با ۱۰ سوغات معروف بلغارستان آشنا شوید

0

بلغارستان کشوریه که در جنوب شرقی اروپا قرار داره و پایتختش صوفیه‌ست. این کشور به دلیل قدمت و جاذبه‌های گردشگری که داره، هرساله میزبان توریست‌های زیادی از اقصی نقاط جهانه. ما در این مطلب و در آژانس هواپیمایی «عالی‌گشت» قصد داریم که شما رو با معروف‌ترین سوغات‌های بلغارستان آشنا کنیم؛ پس با ما همراه بشید.

از بلغارستان چی بخریم؟

روغن رز

نمی‌شه به بلغارستان سفر کنی و بوی گل رز به مشامت نرسیده باشه. بلغارستان مهد گل رزه؛ به‌طوری‌که همه‌ساله فستیوال گل‌رز که قدمتی ۱۱۰ ساله داره همراه با رژه در دره گل رز برگزار می‌شه که توریست‌های زیادی رو به این منطقه می‌کشونه. بلغارستان یکی از کشورهای تولیدکننده گل رزه؛ چراکه روغن رز (Rose oil) معروف‌ترین صادرات این کشوره که قیمت یک بطری کوچیک اون می‌تونه به ۵۰ یورو هم برسه. این روغن در صنعت عطرسازی کاربرد زیادی داره و از کمیاب‌ترین و ارزش‌مندترین روغن‌های جهانه که در تولید محصولات دارویی بکار برده می‌شه. آب‌رز، یکی دیگه از فرآورده‌های گل‌ رزه که نسبت به تولید روغن رز، خیلی مقرون‌به‌صرفه‌تره و اغلب اونها رو به‌صورت بطری‌های کوچیک و به‌صورت کاملا طبیعی آماده می‌کنن.

تندیس‌

هنوز هم سنت آیکونوگرافیک در بلغارستان زنده و پابرجاست؛ به‌طوری‌که پیدا کردن یک تندیس با هراندازه و کیفیتی آسونه؛ البته تندیس‌ها انواع مختلفی دارن که اگه شما دنبال یک تندیس خوب و باکیفیت می‌گردین باید برای خرید اون بیش از ۲۵۰ یورو هزینه کنید؛ البته همین تندیس‌ها رو هم می‌تونین با قیمتی ارزون‌تر و کیفیتی پایین‌تر از هنرمندان و دست‌فروش‌های خیابونی هم بخرین.

سرامیک

یکی دیگه از معروف‌ترین سوغاتی‌های بلغارستان، ظروف سرامیکیه که امروزه در بین توریست‌ها طرفدارای زیادی پیدا کرده. در ابتدا این ظروف سرامیکی بلغاری با سبک Troyan رو رنگ‌آمیزی می‌کنن و بعد برای فروش به بازار و گالری‌های هنری می‌برن. اغلب اوقات رنگ‌هایی رو که در این ظروف بکار می‌برن از بین رنگ‌های سنتی اکر، سبز، قهوه‌ایه که البته بر اساس سلیقه و انتخاب مشتری متفاوته.

گلیم

گلیم‌های زیبا و رنگارنگ بلغاری رو می‌تونین در بازارهای سنتی بلغارستان پیدا کنین و بخرین. این گلیم‌ها خیلی ارزشمند هستن؛ به‌طوری‌که گاهی باید برای خرید اونها هزینه‌ای بیش از ۵۰۰ یورو پرداخت کنید. این گلیم‌ها به دو صورت دستی و ماشینی بافته می‌شن که نوع دستی اون توسط زنان بلغاری بافته می‌شه وگرون‌تره. اگه به این کشور سفر کردین، حتما یک سری هم به بازارهای سنتی اون بزنین؛ اما یادتون باشه که حتما قبل از خرید دستورالعمل تمیز کردن این گلیم‌ها رو از فروشنده بخواین.

ظروف مسی

ظروف مسی رو می‌تونین در اندازه و شکل‌های مختلف (از ظروف مسی برای جوشوندن قهوه گرفته تا قابلمه، کارد و چنگال و فنجون‌های کوچیک) در بلغارستان پیدا کنین. این ظروف مسی می‌تونه یک سوغات خوب برای خونواده و دوستاتون باشه.

منبت کاری

منبت‌کاری یک هنر تجسمی بلغاری‌ست که هنوز هم در بین صنعتگران محلی محبوبه. در این کشور صنعتگران محلی از هنر منبت‌کاری برای تولید وسایل پخت‌وپز، جعبه‌های جواهر، تابلو و … استفاده می‌کنن. هدیه دادن وسایلی که به هنر منبت‌کاری زینت داده شده، می‌تونه یک هدیه شگفت‌انگیز برای اونهایی باشه که دوستشون دارین.

جوراب‌های پشمی

اگه در جای سردسیری زندگی می‌کنین یا در کشورتون زمستون‌های سردی دارین، بهتون پیشنهاد می‌کنم که در سفرتون به بلغارستان چندتا از جوراب‌های پشمی این کشور که اتفاقا دست‌بافت هم هستن رو تهیه کنین. از این جوراب‌های پشمی برای زنان، مردان و کودکان موجوده و در رنگ‌های مختلفی هم بافته می‌شه.


طلا و جواهر

طلا و جواهراتی که در بلغارستان به‌دست هنرمندان توانمند بلغاری ساخته می‌شه، می‌تونه به تنهایی جعبه جواهرات شما رو پرکنه. پس اگه یک زمانی به این کشور سفر کردین از طلا و جواهر اون غافل نشین.


رومیزی

یکی دیگه از هنرهای دستی بلغاری‌ها، بافتن رومیزی با طرح‌ها و رنگ‌های مختلفه که در بازارهای محلی این کشور چشم هر مسافری رو به سمت خودش جلب می‌کنه. اگه دنبال یک رومیزی برای میزهای خونه‌تون می‌گردین، کارِ دستِ زنان بلغاری می‌تونه بهترین گزینه باشه.

زنگوله

شاید اگه یک نفر بهتون بگه که از بلغارستان زنگوله به‌عنوان سوغاتی آورده، یک کم عجیب و خنده‌دار به‌نظر برسه؛ ولی این‌رو بدونین که در حال حاضر این زنگوله‌ها کاربرد زیادی برای تزیین خونه‌های روستایی و همین‌طور رستوران‌های سنتی‌ بلغارستان دارن؛ پس آوردن زنگوله می‌تونه یک یادگاری از این کشور باشه.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button