بروکسل، دنیایی در اروپا

0

بروکسل پایتخت کشور بلژیک و قلب تپنده‌ی اتحادیه‌ی اروپا و سرزمینی پر از ناشناخته‌هاست؛ این شهر کوچیک و گرون که به پایتخت اروپا شهرت داره، مرکز جامعه‌ی فرانسوی‌زبان بلژیک و مرکز ناحیه‌ی فلاندرز است. بروکسل ترکیبی از معماری و بناهای قدیمی و ساختمان‌های مدرن و فرهنگ‌ سنتی با آداب محلی است که به سبب موقعیت فرهنگی و سیاسی، اجتماعی که داره، همه‌ساله گردشگرهای زیادی رو به این منطقه می‌کشونه. ما در این مطلب و در آژانس هواپیمایی «عالی‌گشت» شما رو با تعدادی از جاذبه‌های این شهر آشنا می‌کنیم.

راهنمای سفر به بروکسل

اگه می‌خواید که با بلژیک و یا شهر بروکسل آشنا بشید، باید قبل از اون اطلاعاتی در مورد شهر بروخه یا بروژ (Brugges) که زمانی مهم‌ترین بندر اروپا بوده به دست بیارید؛ چراکه بروکسل، وامدار شهر بروژ است. این شهرِ قرون‌وسطاییِ محبوب، که تقریباً به سبب حضور اتحادیه و پارلمان اروپا در بروکسل از هیاهو افتاده، هنوز هم میزبان گردشگرهای بسیاری است.

اما اگه تصمیم خودتون رو گرفتید که به بروکسل سفر کنید، به شما پیشنهاد می‌کنم که قبل از دیدن تمام جاذبه‌های تفریحی و گردشگری این شهر، اون رو ترک نکنید.

میدان بزرگ (Grand Place)

یکی از زیباترین میدون‌های جهان، میدون بزرگ (Grand Place) در شهر بروکسل است. این میدون که به قرن هفده برمی‌گرده، در مرکز شَهره و مهم‌ترین جاذبه‌ی توریستی این شهر به حساب می‌آد. در اطراف محوطه‌ی این میدون، عمارت شهرداری، تالار شهر و نونوایی قرار داره و معماری ساختمان‌های اطراف این میدون و حضور کافه‌ها و فروشگاه‌ها در اطراف اون، توجه هر گردشگری رو به سمت خودش جلب می‌کنه. در این میدون هر دوسال یک‌بار در ماه اوت (شهریور و مرداد) فرشی از گل پهن می‌شه که زیبایی خاصی به اون می‌ده و باعث توقف طولانی مسافران در این مکان می‌شه.

اتمیوم (Atomium)

یکی از مشهورترین اِلمان‌های اروپا که در نزدیکیِ پارکِ اروپای کوچک قرار داره، بنای بزرگ اتمیوم است؛ این بنا که برای یادبود اکسپو ۵۸ (نمایشگاه جهانی ۱۹۵۸ بروکسل) ساخته شده، سورئال‌ترین جاذبه‌ی شَهره  و به شکل ساختار بلور مولکول آهن، از ۹ بخش مجزا تشکیل شده که ارتفاع آن در بلندترین نقطه به ۱۰۲ متر می‌رسه که از فضای داخل هرکدوم از این گوی‌ها ، برای برپایی موزه‌ها و برگزاری نمایشگاه‌های هنری استفاده می‌شه.

مینی اروپا (Mini-Europe)

مینی اروپا (Mini-Europe) در کنار اتمیوم قرار داره و در اون تمام ساختمون‌ها و بناهای تاریخی و مهم اتحادیه‌ی اروپا به نمایش گذاشته شده. اروپای کوچک سالیانه حدودِ سیصد هزار بازدیدکننده داره که به یکی از پربیننده‌ترین جاذبه‌های بروکسل تبدیل‌ شده؛ پس اگه شما امکان دیدن این ساختمون‌ها رو ندارید به شما پیشنهاد می‌کنم که از نسخه‌ی کوچیک اون بازدید کنید.

مانکن‌پیس (Manneken Pis)

یکی از نمادها و لندمارک‌های بروکسل، پسر بچه‌ای است که در حال ایستاده در حوضچه فواره، ادرار می‌کنه. افسانه‌های زیادی درباره‌ی ساخت این مجسمه وجود داره؛ از جمله اینکه این پسر بچه با ادرار کردن، شهر بروکسل رو نجات داده. این تندیس یکی از مهم‌ترین نمادهای شهر بروکسل است که نه تنها برای گردشگران بلکه برای خودِ مردم شهر نیز جاذبه‌ی خاصی داره که در زمان‌های خاصی از هفته در این محل حضور پیدا می‌کنند.

مرکز خرید سنت هوبرت

گالری سلطنتی سنت هوبرت (Galeries Royales Saint-Hubert) که یکی از زیباترین مراکز خرید قرن نوزدهمی اروپا است، به عنوان اولین مرکز خرید در جهان شناخته شده. امروزه این مرکز خرید به یکی از پرترددترین مکان‌ها تبدیل شده که در خودش بهترین شکلات‌ فروشی‌ها، معروف‌ترین برندها، کافه‌ها و رستوران‌ها را جای داده. این مرکز خرید دارای دو بخش اصلی به نام‌های شاه و ملکه و یک راسته‌ی فرعی به نام شاهزاده است.

شکلات فروشی‌ها

بسیاری از توریست‌های جهان، بروکسل رو پایتخت شکلات دنیا می‌دونند و معتقدند که بهترین شکلات‌های جهان رو می‌شه در بروکسل پیدا کرد. در این شهر شکلات فروشی‌های زیادی وجود داره که مسافرها رو به سمت خریدن شکلات از این مغازه‌ها می‌کشونه.

موزه شکلات

موزه شکلات در میدون بزرگ واقع شده و یکی از مکان‌های دیدنی در شهر بروکسل است که تاریخچه شکلات رو با عکس، پوستر و فیلم به‌خوبی نشون می‌ده.

موزه تن‌تن (Hergé Museum)

موزه هرژه که در نزدیکی بروکسل قرار داره، روایت‌گر اثر هنرمند بلژیکی به نام «ژرژ پروسپر رمی» یا خالق اثر تن‌تن است. این داستان مصور یا کمیک استریپ که به بیش از ۷۰ زبان ترجمه شده از میراث فرهنگی کشور بلژیک به حساب می‌آد و همه ماهه علاقه‌مندان به این شخصیت‌ کارتونی رو به سمت خودش می‌کشونه.

نقاشی‌های دیواری

برای لذت بردن و سرگرم شدن در بروکسل لازم نیست که حتماً به مکان‌های تاریخی یا موزه‌ها و نمایشگاه‌های هنری برید؛ اگه وقت کافی برای رفتن به این مکان‌ها ندارید با گشتن در نقاط مختلف شهر، با دیوارهایی مواجه می‌شید که کمیک استریپ‌ها بر روی آن نقاشی شدن و از اونجایی که بلژیک و به‌خصوص شهر بروکسل تنها کشور در جهانه که کمیک در آن به‌عنوان یک هنر مستقل به‌حساب می‌آد، همه‌ساله بروکسل یک تور اختصاصی برای دیدن این نقاشی‌ها در نظر می‌گیره.

سیب‌زمینی سرخ‌شده

تا حالا به این موضوع فکر کردید که تاریخچه سیب زمینی سرخ شده یا فرنچ فرایز به کجا برمی‌گرده یا چه کسی این نوارهای طلایی رو به جهان معرفی کرده؟ در این مورد نظرهای زیادی وجود داره ؛ مثلاً بعضی‌ها معتقدند که آلمانی‌ها اولین‌بار این غذا را اختراع کردند یا خیلی از افراد عقیده دارند که اصل این غذا مربوط به کشور بلژیکه؛ تا جایی که بلژیکی‌ها مدعی اختراع این خوراک خوشمزه و پرطرفدار هستند.

جدا از اینکه چه کسی یا چه کشوری اون رو اختراع کرده باید بدونید که در شهر بروکسل، فروشگاه‌هایی زیادی به همین منظور وجود داره که فقط سیب زمینی می‌فروشند و همه روزه با صف‌های طولانی برای خرید اون روبرو می‌شن.

وافل

اگه شما هم عاشق شیرینی وافل مخصوصاً از نوع شکلاتی و میوه‌ای اون هستید، به شما پیشنهاد می‌کنم که به شهر بروکسل سفر کنید؛ چراکه بلژیک به وافل‌ها و شکلات‌هایش شهرت داره.

اتحادیه و پارلمان اروپا

بروکسل به‌خاطر حضور شرکت‌های بین‌المللی، یک شهر چند ملیتی است که امروزه این شهر تحت تأثیر  مقر اتحادیه و پارلمان اروپا قرار گرفته. حضور این دو سازمان و نهادهای بین‌المللی، حال و هوای خاصی به این شهر داده و همه چیز رو از معماری، نوع غذا، ترافیک و سبک زندگی تحت تأثیر خودش قرار داده.

میدان سابلون

یکی از گران‌ترین نقاط بروکسل، میدون سابلون است که از سه طرف، فروشگاه‌ها و گالری‌های زیادی اون رو احاطه کرده؛ اگه شما علاقه‌مند به دیدن آثار هنری هستید، سری به گالری‌های موجود در این مکان بزنید و اگه عاشق شکلات هستید، می‌تونید در اطراف این میدون، بهترین فروشگاه‌های شکلات رو پیدا کنید. از جمله پیشنهادهای دیگه‌ای که برای بازدید از میدون سابلون، به گردشگران بروکسل توصیه می‌شه، رفتن به کلیسایی است که در اطراف این میدون قرار داره.

پارک پنجاه سالگی (Cinquantenaire)

پارک پنجاه سالگی یا «جوبلی پارک» که در بخش تجاری شهر قرار داره از نقاط دیدنی بروکسل است؛ که دروازه بزرگی در یک طرف اون قرار داره و خیلی شبیه دروازه برلینه؛ از جاذبه‌های این پارک می‌تونیم به آب‌نماها و فواره‌های بزرگ و موزه‌های ماشین و و نظامی اون اشاره کنیم.

موزه ماشین (Auto World)

اگه علاقه‌مند به دیدن انواع و اقسام ماشین‌ها هستید، به شما پیشنهاد می‌کنم که یک سَری به موزه ماشین در شهر بروکسل بزنید؛ موزه ماشین در بروکسل که ۳۰ سال قدمت داره و شعار آن «فراتر از یک موزه» است در فضای بسیار وسیعی، ماشین‌های کلاسیک زیادی رو در خودش جای داده.

کاخ دادگستری

یکی از جاذبه‌های توریستی بروکسل، دیدن ساختمون قدیمی دادگستری است؛ این ساختمان اداری است و در قرن ۱۹ ساخته شده و در زمان آغاز به کارش در سال ۱۸۸۳، بزرگ‌ترین ساختمون در اروپا بوده ؛ آرشیتکتی که این ساختمون بزرگ را ساخته Joseph Poelaert نام داره.

کلیسای سن‌میشل

کلیسای سن‌میشل که در حوالی میدون مرکزی قرار گرفته با برجی به بلندی ۱۱۵ متر، اثر دیگری از دوران گوتیک است که مانند اغلب کتدرال‌های اروپایی، ساخت اون حدود سیصد سال به‌طول انجامیده.  این کلیسا از مهم‌ترین کلیساهای شهر بروکسله که گفته می‌شه که در قرن نهم میلادی مسافرانی که در حال سفر به بروخه یا بروژ بودند در اون محل، نمازخونه‌ای بنا کردند که کلیسای فعلی در قرن ۱۶ بر روی همون نمازخونه ساخته شده.

ساختمان بورس

در سال ۱۸۰۱ و به دستور ناپلئون، ساختمانی زیبا و مجلل در بروکسل بنا شد که امروزه به ساختمون بورس معروفه و بیش از ۲۰۰ سال قدمت داره و یکی از مشهورترین بناهای بروکسل محسوب می‌شه که با تاج‌ها و ستون‌های فاخری که داره به معماری رومی مشهوره. این ساختمون از سال ۲۰۰۰ با بورس پاریس، لیسبون و آمستردام ادغام و تبدیل به اولین مرکز تجارت بین‌المللی اروپایی با نام Euronext Brussels شده.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button