اگر گیاه‌خوارید و در سفر…

0

گیاهخواری می‌تواند سفر را برای شما سخت کند. هنگامی که به رستوران می‌روید و در انتهای منویی که تماماً با گوشت و مرغ اندود شده دو غذای گیاهی آبپز و سرد می‌بینید هوس رستوران گیاهی شهر خود را می‌کنید و به یاد تجربه‌ی سو ویلیامز در یافتن رستوران گیاهی در جنوب نیوزلند می‌افتید: من خیلی خوش شانس بودم که در یک هتل-رستوران گیاهی در جزایر جنوبی نیوزلند اقامت داشتم. صاحب رستوران از من پرسید: گیاهخوارید؟ هیچ مشکلی نیست. ما غذاهای گیاهی برایتان فراهم می‌کنیم. و پس از نیم ساعت بشقاب پوره‌ی سیب‌زمینی و هویج را روی میز گذاشت که مشخص بود گوشت را از میان برداشته است.

سفر برای کسانی که رژیم گیاهی دارند این روزها ساده‌تر شده اما در طول سفر بازهم شاهد لاغر و لاغرتر شدن همسفران گیاهخوارتان خواهید بود. طبق آمار جهانی این روزها نیم میلیارد نفر در دنیا رژیم گیاهی دارند و حتی در استرالیا حدود یازده درصد افراد رژیم گیاهی دارند. کشوری که به خاطر گوسفندهایش مشهور است و جالب است که در دوشنبه‌های بدون گوشت یا هفته‌ی بدون گوشت از خوردن آن پرهیز می‌کنند. اگر گیاهخوار باشید، دردسرهای سفر شما از هنگامی که از منزل خارج می‌شوید شروع می‌شود. حتی در سفرهای هوایی هم گاهی چیزی جز کاهو و بادام زمینی نصیبتان نمی‌شود. حتی در پروازهای طولانی با هواپیمایی‌های مطرح. چیزی که این روزها نظر من را به خود جلب می‌کند امکان سفارش غذا پیش از سفر است که در هواپیمایی‌هایی چون قطر ایرویز فراهم آمده‌است.

خام گیاهخواران، تخم مرغ و شیر هم مصرف نمی‌کنند. اما برای گیاهخواران این وضع بهتر است. از طرفی وجود مارگارین‌های گیاهی، بیسکوییت‌های بدون پنیر، برشتوک‌های ترکیبی با غلات و میوه‌های فصلی امکان خوردن صبحانه را در سفر فراهم می‌آورد. سفر به هندوستان با ۳۸ % گیاهخوار بهشت رژیم‌های گیاهی است و در آسیای جنوب شرقی نیز می‌توان غذاهای ترکیبی با برنج را یافت که سفر را برای شما راحت کند.

اما سفارش دادن غذای گیاهی در رستورانی که هر لحظه تعداد زیادی بز و گوسفند را برای مشتریانش سرو می‌کند کار چندان ساده‌ای نیست. به خصوص وقتی در راجستان هند و یا لاهور پاکستان باشید که اقوامش چند مذهبی بوده و عقاید متفاوتی دارند. در گوانگجوی چین یا ویتنام هم اوضاع از همین قرار است. مگر آنکه از شهرها خارج شده و از دنیای گوشت زده خارج شوید. به یاد می‌آورم در کافه‌ای کوچک در چین همه‌ی مشتریان رستوران، مشغول خوردن بشقابی با محتویات قهوه‌ای بودند. وقتی صاحب رستوران ناتوان از توضیح مرا به داخل آشپزخانه برد، با سگ‌های آویزانی مواجه شدم که برای طبخ غذا استفاده شده بودند. آن شب با شکم خالی خوابیدم.

شاید همراه بردن قوطی کنسروهای لوبیا برای رفتن به یک سفر ایده‌ی جالبی نباشد. اما گاهی پیش می‌آید که بهترین غذای شما به حساب آید. من اسم این قوطی‌ها را پک اضطراری گذاشتم تا برای همیشه در چمدانم چند تا از آن‌ها را داشته باشم. به خصوص دز کشورهای آمریکای جنوبی که عاشق گوشت هستند و حتی وقی متوجه می‌شوند شما رژیم گیاهخواری دارید مورد توهین و تمسخر واقع می‌شوید.

در اروپا اما شرایط متفاوت است. با وجود اینکه تنها ۱۲% از مردم اروپا گیاهخوار هستند در منوهای رستوران‌ها غذاهای متنوعی برای رژیم گیاهی وجود دارد. وجود پیتزا و اسپاگتی‌های گیاهی در ایتالیا، سالادهای یونانی و غذاهای ترکیبی با سیب‌زمینی که در آلمان تهیه می‌شود می‌تواند شرایط سفر را متفاوت کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button