بهترین موزه‌های روسیه

0

روسیه، مهد فرهنگ و هنر در شرق اروپاست. یکی از عواملی که باعث می‌شه این موضوع خودش رو به خوبی نشون بده وجود موزه‌های متعدد در شهرهای مختلف روسیه‌است، مخصوصا در مسکو و سن پترزبورگ. قبل از انقلاب روسیه که منجر به سرنگونی حکومت تزارها شد، روس‌ها علاقه زیادی به جمع‌آوری آثار هنری از جاهای مختلف دنیا داشتن. از طرف دیگه عواملی مثل وجود نویسنده‌های معروف، معماری منحصر به فرد کاخ‌ها و موزه‌ها، اپراها، آثار برجسته موسیقی و …. همه و همه مهر تاییدی بر این واقعیت شده‌ان که روسیه یکی از مقصدهای اصلی مسافرت برای توریست‌های هنردوست باشه. اینجا به تعدادی از موزه‌های معروف روسیه اشاره می‌کنیم:

۱- موزه آرمیتاژ

موزه آرمیتاژ که به اون هرمیتاژ هم می‌گن، در شهر سن پترزبورگ قرار داره. این موزه با حدود ۳ میلیون اثر هنری مختلف، یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های تاریخی و فرهنگی در دنیاست. موزه آرمیتاژ از چند بنای مختلف تشکیل شده و اصلی‌ترین اونها در زمان قدیم کاخ زمستانی تزارهای روسیه بوده. امروزه آثار هنری متعددی از هنرمندان برجسته مثل میکل‌آنژ، لئوناردو داوینچی، ونسان ون گوک و پابلو پیکاسو اینجا پیدا می‌شه. درباره این موزه گفتنی‌ها بسیاره، از جمله این که در زمان تزارها تمایل زیادی به جمع‌آوری آثار هنری از همه جای دنیا وجود داشت و اکثر این آثار توسط همین افراد خریداری شده‌ان.

نمای موزه در شب

۲- موزه اسلحه خانه کرملین

این موزه یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های مسکو هستش که از سال ۱۸۵۱ به عنوان یک موزه مورد توجه گردشگرهاست. این ساختمون در اصل انبار اسلحه و مهمات سلطنتی بود که قدمتش که سال ۱۵۰۸ میلادی برمی‌گرده. این موزه امروزه آثار هنری فراوونی رو از روسیه، اروپای غربی و مشرق زمین در خودش جا داده که خیلی از اونها هم طلا و جواهرات سلطنتی هستن و اشیاء عتیقه هم اینجا زیاد پیدا می‌شه. این موزه در روسیه ارزش مادی و معنوی سیار بالایی داره و تحت تدایر امنیتی شدید قرار داره.

اشیاء قیمتی موزه

۳- گالری ترتیاکف (Tretyakov)

این موزه هم در مسکو قرار داره، و بزرگترین مجموعه آثار هنرمندان روسه که خود روس‌ها براش اهمیت زیادی قائلن اما توریست‎‌ها خیلی خوب نمی‌شناسنش. گالری ترتیاکف فرصتی عالیه برای کسانی که به کشورهای اروپایی سفر کرده‌ان و با آثار هنرمندان بین‌المللی کم و بیش آشنا هستن و به نبال چیزی جدید می‌گردن. دیدن آثار ایزاک لویتان (Issac Levitan) رو از دست ندید!

۴- قلعه پیتر و پاول:

قلعه پیتر و پاول در جزیره خرگوش (Zaichy Ostrov) در نزدیکی سن پارزبورگ قرار گرفته. در این جزیره کلیسایی قرار داره که یادگارهای آخرین بازمانده‌های خانواده سلطنتی رو داخل خودش نگه‌ می‌داره و علاوه بر اون چند گالری هنری مختلف هم اونجا وجود دارن.

جزیره خرگوش، سن پترزبورگ

۵- موزه فضانوردی

بخش مهمی از تاریخ روسیه رو مسابقه فضایی یا همون سال‌ها رقابت تنگاتنگ شوروی سابق با آمریکایی‌ها در زمینه فضانوردی تشکیل می‌ده. موزه فضانوردی که در مسکو قرار داره با مجسمه یک موشک آماده پرتاب تزئین شده و این برهه تاریخی رو به خوبی از ابتدا تا انتها نشون می‌ده. در این مکان نمایشگاه‌های دیگه‌ای از جمله نمایشگاه لباس‌های فضانوردی یا نمایشگاه سنگ‌های آسمانی هم وجود دارن. اگه به فضا و ستاره شناسی علاقه دارید دیدن این موزه رو به هیچ وجه از دست ندید!

۶- موزه‌های ادبی

مسکو و سن پترزبورگ موزه‌های کوچک اما متعددی دارن که به پیشگامان ادبیات روس مثل تولستوی، داستایفسکی، پوشکین و دیگران مربوط هستن. این موزه‌ها برای علاقمندان به ادبیات روسیه جذاب خواهند بود فقط بد نیست که با رسم الخط روسی هم آشنایی داشته باشید که در خوندن بعضی از متن‌ها دچار مشکل نشید.

 

موزه الکساندر پوشکین، سن پترزبورگ

 

سفر خوب و پرباری داشته باشید!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button