توریست سلامت؛ حمام‌های بوداپست

0

با وجود اینکه علم هنوز درمان درد با استحمام در آب گرم را تأیید نکرده ولی این احتمال وجود دارد که آب غنی از مواد معدنی مکمل مفیدی برای درمان های نرمال باشد. به‌هرحال بهبودی فقط از لحاظ فیزیکی اهمیت ندارد. در حمام های آب گرم امکان استراحت، به دست آوردن آرامش و انرژی برای همه وجود دارد و این بخش عمده ای از درمان را شامل می شود.

این روزها سفر کردن چیزی بیش از تفریح در بازارها و مراکز خرید و یا گشت و گذار در طبیعت است. یکی از دلایلی سبب می شود تا گردشگر قصد سفر کند، مسافرت برای کسب سلامتی است. مجارستان از نظر منابع آب گرم زیرزمینی، کشوری غنی است و فرهنگ استحمام در این کشور به دوران روم باستان بر می گردد. آب های گرم و درمانی در بیش از ۸۰ درصد از مساحت مجارستان یافت می شوند و پایه های کلیدی گردشگری سلامت این کشور هستند. ۹۲ هتل تندرستی در این کشور فعال هستند که استخرهای آب گرم، سونا، ماساژ، خدمات تناسب اندام، خدمات زیبایی و آشپزی سالم و بهداشتی را ارائه می دهند.

حمام‌های بوداپست

بوداپست یکی از مراکز اصلی توریسم سلامت است. این شهر لقب های مختلفی مثل پاریس شرق، مروارید دانوب و شهر آبگرم ها، دارد. چشمه های زیر زمینی بسیاری در دل خود دارد ک سبب به وجود آمدن حمام های آب گرم فوق العاده در این شهر شده است. از هزاران سال قبل، رومیان باستان و حتی قبل تر از آن‌ها، سلت ها از آب گرم این چشمه ها برای حمام، خاصیت های درمانی و نوشیدن استفاده می کردند. نشستن در چشمه های دارویی که از زیر سطح زمین ظاهر می شود خواص درمانی بسیاری دارد. به همین دلایل بازدید از حمام های باستانی بوداپست نه تنها توصیه می شود بلکه هنگام بازدید از پایتخت مجارستان مورد نیاز است. ورزش های آبی در این آبگرم ها مورد استقبال است و مردم از آب گرم و تفریح در حمام هم‌زمان لذت می برند. ریلکس کردن در این آب ها، راهی عالی برای آشنا شدن با فرهنگ و تاریخ بوداپست و استفاده از خواص درمانی آبگرم های آن است. حمام های بوداپست تنوع بالایی بسته به سلیقۀ شما دارند. با عالی گشت همراه شوید تا با 9 تا از معروف ترین این حمام ها آشنا شوید.

1- گلرت

این حمام در سال ۱۹۱۸ بر اساس حمام های رومی تأسیس شد. سرسرا و تالارهای مرکزی بازسازی شده به سبک آرت نوو این حمام، از زیباترین های معماری بوداپست است. پنجره های شیشه ای رنگ شده و موزاییک کاری های اطراف استخر و سقف، ستون های رومی و هزارتوی بخار آن شهرت جهانی دارد. در کنار این حمام، استخر روباز بزرگی با موج مصنوعی ساخته شده تا کسانی که دنبال هیجان هستند از آن استفاده کنند. هزینه ورودی این حمام در طول هفته ۲۲ دلار و آخر هفته ۲۳ دلار است.

2- لوکاس

از دیگر حمام های بوداپست که محبوبیت خاصی دارد حمام لوکاس است. مهمانی های برگزار شده در این حمام همراه با رقص نورهای رنگی و موزیک زیبا باعث شده این مکان به نام حمام جادویی معروف باشد. برای ورود به این حمام در طول هفته باید ۱۴ دلار و آخر هفته ۱۵ دلار پرداخت کنید.

3- روداس

آبگرم روداس در سال ۱۵۶۶ با استخر هشت ضلعی، سقف گنبدی و رنگ آمیزی زیبا، ساخته شد. این حمام نمونه ای عالی از حمام های ترکی در بوداپست و بازماندۀ حکمرانی عثمانیان است. تالار مرکزی با گنبدی ۱۰ متری و حوضی هشت ضلعی فضای خاصی را به این حمام داده و بازسازی آن در سال ۲۰۱۲ باعث شده تا این مکان به یکی از محبوب ترین حمام های بوداپست تبدیل شود. بر اساس رسوم ترکی در حمام روداس به شما پیشبند های سنتی یا لُنگ هایی برای پوشیدن می دهند، اما اگر فکر می کنید راحت نیستید می توانید لباس شنای خود را به همراه ببرید. ورودی به روداس در طول هفته حدود ۲۹ دلار و در آخر هفته ۲۳ دلار است.

4- کیرالی

کیرالی، قدیمی ترین و تاریخی ترین حمام در بوداپست است که به دست امپراتوری عثمانی ساخته شد. معماری قرون وسطایی ترکی و سقف گنبدی هشت ضلعی به علت پوشیده بودن نمای ساختمان از بیرون کاملاً بدون جذابیت است. در گذشته، توسط پاشاهای ترکیه استفاده می شد که در آن زمان حمام ها فقط برای مردان باز بود. این حمام با آب گرم طبیعی و نورپردازی خاص روزانه به عنوان یکی از حمام های محبوب بازمانده از قرون وسطی معرفی شده و با سونا و اتاق ماساژ خود مقصدی محبوب برای توریست های خارجی در این شهر زیبا است. ورودی ۱۰ دلاری این حمام نیز قیمت مناسبی برای کسانی است که می خواهند به صرفه سفر کنند.

5- داگالی

اگر از غوطه ور شدن در خزینه های حمام لذت می برید داگلی بهترین گزینه است. ۱۰ استخر که در بین آن‌ها استخرهایی به طول ۵۰ متر هم در کنار این حمام قرار دارند و برای شناگران حرفه ای جذابیت خاصی دارند. استخرهایی که در فضای باز قرار گرفته اند یکی از مقاصد محبوب گردشگری بوداپست است.

6- سچنی

بزرگ‌ترین حمام در اروپا و معروف به بهشت آبگرمکن است که برای درمان بیماری های عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد. این حمام شامل ۱۱ حمام حرارتی، اتاق های بخار و یک استخر شنا است که در فضایی با دیواره های سفید و پر زرق و برق قرار گرفته اند. آب آن توسط دو چشمه آبگرم حرارتی تأمین می شود که دمای آن‌ها ۷۴ درجه سانتی گراد و ۷۷ درجه سانتی گراد است. این آب گرم ها شامل، سولفات، کلسیم، منیزیم، بی کربنات و مقدار قابل توجهی از اسید متابوریک و فلوراید هستند. به کاهش بیماری هایی مثل دردهای مزمن مفاصل، التهاب مفاصل و اختلال متابولیسم بدن کمک می کنند و همچنین یک روش درمانی برای کسانی است که نیاز به ارتوپدی دارند و یا در معرض جراحت ها و کوفتگی ها قرار گرفته اند. استخرها محیط دل‌چسبی برای ریلکس کردن در کنار مردم محلی هستند. حتی می توانید روی تختۀ شناور بر آب، شطرنج بازی کنید. اگر در زمستان هم هوس آبگرم در فضای باز کردید، امکان استفاده از این استخرها را دارید. برای ورود به سچینی در طول هفته باید ۲۲ دلار و آخر هفته ۲۳ دلار هزینه کنید.

7- یوکاچ

گفته می شود آب گرم های یوکاچ هر بیماری را درمان می کنند. از ناهنجاری های ستون فقرات گرفته تا در رفتگی مهره و کمبود کلسیم. به همین دلیل توصیه می کنیم اگر طرفدار جدی آب درمانی هستید این آب گرم را از دست ندهید.

8-  رویال اسپا کورنتیا

این اسپا در سال ۱۸۸۶ در هتل Corinthia و یکی از مناطق لوکس بوداپست آغاز به کار کرد. استخر بزرگ ۱۵ متری با تزیینات و معماری خاص که باعث جذب گردشگران به آن می شود. مجموعه های درمانی ویژه مثل ماساژ صورت و بدن، اتاق های استراحت، سونا، حمام بخار و جکوزی در این مجموعه وجود دارند. البته برای ورود به این اسپا باید ۳۳ دلار هزینه کنید.

9- ولی بی

حمام آب گرم ترکی ولی بی در سال ۲۰۱۱ نوسازی شد. این حمام ۳ حوضچۀ آب گرم دارد که آب آن‌ها از طریق لوله های سفالی به حمام منتقل می شود. این حمام تلفیقی از سنت و مدرنیته را به شما نمایش می دهد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button