تبدیل ویزای توریستی کانادا به اجازه کار در کانادا چگونه انجام میشود؟

0

در این متن با مشاور رسمی اداره مهاجرت کانادا در مورد open work permit که جدیداً برای ایرانیان گذاشته شده است مصاحبه ای انجام شده است که برای کسانی که میخواهند با ویزای توریستی کانادا برای گرفتن اقامت دائم کانادا (PR) اقدام کنند، موقعیت بسیار خوبی است. دولت کانادا در این طرح تبدیل ویزای توریستی به اجازه کار (work permit) را بدون نیاز به دریافت LMIA تسهیل کرده است. خوب است بدانید که شما فقط تا فوریه 2024 برای استفاده از این قانون جدید که بر اساس نیازهای روز تصویب شده است، زمان دارید. با ما باشید.

برای تبدیل ویزای توریستی به ورک پرمیت کانادا یا همان اجازه کار، اخذ LMIA، دریافت اقامت دائم کانادا (PR) و سایر امور مهاجرتی میتوانید با کارشناسان فلاوینگو تماس بگیرید. 021-43635000 پل ارتباطی ما با شماست.

داستان temporary public policy for nationals of iran  که برای ایرانی ها گذاشتند چیست؟

براساس وقایع روز دنیا اداره مهاجرت کانادا می‌تواند یک سری قوانین یا یک سری برنامه‌ها را به صورت موقتی بگذارد یا یک سری قوانین‌ را آسان‌تر بکند برای ملیت‌های مختلف. مثلا در چند سال گذشته ما می‌دانیم که اوکراین و افغانستان چه شرایطی داشتند! خب برای این کشورها یک سری public policy گذاشته شد تا این افراد بتوانند راحتتر وارد کانادا بشوند.برای ایرانیان هم به خاطر اتفاقاتی که سال گذشته در کشورمان افتاد این public policy  گذاشته شد . این برنامه میگوید که افرادی که با ویزای موقت داخل خاک کانادا هستند می‌توانند ویزایشان را به راحتی تمدید کنند یا می‌توانند تبدیل کنند به ویزاهای دیگر. مثلا افرادی که ویزای توریستی داخل کانادا دارند می‌توانند ویزاشون را تبدیل کنن به اجازه کار باز یا می‌توانند درخواست اجازه تحصیل بدهند بدون گذراندن آن نیازهایی که قبلا مورد نیاز بود یا اینکه ویزای توریستی خود را میتوانند به راحتی یا با سرعت بیشتری تمدید بکنند. این public policy   جدیدی هست که به صورت موقتی برای ایرانیان گذاشته شده است. مدت زمان این public policy  یک سال هست. اوایل مارچ اعلام شد و تا بیست و هشت فوریه 2024 هست.

اتفاق دیگه‌ای هم که افتاده است این هست که افرادی که داخل ایران هستن و می‌خوان درخواست سرتیفیکیت سیتیزن شیپی بدهند یا میخواهند Intravel document برای ورود به کانادا بگیرند یعنی پی آر هستند، پروسه کار این افراد هم خیلی ساده‌تر شده و هزینه برداشته شده است.

آیا این برنامه دوباره به نظرتون تمدید میشود یا نه؟

شانسش خیلی بالا نیست چون که موقتی هستند و خیلی بستگی به شرایطی دارد که در کشورمون باشد.

 پس اگر که این موقعیت الان هستش باید سعی کنیم استفاده بکنیم

در بخش Eligibility چه کسانی حائز شرایط هستند؟

شرایط این برنامه خیلی راحت اس یعنی اداره مهاجرت اصلا شرایط خاص و پیچیده‌ای برای افرادی که واجد شرایط باشند نگذاشته است. همین که افراد داخل کانادا باشند با ویزای موقتی و ویزای معتبر داشته باشند و هم اینکه افراد ملیت ایرانی داشته باشند کافیه برای اینکه بتوانن از یکی از این زیرشاخه‌ها استفاده بکنند. مثلا فردی ممکنه با ویزای توریستی وارد کانادا شده باشد. این فرد باید حتما بعد از شش ماه ویزای خود را تمدید کرده باشد حالا اگر کسی تمدید نکرده باشد نمی تواند از مزایای public policy  استفاده کند چون با وضعیت قانونی داخل کانادا نیست.

میزان زمان اپلای کردن و گرفتن آن چقدر است؟

 واقعیت این است که اوایل مارچ که این برنامه شروع شد work permit هایی که صادر می‌شد دو هفته بعد از اپلیکیشن بود یعنی زمانی که افراد اپلیکیشن صادر می‌کردند دو هفته بعد یا سه هفته بعد این work permit  می آمد. این روند خوب متاسفانه فقط آخر تا ماه مارچ بودو آخر مارچ اپلیکیشن‌هایی که submit شده  است من به شخصه هنوز جواب هیچکدام را نگرفتم و همکارانی که باهاشون کار می‌کنم می‌دونم که جوابی نگرفته اند یعنی یک جورایی انگار این پروسه فعلا استاپ شده است یا سرعتش خیلی ضعیف شده.

اگر من بخواهم الان شروع کنم چطور شروع کنم؟

قبل از اینکه بدانید که چجوری شروع بکنید بهتره بدونید که میتونید خودتون این پروسه را انجام بدید یا نیاز دارید که با  مشاور مهاجرتی یا وکیل مهاجرت کار بکنید؟ این بسنگی به خودتان دارد که سطح زبان شما چطور است و همچنین پروسه‌هایی را تا به حال انجام دادید یا نه؟ ولی اگر که خودتون بخواهین این کار را انجام بدین باید در وبسایت اداره مهاجرت برای خودتون باید یک اکانت درست بکنید. خیلی از افرادی که ویزای توریستی دارند قبلا خودشون برای این ویزا اقدام کردند و همه اکانت ان‌جی‌سی‌کی در سایت اداره مهاجرت دارند. اگر دارید از همون اکانت میتوانید درخواست work permit خود را به صورت آنلاین بدید اگر ندارید یه اکانت درست کنید و این درخواست را ثبت کنید. هیچگونه مدارک خاصی از شما نمی‌خواهد فقط یک عکس پرسنلی، پاسپورت و شناسنامه. البته ما مشاورین مهاجرت وقتی که می‌خواهیم اقدام بکنیم دستمان برای گذاشتن مدارک بازتر است. یعنی پورتال ما بقیه فرق دارد به خاطر همین است که من معمولا مدارک بیشتری را میگیرم

نمی‌دونستم که پورتال شما متفاوت است؟

بله. ما می‌توانیم انتخاب کنیم گخ چه تعدادی مدرک بگذاریم ولی افرادی که خودشان اقدام می‌کنند این آبشن را ندارند. به خاطر همین من قطعا مدارک کامل‌تری را از مشتریان میگریم مثل مدارک کاری، تحصیلی و … با این که مورد نیاز نیست اجباری نیست ولی چرا آدم نگذارد.

فرض کنید امروز work permit را گرفتیم چطور PR شویم؟

نکته ای که خیلی مهم است اینه که ما در نظر داشته باشیم که درسته دولت کانال و اداره مهاجرت الان یک همچین راه خیلی آسوانی را برای گرفتن اجازه کارگذاشته است ولی این اصلا به این معنی نیست که ما بتونیم به همین راحتی PR بگیریم. حداقل نسبت به برنامه‌هایی که الآن داریم می‌بینیم یهکهمچین چیزی نیست من نمیدونم حالا در یکی دو سال آینده برنامه‌های مهاجرتی چه تغییری بکند؟ چون همش در حال تحول هست ولی در حال حاضر این را بدونید که این work permit f به PR ختم نمیشود و شما باید شرایطتان را بهتر و بهتر بکنید برای اینکه بتونید PR بگیرید. از دو روش میشه ما به رسیدن به اقامت دائم در کانادا نگاه بکنیم. یکی از طریق برنامه‌هایی که دولت کانادا ارایه میدهد برای گرفتنPR و دیگری برنامه های استانی. در کانادا استان‌های مختلف این اختیار را دارند که بر اساس نیاز خودشان یک سری برنامه‌های مهاجرتی برای خودشان تعریف بکنند.  افراد باید در این مدت سعی کرده باشند شرایطشان را بهتر کرده باشند با پیدا کردن کار با بهتر کردن سطح زبانش یا حتی گذراندن یک دوره‌ی تحصیلات کانادایی. برنامه های دولت فدرال 3 بخش است:

CEC

Skilled Worker

Skilled Trade

برنامه cec برای افرادی هستش که حداقل یک سال سابقه‌ی کار کانادایی داشته باشند یعنی شما همین امروز که اجازه کار خود را گرفتید واجد شرایط cec نیستید. Skilled Workerبرنامه ای هست که افرادی که داخل یا خارج کانادا هستند می‌توانند از آن استفاده بکنن. این برنامه جزو شرایطش این نیست که حتما سابقه‌ی کارتان داخل کانادا باشد و  خارج کانادا هم باشد، اوکی هست. روش سوم برای افرادی است که در زمینه‌های فنی و حرفه‌ای سابقه‌ی کار دارند و در مشاغلی که دولت کانادا به آنها نیاز دارد در گذشته حداقل دو سال سابقه کار دارند.

سختی این روش‌ها این هست که انقدر تعداد افرادی که اقدام میکنند زیاد اس و این افراد از کشورهایی هستند که سطح زبان خیلی خوبی دارند، در سنی پایین اقدام می‌کنند و تحصیلات بالا دارند بخاطر همین امتیازی که می‌گیرند مقداری بالاست.  تمام این انتخاب‌ها از طریق اکسپرس اینتری اتفاق میفتد اکسپرس اینتری یک روش مهاجرتی نیست بلکه روشی است که دولت فدرال با آن افرادی را برای PR انتخاب می‌کند! این انتخاب از سه گروه بالا انجام می شود. مثلا در بخش skilled worker هر چند هفته یک بار این قرعه‌کشی اتفاق میفتد. خیلی واضح است از بالاترین امتیازها انتخاب می‌کنند و قطعاً میخواهندد آن افرادی که شرایط ایده‌آل‌تری دارند اول بگیرند. امتیازی که در آخرین انتخاب پذیرفته شده است امتیاز 486 بوده است که امتیاز نسبتا بالایی هست. پس شخصی که تحصیلات متوسطی داشته باشد، سطح زبان متوسطی داشته باشد و سن مناسبی نداشته نباشد قطعا این امتیاز را نمی‌تواند بیاورد. به خاطر همین است که کمی روش‌های فدرال برای رسیدن به PR سخت‌تر از روش‌های استانی هست. به خاطر همین فرد وقتی اجازه کار را میگیرد باید شروع بکند به تلاش کردن.

امتیاز 486 چقدر سخت است؟یعنی چه ویژگی هایی لازم دارد؟

حدود سن زیر 30 سال میخواهد و آیلتس بالای هفت و نیم می‌خواهد. تحصیلات ارشد و شرایط ایدئال میخواهد.

جاب آفر چه تأثیری دارد؟

در این روش‌ها پنجاه امتیاز میاورد ولی اجباری نیست. یک سال سابقه‌ی کار کانادایی اجباری است یعنی اگر شما نداشته باشید برای CEC واجد شرایط نخواهید بود.

معمولاً رقبا جاب آفر دارند؟

 بله.  به خاطر همین هست که داشتن جاب آفر واقعا خیلی تاثیر مثبتی دارد.

Skilled Trade چطور است؟

دو تا راه دارد که باید شخص حتما یکی از این فاکتورها را داشته باشد اولش این هست که شخص بتواند بیاید داخل کانادا و در موسساتی که دولت کانادا به آنها مجوز داده است، آزمون بدهد و لایسنس بگیرد. حالت دوم این است که جاب آفر داشته باشد.

الان  Skilled Trade  در استان انتاریو در رشته‌ی برق‌کاری، لوله کشی، جوشکاری تقاضا زیاد هست. بخش استانی Provintial چطور است؟

استان‌های مختلف برنامه‌های مهاجرتی مختلفی را دارند که شرایط هر کدوم با آن یکی فرق می‌کند بخاطر همین افراد باید اول ببینند که در کدوم استان هستند و بر اساس استانی که در آن سکونت دارند در وبسایت مهاجرت آن استان بروند و برنامه‌های مهاجرتی را چک بکنند و ببینند که واجد شرایط کدام یک از این برنامه‌ها هستند؟ یک مقدار این برنامه‌ها نسبت به فدرال آسان‌تر هستند ولی باز هم به این صورت نیست که خیلی آسان باشند و کسی که زبان بلد نباشد یا تحصیلات پایین داشته باشد به راحتی بتواند به PR برسد. اینطور نیست این برنامه‌ها هم شرایط خودشان را دارند. بطور مثال اگر بخواهم راجع به استان انتاریو صحبت بکنم اگر که شما در وب‌سایت OIMP بروید که وبسایت مهاجرتی استان اونتاریو هست، می‌بینید که کتگوری های مختلفی را گذاشته است. یکی از آنها برای افرادی هست که جاب آفر دارند و دیگری برای افرادی هست که از کالج‌ها و دانشگاه‌ها هستند و جاب آفر هم دارند. یک کتگوری هم برای مشاغل مورد نیاز اونتاریو هست ولی در نظر داشته باشید که همین روش‌ها هم باز هم مثل اکسپرس اینتری امتیازبندی دارند. یعنی شما باید امتیاز بگیرید و آن استان از بالاترین امتیازها شروع به گزینش می‌کند.

جالب است که در کل کاداتا بیشترین ترنول مالی که حدود 50 درصد میشود در استان انتاریو است  به خاطر همین عملا بیشترین تعداد مهاجر به استان اونتاریو آمده است. برای اونتریو چقدر سخت است گرفتن اقامت دائم؟

نسبت به فدرال مقداری شرایط راحت‌تر هست. اولین قدم این هست که دوستان حتما شروع بکنند به کار کردن. حتما یک شغلی را پیدا بکنن و سابقه‌ی کار کانادایی به دست بیاورند چون قطعا این هم برایشان از طریق استان انتاریو امتیاز دارد. دومین نکته این هست که به مشاغل ژنرال نروند حتما اگر تخصصی دارند تمام سعیشون را بکنند که کار تخصصی‌تر بکنند. رقابت در استانی مثل انتاریو زیاد است شما پس باید سعی بکنید شرایطتان را خیلی خوب کنید. باید سعی کنید در وبسایت استان اونتاریو مشاغل مورد تقاضا را ببینید و سعی کنید در همان کتگوری ها کار کنید. همزمان با کار کردن هم زبان بخوانید اگر سطح زبان شما خیلی پایین باشد (پایین تر از آیلتس 4) باز نمی‌تونید به PRبرسید. باید آیلتس 6 به بالا داشته باشند. (CLV7). یکی از چیزهای مهم رزومه است. به طور کلی افرادی که از ایران می آیند کلا استایل دیگری دارند که با رزومه‌ی کانادایی فرق می‌کند حتما رزومه‌شان را آماده بکنند.

این TEER که 0 و1 و 2 دارد داستانش چیست؟

مشاغل براساس حالا ساختاری که کانادا تعریف کرده است قبلا به صورت ناک بود و ای‌بی‌سی داشتیم. فکر می‌کنم اکتبر پارسال بود که این TEER معرفی شد. ایندر اصل همان دسته‌بندی هست که برای مشاغل تعریف شده است. از مشاغل مدیریتی که 0 هست شروع میشود و بعد مشاغلی که نیاز به تحصیلات دانشگاهی دارد میشود  TEER  1.  مشاغلی که نیاز به گذراندن یک دوره‌ی کالج (2 سال به بالا) دارد میشود TEER 2 و مشاغلی که نیاز به گذراندن دوره کوتاه زیر دو سال دارد میشود TEER 3 . مشاغلی که که نیاز به هیچ تحصیلات آکادمیک ندارد میشود TEER 4.

برقکاری که لایسنس میگیرد TEER2 حساب میشود؟

نه. چون دوره آن زیر دو سال هست، 3 حساب میشود. اگر برقکاری را فقط به کار به صورت تجربی یاد گرفته باشید یعنی هیچ مدرکی برای آن نداشته باشید، 4 میشود.

مهندس چطور؟ سطح مدیریتی چطور؟

یک حساب میشود و سطح مدیریت هم صفر حساب میشود.

فرض کن من تازه اومدم و اجازه کار گرفتم. یکی از دوستان صمیمی من شرکتی دارد و میگوید بیا اینجا من کمکت می‌کنم. او باید چیکار بکند و شرکتش باید چه ویزگی داشته باشد؟ ضمناً LMIA را چطور باید گرفت؟

 ببینید این اجازه کار که برای ایرانی‌ها گذاشتند دقیقا همین سختی گرفتن تهیه LMIA  را از بین برده است. چون قبل از اینکه این برنامه معرفی بشود افرادی که می‌خواستند اجازه کار کانادا را بگیرند باید بک کارفرما پیدا میکردند و آن کارفرما تأییدیه ای به اسم LMIA را برایشان می‌گرفت. که پروسه‌ی نسبتا طولانی و سختی داشت. طرف ما اداره‌ی کار میشد که  کارفرما باید ثابت بکند که من به قدر کافی گشتم ولی نتونستم مورد مناسبی را پیدا کنم. همونجوری که الان اکثر دوستان میدانند در کانادا به قدر کافی نیرو هست و معمولا کارفرماها هر شغلی را بخواهند می‌توانند از داخل کاندا پیدا بکنند. به خاطر اثبات این کار خیلی سخت بود. الان این اجازه کار باز این سد را از سر راه ما برداشته است و افراد باید فقط دنبال کار بگردند و یک جایی ر پیدا بکنند که حاضر باشد با آنها قرارداد ببندد. ولی در نظر داشته باشید اگر که در آینده بخواهید برای PR اقدام بکنید و آن امتیاز جاب آفر را نیاز داشته باشید برای روش فدرال شما هنوز نیاز دارید LMIA  بگیرید یعنی هنوز کارفرماتون باید براتون LMIA  بگیرد ولی برای روش‌های استانی، استان با استان فرق می‌کند. مثلا در انتاریو نیاز نیست که LMIA   گرفته بشود و همون جاب آفر کفایت میکند.

اجازه کار برای چه مدت صادر میشود؟

تا الان بسته به نطر آفیسر دو سال و سه ساله بوده است البته دوستان باید بدونند که پاسپورتشان باید این اعتبار دو- سه سال را داشته باشد اگر نداشته باشد تا پایان پاسپورت داده میشود.

استانهایی که جمعیت کمتری دارند روش های بهتری برای گرفتن اقامت دارند؟

بله. استان‌هایی که جمعیت پایین‌تری دارند یا هوای سردتری دارند میخواهند جمعیتشان را افزایش بدهند به خاطر همین شرایطشان را برای گرفتن مهاجر آسانتر می‌کنند نسبت به استان‌هایی مثل انتاریو یا برییتیش کلمبیا که خیلی پر طرفدار هستند. به خاطر همین اگر که دوستان می‌خواهند سریع‌تر به PR برسند یا می‌خواIKN راه ساده‌تری رH برای رسیدن به آن داشته باشند بهتره که سراغ استان‌های دیگر بروند. باید شرایط هر شخصی بررسی بشود که متوجه شود چه استانی برای او بهترین هست؟ ولی در کل استان‌های حوزه‌ی آتلانتیک شرایط مهاجرتشان خیلی خوب و راحت و سریع هست.

مثلاً هالی فکس بسیار خوب است و کیفیت زندگی بالایی دارد. ترافیک ندارد و کنار اقیانوس است. نمره آیلتس 4 و نیم و یک جاب آفر ساده برای کار و رسیدن به اقامت دائم کافیست. آیا امکان تمدید اجازه کار با این روش هست؟

 نه من بعید می‌دونم. اگر که این برنامه تمدید بشود شاید بشه راجع به این صحبت کرد ولی در حال حاضر خیر.

 پرسیدند که داستان ما که ایرانی هستیم ولی شهروند انگلیس هستیم درباره این اجازه کار چطور است؟

 اگر پاسپورت ایرانی داشته باشید و داخل کانادا باشید واجد شرایط این برنامه هستید.

آیا شما موردی داشتید که برای افراد سن پنجاه سال این کار انجام شده باشد؟

بله موردی بوده است که 50 سال به بالا گرفته باشند.

برای استان بریتیش کلمبیا نیاز به LMIA  هست؟

خیر. در این استان برای روش های استانی جهت گرفتن PR نیاز به LMIA ندارید.

برای تبدیل ویزای ویزیتور به ورک پرمیت، آیا پس از ورود به کانادا باید تا زمان گرفتن ورک پرمیت باید در کانادا حضور داشت؟

نه الزامی نیست چون که اصلا راجع به آن چیزی صحبت نشده و گفته نشده است. ولی بعد از گرفتن ویزای ورک پرمیت، اگر بخواهید از آن برای دریافت PR استفاده کنید حتماً باید در خاک کانادا بماند و آن مدت را کار کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button