با کلمبو؛ پایتخت دیدنی سریلانکا آشنا بشوید

0

جمهوری دموکراتیک سریلانکا؛ جزیره کوچیک قطره‌ای شکله که در اقیانوس هند قرار داره و از شمال با کشور هندوستان و از جنوب با جزایر مالدیو هم مرزه. پایتخت این کشور شهر کلمبو، واحد پولیش روپیه و زبان رایج و رسمیشون سین هالیه؛ البته زبان‌‌های ‏تامیلی و انگلیسی هم بین مردم سریلانکا رایجه که زبان انگلیسی با توجه به حضور پررنگ بریتانیایی‌ها در گذشته این ‏کشور، به عنوان زبان ارتباطی به رسمیت شناخته شده و کاربرد نسبتاً مهمی داره. ۷۰% مردم این کشور بودایی، ۱۰% مسلمان، ۱۳% هندو و ۷% مسیحی هستن. مسافرت به سریلانکا احتیاج به ویزا نداره و تو فرودگاه این کشور به مدت یک ماه و رایگان ویزای شما صادر میشه. البته اگر بخواین ویزای سه ماهه بگیرید، باید از طریق سفارت این کشور اقدام کنید که مبلغی هم براتون خرج داره. کلمبو، پایتخت و بزرگترین شهر سریلانکاست که ۴٫۶ میلیون نفر جمعیت داره. هر سال توریست‌های زیادی از تمام دنیا برای دیدن این شهر تاریخی و زیبا مصافت زیادی رو طی می‌کنن. این شهر در کرانه غربی جزیره و نزدیک شهر سری جایاواردنپورا کوته پایتخت سیاسی سریلانکا قرار داره. کلمبو، شهری چند قومی وفرهنگیه. از جاذبه‌های گردشگری زیبای این شهر می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

برای رزرو تور سریلانکا می‌توانید با شماره تلفن ۴۳۶۲۵۰۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

موزه ملی سریلانکا

ساختمون موزه ملی که سال ۱۸۷۶ توسط پادشاه بریتانیاساخته شد؛ این روزا بزرگترین موزه سریلانکاست. اطراف موزه حیاطی زیبا و دوست داشتنی قرار داره و دیدنش خالی از لطف نیست. داخل موزه می‌تونید مجسمه‌ها، صنایع دستی باستانی و اشیا قیمتی خاندان سلطنتی سابق سریلانکا از جمله تاج و تخت تمام طلای اونارو ببینید. این موزه با داشتن بیش از ۱۲ میلیون نسخه کتاب، آرشیو کاملی از کتاب‌های تاریخی داره.

معبد کانگارامایا

یکی از مکان‌های گردشگری پر بازدید کلمبو معبد کانگارامایاست که هم در مرکز کلمبو و هم در کنار دریاچه پیرا قرار داره و شامل چندین ساختمونه . تالار این معبد به نوعی مرکز تجمع راهبان بودایی دنیاست . معماری این بنا ترکیبی از معماری سریلانکایی، تایلندی، هندی و چینیه و قدمتش به ۱۲۰ سال پیش برمی‌گرده. اما اون چیزی که این معبد رو از بقیه معابد در دنیا متمایز می‌کنه مجسمه‌های پر تعداد بوداست.

پارک Viharamahadevi (پارک مقدس)

این پارک که قبلا به اسم پارک ویکتوریا شهرت داشت، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک کلمبوست و کنار موزه ملی سریلانکا قرار داره. این پارک وقتی که سریلانکا مستعمره انگلیس بود، به‌ احترام ملکه ویکتوریا به این اسم مشهور شد، ولی بعد از خروج انگلیسی‌ها از سریلانکا؛ تغییر اسم داد. تو این پارک یه مجسمه بزرگ بودا و یه باغ وحش کوچیک قرار داره که بازدید ازش به خصوص برای بچه‌ها می‌تونه خاطرانگیز باشه.

دریاچه بیرا

دریاچه قدیمی و باشکوهی که هر سال میلیون‌ها گردشگر رو به خاطر منظره زیبایی که داره به خودش جذب می‌کنه. با توسعه شهری کلمبو، دور تا دور دریاچه پر از آسمان خراش‌های تجاری و هتل‌های مدرنه که باعث زیبایی بیشتر دریاچه شده. در طول دوره استعمار پرتغالی ها، از دریاچه برای انتقال کالاها به شهرهای دیگه استفاده می‌شد. با اینکه دوره حضور پرتغال توی سریلانکا تموم شده ولی هنوز دریاچه اسم پرتغالی خودشو حفظ کرده.

سالن یاد بود استقلال

سریلانکا سال ۱۹۴۸ از استعمار انگلستان خارج شد؛ تاریخی که شاید مردم سریلانکا هیچ وقت فراموشش نکنن. در همون سال بنای سنگی بزرگی در باغ صلح تاریخی کلمبو ساخته شد تا روز استقلال کشور ثبت بشه. در مقابل این بنا مجسمه‌ای از ‘”لانکاس” اولین رییس جمهور سریلانکا؛ ملقب به «پدر ملت» قرار داره. هر سال در این باغ مراسم مذهبی و جشن روز ملی برگزار میشه.

بیمارستان قدیمی هلندی

بعد از گشت و گذار و سرگردونی در خیابون‌های شلوغ کلمبو، خوبه که ناهار رو تو بیمارستان قدیمی هلندی‌ها میل کنید. این مکان، قدیمی‌ترین ساختمون در سریلانکاست  که قدمتش به زمان استعمار هلندی‌ها بر می‌گرده و این روزا داخلش رستوران، کافه و مغازه‌های زیادی باز شده. این بنا در سال ۱۶۷۱ توسط دولت استعماری هلند ساخته شد و اول بیمارستان بود. این ساختمان در طول سال‌ها به کرات تغییر کاربری داده.

بازار پتا

بازار خیابونی شلوغ و پر از چیزهای جالب برای خرید. تو این بازار کوچه‌ها و خیابون‌های پرپیچ و خمی می‌بینید که مغازه‌هاش هر چیزی که حتی تصورشم نمی کردین برای فروش گذاشتن، فقط تخفیف گرفتنو فراموش نکنید. یکی از مشهورترین خیابون‌های این ناحیه برای معامله طلا و جواهر؛ خیابان دریاست که مهاجرین سریلانکا عمدتا کارگاه های طلافروشیش رو اداره می کنن.

بازار شناور

این بازار که قسمتی از برنامه توسعه شهری برای ایجاد منطقه جذاب کسب و کار بود؛ سال ۲۰۱۴ افتتاح شد و مجموعه‌ای از غرفه‌های شناوریه که در انتهای دریاچه بیرا، بین ایستگاه راه‌آهن فورت و ایستگاه اتوبوس پتا قرار داره. تو این غرفه‌ها انواع کالاها الکترونیکی، لباس، کفش، جواهر، غذاهای آماده کوچیک، سبزیجات و انواع میوه‌ها به فروش میرسه. در قسمت غذاخوری بازار، مواد غذایی فروخته می‌شه که راحت و در ابعاد کوچیکی بسته بندی بشن. اگه از راه رفتن و خرید کردن زود خسته می‌شید، اصلا نگران نباشید، تو این بازار مکان‌های مختلفی برای نشستن و استراحت کردن در محیط باز گذاشته شده.

معبد بودایی آسوکارامایا

معبد آسوکارامایا یکی از مکان‌های مذهبی کلمبوست که بازدید ازش رو نباید اصلا از دست بدید. این معبد از بیرون اصلا ظاهر قشنگی نداره ولی به محض اینکه به داخلش پا میزارید؛ شکوه و زیبایی معبد شما رو مبهوت خودش می‌کنه. داخل معبد نقاشی‌های زیادی نگهداری می‌شه که با رنگ‌های زیبا و اشکال موزون، چشم‌های همه بازدید کننده‌هارو خیره می‌کنه. خیلی از مسافرا اینو نمیدونن ولی این مکان برای عبادت جایگاه بسیار بالایی بین مردم بودایی سریلانکا داره.

فانوس دریایی یا برج ساعت کلمبو

این فانوس یکی از نشانه‌های شهر کلمبوست که در مرکز شهر قرار داره. از این برج در ابتدا به عنوان فانوس دریایی استفاده می‌شد ولی، بخاطر روشن کردن خانه‌های اطراف در شب، از کار افتاد. حتما این سوال براتون پیش اومده که چرا یه فانوس دریایی باید در مرکز شهر باشه؛ در جواب باید بهتون بگم؛ وقتی که این برج ساخته شد هیچ ساختمان بلندی در شهر ساخته نشده بود. طبق گزارش‌های تاریخی، اولین ساعت برج ساخته دست همون کسیه که ساعت مشهور بیگ بنگ رو ساخته.

برای رزرو تور سریلانکا می‌توانید با شماره تلفن ۴۳۶۲۵۰۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button