بایدها و نبایدهای سفر هوایی در دوران بارداری!

0

دوران بارداری به خاطرِ اهمیت و حساسیتی که داره، همیشه با یک حسِ نگرانی و به دنبال اون مراقبت بیشتر همراهه. یکی از کارهایی که معمولا خانم‌های باردار در طول دوران بارداری انجام نمی‌دن، سفر رفتن با هواپیماست؛ چون فکر می‌کنن بارداری و سفر باهم جور در نمی‌آد؛ اما بعضی‌اوقات هم پیش می‌آد که خانم‌ها مجبورند به دلایلی مثل دیدنِ  خونواده، ادامه تحصیل، تجارت، تعطیلات و موردهای ضروری دیگه به سفر برن؛ پس این سؤال ذهن‌شون رو درگیر می‌کنه که آیا سفرِ هوایی در دوران بارداری برای اونها مشکلی پیش می‌آره یا نه؟ اگه می‌خواین در مورد سفرهای هوایی و نکات مهمی که خانم‌های باردار باید در زمان پرواز رعایت کنن، اطلاعاتی داشته باشین، پس با «عالی گشت» همراه بشید.

چند نکته برای خانم‌های باردار در طول پرواز

۱. قبل از سفر حتما با پزشک‌تون مشورت کنید.

به‌طورکلی و بر اساس نظر متخصصان، مسافرت هوایی برای خانم‌هایی که بارداری سالمی دارن، بی‌خطره؛ اما بااین‌حال قبل از سفر رفتن حتما با پزشک‌تون مشورت کنید. بهترین زمان برای سفر هوایی برای خانم‌های باردار، در سه‌ماهه دوم بارداری‌ست (هفته ۱۴ تا ۲۸ بارداری)؛ چراکه در سه‌ماهه اول بارداری احتمال سقط‌جنین و در سه‌ماهه آخر بارداری احتمال زایمان زودرس برای خانم‌ها وجود داره.

مشورت با پزشک قبل از سفر هوایی

۲.در مورد شرکت‌های هواپیمایی تحقیق کنید

قبل از سفر در مورد شرکت‌های هواپیمایی که به خانم‌های باردار خدمات بهتری می‌دن، پرس‌وجو کنید؛ چون اونها امکانات بهتری در اختیارتون قرار می‌دن و در طول پرواز مراقبت و پشتیبانی بیشتری از شما می‌کنن. این رو هم در نظر داشته باشین که بعضی از خطوط هوایی، اجازه پرواز به خانم‌های باردار نمی‌دن و بعضی از اونها اجازه پرواز رو با مجوز و موافقت کتبی از پزشک متخصص می‌دن؛ پس در انتخاب شرکت‌های هواپیمایی دقت کنین که این شرکت‌ها در چه دورانی از بارداری، اجازه پرواز به شما نمی‌دن.

۳. قبل از سفر، بیمارستان‌های نزدیک به محل اقامت‌تون را بشناسید.

در زمان سفر با خودتون سابقه پزشکی‌تون (آخرین آزمایش‌ها، سونوگرافی، سابقه بیماری و سقط‌جنین، گروه خونی و حتی RHو …) رو به همراه داشته باشید و سعی کنید اگه به جاهای دوری سفر می‌کنید، از قبل مراکز درمانی که به محل اقامت شما نزدیک‌تره رو شناسایی کنید و در صورت مشکل به اونجا مراجعه کنید.

۴. سبک سفر کنید.

خانم‌هایی که باردار هستن باید سبک سفر کنن؛ برای این کار از چمدون‌های چرخ‌دار و یا از یک کوله‌پشتی سبک استفاده کنید.

سبک سفر کردن در دوران بارداری

۵. کمی زودتر به فرودگاه برید.

سعی کنید کمی زودتر به فرودگاه برید که اگه در ترافیک موندید یا با مشکلی روبه‌رو شدید، دچار استرس و نگرانی نشید.

۶. نگران بازرسی در فرودگاه نباشید.

خیلی از خانم‌های باردار نگران خطرهای احتمالی فلزهای بازرسی هستن؛ اما بزارید که همین‌جا خیال‌تون رو راحت کنم که این ماشین‌های بازرسی اشعه‌X ندارن و برای شما و جنین‌تون هیچ خطری ندارن.

۷. مهماندارها رو در جریان وضعیت خود قرار بدید.

به‌محض ورود به هواپیما با مهماندارها درباره وضعیت خود صحبت کنید و مطمئن باشید که اونها برای شرایط اضطراری پزشکی، آموزش لازم رو دیدن و مشکل شما رو موقتاً حل خواهند کرد.

صحبت با مهماندارها در طول پرواز

۸. در طول پرواز حتما کمربند ایمنی ببندید.

بعضی از خانم‌ها فکر می‌کنن چون باردار هستن نباید کمربند ببندن؛ اگه شما هم جز کسانی هستید که این طور فکر می‌کنید، کاملا در اشتباهید؛ در این موارد پزشکان توصیه می‌کنن که کمربند ایمنی رو زیر شکم ببندید تا در زمان تکانِ ناگهانی هواپیما، فشار زیادی به شکم‌تون نیاد.

۹. از صندلی‌های کنار راهرو در هواپیما استفاده کنید.

به دلیل شرایط خاصی که خانم‌های باردار دارن، بیشتر از سایرین در رفت‌وآمد هستن؛ به خاطر همین، صندلی‌های کنار راهرو می‌تونه گزینه مناسبی برای اونها باشه؛ البته بعضی از شرکت‌های هواپیمایی از قبل امکان انتخاب صندلی رو به شما می‌دن.

۱۰. به اندازه کافی مایعات بنوشید.

در طول پرواز برای اینکه آب بدن‌تون کم نشه، مایعات مصرف کنید؛ ولی یادتون باشه که هیچی جای آب رو نمی‌گیره؛ پس به شما توصیه می‌کنیم که چند بطری آب همراه‌تون ببرید و به اندازه کافی آب بخورید.

نوشیدن مایعات در دوران بارداری

۱۱. میان وعده‌ها رو فراموش نکنید.

تغذیه در دوران بارداری بسیار مهمه؛ سعی کنید علاوه بر وعده‌های اصلی، از میان وعده‌ها نیز در زمان پرواز استفاده کنید.

۱۲. به مدت طولانی نشینید.

در طول پرواز حداقل هر یک ساعت یک‌بار، یک‌کم قدم بزنید و پاهای خود را خم و راست کنید، قوزک پاتون را بچرخونید و انگشتان پاتون رو حرکت بدید؛ اما یادتون باشه که زیاده‌روی نکنید؛ چراکه تکان‌های ناگهانی هواپیما، می‌تونه باعث بشه که شما زمین بخورید؛ پس راه رفتن رو بااحتیاط و فقط در موارد ضروری انجام بدید.

۱۳. لباس و کفش راحت بپوشید.

لباس‌های راحت و گشاد بپوشید تا به گردش جریان خون‌تون کمک کنید؛ همین‌طور از کفش‌های راحت استفاده کنید تا پاتون ورم نکنه.

کفش راحت در دوران بارداری

۱۴. بدون دستور پزشک هیچ دارویی مصرف نکنید.

حتی اگر سفرتون کوتاه مدته، باز هم داروها و مکمل‌های غذایی‌تون رو با خودتون ببرید و از خوردن دارو بدون تجویز پزشک جدا خودداری کنید.

یادتون باشه که سفر در دوران بارداری می‌تونه تجربه دل‌نشین‌تری هم برای شما و هم مسافرهای دیگه داشته باشه؛ پس با نگرانی‌های بی‌مورد لذت سفر رو در این دوران از خودتون نگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button