کافه‌گربه‌ را در سفر فراموش نکنید

0

کافه‌گربه چیست؟

کافه‌گربه (Cat Cafe) پدیده نسبتاً جدیدیه که در چند سال اخیر در خیلی از کشورهای دنیا رواج پیدا کرده.  ایده اصلی این کافه‌ها اینه که به افرادی که به گربه‌ها علاقه دارن، ولی امکان نگهداری این حیوان ملوس در خونه‌شون رو ندارن، فرصتی بده که در کنار نوشیدن چای یا قهوه‌شون، با گربه‌ها بازی کنند و اونها رو نوازش کنن.

 از کجا شروع شد؟

ایده اولیه کافه‌گربه در تایوان شکل گرفت و اولین کافه گربه، با نام “باغ گربه‌ها” در سال ۱۹۹۸ در تایپه تایوان باز شد. محبوبیت این کافه‌گربه به‌حدی رسید که بازدیدکنندگان از همه جای دنیا برای دیدنش صف می‌کشیدن. کم کم تب کافه‌گربه به ژاپن هم سرایت کرد و اولین کافه‌گربه ژاپن، به اسم “زمانی برای گربه‌ها”، در سال ۲۰۰۴ در اوساکا شروع به کار کرد. با‌وجودی که این ایده اول در تایوان شکل گرفته بود، ولی بعد از ورودش به ژاپن بیشتر شناخته شد و از اونجا به دنیا معرفی شد.

ژاپن کشور پرجمعیته و فضای شهری محدودی داره. به همین دلیل، خیلی از ژاپنی‌ها در خونه‌های کوچک زندگی می‌کنن و امکان نگهداری از حیوون خونگی در منزل رو ندارن. همین امر به محبوبیت کافه‌گربه‌ها در بین ژاپنی‌ها دامن‌زده و رونق اون‌ها رو روز‌به‌روز بیشتر کرده. محبوبیت کافه‌گربه‌ها در ژاپن به‌حدی بالا رفت که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ چیزی حدود ۸۰ کافه‌گربه در سرتاسر ژاپن باز شد. در سال ۲۰۱۵، فقط توکیو دارای ۵۸ کافه‌گربه بود.

در چند سال اخیر کافه‌گربه‌ها در سرتاسر دنیا بازگشایی شدن. از آمریکا و کانادا تا کشورهای اروپایی و چین و کره و حتی نیوزلند، کافه‌گربه‌ها حالا همه‌جا هستن. در بعضی جاها، حامیان حقوق حیوانات از کافه‌گربه‌ها برای آگاهی‌رسانی درباره نحوه صحیح نگهداری از گربه‌ها، وضعیت گربه‌های خیابونی و یا حتی یافتن سرپرست برای گربه‌های بی‌خانمان استفاده می‌کنن.

البته قوانین مربوط به کافه‌گربه‌ها در کشورهای مختلف کمی با هم فرق داره. مثلاً در ژاپن، چون کشور بسیار تمیزی هست، گربه‌ها در همون فضایی که خوراکی و نوشیدنی سرو می‌شه حضور دارن. ولی اداره بهداشت آمریکا این اجازه رو نداده و در نتیجه کافه‌گربه‌های این کشور به ناچار بخش بازی با گربه‌ها رو از بخش سرو خوراکی‌ها جدا کرده‌.

 در کافه‌گربه چه کنیم؟

برای ورود به کافه‌گربه‌ها معمولاً باید مبلغی به عنوان ورودیه بپردازین. مثلاً در سئول این مبلغ چیزی حدود ۸ دلاره؛  البته بعضی کافه‌ها در ازای این مبلغ یک نوشیدنی رایگان هم به شما تعارف می‌کنن. در ضمن در این کافه‌ها برای حفظ سلامتی و آرامش گربه‌ها قوانین و مقررات سفت و سختی هم برقرار هست. مثلاً اینکه باید موقع ورود کفش‌تون رو در‌بیارین و دم‌پایی پاتون کنید؛ همین‌طور باید قبل از دست زدن به گربه‌ها دستاتون رو ضدعفونی کنین. عکس گرفتن با فلاش از گربه‌ها، بلند کردن، بیدار کردن گربه‌های خوابیده و کشیدن دم گربه‌ها هم ممنوعه!

کافه‌گربه‌ها معمولاً با یک یا چند موسسه حمایت از حیوانات همکاری می‌کنن تا گربه‌هایی رو که نیاز بیشتری به محبت دارن یا نیاز هست که قبل از پیدا کردن سرپرست، با آدم‌ها خو بگیرند در اختیارشون قرار بدن.

صاحبان کافه‌گربه‌ها بر این باورند که رابطه دو‌طرفه‌ای بین انسان‌ها و گربه‌ها وجود داره و هردو از این رابطه سود می‌برن. گربه‌هایی که در این کافه‌ها زندگی می‌کنن، توجه و نوازش مورد نیازشون رو از انسان‌ها دریافت می‌کنن و در مقابل، بازی‌کردن با گربه‌ها هم به بازدیدکننده‌ها حس خشنودی و آرامش می‌ده.

مهم نیست کجای دنیا سفر می‌کنین. هر‌وقت نیاز به نوازش یک بچه گربه خرخرو پیدا کردین، می‌تونین سری به یک کافه‌گربه بزنین و از بازی‌کردن با این حیوون‌های گرم و نرم، آرامش بگیرین. اگر از گربه‌ها خوشتون می‌آد، چی بهتر از این‌که یک گربه بانمک روی پاهاتون بشینه یا باهاتون بازی کنه؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button