادی مبتنی بر پول نقد است. دستگاه های خودپرداز در این کشور محدود هستند. کارت‌های اعتباری به طور گسترده ای پذیرفته نمی شوند.

امکانات پزشکی به طور کلی ضعیف است. درمان جدی یا پیچیده پزشکی ممکن است نیاز به پرداخت هزینه بالا باشد. جمعیت تاشکند 2.3 میلیون نفر (برای سال 2019) است، در حالی که نرخ تورم (CPI) برای ازبکستان 14.3 درصد از دسامبر سال 2018 است.

در تاشکند، هزینه هر سبد خانوار، بر اساس قیمت های محلی، در مقایسه با میانگین بین المللی، به شرح زیر طبقه بندی می شود:

  • لباس: زیاد
  • ارتباطات: کم
  • تحصیلات: کم
  • مبلمان و لوازم خانگی: زیاد
  • مواد غذایی: بسیار کم
  • بهداشت و درمان: متوسط
  • اسکان در خانه: بسیار زیاد
  • مراقبت شخصی: بسیار بالا
  • تفریح و فرهنگ: بسیار کم
  • رستوران های غذا و هتل ها: بسیار کم
  • حمل و نقل: بسیار کم

هزینه تقریبی زندگی در تاشکند

  • هزینه اجاره یک آپارتمان در داخل شهر حدوداً 238.33 دلار می شود.
  • هزینه خرید مایحتاج منزل به صورت کلی تقریباً 28.6 دلار می شود.
  • هزینه خرید لباس در تاشکند تقریباً برابر 247.97 دلار است.
  • حمل و نقل با اتوبوس و مترو در مرکز شهر برای هر نفر 15 دلار است.
  • هزینه های آب، برق، گاز و موارد دیگر برای یک واحد 85 متری تقریباً برابر با 39.8 دلار است.

قیمت تور و بلیت

همه چیز در مورد مهاجرت و سفر به ازبکستان

این احتمال وجود دارد که بخش عمده هزینه سفر شما به ازبکستان به تهیه بلیت پرواز مرتبط باشد. خط هوایی مستقیم از تهران و دیگر شهرهای کشور به تاشکند وجود ندارد، شما مجبور به توقف در مسیر استانبول و دیگر کشورها هستید.

هزینه بلیت بسته به شرکت هواپیمایی، نوع بلیت (سیستمی یا چارتری)، تعداد نفرات، مقاصد گردشگری، روز و ساعت پرواز و موارد دیگر متغیر خواهد بود. اگر به هر نحوی قصد سفر با تورهای مسافرتی را دارید، لازم است به شرایط و امکانات هر یک از تورها توجه کنید. بسته به میزان امکانات ارائه شده توسط تورها، قیمت آن‌ها نیز متفاوت است.

افرادی قصد سفر به کشور ازبکستان را دارند، باید قبل از آن اقدام به اخذ ویزای نمایند. شخص مسافر و یا وکیل و نماینده (آژانس های مسافرتی) مسافر می توانند با در اختیار داشتن مدارک (اصل و کپی پاسپورت، گواهی اشتغال به کار، دو قطعه عکس 4×3 رنگی، تکمیل فرم) مورد نیاز به اخذ ویزای ازبکستان اقدام کنند.

مسافر از زمان ورود به ازبکستان تا حداکثر تا 48 ساعت فرصت دارد تا اقامت خود را در کشور ازبکستان ثبت یا رجیستر کند، در غیر این صورت موقع خروج با مشکلات مختلفی مواجه خواهد شد. می توان با ورود به هتل یا دیگر مکان های اقامتی معتبر اقدام به رجیستر کردن اقامت خود کنید.

مهاجرت به ازبکستان

همه چیز در مورد مهاجرت و سفر به ازبکستان

میزان مهاجرپذیری کشور ازبکستان بیش از 54 درصد است و جزء کشورهایی محسوب می شد ایرانیان بسیاری آن را برای مهاجرت انتخاب می کنند. وضعیت جذب مهاجران به این کشور به دلیل فضای بسیار عالی برای کسب و کار بسیار آسان تر از قبل شده است. وضعیت اقتصادی ازبکستان به شکلی در حال اداره است که قسمتی از اهداف کشور بر پایه جذب سرمایه گذار خارجی بنا نهاده شده است.

بهترین روش مهاجرت به کشور ازبکستان، انتخاب ویزای توریستی این کشور است. با این ویزا این امکان به شما داده می شود که نخست از شرایط مهاجرت، کاری و تحصیلی این کشور اطلاعات درست تری به دست آورید. وضعیت مهاجرتی به کشور ازبکستان دارای ضوابط مشخصی است، به این معنا که افراد برای داشتن یک مسیر مهاجرتی موفق نیاز به تعیین هدف خود از مهاجرت دارند.

ورود به بازار کار در ازبکستان خیلی آسان نیست، اما سرمایه گذاری در این کشور امتیازی عالی به حساب می آید. با همین سرمایه گذاری می توانید اقامت این کشور را نیز دریافت کنید. اقامت دائم در ازبکستان برای سرمایه گذاری، پس از طی سه دوره گردش مالی در یک بازه زمانی 5 ساله بررسی می شود. شرایط سرمایه گذاری آزاد است، به این معنا که برخی در مسیر کاری و برخی دیگر در مسیر خرید و فروش محصولات سرمایه گذاری می‌کنند.

در نبود سرمایه لازم جهت سرمایه گذاری در ازبکستان، می توانید به ویزای تحصیلی فکر کنید. در این روش باید نخست از نظر علمی خود را بسنجید، سپس مقدار هزینه پرداختی و در پایان نوع رشته انتخابی شما که در آینده بازار کار این کشور را هدف قرار دهد. همچنین، هزینه تحصیل در این کشور پایین می ‌باشد. مدت اقامت تحصیلی در ازبکستان تا 5 سال قابل تمدید است. همچنین افراد باید دارای مدرک آیلتس با نمره حداقل 5.5 و یا تافل با نمره حداقل 46 باشند.

وضعیت پذیرش دانشگاهی برای افراد نخبه در این کشور فراهم است و دولت پشتیبانی مالی مناسبی از این افراد می کند. به طور کلی، سرمایه گذاری بهترین و آسان ترین گزینه باشد برای گرفتن اقامت در ازبکستان است. شما با سرمایه گذاری مناسب می توانید برای همسر و فرزندان خود نیز ویزا بگیرید.

ویزای کاری کشور ازبکستان دارای ضوابط مخصوص به خود است. برای این ویزا باید توسط کارفرمایی در این کشور جذب شوید. سیاست های کاری ازبکستان به نسبت دیگر کشورهای بزرگ اروپایی، شاید چندان رضایت بخش نباشد. مهاجرت به ازبکستان از طریق کار و تخصص می تواند تحت شرایط موقت و دائمی انجام گیرد.

همچنین، ویزای ازدواج ازبکستان دارای شرایط اقامتی مشخصی است و به دو صورت ویزای ازدواج و نامزدی می ‌باشد که هر یک دارای مشخصات مربوط به خود است. فرد متقاضی باید حداقل 18 سال سن داشته باشد و همین طور به قصد ازدواج با نامزدش اقدام به درخواست ویزا کرده باشد. فردی که برای اخذ ویزای نامزدی اقدام می ‌کند، نباید در خاک ازبکستان باشد، او باید در ایران درخواست خود را ارائه دهد. این ویزا اعتباری 9 ماهه دارد و متقاضیان در طول این زمان باید در خاک ازبکستان بوده و جهت ازدواج با یکدیگر اقدام نمایند.

کلام آخر

کشور زیبا و آرام ازبکستان به ویژه در سال های اخیر با تغییر خط مشی های سیاسی، توانسته چهره دیگری از خود را به جهانیان نشان دهد. سفر به این کشور شاید مهم‌ترین راه برای شناخت تغییرات بنیادین در این کشور باشد. وجود مردمان مهمان دوست، نرخ جرم پایین و نگاه بلند پروازانۀ این کشور، از ازبکستان کشوری متفاوت ساخته است. برای ایرانیانی که به هر شکل به دنبال سفر به کشوری خاص و یا مهاجرت به مکانی مناسب هستند، ازبکستان می تواند یکی از گزینه ها در لیست شما باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 نظرات
  1. رضا می گوید

    آیا شما هم اکنون در ازبکستان اقامت دارید؟

    1. Milad Shooli می گوید

      سلام دوست عزیز، خیر تیم فلاوینگو در ازبکستان اقامت ندارد.
      فلاوینگو ارائه دهنده خدمات گردشگری در ایران هست.

  2. norman می گوید

    سلام من میخواستم بپرسم ما چطور ویزای سیاحتی ازبکستان را از کانادا بدست بیاوریم و چی مدارکی لازم است تا ویزای سیاحتی بگیرم لطف نموده رهنمایی کنید

  3. norman می گوید

    سلام من میخواستم بپرسم ما چطور ویزای سیاحتی ازبکستان را از کانادا بدست بیاوریم و چی مدارکی لازم است تا ویزای سیاحتی بگیرم لطف نموده رهنمایی کنید

  4. بن می گوید

    سلام. حداقل سرمایه در ازبکستان برای کار و اقامت چقدر میباشد؟

  5. عیسی می گوید

    سلام
    میخواستم بدونم دو شهروند خارجی هم می‌توانند ازدواج خود در ازبکستان را به ثبت برسانند؟

  6. فرزند آسمان می گوید

    چه مقدار پول باید تو کشور ازبکستان سرمایه گذاری کنیم تا اقامت دایمی آن کشور را بگیریم؟

  7. ایمان عاجلی می گوید

    ضمن عرض سلام و خسته نباشید به شما و همکاران گرامیتان
    سوالی که بنده دارم این هست که آیا خانه های اجاره ای در تاشکند ازبکستان مبله هستند؟
    یا باید بعد از اجاره خانه لوازم زندگی تهیه و خریداری بشود؟

Call Now Button