با چهار موزه دیدنی استکهلم آشنا شوید

0

استکهلم، پایتخت سوئد، به دلایل زیادی یک مقصد گردشگری ایده‌آل به‌شمار می‌ره. گردشگران در این شهر می‌تونن از جاذبه‌های مختلفی دیدن کنند و تفریحات متنوعی رو تجربه کنن. بازدید از شهر قدیمی قرن سیزدهمی گاملا استان (Gamla Stan)، قایق‌سواری در مجمع‌الجزایر استکهم و تجربه سواری‌های هیجان‌انگیز در شهربازی Gröna Lund از جمله برنامه‌هایی هستند که می‌تونید در سفر به استکهلم ازشون لذت ببرید.

استکهلم، شهری برای موزه-دوستان

اما استکهلم به یک دلیل دیگه هم معروفه و اون داشتن موزه‌ها و گالری‌های منحصر‌بفرد و متفاوته. در این مطلب چهار تا از موزه‌ها و گالری‌های محبوب استکهلم رو بهتون معرفی می‌کنیم که ارزش بازدید رو دارند.

موزه عکاسی (Fotografiska)

موزه عکاسی Fotografiska درواقع موزه نیست؛ بلکه یک گالری معروف عکاسی معاصره که به عنوان یکی از بزرگترین مراکز گردهمایی عکاسان معاصر در دنیا شناخته می‌شه.
گالری Fotografiska، که در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد، دارای نمایشگاهی به وسعت ۵،۵۰۰ متر مربعه که شامل گالری‌ها و فضاهای فرهنگی مختلفی می‌شه. این گالری در محله Stadsgården استکهلم، در یک ساختمان قدیمی به سبک آرت‌نوآ VigRx Plus برپا شده که خود این ساختمان هم جزو جاذبه‌های فرهنگی شهر استکهلم به‌شمار می‌ره. نمای آجری این ساختمان، که در سال ۱۹۰۶ ساخته شده، دست‌نخورده باقی‌مونده ولی فضاهای داخلی برای ساخت گالری بازسازی شده‌اند.

موزه آبا (ABBA Museet)

اگه از طرفدارای گروه موسیقی سوئدی آبا (ABBA) باشید، بازدید از این موزه رو نباید از دست بدین. لباس‌های پرزرق‌وبرق اعضای گروه ABBA که در اجراهاشون پوشیدند، به علاوه آلبوم‌ها و جوایز گروه در این موزه به نمایش در اومدن. شما همچنین می‌تونید از اتاق‌های مختلف موزه بازدید کنید که بازنمایی فضاهایی هستند که گروه آبا در اون‌ها آهنگ‌های معروفشون رو تولید و ضبط کردند.
اما اینجا فقط یک موزه نیست که شما توش قدم بزنید و از بخش‌های مختلف دیدن کنید. این فضا از بازدیدکننده‌ها دعوت می‌کنه که مشارکت فعال داشته باشند؛ مثلاً با موزیک-ویدیو های گروه ABBA برقصند، آهنگ‌هاشون رو به صورت کارائوکه بخوانند، یا حتی روی صحنه برن و به همراه (جلوه بصری) اعضای گروه، آهنگ‌هاشون رو برای تماشاچیان اجرا کنند!

موزه واسا (Vasa Museet)

موزه واسا، موزه دریایی استکهلمه که در جزیره Djurgården واقع شده. بقایای کشتی غرق شده Vasa، تنها کشتی متعلق به قرن هفدهم میلادی که به‌طور کامل از دریا بیرون کشیده شده، در این موزه به نمایش گذاشته شده. موزه واسا پربازدیدترین موزه در کشورهای اسکاندیناوی به‌شمار می‌ره.
تاریخچه کشتی جنگی Vasa به‌خودی‌خود جالب توجهه. کشتی تازه ساز Vasa، که به دستور پادشاه سوئد Gustav II Adolf ساخته شده بود و در زمان خودش یکی از توانمندترین کشتی‌های جنگی به شمار می‌رفت، در ۱۰ اوت ۱۶۲۸ از بندر استکهلم سفر مکاشفاتی‌اش رو آغاز کرد. اما هنوز بیشتر از ۱،۵۰۰ متر از بندر دور نشده بود که در اثر یک باد شدید کج شد و به عمق دریا فرو رفت و همه سرنشینانش (حدود ۳۰ نفر) رو غرق کرد.
کشتی Vasa در اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی، بیشتر از ۳۰۰ سال بعد از غرق شدنش، در مجمع الجزایر استکهلم کشف شد و در سال ۱۹۶۱ بیرون کشیده شد. از اون موقع تا به امروز از بقایای کشتی Vasa، که جزو میراث تاریخی و فرهنگی سوئد به شمار می‌ره، به دقت محافظت می‌شه.

موزه هنرهای مدرن (Moderna Museet)

موزه هنرهای مدرن استکهلم به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین موزه‌های هنر معاصر در اروپا شناخته می‌شه. این موزه در جزیره Skeppsholmen در مرکز استکهلم واقع شده و در کنار آثار هنرمندان معاصر، مجموعه‌ای از آثار هنرمندان برجسته مثل پابلو پیکاسو، سالوادور دالی و هنری ماتیس رو هم به نمایش می‌گذاره.

در نوامبر ۱۹۳۳، شش اثر از پابلو پیکاسو و دو اثر از جورجس براک با ارزش کلی بیش از ۴۰ میلیون پوند توسط سارقین از موزه ربوده شدند. سارقین به تقلید از یک فیلم فرانسوی به اسم Rififi شبانه از سقف وارد شده بودند. تا امروز فقط ۳ تا از آثار دزدیده شده پابلو پیکاسو پیدا شده‌اند.

ساختمان موزه توسط معمار اسپانیایی رافائل مونئو طراحی شده و شامل یک رستوران محبوب هم می‌شه که نمایی فوق‌العاده از جزیره Djurgården و بلوار Strandvägen رو به نمایش می‌گذاره.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button