جاذبه های گردشگری هند

0

هند سرزمینی پرجنب‌وجوش و شگفت انگیزی است که به‌راحتی می‌شه در اون ردپای سنت و مدرنیته رو هم‌زمان دید. این کشور از لحاظ مساحت هفتمین کشور و از نظر جمعیت، دومین کشور بزرگ جهانه. از اونجا که هند میراث غنی و جاذبه‌های تفریحی و گردشگری زیادی داره در این مطلب سعی کردیم نگاهی به مهمترین جاذبه های گردشگری هند بندازیم. آگرا (Agra)، جیپور، گوا(Goa) و دهلی مهمترین شهرهای گردشگری هند هستند. شما می توانید متناسب با مکان های مورد علاقه و زمان و هزینه ای که می‌خواهید صرف کنید، انواع تور هند را در فلاوینگو رزرو کنید.شاید بشه فهرست مهمترین موارد را اینطور چید:

مهم‌ترین جاهای دیدنی فرهنگی و تاریخی هند:

  • تاج محل
  • شهر مقدس بنارس
  • قطب منار
  • واراناسی (بنارس)
  • جایسالمر
  • هارماندیر صاحب
  • معبد ویروپاکشا – بودگایا
  • قصر دریاچه
  • قلعه سرخ
  • دروازه هند
  • مسجد مکه
  • قلعه عامر
  • قصر میسور

مهم‌ترین جاهای دیدنی طبیعی:

  • مرداب های کرالا
  • پارک ملی کانها
  • غارهای آژانتا
  • سواحل گوآ
  • پارک ملی پریار

در ادامه با فلاوینگو همراه باشید تا آشنایی با جاذبه های گردشگری هند همراه با عکس را از دست ندهید.

در صورت علاقه به رزرو تور هند و یا دریافت ویزا هند و همچنین خرید بلیط هواپیما هند، می توانید جهت گرفتن مشاوره رایگان با شماره تلفن ۴۳۶۳۵۰۰۰-۰۲۱ و یا 09127711693 تماس حاصل فرمایید.

تاج‌محل (Agra)

تاج‌محل یکی از شناخته‌شده‌‌ترین جاذبه های توریستی هند است که در نزدیکی شهر اگرا در ایالت اوتار پرادش هندوستان واقع شده. این بنا ۵۸ متر ارتفاع و ۵۶ متر پهنا داره. معماری این بنا ترکیبی از معماری هندی، ایرانی و ‌اسلامی‌ است که گفته شده حدود ۲۰۰۰ هنرمند و معمار از گوشه و کنار آسیا در ساخت اون شرکت داشتن. این بنا دارای ۴ مناره بلند و ایوان‌هایی است که با آیات قرآنی تزیین شدن. در ساخت و ساز این بنا از یک نوع سنگ مرمر سفید استفاده شده که در طول روز رنگ اون تغییر می‌کنه. بهترین زمان برای دیدن این بنا سپیده‌دم و یا در زمان غروب آفتابه. برای عکاسی از این بنا به شما پیشنهاد می‌کنیم که یک عکس از تاج‌محل با نمایی از رود جمنا بگیرین.

تاج‌محل با بهره‌گیری از معماری ایرانی اسلامی و تماماً از مرمر ساخته شده است. این بنا به دستور شاه‌جهان، پنجمین امپراتور گورکانی هند به منظور یادبود همسر ایرانی‌اش به‌نام ارجمند بانو بیگم مشهور به ممتاز محل که در سفری جنگی به هنگام وضع حمل فوت کرد، سـاخته شد. خـود شاه‌جهان نیز بعد از وفات در این محل به خاک سپرده شد. تقارن بنای تاج‌محل به شکلی است که از هر چهار طرف آن می‌تـوان تصویری آینـه‌ای به دست آورد. تاج‌محل در سال ۲۰۰۷ به عنوان یکی از عجایب جهان برگزیده شد. سالانه بیش از هفت میلیون گردشگر به بازدید از مقبره تاج‌محل می‌روند.

تاج محل
تاج محل یکی از معروفترین مکان های گردشگری در دهلی

شهر مقدس بنارس

بنارس یا واراناسی یک شهر زیارتی و مقدس برای هندوهاست. این شهر بر کرانه چپ رود گنگ در جنوب شرقی ایالت اوتارپرادش هند واقع شده واز مراکز دینی هندوهاست. قدمت آن به قبل از قرن هشتم میلادی برمی‌گرده. دلایل زیادی برای توریست‌ها وجود داره که از این شهر دیدن کنن، ازجمله دیدار از معبد کاشی ویشوانا و هفت معبد جداگانه که در سال ۱۷۸۰ ساخته شده. از نکات جالب توجه در مورد رود گنگ این هست که هندوها با وارد شدن به این آب، تن و روان خودشون رو از ناپاکی‌ها می‌شویند.

رود گنگ
رود گنگ در کرانه شهر بنارس

قطب منار

قُطُب منار دومین  بنای آجری بلند در جهان هست که ۵ /۷۲ متر ارتفاع و ۳۹۹ پله داره و از مرمر، ‌سنگ‌های سرخ و آجر ساخته شده و در روی اون احادیث و آیاتی از قرآن حک شده. این قطب منار در سال ۱۱۹۳ توسط قطب‌الدین ایبک ساخته شد. قُطُب منار یکی از بهترین نمونه های اولیه در ترکیب معماری هندو و معماری اسلامی است و همراه با چندین سازه باستانی دیگر در نزدیکی یک ایستگاه مترو در دهلی نو قرار دارد.

قطب منار
قطب منار در دهلی نو

ساحل وارکالا (Varkala)

ساحل وارکالا در بخش جنوبی شهر کرالا در جنوب هند قرار دارد و یکی از محبوب‌ترین سواحل برای مسافرانیه که برای گشت‌وگذار، استراحت و آفتاب گرفتن به اونجا می‌رن. وارکالا ساحلی شنی‌ست که برای شنا کردن خیلی مناسبه. گفته می‌شه که شنا کردن در این ساحل دیدنی به بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کنه که ما بهتون پیشنهاد می‌کنیم که اگه روزی به این کشور سفر کردین حتما از این ساحل‌ زیبا دیدن کنین.

ساحل وارکالا
ساحل وارکالا در جنوب هند

مردا‌ب‌های کِرالا

یکی از اسرار آمیزترین جاذبه های گردشگری هند مرداب های کلارا است. این مرداب زنجیره‌ای از دریاچه‌ها و مرداب‌هایی است که به موازات دریــای عرب واقع شده است. مرداب‌ها حدود ۱۲۰ مایل در طول ساحــل گسترده شده‌اند گردشگران می‌توانند به‌وسیلۀ قایق‌هایی سرپوشیده به نام کووالا از مناظر این مرداب‌ها دیدن کنند. کرالا زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری و آبزیان منحصر به فردی مثل خرچنگ، قورباغه، پرندگان آبی، لاک‌پشت و سمور دریایی است.

مرداب های کلارا
یکی از مرداب های کلارا

هتل قصر دریاچه

این قصر که امروزه یکی از هتل‌های ۵ ستاره در کشور هندوستان است، در دریاچۀ پیچولا در شهـر اودای‌پور به عنــوان قصر سلطنتی تابستانی ساخته شده است. این هتل در موقعیتی خیره‌کننده همانند قصری سفید از آب‌های درخشان دریاچه پیچولا سربرافراشته و چشم‌انداز بی‌نظیری را به‌ وجود آورده است. مسافران می‌توانند برای جابه‌جایی از اسکله قصر به ساحل شرقی پیچولا از قایق ویژه هتل استفاده کنند.

هتل قصر دریاچه
هتل قصر که از دریاچه پیچولا سربرافراشته است

معبد ویروپاکشا

معبد ویروپاکشــا در دهکده هامپی از قدیمی‌ترین معــابد کشــور هندوستان است. هامپی یکی از دهکده‌های باستانی هند است که در کنار رودخانه‌ تونگابادرا (Tungabhadra) و در یکی از ایالت‌های جنوبی هند به نام کارناتاکا (Karnataka) قرار دارد.

در ابتــدا به عنوان حرمی کوچک ســاخته شد و در زمــان سلطۀ ویجایاناگارا به مجتمعی بزرگ تبدیل گردیده که امروزه یکی از پرطرفدارترین جـاذبه‌های گردشگری کشور هندوستان است و در فهرست میراث جهانی یونسکو هند به ثبت رسیده. در طول قرن‌ها، معبد ویروپاکشا مهم‌ترین مرکز زیــارت و مقدس‌ترین پرستشگــاه در هــامپی، پایتخت امپراتوری ویجایاناگارا محسوب می‌شد.

در ماه‌های مارس تا آوریل، جشن نامزدی ویروپاکشا با دوی پامپا برگزار می‌شود. در ماه دسامبر، مراسم فالاپوچا به مناسبت ازدواج ویروپاکشا و پامپا برگزار می‌گردد. جشـن دیگری به نام شیواراتری هم که نوعی نیایش شبانه است در ماه‌های فوریه یا مارس در معبد ویروپاکشا برپا می‌شود.

ویروپوشکا
معبد ویروپاکشا در جنوب هند

کاخ هوامحل

کاخ هوا محل یا کاخ باد، دارای ۵ طبقه است که از سنگ ماسه قرمز رنگ در قلب شهر جیپور ساخته شد و ۹۵۳ پنجره دارد. از این کاخ زنان سلطنتی می‌‌توانستند بدون دیده شدن، فعالیت‌‌های خیابانی را در بیرون از کاخ ببینند. جاذبه ی اصلی این کاخ که به یاد انسان باقی می ماند، پنجره های زیاد آن است. در واقع حاکم آن دوران برای اینکه زنان و فرزندان سلطنتی بدون اینکه به بیرون از کاخ بروند، بتوانند با محیط مردم آشنا شوند این کاخ را ساخته بود. در آن دوران بانوان سلطنتی که پرده نشین بودند، اجازه حضور در جامعه بدون روبنده را نداشتند و نسبت به دیده شدن آنها توسط غریبه ها حساسیت زیادی وجود داشت.

در صورت علاقه به رزرو تور هند و یا دریافت ویزا هند می توانید جهت گرفتن مشاوره رایگان با شماره تلفن ۴۳۶۳۵۰۰۰-۰۲۱ و یا 09127711693 تماس حاصل فرمایید.
کاخ هوا محل
کاخ هوامحل در جیپور

 معبد راناکپور

راناکپور
معبد راناکپور

معبد راناکپور با ۲۹ سالن و ۸۰ گنبد یکی از بزرگ‌ترین معابد در کشور هندوستــان است. این معبد در قرن ۱۵ میلادی ســاخته شد و ســاخت آن بیش از ۵۰ سال طول کشیده است. ۱۴۴۴ ستون، مجسمه‌های خدایان در گنبدها و حکاکی بسیار پیچیده، سبب شهرت بیشتر این معبد شده است. این معبد در روستای رانکپور است و با شهر آدایپور هند،  95 کیلومتر فاصله دارد و مهمترین معبد فرقه جین (Jain)است. کل این معبد از سنگ مرمر با رنگ روشن و یکدست ساخته شده و ستونهای آن با هندسه جالبی در کنار هم چیده شده اند که ذهن هر بیننده ای را مسحور خود می کند.

 قصر میسور

یکی از شیک ترین و زیباترین جاذبه های گردشگری هند قصر میسور است. مجموعۀ قصر میسور از هفت کاخ تشکیل شده، کاخ اصلی آن‌ها در سال ۱۳۹۹ میلادی ساخته شد و کاخ کنونی در سال ۱۹۱۲ تکمیل شد. کاخ جدید سه طبقه و گنبد مرمر صورتی دارد و معماری آن ترکیبی از سبک‌های اسلامی، هندو، گوتیک و راپوتی است. جشنواره داشارا هر ساله در ایـن مکان برگزار می‌شود. این قصر در شهر میسور قرار دارد و در واقع اقامتگاه خاندان سلطنتی میسور بوده است. بعد از تاج محل می توان گفت که در بین مکان های دیدنی هند، از همه مشهورتر همین قصر است و سالانه میلیون ها نفر از آن بازدید می کنند. یادتان باشد که در صورت ورود به این محل باید کفش های خود را در بیاورید.

قصر میسور
قصر میسور هندوستان

ساحل پالولم

پالولم ساحلی هلالی شکل با حدود ۶۰ کیلومتر طول است که در فاصله ۵ کیلومتری از شهر چائودی در جنوب شهر گوا قرار گرفته و از هر دو طرف به صخره‌های سنگی محدود می‌شود. این ساحل به دلیل قرار گرفتن در موقعیت خاص جغرافیایی، دارای غروب بسیار زیبایی است.

تفریحات آبی خوبی در این ساحل مانند قایق سواری، ماهیگیری، پرواز با پاراگلایدر و … وجود دارد. همچنین با توجه به آرامش این ساحل و نرمی خاک آن، یکی از بهترین پیشنهادات این است که لحظات زیادی را به پیاده روی با پای برهنه در این ساحل بپردازید.

در صورت علاقه به رزرو تور هند و یا دریافت ویزا هند می توانید جهت گرفتن مشاوره رایگان با شماره تلفن ۴۳۶۳۵۰۰۰-۰۲۱ و یا 09127711693 تماس حاصل فرمایید
ساحل پالولم
ساحل پالولم در شهر گوا – هند

پارک باستانی مراولی

پارک باستانی مِراولی در جنوب دهلی با بیش از ۲۰۰ هکتــار وسعت، یک منطقۀ گردشگری به حساب می‌آید. این پارک دارای بنــاهای تاریخی قابل‌ توجه از سلسله Khalji، Tughlaq، امپراطوری مغول و بریتانیا و دارای مقبره و آرامگاه‌‌های مختلف است. مقبرۀ هشت ضلعی تزیین شده با سنگ معروف به مقبرۀ قلی‌خان، مقبرۀ راجون کی باولی، مقبرۀ کمالی و همچنین قدیس صوفی ساخته شده با ماسه قرمز و گرانیت در این پارک قرار دارند.

رودخانه گنگ

گنگ، مقدس‌ترین رود جهان، از شمال هیمالیا تا خلیج بنگال ادامه دارد. هندی‌ها معتقدند اگر خاکستر کسی در این رودخانه شسته شود، روح او به بهشت می‌رود.

رودخانه گنگ
رود گنگ رود مقدس هندوها

شهر پونا

شهر پونا در نزدیکی بمبئی به دلیل تعداد زیاد دانشگاه به آکسفورد شرق مشهور است.آشرام، معبدی که محل زندگی اشو بوده در این شهر قرار دارد. پونا با داشتن تاریخی طولانی، طبیعتی دلپذیر و ده‌ها معبد از اهمیت گردشگری زیادی برخوردار است. کــاخ آقاخان (یادبود ملی گاندی)، قلعــه شانیوار وادا، معبد غار پاتالشوار، معبد چاتورشریتگی، ساراس باغ، معبد کاسبا گانپاتی، مسجد امام باره، قلعه سیناگاد، سد سیناگاد، عبد اوشو، جشنواره گانپاتی، دانشگاه پونا و کالج فرگوسن از جاذبه‌های شهر پونا است.

پونا
نمایی از شهر پونا

ریشیکیش

ریشیکیش از مناطق مهم گردشگری هند است و گردشگری یوگا و نیز سنت‌های کهن درمانی در هند از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن است. شهر ریشیکیش را مهد یوگا در هند می دانند. بنابراین اگر شما هم علاقمند به یوگا هستید، می توانید یوگا را در این شهر از اساتید طراز اول آن یاد بگیرید.

ریشیکیش
ریشیکیش، مهد یوگا در هند

الفانتا

نزدیک شهر بمبئی جزیره‌ای به نام الفانتا وجود دارد که دارای غارهایی با مجسمه‌هایی از خدایان و اساطیر هندی است. حضور در درون این غارها می تواند ساعات مهیج و جالبی را برای شما رقم بزند.

جزیره الفانتا
یکی از غارهای جزیره الفانتا در نزدیکی بمبئی

آبشارهای دودسگار

آبشارهای دودسگار (Dudhsagar) که در جزیره گوا در هند قرار دارند یکی از بکرترین جاذبه های طبیعی این کشور است. لحظاتی را تصور کنید که در کنار صدای روان آب در این آبشار چند رشته هستید و می‌توانید در پای این آبشار به همراه دوستان خود به شنا و تفریح بپردازید.

آبشارهای دودسگار
آبشارهای دودسگار در جزیره گوا
در صورت علاقه به رزرو تور هند و یا دریافت ویزا هند و همچنین خرید بلیط هواپیما هند، می توانید جهت گرفتن مشاوره رایگان با شماره تلفن ۴۳۶۳۵۰۰۰-۰۲۱ و یا 09127711693 تماس حاصل فرمایید.

هارماندیر صاحب

برای خیلی از کسانی که به هند می روند شناخت از ادیان و مذاهب متعددی که در هند وجود دارد، مهم است. اگر می خواهید از آیین سیک ها شناخت خوبی پیدا کنید، زیارتگاه اصلی پیروان آن در هند را می توانید در شهر آمریتسار در ایالت پنجاب هند پیدا کنید. این زیارتگاه که بیشتر با نام هارماندیر صاحب یا دربار صاحب (خانه خدا) شناخته میشود به طور کلی با طلا پوشانده شده است و به همین خاطر با نام معبد طلایی هم در بین هندوها شناخته می شود.

مطالب مرتبط

معبد طلایی توسط شخصی به نام « گورو رام داس» که یکی از پیشوایان اولیه سیک ها بوده است، ساخته شده است و در نزد سیک ها از تقدس بالایی برخوردار است. آیین سیک یک آیین یکتاپرستانه است و پیروان خود را به برادری بین انسانها، عدالت، محبت،  پاکدامنی و پیروی از راه خداوند دعوت می‌کند.

هارماندیر صاحب
هارماندیر صاحب (خانه خدا) زیارتگاه اصلی سیک ها

قلعه جایسالمار در ایالت راجستان

جایسالمار(Jaisalmer) نام شهری در ایالت راجستان هند است که در شمال غربی این کشور و در نزدیکی مرزهای پاکستان قرار دارد. این شهر تاریخی دارای یک قلعه عجیب و غریب و بزرگ است که درون آن تقریباً به شکل یک شهر است و شما می توانید یک روز کامل را درون این قلعه خوش بگذرانید و از انواع فروشگاه ها و مکان های تفریحی آن بازدید کنید. معابدی در داخل قلعه جایسالمار وجود دارد که قدمت آنها به بیش از ۸۰ سال پیش باز می گردد. معمولاً صبح ها درب این معابد برای بازدید عموم باز می شود. در ضمن بیابان زیبای تار(Thar) و کوه های با طراوت آراوالیس(Aravallis) هم در ایالت راجستان هستند. یادتان باشد در صورتی که به راجستان رفتید، بعد از جایسالمار این دو منطقه گردشگری زیبا در اولویت هستند.

 

جایسالمار
نمایی از شهر جایسالمار و قلعه تاریخی آن

بازار گل و گیاه کلکته

شهر کلکلته در گذشته پایتخت هندوستان بوده است و از این جهت حاوی بسیاری از اسناد تاریخی و اجتماعی و سیاسی است و شما می توانید در کتابخانه های این شهر تاریخ هند را جستجو کنید. کلکته آمیزه ای از مردم بسیار فقیر و بسیار غنی است. اگر به کلکته رفتید دیادر از بازار معروف گل و گیاه این شهر را از دست ندهید. کاخ زیبا و تماشایی ویکتوریا، معبد کالی، مقبره بلبور ماث، موزه هنر کلکته نیز ارزش بازدید دارند. به گفته بسیاری از فرهنگ شناسان، فرهنگ خاص هندویی در کلکته بیشتر از شهرهای دیگر هند وجود دارد و به قول معروف این شهر از همه شهرهای دیگر هندو تر است.

کلکته
نمایی از شهر کلکته

سورات

شهر سورات هند دومین شهر از لحاظ بزرگی در ایالت گجرات هند است که به دلیل وجود سنگ های قیمتی و جواهرآلات زیبا در آن، شهرت جهانی دارد. در این شهر جواهرآلات زینتی در مقیاس های بزرگ برش داده می شود و برای ساخت سنگ های قیمتی و یا زیورآلات استفاده می شود. اگر می خواهید که از هند یک یادگاری با ارزش به خانه ببرید و در آینده هم از ارزش آن استفاده کنید، بهترین پیشنهاد برای شما حضور در سورات و خرید یک سنگ یا انگشتر قیمتی است. در کنار این موضوع باید بدانید که سورات یک شهر بندری است و می توانید از زیبایی این بندر هم استفاده کنید. ساختمان های جالب و زیبایی در دل رودخانه ساخته شده است که زیبایی سورات را چند برابر کرده است.

سورات هند
سنگ های قیمتی در سورات هند
در صورت علاقه به رزرو تور هند و یا دریافت ویزا هند و همچنین خرید بلیط هواپیما هند، می توانید جهت گرفتن مشاوره رایگان با شماره تلفن ۴۳۶۳۵۰۰۰-۰۲۱ و یا 09127711693 تماس حاصل فرمایید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button