۷ نکته که برای پیاده‌روی در سفر باید بدانید

0

هایکینگ، یا همان پیاده‌روی در طبیعت، بهترین راه برای دیدن زیبایی‌های طبیعی در همه جای دنیاست. پیاده‌روی یکی از تنها راه‌های واقعی برای تجربه تنهایی، ارتباط نزدیک با طبیعت و دیدن جاهاییه که تعداد کمی از آدم‌ها زحمت رسیدن بهشون رو به خودشون می‌دن. هرچند که از نظر فیزیکی چالش برانگیزه، ولی یک بار دیدن کوهستان بکر و زیبا، چشم‌انداز اقیانوس از بالای تپه، یا طلوع خورشید بر فراز آتش‌فشان، تمام خستگی پیاده‌روی رو از تنتون بیرون می‌کنه. زیبایی‌های بکر تو مکان‌هایی هستند که هیچ جاده‌ای بهشون نمی‌ره.

 راهنمایی‌های لازم برای یک پیاده‌روی خوب در طبیعت

 

البته پیاده‌روی تو دل طبیعت می‌تونه برای افراد کم‌تجربه دلهره‌آور باشه، بخصوص اگه نگران باشین که نتونین پابه‌پای بقیه افراد گروه حرکت کنین. در اینجا چند نکته برای آماده‌سازی بهتر بدن و ذهنتون برای هایکینگ به شما می‌گوییم.

  • توجه داشته باشین که این نکات برای افراد با فیزیک سالم و بدون عارضه خاص پزشکی گفته میشن. همیشه قبل از شروع یک فعالیت ورزشی جدید با پزشکتون مشورت کنید.

کفش خیلی مهمه

اولین قدم برای یک پیاده‌روی موفقیت آمیز با پوشیدن کفش مناسب شروع می‌شه. این که چه کفشی برای شما مناسبه خیلی به مسیری که برای پیاده‌روی انتخاب کردین بستگی داره. یک توصیه: همیشه سعی کنین یه جفت کفش نو رو تو یک پیاده‌روی کوتاه امتحان کنین تا اگه پاتون رو میزنه کمتر اذیت بشین.

بطور کلی، توصیه می کنیم یک کفش همه‌کاره ساق‌بلند، ضدآب و با کفی مقاوم انتخاب کنید. همینطور مهمه که بند کفش به خوبی کیپ بشه و پا توش لق نزنه. برای احتیاط چسب زخم ضد تاول همراه داشته باشید و جوراب ضخیم بپوشید. داشتن باتوم پیاده روی، به خصوص موقع پایین رفتن از شیب، خیلی به کار میاد. استفاده از باتوم فشار روی زانو رو کم می‌کنه و به حفظ تعادل کمک می‌کنه.

اول تمرین کنید

بهترین روش برای ورزیده شدن در هر ورزشی انجام مداوم همون ورزشه. اگه دارین خودتون رو برای اولین پیاده‌روی طولانی‌تون در طبیعت آماده می‌کنین و نگرانین که آمادگی لازم رو نداشته باشین، یک مسیر پیاده روی در نزدیکی خودتون پیدا کنین و اونجا تمرین کنین. اگه تو شهر زندگی می‌کنین و به مسیر مناسبی برای تمرین دسترسی ندارین، در باشگاه روی دستگاه اسکی‌واره یا پله‌نوردی تمرین کنین. قبل از صعود، پاهاتون رو تا جای ممکن برای بالا رفتن از شیب تمرین بدین.

اگه این مطلب رو یک روز قبل از برنامه پیاده‌روی تون می‌خونین و زمان لازم برای تمرین کردن ندارین، نکته بعدی به کارتون خواهد اومد.

پیاده‌روی بیشتر یک فعالیت ذهنی است تا فیزیکی

برای موفقیت در پیاده‌روی لازم نیست جوان‌ترین یا ورزیده‌ترین فرد گروه باشین. برای پیاده‌روی موفق استقامت لازمه و بخش بیشتر استقامت هم ذهنیه نه فیزیکی.

با خودتون گفتگوی درونی مثبت داشته باشین. از گفتن کلماتی مثل “نمی‌تونم” و نمی‌شه” به خودتون پرهیز کنین. شگفت زده خواهید شد وقتی ببینین چقدر با حفظ اعتماد بنفس و روحیه پیاده‌روی براتون آسون‌تر خواهد شد. در هر صورت وقتی در پایان مسیر به یک منظره فوق‌العاده برسین و ترشح اندورفین رو تجربه کنین، به این نتیجه خواهید رسید که این چالش ارزشش رو داشته.

به بدن خود احترام بگذارید

پیاده روی یک ورزش رقابتی نیست. ربطی هم به این نداره که کی زودتر و در زمان کمتری به پایان مسیر برسه. بعضی افراد از بعضی دیگه سریع‌تر هستند و این کاملاً امری طبیعیه.

هیچ وقت تاثیر یک استراحت ۳۰ ثانیه ای رو دست کم نگیرین. اگه ۳۰ ثانیه براتون کافی نبود، بکنیدش یک دقیقه. استراحت‌های کوتاه مدت کمک می‌کنند راحت‌تر یک مسیر سخت رو طی کنین. استراحت‌هاتون رو انقدر طولانی نکنین که عضلاتتون سرد بشن، ولی وقت کافی برای تجدید قوا به خودتون بدین.

به اندازه کافی بخورید و بنوشید

باید سعی کنید خودتون رو به نقطه ای نرسونین که گرسنه یا تشنه بشین، چون انرژی سنگ بنای یک پیاده‌روی موفقه. صبحانه مفصل بخورید و همراهتون تنقلات سبک و سرشار از چربی های سالم و قند طبیعی داشته باشین. همراه داشتن میوه‌های خشک و آجیل در حین پیاده‌روی توصیه میشه. این تنقلات طبیعی هم سبک هستند، هم خوردنشون در حال راه رفتن راحته و نیاز به آماده کردن ندارن. ضمناً خیلی مهمه که به اندازه کافی آب بنوشید تا موقع پیاده روی دچار ضعف نشین.

چطور موقع پیاده‌روی به اندازه کافی آب بنوشیم؟

آب یکی از سنگین‌ترین چیزهایی که موقع پیاده‌روی باید حمل کنین، ولی در عین حال ضروری‌ترین چیز هم هست. در بعضی مسیرهای پیاده‌روی این امکان وجود داره که در طی مسیر بطری‌هاتون رو پر کنید ولی بعضی جاها هم آبی پیدا نمیشه و باید تمام آب مورد نیازتون رو همراه داشته باشین. بهتره در زمان برنامه‌ریزی، درباره وضعیت آب در منطقه‌ای که توش قصد پیاده‌روی دارین تحقیق کنین. ضمناً سعی کنین حتماً یک وسیله تصفیه آب مثل نی تصفیه کننده همراه داشته باشین چون آب موجود در طبیعت همیشه برای آشامیدن مناسب نیست.

از صورتتون محافظت کنین، ضد آفتاب بزنین و چند لایه لباس بپوشید

بهترین پوشش برای پیاده روی پوشش چند لایه است. این بخصوص برای پیاده‌روی‌هایی که صعود به ارتفاعات زیاد دارن خیلی مهمه. همینطور مهمه که کوله پشتی ای استفاده کنین که با فرم بدنتون تناسب داره و وزن رو به خوبی توزیع می‌کنه.

نکته آخر اینکه برای پیاده روی توی جنگل بهتره اسپری ضد پشه همراه داشته باشین.

اینها چند تا از نکات مهمی بود که کمک می‌کنه از پیاده‌روی در طبیعت بیشتر لذت ببرین. البته نگذارین این موارد شما رو نگران کنن یا بترسونن. یادتون نره که در نهایت قراره چیزهای شگفت‌انگیز ببینین و از وقت گذروندن در طبیعت لذت ببرین. هرچه بیشتر به هایکینگ و ریتم اون عادت کنین، می‌تونه تبدیل به یک فعالیت اعتیاد‌آور بشه که شما رو به معنای واقعی به ارتفاعات و دیدنی های جدید میکشونه.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button