تجربه‌ی کشاورزی توریستی

0

کشاورزی توریستی یا اگروتوریسم (Agritourism)، همان‌طور که به طور گسترده تر تعریف شده است، شامل هرگونه فعالیت های مبتنی بر کشاورزی است که بازدید کنندگان را به یک فضای باز سبز یا مزرعه می رساند. گردشگری کشاورزی در مناطق مختلف جهان تعاریف مختلفی دارد و بعضی اوقات به طور خاص به اقامتگاه های مزرعه ای اشاره دارد. در جای دیگر، این اصطلاح فعالیت های گسترده ای را در بر می گیرد، از جمله خرید مستقیم محصول از مزارع، برداشت میوه، تغذیه حیوانات یا اقامت در مهمانخانه و صبحانه در مزرعه است؛ با عالی گشت همراه باشید.

کشاورزی توریستی چیست؟

توریسم کشاورزی

گردشگری کشاورزی را می توان به عنوان شکلی از شرکت های تجاری تعریف کرد که تولید کشاورزی و یا پردازش آن را با گردشگری پیوند می دهند تا بتواند بازدید کنندگان را به سمت مزرعه و یا سایر مشاغل کشاورزی به منظور سرگرمی، آموزش و ایجاد درآمد برای کشاورزان سوق دهند. توریسم کشاورزی و طبیعت گردی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تفریح ​​در فضای باز (ماهی گیری، شکار، مطالعه حیات وحش، اسب سواری)
  • تجارب آموزشی (تورهای کنسرو سازی، کلاس های آشپزی)
  • سرگرمی (جشنواره های برداشت محصول)
  • خدمات مهمان نوازی (اقامت در مزرعه، تور سفر به همراه راهنما با خدمات دیگر گردشگری)
  • فروش مستقیم در مزرعه (سفر در جهت کمک به فروش محصولات)

اگروتوریسم زیر مجموعه صنعت بزرگ‌تری به نام گردشگری روستایی است که شامل استراحتگاه، تورهای کشاورزی و سایر مشاغل تفریحی و مهمان نوازی است که بازدید کنندگان را به سمت حومه شهرها سوق می دهد. کشاورزی گردشگری در بسیاری از نقاط جهان از جمله استرالیا، کانادا، ایالات متحده، ایتالیا، هلند، چین و فیلیپین به عنوان یک صنعت رو به رشد در نظر گرفته می شود.

فواید کشاورزی توریستی

گردشگری کشاورزی فعالیت هایی است که در اراضی کشاورزی خصوصی انجام می شود که شامل اقامت یک شبه، فعالیت های آموزشی و استفاده از فضای سبز و موارد دیگر می‌شود. صرف نظر از ماهیت اصلی توریسم کشاورزی، این اصطلاح عموماً چهار فایده زیر را شامل می شود:

  • عناصر اساسی صنعت گردشگری و کشاورزی را ترکیب می کند.
  • مسافران را به بازدید از عملیات کشاورزی جذب می کند.
  • برای کسانی که دانش فنی دارند توریسم کشاورزی بسیار سودآور است. این افزایش درآمد نه تنها می تواند زندگی خانواده را بهبود بخشد، بلکه می تواند فضایی را برای اشتغال افرادی بسیاری فراهم کند.
  • یک مقصد اگروتوریسم معتبر معمولاً یک دارایی مادی و معنوی برای جامعه است.
  • به منظور افزایش درآمد مزرعه داران کمک شایانی می کند.
  • فعالیت های تفریحی، سرگرمی و یا آموزشی را برای بازدید کنندگان فراهم می کند.
  • این روزها بسیاری از خانواده ها و مدارس اهمیت آموزش فرزندان را در مورد محل تهیه غذاهایی که می خورند را می بینند. بسیاری از بزرگ‌سالان نیز علاقه مند به اتصال مجدد با ریشه های خود هستند. مزرعه ای که برای گردشگری ایجاد شده است، فرصت های آموزشی در دنیای واقعی را ارائه می دهد.
  • سفر روزانه یا تعطیلات مبتنی بر کشاورزی، همه را از شهر خارج می کند و تعامل با طبیعت، گیاهان و حیوانات اهلی را تقویت می کند.
  • به کشاورزی به عنوان عاملی مهم و در عین حال فراموش شده از دنیای مدرن، ارزش بالای می دهد.
  • به توسعه فضای سبز و توجه به محیط زیست را در نزد مسافران و مسئولین تقویت می کند.

انواع کشاورزی توریستی

دامنه توریسم کشاورزی بسته به نوع مزرعه، اراضی موجود و اینکه چه محصولی مورد تجارت قرار می گیرد، به شدت متفاوت است. با این حال، اشکال مختلف را می توان به سه گروه اصلی تقسیم کرد:

کشاورزی در بازار مستقیم: اگر تا به حال یک غرفه تولید محصولات کشاورزی را کنار جاده دیده باشید، شما دقیقاً مفهوم تجارت مستقیم در بازار را درک کرده اید. کشاورزان غالباً در کنار سایر پیشنهادات کشاورزی، محصولات ارگانیک را مستقیماً در بازارها یا نمایشگاه ها یا در مزرعه خود به طور مستقیم به مصرف کنندگان می فروشند. ممکن است کشاورزان در حال فروش کالای ارگانیکی مشابه آنچه مصرف کنندگان می توانند در یک فروشگاه مواد غذایی پیدا کنند باشند، اما محصول آن‌ها جذابیت بیشتری برای ورود مستقیم از یک مزرعه محلی دارد. به طور کلی، جنبه تجاری گردشگری کشاورزی موضوعی بُرد بُرد هم برای کشاورزان و هم مسافران است.

آموزش و تجربه کشاورزی: ​​این شکل از توریسم گردشگری شامل باغ های میوه، تورهای مزرعه ای، صبحانه های مخصوص و پکیج هایی هستند که هدف آن‌ها ارائه خدمات آموزشی به مهمانان و مسافران می باشد. این مزرعه خود به عنوان یک مقصد توریستی به بازار عرضه می شود. مسافران می توانند از نحوه تولید محصولات کشاورزی آگاهی یابند و آموزش های لازم را کسب کنند، زیرا این نوع گردشگری کشاورزی بر پایه یادگیری بنا شده است. این نوع گردشگری به هدف آموزش و یادگیری از نحوه مزرعه داری، دستگاه های مخصوص کشاورزی و نحوه حفاظت از گیاهان و تولید میوه ها ایجاد شده است. هنگامی که بازدید کنندگان از نزدیک با مزرعه آشنا می شوند، ممکن است تمایل بیشتری برای خرید محصولات کشاورزی آن نیز داشته باشند.

تفرجگاه و رویدادهای تفریحی: پیشنهادات دیگر مستلزم استفاده از زمین مزرعه برای مصارف دیگر بازار است. جشنواره های برداشت محصول و تفرجگاه های تفریحی ممکن است به شدت بر جو مزرعه جنبه ای مثبت ایجاد کند. فعالیت های دیگر مانند کمپینگ، تیراندازی با کمان و اسب سواری اغلب کمتر وابسته به خود مزرعه هستند. وجود اقامتگاه های طبیعی در مزارع برای استقبال از میهمانان نیز می ‌تواند در کمترین هزینه نسبت به هتل مورد استقاده قرار گیرد. با این حال، چنین اشکال اگروتوریسم هنوز در دسته تفریحی قرار می گیرد که در نزد مسافران بسیار محبوب هستند. به مانند جنبه آموزشی توریسم کشاورزی، فضای تفریحی نیز ممکن است به جنبه های مادی و خرید از محصولات کشاورزی نیز منجر شود.

چند نمونه از کشاورزی توریستم

توریسم کشاورزی

تایوان: تایوان سرسبز و ناهموار دارای «مزارع تفریحی» متعدد است که تورهای مزارع این کشور امکانات بسیاری رت فراهم می‌کند. چند مورد، تایوان را به یک مکان ایده آل برای تعطیلات توریسم کشاورزی تبدیل می کند. بسیاری از مزارع کوچک، برخلاف اتاق هایی همانند هتل، اقامت در خانه را ارائه می دهند. علاوه بر این، غذای ارائه شده به صورت محلی پرورش می یابند، بنابراین مسافران می توانند به راحتی از کشاورزی پایدار حمایت کرده و در هنگام سفر، میزان تولید کربن را کاهش دهند. دوستداران چای می توانند با تمرکز بر روی مزارع چای در این کشور، جایی که برخی از با ارزش ترین گیاهان دنیا در آن‌ها کشت می شود، یک تور تخصصی کشاورزی را تجربه کنید.

توسکانی: توسکانی به لطف اگروتوریسم معتبرش، یکی از اولین مناطقی بود که به یک مقصد مزرعه توریستی معروف تبدیل شد. این خانه های مسکونی که به مسافرخانه ها تبدیل شده اند، یک تجربه منحصر به فرد را در این کشور به مسافران ارائه می‌دهد. برخی از املاک در توسکانی تمرکز آموزشی بیشتری را ارائه می دهند، اما در بیشتر موارد، جذابیت اقامت در یک خانه روستایی بی نهایت لذت بخش تر خواهد بود. زیبایی مناطق توسکانی ایتالیا با آن رستوران های محلی و دیدن مزارع گوجه فرنگی، گیاهان و پنیرهای محلی، توسکانی را به یکی از بهترین مناطق گردشگری کشاورزی در اروپا و جهان تبدیل کرده است.

برزیل: برزیل کشوری گسترده با منابع طبیعی فراوان و یک صنعت کشاورزی پر جنب و جوش و متنوع است. از گل ها و میوه های گرمسیری گرفته تا مزارع نیشکر، برزیل علیرغم رشد در سایر بخش ها، در طی چند دهه گذشته اقتصاد کشاورزی خود را به خوبی حفظ کرده است. افرادی که علاقه جدی به رویه های کشاورزی دارند، به خاطر شیوه های ابتکاری و کشاورزی پایدار که سایر کشورها برای یادگیری و تقلید از آن تلاش می کنند می خواهند برزیل را در لیست بازدید خود قرار دهند.

کالیفرنیا: به لطف تنوع محصولات زراعی، کالیفرنیا یکی از بهترین مکان های ایالات متحده برای لذت بردن از اقامت در محیطی روستایی است. بسیاری از مزارع کوچکِ خانوادگی در این ایالت برای تکمیل درآمد مزرعه داران به کشاورزی متکی هستند. بسیاری از این مناطق تکنیک های کشاورزی در مقیاس کوچک را آموزش می دهند و حتی راهکارهایی را برای رشد ارگانیک را به مسافران عرضه می دارند. سیستم تحصیلی دانشگاه کالیفرنیا، یکی از بزرگ‌ترین سیستم های آموزش عالی در ایالات متحده، دارای یک برنامه به نام «مزرعه کوچک» است که به گردشگران کمک می کند تا مشاغل کشاورزی محور را آموزش ببینند.

اهمیت کشاورزی توریستی

اگروتوریسم فرصتی بی نظیر برای ترکیب جنبه های صنعت گردشگری و کشاورزی برای ارائه تعدادی از مزایای مالی، آموزشی و اجتماعی برای گردشگران، تولید کنندگان و جوامع است. توریسم کشاورزی فرصتی را به تولید کنندگان می دهد تا درآمد اضافی و مسیری را برای بازاریابی مستقیم به مصرف کنندگان ایجاد کنند. این صنعت با افزایش حجم بازدید کنندگان از یک منطقه و مدت اقامت آن‌ها، صنعت گردشگری را ارتقاء می بخشد. گردشگری کشاورزی همچنین امکان افزایش پایه های مالیاتی محلی و فرصت های شغلی جدید را در اختیار جوامع قرار می دهد. علاوه بر این، به حفظ فرصت های آموزشی و اراضی کشاورزی کمک می کند و به شهرها اجازه می دهد تا بنگاه های اقتصادی را توسعه دهند. در حالی که اگروتوریسم ممکن است جریان درآمدی بالقوه ای را ایجاد کند، اما همچنین موضوعات قانونی جدیدی را برای کشاورزان و مالکان زمین ارائه می دهد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button