برج پیزا؛‌ شاهکار دست معمار ناشی

0

همیشه وقتی صحبت از ایتالیا می‌شه، برج کج پیزا توی ذهن میاد. این برج که در بخش توسکانی ایتالیاست، شهرت بیشتری از پیتزاهای نازک ایتالیایی داره. جالبه که برج‌های کج در دنیا کم نیستد اما برج پیزا معروف‌ترین اون‌هاست. برج پیزا یکی از مهم‌ترین جاهاییه که توریست‌ها دوست دارن بازدید کنن و اگر توریستی به ایتالیا بره و این برج رو نبینه،‌ مثل اینه که بره تا لب دریا و تو آب نره. اگر شما هم دوست دارید با یک سفر ارزان به ایتالیا از این برج دیدن کنید، می‌توانید روی فلاوینگو حساب کنید.

برای مشاوره در مورد دریافت ویزا ایتالیا و یا رزرو تور ایتالیا می‌توانید با شماره ۴۳۶۳۵۰۰۰-۰۲۱ و یا ۰۹۱۲۲۰۴۶۲۷۶ تماس بگیرید.

برج پیزا در چه شهری است؟

این برج که ۵۵ متر طول و ۷ ناقوس دارد، در شهر پیزا ایتالیا قرار داره و تاریخ ساخت اون به دوره رنسانس برمی‌گرده. کلاً در ایتالیا رسم بود که افراد ثروتمند برای کم کردن روی همدیگه، برج‌هایی می‌ساختن و هر کس که برج بلندتری داشت، مثل این بود که تعداد فالوور بیشتری در اینستاگرام داره. این رقابت بین بزرگان ایتالیا باعث ساخت برج‌ها و ساختمون‌های معروف زیادی در سراسر ایتالیا شده و نه تنها برای سازندگانش اعتبار آورده، بلکه منبع درآمد خوبی هم برای ایتالیایی‌های امروز شده.

چرا برج پیزا کج است؟

هدف اصلی از ساخت این برج این بود که مردم شهر در مقابل برج سینت‌مارک خودی نشون بدن و یه برج کلیسای بزرگتر بسازن. شاید همین عجله باعث شد که معمار خشت اول رو کج بذاره و وقتی تازه ۱۲ متر از برج ساخته شد،‌ بفهمن یه جای کار می‌لنگه! اینه که تصمیم گرفتند ساختن اون رو متوقف کنن و تا صد سال بعد هیچکس به روی خودش نیاورد که چنین برج کجی تو شهرشون وجود داره. بعدها یه معمار به نام بوتانو پیزانو، چهارمین سقف رو به برج اضافه کرد. معمار بعدی هم طبقات بعدی رو ساخت و برج هم همینطور کج و کج‌تر می‌شد.

احتمالا قبل از اینکه توریست‌ها به سمت پیزا هجوم بیارن، در ناخودآگاه مردم این شهر یه نوع سرخوردگی وجود داشته. چون مردم شهرهای دیگه اونها رو مسخره می‌کردند که نتونستن یه برج ساده بسازن. احتمالاً پاسخ این سؤال که چرا برج پیزا کجه؟ اینه که روی زمین باتلاقی و شل بوده. باید بدونید که تا امروز برج در حدود ۲/۴ متر از خط اصلی منحرف شده. اما جالبه که بعد از حدود هفت و نیم قرن و این همه زلزله و بمب‌های جنگ‌جهانی دوم،‌ برج هنوز سرپاست و نه تنها پاسخ دهن‌کجی مردم شهرهای دیگه رو داده،‌ بلکه کلی برای مردم شهرش سود هم آورده. مهندسان می‌گن این برج احتمالا ۸۰ سال دیگه سقوط می‌کنه، یعنی با وجود کج بودن و  بعد از این همه قرن، هنوز امنیتش از بناهایی مثل ساختمان پلاسکو تهران که بعد از ۵۰ سال ریخت، بالاتره. این برج در سال ۱۹۸۷ از طرف یونسکو به عنوان میراث فرهنگی ایتالیا به ثبت رسید. پس اگر قصد سفر به ایتالیا رو دارید و می‌خواید بلیط تور ایتالیا رو بخرید،‌ حتما چک کنید که در برنامه تور ایتالیا، بازدید ار برج پیزا هم وجود داشته باشه. ضمناً یادتان باشد که تماشای برج پیزا در شب را از دست ندهید.

برج پیزا در شب
نمایی از برج پیزا در شب

داخل برج پیزا

برخی از افراد برای بازدید از داخل برج پیزا کمی نگرانی دارند ولی باید بگوییم که در حال حاضر با تمهیداتی که اندیشیده شده، اصلاً نیاز نیست نگران باشید. البته بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۱ به دلیل افزایش شیب برج، این نگرانی وجود داشت ولی از سال ۲۰۰۱ با کارهایی که مهندسان انجام دادند، ورود به داخل برج آزاد است. در واقع باید بگوییم که شاید این برج از خیلی از ساختمانهای دیگه امن تر باشه! چون به دلیل درآمد زیادی که در حوزه گردشگری برای شهر پیزا داره، چهار چشمی مراقب آن هستند! پس با خیال راحت  وارد برج بشین و از دیدن قطعات بزرگ سنگی که با مهارت کامل در حدود ۸۰۰ سال پیش کنار هم گرد آمده اند، لذت ببرید.

در درون برج پیزا نقاشی های زیبایی روی دیوارها و پلکان برج کشیده شده است که قدمت برخی از آنها به سالیان خیلی دور باز می گردد. خوبه بدونید در حالت کلی  درون برج چیز خاصی برای دیدن وجود ندارد و لذت اصلی در بالا رفتن از پلکان برج است. موقع بالا رفتن هم باید دقت کنید که در داخل پله ها فقط برای یک نفر جا هست. البته می توانید چند نفره ولی پشت هم از برج بالا برید. نزدیک به ۱۹۲ ستون در داخل برج وجود دارد که آن را با زاویه انحراف تقریباً ۴ درجه به صورت کج نگه داشته اند.

داخل برج پیزا
داخل برج پیزا
داخل برج پیزا
داخل برج پیزا

خرید بلیط هواپیما رم

برج پیزای ایران

در محله جوباره در شهر اصفهان برجی قرار دارد که اگر بیگانه‌پرست نباشیم باید بگوییم که چیزی کم از برج کج پیزا ندارد. منار ساربان که به برج پیزای ایران معروف است برای دوران سلجوقیان است و قدمت آن نزدیک به قدمت برج پیزاست. دلیل کج شدن برج پیزای ایران این است که پایه های آن به صورت نامتقارن نشست کرده اند و در نتیجه ارتفاع بخشی از برج از بخشی دیگر کمتر شده است. به گفته کارشناسان این نشست های نامتقارن به دلیل تغییرات سفره آب زیرزمینی است که در طی سالیان دراز ایجاد شده است. منار ساربان حدود ۵۴ متر طول دارد و حدود ۸ درجه از خط  عمود بر زمین، انحراف دارد. شاید بتوان گفت که برتری این برج ایرانی نسبت به برج ایتالیایی در طراحی متنوع آن است. بدنه بیرونی منار ساربان ایرانی دارای هفت بخش است. بخش اول آن آجر چینی ساده، بخش دوم و سوم دارای تزئینات سنتی آجر کاری، و بخش چهارم هم تاج اول یا همان گلوگاه مناره است که با کاشی های فیروزه ای زیبا طراحی شده. بخش پنجم هم به نوعی تکرار بخش اول است. بخش ششم تاج دوم منار و بخش آخر هم تاج اصلی است. در قاعده این دو تاج هم دو کتیبه بسیار زیبا با کاشیکاری فیروزه ای جود دارد که از دور نمای زیبایی به این برج داده است.

برج پیزای ایران مناره ساربان
مناره ساربان در اصفهان معروف به برج پیزای ایران
تاج مناره ساربان برج پیزای ایران
تصویر تاج مناره ساربان از نمای نزدیک
برای مشاوره با کارشناسان فلاوینگو در مورد نحوه دریافت ویزا ایتالیا و شرکت در تور ایتالیا مي‌توانید با شماره تلفن ۴۳۶۳۵۰۰۰-۰۲۱ و یا ۰۹۱۲۲۰۴۶۲۷۶ تماس بگیرید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button