این آداب رو در سفر به چین فراموش نکنید

0

 

با وجود اونکه چین کشوری بزرگ، مدرن و در حال پیشرفته، جامعه چین هنوز هم برای آداب و رسوم و سنت‌های چینی اهمیت زیادی قائله که بعضی از این آداب و رسوم ممکنه به نظر ما خیلی عجیب بیان. نمایشگاه گوانگ ژو نزدیکه و اگه می‌خواید موقع سفرتون به چین در رابطه با آدم‌های دیگه به مشکل برنخورید، از شما دعوت می‌کنیم که این چند نکته درباره چطور رفتارکردن با چینی‌ها رو با هم مرور کنیم:

 

حواستون به زبونتون باشه!

 

بیان کردن راحت و بدون تعارف فکر از نظر چینی‌ها خیلی مودبانه نیست. وقتی در چین هستید قبل از صحبت خیلی حواستون باشه که حرف‌هاتون کسی رو آزرده نکنه و کوچک‌ترین کنایه‌ای هم نداشته باشه. گاهی وقت‌ها بهترین استراتژی همون ساکت موندنه؛ چینی‌ها هم مشکلی با این قضیه ندارن. سن و درآمد یک چینی رو هیچ وقت نپرسید. ممکنه از شما بپرسن که متاهلید یا مجرد که اگه سنتون بیشتر از ۳۰ باشه بهتره که بگید که متاهل هستید. درباره سیاست به هیچ وجه صحبت نکنید؛ مخصوصا درباره تایوان و کره شمالی و میدان تیانان من! به جاش می‌تونید درباره تمدن و فرهنگ ۴۰۰۰ ساله چین ازشون سوال بپرسید. غذا همیشه ایمن‌ترین موضوع برای صحبته.

 

هیچ وقت نگید “نه”

 

به جاش بگید “باشه، اما احتمالا خیلی سخته”. چینی‌ها دوست ندارن نه بشنون و این کار عصبانیشون می‌کنه. این درست شبیه تعارف کردن ما ایرانی‌هاست منتها خیلی شدیدتر. شنیدن یه جور دروغ مصلحتی برای چینی‌ها آسون‌تره و خودشون هم می‌دونن که منظور واقعی شما از این جواب چیه.

 

هدیه دادن و هدیه گرفتن

 

چینی‌ها در این مورد هم خیلی حساس هستن. در چین، عدد زوج نشونه بدشانسیه. ساعت دیواری یا رومیزی هم هدیه بدیه چون واژه چینی “ساعت” به واژه “مرگ” خیلی نزدیکه و اونها رو یاد مرگ می‌اندازه! بهتره که هدیه‌ها رو در حضور دیگران به اون شخص ندید. شخص هدیه گیرنده همیشه به شما فقط یه لبخند می‌زنه و تشکر هم نمی‌کنه! اون شخص هدیه رو در حضور شما باز نمی‌کنه بلکه صبر می‌کنه تا وقتی که خودش تنها شد این کار رو انجام بده! این رفتارها شاید برای ما کمی عجیب باشن اما برای چینی‌ها کاملا نرمال و قابل و قبول هستن.

 

 

سر میز غذا مودب باشید!

 

می‌دونیم که چینی‌ها غذاشون رو با چوب‌های مخصوص می‌خورن. بهتره این رو هم بدونیم که قرار دادن این چوب‌ها به صورت عمودی در ظرف برنج یعنی اینکه شما آرزوی مرگ طرف مقابل رو دارید!! به جای این‌ کار، چوب‌ها رو به صورت افقی کنار هم و روی بشقابتون بگذارید. هیچ وقت با چوب‌ها به کاسه یا بشقابتون ضربه نزنید. این کار، کار گداهای چینیه! ماهی داخل بشقاب رو برنگردونید؛ این کار یعنی “امیدوارم اولین قایقی که سوارش می‌شی غرق بشه”! حتما غذاتون رو تموم کنید وگرنه میزبانتون بدجوری بهش برمی‌خوره! آداب چینی‌ها موقع غذاخوردن معمولا برای مردم کشورهای دیگه خیلی عجیب و غیر منتظره است.

با انگشت به جایی یا کسی اشاره نکنید

 

چینی‌ها باور دارن که با انگشت اشاره کردن مخصوص اشاره به سگ‌هاست! به جای این کار از کل کف دستتون استفاده کنید.

 

عددهای خوب، عددهای نحس

 

عددهای شش، هشت و نه در باور مردم چین خوش یمن هستن. شش یعنی “امیدوارم کارهات خوب و بی‌دردسر پیش بره”. هشت یعنی “درآمد و زندگی موفق در آینده”. نه یعنی “جاودانگی و برکت زندگی و موفقیت در ازدواج”. اما از طرف دیگه عدد چهار نشونه مرگه؛ حتی بعضی از هتل‌ها در طبقه چهارمشون اتاق ندارن! موقع هدیه دادن یا کارهای مشابه حواستون به این عددها باشه.

 

این صحنه رو احتمالا در چین زیاد خواهید دید!

 

رنگ‌ها

 

رنگ طلایی و قرمز رنگ‌های شاد هستن و در جشن‌ها و عروسی‌ها زیاد به کار می‌رن. البته رنگ قرمز بهتره که برای نوشتن استفاده نشه. رنگ سفید هم برای چینی‌ها خوش یمن نیست چون معمولا در مراسم تشییع جنازه استفاده می‌شه.

 

کارت ویزیتتون رو با احترام مخصوص به طرف مقابل بدین!

 

حتما کارت ویزیت طرف مقابل رو با هر دو دست بگیرید. کارت ویزیت درست مثل خودِ اون شخصه پس باید بهش احترام گذاشته بشه. باید اون را با دقت بخونید، روی زمین نندازید و به آرومی داخل جیب یا کیفتون بذارید. کارت ویزیت خودتون رو هم حتما یه طرف انگلیسی و یه طرف چینی چاپ کنید.

 

 

چند تا جمله چینی یاد بگیرید

 

استفاده از بعضی از جمله‌های روزمره به چینی همیشه روی افرادی که ملاقاتشون می‌کنید تاثیر خوبی داره. مثلا نی هائو (Ni hao) یعنی سلام، نی هائو ما (Ni hao ma) یعنی حالت چطوره و نی زائو (NI zao) یعنی صبح بخیر. بد نیست برای یاد گرفتن چند تا از این جمله‌ها چرخی در اینترنت بزنید.

 

همیشه توی جمع اول به بزرگ‌ترین آدم سلام کنید

 

رسم چینی‌ها اینطوریه و براشون نشونه ادب و احترامه.

 

به هیچ کس انعام ندید

برخلاف خیلی از کشورهای دیگه در دنیا، چینی‌ها نه تنها از انعام گرفتن خوششون نمیاد بلکه این کار رو توهین آمیز هم می‌دونن. فقط در بعضی از هتل‌های خیلی لوکس انعام دادن بابت حمل چمدان مرسومه.

 

 

سفر خوب و بی‌دردسری داشته باشید!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button