بلیط هواپیما سیستمی چیست؟

0

به طور کلی دو نوع بلیط هواپیما وجود دارد: بلیط سیستمی و بلیط چارتر. هر نوع بلیط دیگر مانند بلیط‌های لحظه آخری، بلیط اکونومی یا بیزینس کلاس و … یا یک بلیط سیستمی است و یا یک بلیط چارتر. در مورد اینکه بلیط هواپیما چارتر چیست؟ قبلاً در لینک داده شده صحبت کرده‌ایم و در این مطلب می خواهیم به طور مفصل در مورد بلیط پرواز هواپیما سیستمی صحبت کنیم. هر چند با فهمیدن تعریف بلیط هواپیما سیستمی  یا همان بلیط سیستمی هواپیما، مفهوم بلیط هواپیما چارتر هم تا حد زیادی روشن خواهد شد.

برای رزرو بلیط هواپیما سیستمی می‌توانید با شماره تلفن‌های ۴۳۶۳۵۰۰۰-۰۲۱ و ۰۹۰۵۴۸۰۰۴۱۳ تماس حاصل فرمایید.

بلیط سیستمی هواپیما چیست؟

بلیط سیستمی، بلیطی است که برنامه پرواز آن از مدتها قبل مشخص است و قیمت آن معمولاً به صورت سالانه و یا فصلی توسط ایرلاین‌ها یا سازمان هواپیمایی کشوری مصوب می‌شود و به ندرت تغییر می‌کند. همچنین قوانین کنسلی، نحوه ارائه به مسافران، تغییر زمان و … در این بلیط‌ها توسط هر ایرلاینی به طور جداگانه تعیین و اجرا می‌شود. در حال حاضر همه ایرلاین‌ها مانند ماهان، قشم‌ایر، زاگرس و … برای بلیط سیستمی خود قوانین مخصوصی دارند و شما باید هنگام خرید بلیط هواپیما سیستمی این قوانین را مطالعه کنید.

تفاوت بلیط سیستمی و چارتری در اصل این است که بلیط چارتری هواپیما معمولاً توسط آژانس‌های ارائه دهنده بلیط هواپیما مدتها قبل از پرواز، از شرکت‌های هواپیمایی خریداری می ‌شود و سپس در نزدیکی پرواز به مسافران فروخته می‌شود. چارتر در لغت به معنای اجاره کردن است و روش کار آژانس‌ها معمولاً به این صورت است که از مدتها قبل، کل صندلی‌ها یا بخشی از صندلی‌های یک پرواز را از شرکت هواپیمایی مربوطه که هواپیما را در اختیار دارد، اجاره می‌کنند و در ادامه آن را با قیمتی متناسب با وضعیت بازار عرضه و تقاضا، به مسافران می‌فروشند. به همین دلیل است که گاهی بلیط چارتر یک پرواز، قیمت بسیار پایینی پیدا می‌کند و گاهی هم در زمان‌های پیک تعداد مسافران، ممکن است حتی از بلیط سیستمی هم گران‌تر باشد. ولی بلیط سیستمی چنین شرایطی را ندارد و آژانس‌های ارائه دهنده بلیط سیستمی نهایتاً یک واسطه در فروش هستند و اختیار تعیین قیمت بلیط سیستمی در دست آنها نیست و دخل و تصرفی در قیمت اصلی بلیط ندارند.

رزرو بلیط سیستمی مسیرهای پرتردد داخلی

رزرو بلیط سیستمی مسیرهای پرتردد خارجی

برای رزرو بلیط هواپیما در فلاوینگو می توانید هم از طریق سایت و هم از طریق شماره تلفن ۴۳۶۳۵۰۰۰-۰۲۱ اقدام کنید. ضمناً بعد از خرید٬ شماره تلفن ۰۹۰۵۴۸۰۰۴۱۳ هم به صورت ۲۴ ساعته وظیفه پشتیبانی از شما را بر عهده دارد

خرید بلیط‌ سیستمی هواپیما، مزایا و قوانین

غیر از قوانین اختصاصی که معمولاً ایرلاین‌های مختلف برای خود دارند، یک سری قوانین کلی وجود دارد که در همه بلیط‌های سیستمی اجرا می‌شود و شما باید حتماْ از آنها مطلع باشید. مهمترین موارد آن عبارت است از:

  • امکان استرداد هزینه بلیط هواپیما با کسر درصد مشخص

اگر بنا به هر دلیلی بخواهید بلیط خودتان را پس بدهید یا به اصطلاح استرداد کنید، بلیط‌های سیستمی به شما این اجازه را می‌دهند که با کسر درصد مشخصی به عنوان جریمه، بلیط را استرداد کنید. این امکان در بلیط‌های چارتری وجود ندارد. به طور کلی در بلیط‌های سیستمی داخلی و خارجی در سه بازه زمانی ۷۲ ساعت قبل از پرواز، بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز و ۲۴ ساعت قبل از پرواز، میزان جریمه کنسلی متفاوت است و هر چه به پرواز نزدیکتر می‌شویم، افزایش می‌یابد.

تذکر: معمولاً برخی از ایرلاین‌ها در بخش پروازهای خارجی، بلیط‌هایی را تحت عنوان Non-Refundable یا غیر قابل استرداد ارائه می‌دهند که نسبت به سایر بلیط‌ها بسیار ارزان‌تر است ولی باید در صورتی از آن استفاده کنید که سفر شما قطعی است تا ضرر نکنید. قیمت این بلیط‌ها تقریباً با قیمت‌ بلیط چارتر برابری می‌کند.

همانطور که گفته شد هر ایرلاینی ممکن است درصد استرداد مربوط به خود را داشته باشد و در بازه‌های زمانی متفاوت در نزدیکی پرواز، میزان درصد استرداد متفاوتی را در قوانین خود گنجانده باشد. به طور مثال برخی از ایرلاین‌ها در صورت کنسل شدن بلیط تا ۳ ساعت قبل از پرواز ممکن است حداقل ۵۰ درصد از مبلغ بلیط را به شما بازگردانند ولی این رقم در برخی از ایرلاین‌ها حدود ۱۰ درصد است.

به دلیل وجود چنین امکانی در بلیط‌های سیستمی، این بلیط‌ها برای سفرهای مهمی که باید در تاریخ خاصی انجام شوند ولی احتمال کنسل شدن آنها هم وجود دارد٬ بسیار مناسب هستند. به خصوص در شرایطی که شما نگران هستید که نتوانید در نزدیکی تاریخ مورد نظر خود بلیط مناسبی پیدا کنید، رزرو پرواز سیستمی از مدتها قبل راهگشا خواهد بود.

  • امکان جابجایی بلیط هواپیما سیستمی

ویژگی بسیار خوبی که پرواز سیستمی دارد و خیال شما را از همه جهت راحت می‌کند، امکان جابجایی زمان پرواز رفت و برگشت است. افرادی که نیاز به کنسل کردن بلیط سیستمی ندارند ولی می‌خواهند زمان رفت یا برگشت بلیط خود را تغییر دهند می‌توانند به راحتی این کار را بدون هزینه خاصی انجام دهند. به خصوص برای کسانی که بلیط رفت و برگشت تهیه کرده‌اند و بعد از رسیدن به مقصد، می‌خواهند زمان برگشت خود را تغییر دهند، این مزیت بلیط سیستمی بسیار مفید است.

  • انتخاب صندلی‌ها در پروازهای سیستمی خارجی

موضوع دیگری هم که مخصوصاً برای افراد مسن و یا دارای ناراحتی‌های جسمی می‌تواند مهم باشد، امکان انتخاب صندلی در هواپیما است. به طور معمول افراد مسن دوست دارند در کنار پنجره و یا در انتهای ردیف صندلی‌ها بنشینند تا در طول پرواز بتوانند راحت‌تر حرکت کنند و یا از جای خود بلند شوند. ضمناً مطلب سفر هوایی با صندلی چرخدار شاید مورد علاقه شما باشد.

  • برنامه‌ی منظم پروازی

بلیط‌های سیستمی، بلیط‌هایی هستند که می‌توانید از چندین ماه قبل آن‌ها را تهیه کنید و برنامه پروازی آن‌ها در سایت شرکت‌های هواپیمایی ثبت شده است و این برنامه فقط در موارد بسیار خاص و معدود ممکن است تغییر کنند. هرگونه تغییر جزئی هم توسط ایرلاین به مسافرین اطلاع داده می‌شود. بنابراین اگر نگران هستید که ممکن است در نزدیکی زمان سفر، بلیط به شما نرسد بهتر است از بلیط سیستمی استفاده کنید و در صورت کنسل شدن سفر هم درصد زیادی از مبلغ خود را پس بگیرید.

  • قیمت دقیق و ثابت بلیط‌ها

در بلیط‌های سیستمی قیمت بلیط دقیقاً توسط شرکت هواپیمایی مشخص می‌شود و حتی هزینه‌هایی مانند مالیات و بیمه بعداً به آن اضافه نمی‌شود. بر خلاف بلیط‌های چارتری که قیمت شناوری دارند و توسط آژانس‌های هواپیمایی بالا و پایین می‌شوند. بنابراین اگر احتمال می‌دهید که ممکن است در نزدیکی تاریخ مورد نظر شما، قیمت بلیطها افزایش یابد بهتر است از رزرو بلیط سیستمی استفاده کنید.

  • قطعی شدن نام شما در لیست پرواز

در پروازهای سیستمی، به محض این که شما یک بلیط را تهیه می‌کنید، نام شما در لیست پروازی ثبت می‌شود و مشکلاتی که گاهی برای بلیط‌های چارتری در آژانس‌های نامعتبر به وجود می‌آید، وجود ندارد. مانند اینکه ممکن است بعد از خرید بلیط در فرودگاه حاضر شوید ولی در آنجا متوجه شوید که نام شما در لیست پرواز ثبت نشده است.

  • مشخص بودن میزان بار همراه مسافر

در پروازهای بین‌المللی، مسئله‌ی بار همراه مسافر و جریمه‌های اضافه‌بار، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مسافران است. در بلیط‌های سیستمی شما می‌توانید از جزئیات مقدار بار مجاز همراه، میزان جریمه اضافه‌بار، هزینه‌ی خرید بار اضافه و… به طور دقیق مطلع شوید. در بلیطهای چارتری گاهی پیش می‌آید که به دلیل سهل‌انگاری آژانس‌های نامعتبر، این اطلاعات به درستی به مسافران منتقل نمی‌شود.

  • نیم بها بودن برای کودکان

بلیط هواپیما سیستمی برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال نیم بها است. این امکانی است که برای بلیط چارتر وجود ندارد. بنابراین اگر سفر خانوادگی با کودکان در پیش دارید، استفاده از بلیط سیستمی از این جهت برای شما یک مزیت اقتصادی خواهد بود. ضمناً برای نوزادان زیر ۲ سال هم قیمت بلیط سیستمی به طور معمول ده درصد بلیط بزرگسالان است. مطالعه شرایط و نکات مسافرت با نوزاد در این زمینه می‌تواند برای شما مفید باشد.

  • امکان ثبت بلیط سیستمی خارجی بدون پرداخت مبلغ

در بلیط‌های سیستمی خارجی این امکان وجود دارد که بتوانید بدون پرداخت مبلغ بلیط، آن را برای مدت کوتاهی به نام خود ثبت کنید و پول را بعداً واریز کنید. معمولاً اگر پرواز مورد نظر شما در تاریخ دوری باشد تا یک هفته هم ممکن است این بلیط برای شما نگه داشته شود و به اصطلاح به شما آپشن داده شود ولی اگر در تاریخ نزدیک باشد، آپشن شما ممکن است به کمتر از چند ساعت کاهش پیدا کند. گاهی ممکن است برای شما اتفاق بیفتد که قصد سفر در تاریخ خاصی داشته باشید ولی فعلاً مبلغ لازم را در اختیار نداشته باشید یا نخواهید بپردازید. در چنین شرایطی می‌توانید بلیط سیستمی را برای خود ثبت کنید تا از دست نرود و در زمانی که پول را واریز کردید، بلیط برای شما صادر خواهد شد.

 تذکر:‌ اگر در بین زمان ثبت بلیط تا پرداخت نهایی مبلغ، به روز چهارشنبه و تغییر قیمت ارز برخورد کنید، قیمت بلیط متناسب با تغییر قیمت دلار، تغییر خواهد کرد.
  • امکان عودت مبلغ بلیط در صورت مثبت بودن تست کرونا

مزیت مهم بلیط سیستمی در دوران کرونا این است که در صورتی که نتیجه تست شما مثبت باشد، هزینه دریافت شده به طور کامل پرداخت می گردد. همانطور که می دانید در دوران کرونا برای سوار شدن به هواپیما باید ۷۲ ساعت قبل از پرواز تست کرونا بدهید و در صورت منفی بودن پاسخ می‌توانید از پرواز استفاده کنید. به همین دلیل است که خیلی از افراد علاقه دارند از بلیط سیستمی استفاده کنند.

همکاران ما در فلاوینگو با درک درست شرایط شما، نهایت همکاری را برای استفاده از آپشن مورد نظر خواهند کرد. با شماره ۴۳۶۳۵۰۰۰-۰۲۱ می‌توانید با ما در تماس باشید.

تفاوت بلیط سیستمی و چارتر

در مورد تفاوت بلیط سیستمی و چارتر غیر از آنچه که در سطور قبل گفته شد باید بدانید که از لحاظ خدمات دو تفاوت اصلی بین آنها وجود دارد:

  • عدم امکان استرداد بلیط چارتر در صورت انصراف از پرواز
  • دریافت مبلغ کامل بلیط از کودکان ۲ تا ۱۲ سال در بلیط چارتر

بلیط چارتر بخریم یا سیستمی؟

هر یک از تفاوتهایی که در بالا ذکر شد با توجه به شرایط خاص هر مسافر می‌تواند به نفع یا ضرر وی باشد. در صورتی که سفر شما قطعی است و احتمال نمی‌دهید که در تاریخ سفر، بلیط مورد نظر شما نایاب یا کمیاب شود می‌توانید با خیال راحت از رزرو بلیط چارتر استفاده کنید و نگران هیچ مشکلی نباشید. همچنین اگر تاریخ سفر شما قطعی است ولی نگران کمیاب شدن بلیط هستید، بهتر است که ریسک نکنید و از رزرو بلیط هواپیما سیستمی استفاده کنید. در چنین شرایطی، اگر با کودکان سفر می‌کنید، خرید بلیط هواپیما سیستمی کار بسیار عاقلانه‌ای خواهد بود.

اگر تاریخ سفر شما قطعی نیست و نگران کمیاب شدن بلیط هم نیستید، شک نکنید که خرید بلیط هواپیما چارتر و یا خرید بلیط هواپیما لحظه آخری بهترین تصمیم برای شماست. اگر هم تاریخ سفر شما قطعی نیست ولی پیش‌بینی می‌کنید که در حدود تاریخ احتمالی شما بلیط مورد نظر کمیاب خواهد شد، به شما پیشنهاد می‌کنیم که پرواز هواپیما سیستمی را رزرو کنید ولی از ایرلاین‌هایی استفاده کنید که میزان جریمه کنسلی آنها پایین است.

 شما می‌توانید از مشورت همکاران ما در این زمینه استفاده کنید و بلیط هواپیما سیستمی ارزان را در هر مسیر پروازی رزرو نمایید. کافیست با شماره تلفن ۴۳۶۳۵۰۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

تغییر قیمت بلیط سیستمی خارجی با تغییر قیمت ارز نیمایی

نکته مهمی که قبل از خرید بلیط هواپیما سیستمی خارجی باید بدانید این است که در شرایط حاضر قیمت بلیط هواپیما سیستمی با نرخ دلاری که در سامانه نیما به طور هفتگی در روزهای چهارشنبه اعلام می‌شود، تعیین می‌شود. متأسفانه حتی اگر شما یک بلیط را رزرو کرده باشید با تغییر قیمت ارز در سامانه نیما، قیمت بلیط شما هم تغییر خواهد کرد. بنابراین در شرایطی که قیمت ارز به سمت افزایش باشد، قیمت بلیط هم در روز چهارشنبه افزایش پیدا خواهد کرد ولی اگر قیمت ارز کاهش یابد، قیمت بلیط هم کاهش خواهد یافت. دقت کنید که در ساعت ۲۴ روز سه شنبه این تغییر قیمت شروع خواهد شد.

فرق بلیط سیستمی و بیزینس

در مورد سؤالی که برخی از مسافران در مورد فرق بلیط سیستمی و بیزینس می‌کنند باید بگوییم که اساساً این سؤال اشتباه است. همانطور که در بالا گفته شد هر نوع بلیط هواپیمایی که تصور کنید، یا یک بلیط سیستمی است و یا یک بلیط چارتر. هر بلیط سیستمی خودش ممکن است یک بلیط اکونومی (economy) یا بیزینس کلاس(business class) یا فرست کلاس (first class) باشد همانطور که هر بلیط چارتر هم ممکن است در یکی از این سه دسته بگنجد. در واقع دسته بندی سیستمی-چارتری به ماهیت حقوقی بلیط‌ها بر می‌گردد و دسته بندی اکونومی-بیزینس-فرست‌کلاس به میزان خدمات و سطح رفاهی بلیط‌ها از جهت راحتی صندلی‌ها، جادار بودن، پذیرایی مناسب و … در هواپیما باز می‌گردد.

دقیقاً همین توضیح در مورد سؤال برخی از مسافران در مورد فرق پرواز سیستمی و اکونومی هم برقرار است.

 خرید بلیط سیستمی هواپیما از فلاوینگو

بلیط‌ سیستمی ارزان قیمت و مناسب در تمامی ایرلاین‌های دنیا را می‌توانید از فلاوینگو تهیه کنید. در واقع همه بلیط‌های زیر از فلاوینگو (عالی گشت) قابل تهیه است. برای خرید بلیط سیستمی هواپیما کافیست با همکاران ما تماس بگیرید یا از طریق سایت فلاوینگو اقدام کنید. ضمناً عزیزان همکار هم می‌توانند برای فروش بلیط سیستمی هواپیما با مجموعه بزرگ فلاوینگو همکاری کنند. خرید و فروش بلیط‌های زیر در فلاوینگو انجام می‌شود:

  • بلیط تمامی ایرلاین‌های داخلی
  • بلیط تمامی ایرلاین‌های خارجی از مبدأ ایران
  • بلیط تمامی ایرلاین‌های خارجی از هر مبدأ دلخواه
  • بلیط‌های موجود در تمامی سیستم‌های رزرواسیون، مانند آمادئوس و گابریل
  • بلیط‌های داخلی تمام کشورهای دنیا
  • بلیط مسیرهای داخلی اروپا
  • بلیط مسیرهای داخلی کانادا
  • بلیط مسیرهای داخلی آمریکا

 

آمادئوس
همکاری فلاوینگو با سیستم‌های GDS معروف جهان

پرسش های متداول در مورد بلیط هواپیما سیستمی

بلیط سیستمی هواپیما چیست؟

بلیطی است که معمولاً دارای قیمت‌های مصوب بوده و متعلق به خود ایرلاین‌ها است و آژانس‌های فروش بلیط هواپیما مالکیتی در آن ندارند.

آیا بلیط سیستمی را می‌توان پس داد؟

بله. معمولاً اگر تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز، انصراف خود را اعلام کنید حدود ۱۰ الی ۳۰ درصد از مبلغ بلیط از شما کسر خواهد شد و هر چه به زمان پرواز نزدیکتر شویم، این میزان بیشتر می‌شود. درصدهای مربوط به این موضوع در ایرلاین‌های مختلف با هم متفاوت است.

مزیت بلیط سیستمی نسبت به بلیط چارتر چیست؟

قابلیت کنسل کردن و عودت بخش زیادی از مبلغ بلیط، امکان تغییر تاریخ بلیط، قیمت کمتر برای کودکان و نوزادان

آیا کیفیت خدمات بلیط سیستمی از بلیط‌های دیگر بهتر است؟

کیفیت خدمات پروازی به کلاس نرخی و کلاس پروازی بستگی دارد و ارتباطی با پرواز سیستمی ندارد.

آیا قیمت بلیط سیستمی بزرگسالان و کودکان تفاوت دارد؟

بله. معمولاً قیمت بلیط سیستمی نوزادان صفر تا ۲ سال، ۱۰ درصد قیمت بلیط سیستمی بزرگسالان و قیمت بلیط سیستمی کودکان ۲ تا ۱۲ سال، ۵۰ تا ۷۵ درصد قیمت بلیط بزرگسالان است.

مزیت بلیط چارتر نسبت به بلیط سیستمی چیست؟

امکان پیدا کردن بلیط ارزانتر در بین بلیطهای چارتر بیشتر است. البته گاهی اوقات ممکن است یک بلیط چارتر از بلیط سیستمی هم گران‌تر باشد.

آیا میزان بار در پرواز سیستمی بیشتر است؟

خیر. میزان بار به کلاس نرخی و کلاس پروازی بستگی دارد و ارتباطی با سیستمی بودن پرواز ندارد.

برای رزرو بلیط هواپیما در فلاوینگو می توانید هم از طریق سایت و هم از طریق شماره تلفن ۴۳۶۳۵۰۰۰-۰۲۱ اقدام کنید. ضمناً بعد از خرید، شماره تلفن ۰۹۰۵۴۸۰۰۴۱۳ هم به صورت ۲۴ ساعته و ظیفه پشتیبانی از شما را بر عهده دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button