جاذبه های گردشگری شیراز، سفری جذاب با چاشنی عطر بهار نارنج

0

شیراز نام یکی از شهرهای هیجان انگیز ایران است که بیشتر مردم آن را با جاذبه های گردشگری جذابی که دارد می شناسند. شیراز یکی از مهم ترین شهرهای گردشگری کشور به حساب می آید چرا که به غیر از مسافران داخلی سالانه میزبانی عزیزانی است که از خارج از کشور مقصد شیراز را برای گشت و گذار انتخاب کرده اند. در ادامه همراه ما باشید تا با معرفی جاذبه های گردشگری شیراز شما را با جذابیت های این شهر بیشتر آشنا کنیم.

جاهای دیدنی شیراز کجاست؟

وقتی از جاهای دیدنی شیراز صحبت به میان می آید بیشتر مردم درباره سه تا از مهم ترین جاهای شیراز یعنی حافظیه، سعدیه و تخت جمشید صحبت می کنند؛ اما شیراز به غیر از این سه مکان ارزشمند و دیدنی جاذبه های دیگری هم دارد که مردم را شیفته خود کرده است؛ اما در ابتدا در مورد این سه مکان جذاب صحبت می کنیم تا حق مطلب ادا شود و سپس دیگر جاهای دیدنی شیراز را به شما معرفی خواهیم کرد.

حافظیه، جذاب ترین جاذبه گردشگری شیراز

همان‌طور که پیش تر اشاره کردیم بیشتر مسافران شیراز برای بازدید از مقبره شاعر نامی کشور یعنی حافظ به شیراز سفر می کنند. مقبره حافظ در شمالی ترین نقطه شیراز یعنی چهارراه ادبیات قرار گرفته است. در این جای با صفا می توانید شعر بخوانید و تفألی به دیوان حافظ بزنید. همچنین فضای اطراف حافظیه به مسافران و بازدید کنندگان این امکان را می دهد تا عکس های زیبا بگیرند و خاطره های خوشایندی را از سفر خود به شیراز بسازند.

سعدیه، گذری در بوستان و گلستان

در قسمت شمال شرق شیراز آرامگاه یکی دیگر از شاعران ارزشمند کشور یعنی سعدی شیرازی قرار گرفته است. مسافران با بازدید از سعیدیه خاطرات خوشی را از سفر به شیراز برای خود می سازند و با خواندن ابیات زیبایی از سعدی حال و هوای خود را تغییر می دهند. اگر برای بازدید از سعدیه فصل بهار را انتخاب کنید حتماً با عطر بهارنارنج در نقاط مختلف سعدیه مست خواهید شد.

جاهای دیدنی شیراز حافطیه

تخت جمشید، مهم ترین بنای تاریخی شیراز

یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی که در 10 کیلومتری مرودشت جا گرفته است، تخت جمشید نام دارد. اهمیت این بنا به قدری بالاست که در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده، به همین جهت بیشتر مسافران خارجی که به شیراز سفر می کنند، قصد دارند تا از این بنای تاریخی بازدید کنند.

برای بازدید از تخت جمشید پیشنهاد می کنم جوری برنامه ریزی کنید که بتوانید ساعت هشت شب آنجا باشید. چرا که همه روزه در این ساعت برنامه های جذابی در تخت جمشید برگزار می شود که بازدید از آن برای مسافران خالی از لطف نیست.

پاسارگاد، شهر بازمانده هخامنشی

یکی از مهم ترین جاهای تاریخی شیراز که بیشتر مسافران با آن آَشنایی دارند، شهری است که از زمان هخامنشیان تا به امروز، هنوز هم در 120 کیلومتری شیراز به جا مانده است. این شهر که از زمان کوروش کبیر به عنوان مرکز فرماندهی شاه انتخاب شده امروزه با وجود مقبره کوروش، کاخ بار علم، مقبره کمبوجیه و کاروانسرای مظفری از آن به عنوان یکی از مهم ترین مناطق گردشگری شیراز نام برده می شود. پاسارگاد شهر فرمانروای هخامنشیان هنوز هم رنگ قدرت دارد و بازدید کنندگان خود را محصور جذابیت هایش می کند.

شاه‌چراغ شیراز، آرام بخش ترین جای شیراز

شاه‌چراغ شیراز یکی از زیارتگاه های آرام و دنج شیراز است که مکان معنوی و لذت بخشی را برای گذراندن لحظات عرفانی فراهم کرده است. شاه‌چراغ آرامگاه امیر برادر امام رضا (ع) است و مردم برای ادای احترام به امام هشتم زیارت از این امامزاده را همیشه در اولویت قرار می دهند و با خواندن دعای توسل در محیط امام زاده حال خوشی را برای خود به ارمغان می آورند. لازم به ذکر است، بنای این زیارتگاه با آینه کاری ها و درهای نقره گون چشم هر بیننده ای را جذب خود می کند.

تخت جمشید جاهای دیدنی شیراز

دروازه قرآن شیراز، بنایی در سر در اصلی شهر

یکی از دیدنی های اصلی شیراز که در بدو ورود به شهر مسافران را جذب خود می کند، وجود دروازه بزرگی است که به نام دروازه قرآن مشهور است. داستان این دروازه به زمان عضدالدوله دیلمی بر می گردد که دستور داد در سر در اصلی شهر دروازه بزرگی ساخته شود و قرآنی در بالای قرار گیرد. هدف اصلی عضدالدوله این بود تا مسافران و همه کسانی که از سر در اصلی شهر عبور می کنند به برکت کلام قرآنی سفر سلامتی را طی کنند.

بنای امروزی دروازه قرآن با شکل اولیه آن بسیار متفاوت است چرا که در طول زمان این بنا دستخوش تغییرات قرار گرفت و تا به امروز بارها بازسازی شده است.

ارگ کریم خانی، کاربردی ترین بنای شیراز از زندیه تا پهلوی

همین که مسافران مسیر خود را به سمت میدان شهدا یا همان میدان شهرداری سابق کج کنند با بنای تاریخی جذابی به نام ارگ کریم خانی شیراز رو به رو می شوند. ارگ کریم خانی همان‌طور که از نامش مشخص است در دوره زندیه ساخته شد. این بنا در آن زمان یکی از زیبا ترین و لوکس ترین ارگ های شیراز به حساب می آمد چرا که هدف اصلی ساخت این ارگ آماده سازی مکانی برای زندگی شخص کریم خان زند بود.

ارگ کریم خانی معماری جالبی دارد چرا که برای ساخت این بنا از تلفیق معماری مسکونی و نظامی استفاده شده است. این بنا در دوره قاجاریه به عنوان محل استراحت فرمانروایان استفاده می شد اما در کمال ناباوری کاربری ارگ کریم‌خانی در زمان پهلوی به زندان تغییر پیدا کرد. این تغییر کاربری متفاوت آسیب های فراوانی را به بنا وارد کرد. در نهایت امروزه از آن به عنوان موزه ای برای حفظ مجسمه های تاریخی نام برده می شود.

بازار وکیل شیراز، قدیمی ترین بازار سنتی ایرانی

بدون شک یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری شیراز بازار وکیل است. از این بازاربه عنوان یکی از قدیمی ترین بازارهای سنتی ایران نام برده می شود چرا که بنای بازار شیراز در سال 1137 شمسی ساخته شده و از همان موقع به عنوان مهم ترین بازار شیراز بین مردم معروف شد.

مسافرانی که به قصد گشت و گذار به شیراز سفر می کنند می توانند با بازدید از این بازار حجت را بر خود تمام کنند چرا که فضای داخلی و غرفه های جذاب بازار سفری در زمان را به خاطر مسافران می آورد و برای دقایقی حس می کنند در زمان کریم خان زند زندگی می کنند. در این بازار می توانید انواع و اقسام سوغاتی های جذاب شیراز را تهیه کنید پس در طول سفر خود از بازار وکیل غافل نشوید.

باغ ارم شیراز زیباترین جاذبه های طبیعی شیراز

از دیگر مکان های گردشگری شیراز می توان به باغ ارم شیراز اشاره کرد. از این باغ به عنوان 9 باغ ایرانی ثبت شده در یونسکو نام برده شده است. یکی از ویژگی های این باغ این است که برای بازدید از آن محدودیت زمانی وجود ندارد و مسافران می توانند هر زمان که دوست داشته باشند به آنجا مراجعه کنند.

البته در نظر داشته باشید که باغ ارم شیراز به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی در این شهر در فصل بهار و خصوصاً در اردیبهشت ماه حال و هوای جذاب‌تری دارد.

ییطااب

بهترین مراکز تفریحی شیراز، سفری جذاب، هم فال هم تماشا

مسافران وقتی به شهر زیبایی مانند شیراز سفر می کنند به دنبال این هستند تا در طول سفر خود هم فال و هم تماشا را تجربه کنند. خوشبختانه در شیراز مکان های تفریحی فراوانی وجود دارد که مسافران می توانند ساعاتی خوش و لذت بخش را در آنجا بگذرانند و تجربه هیجان انگیزی در سفر تفریحی به شیراز را تجربه کنند. در ادامه برخی از عالی ترین جاهای تفریحی شیراز را به شما معرفی می کنیم.

  • باشگاه های پینت بال شیراز
  • پارک کوهسنگی دراک
  • پارک جنگلی پالایشگاه شیراز
  • لونا پارک شیراز
  • سینماهای شیراز
  • شهربازی های شیراز
  • ایرانلند، مجتمع تفریحی خلیج فارس شیراز

بازدید از مراکز خرید شیراز هم به عنوان یکی از مراکز تفریحی شیراز پیشنهاد می شود، چرا که در مراکز خرید شیراز این امکان برای مسافران فراهم است تا هم خرید کنند و هم از امکاناتی مانند شهربازی، سینما و یا فودکورت های مجتمع تجاری شیراز استفاده کنند.

حال که از جاذبه های گردشگری شیراز اطلاع لازم را پیدا کرده اید، بد نیست نگاهی به تقویم بیندازید تا در اولین تعطیلات پیش رو برای سفری دوست داشتنی به شیراز برنامه ریزی کنید. سفر به شیراز زمان نمی شناسد چرا که این شهر چهار فصل در تمام روزهای سال جذابیت های فراوانی را به همراه دارد؛ اما اگر برای بار اول قصد سفر به این شهر زیبا را دارید، پیشنهاد می کنم در صورت امکان فصل بهار را بهترین زمان سفر به شیراز در نظر بگیرید تا بتوانید شگفت انگیز ترین چهره شهر شعر و ادب ایران را ببینید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button