جاهای دیدنی استان لرستان

0

استان لرستان و شهر خرم آباد با زیبایی های قلعه فلک الافلاک و محیط های سرسبز و طبیعی اش شناخته شده هستند؛ اما جاذبه ها و جاهای دیدنی بسیار در استان لرستان وجود دارد که دیدار از آن‌ها برای هر بیننده پر از جذابیت خواهد بود. در ادامه با معرفی جاهای دیدنی استان لرستان همراه ما باشید.

جاذبه های دیدنی استان لرستان

لرستان استان و شهر آبشارهای پر آب و کوه های سر به فلک کشیده است. منطقه ای دیدنی و بکر برای گذران اوقات فرات و لذت بردن از سفر که جاذبه های دیدنی بسیاری دارد. مسلماً مهم‌ترین جاذبه دیدنی و معروف ترین آن‌ها در استان لرستان همان قلعه فلک الافلاک است؛ اما لرستان دارای جاذبه های دیدنی بسیار دیگری نیز هست، با ما همراه باشید.

تنگه شیرز، جاذبه ای اسرار آمیز در لرستان

یکی از خاص ترین جاهای دیدنی استان لرستان تنگه شیرز در مرز مشترک لرستان، کرمانشاه و ایلام است. اگر تابه‌حال نامی از این منطقه نشنیده اید باید بگوییم که در دیدار و سفر به تنگه شیرز گویی به دنیای ژوارسیک وارد می شوید. منظره های پر از گیاه و صخره و آسمان آبی که زیبایی و لطافت بسیار خاصی دارد.

تنگه شیرز به نام سرزمین عجایب نیز شناخته می شود و در شهرستان کوهدشت قرار دارد. تنگه یا دره شیرز دیوارهایی عظیم از جنس صخره های کهن و چین خورده دارد و در تمام مسیر می توانید انواع گل و گیاه وحشی و خودرو را در این منطقه پیدا کنید.

تنگه شیرز، جاذبه ای اسرار آمیز در لرستان

تنگه شیرز به خصوص برای زمین شناسان جذابیت بالایی دارد و معمولاً در به بهشت زمین شناسان شناخته می شود. طبیعت تنگه شیرز، در پناه صخره‌ های خشن و همیشه ‌استوار، زیبایی درختان بلوط و چنار خود را به نمایش می‌ گذارد و گویی در کنار سرسختی سنگ، لطافت این سرسبزی زیباتر می ‌شود. این زیبایی با وجود چشمه ‌ها و آبشارهایی که بی ‌هوا از دل سنگ سر برآورده‌ اند و رود خروشانی که از میان دره می ‌گذرد و به رود سمیره می ‌پیوندد، دل‌فریب ‌تر می ‌شود.

اگر قصد سفر به لرستان را دارید یکی از بهترین جاهای استان لرستان برای دیدار تنگه شیرز است، اما لرستان مکان های دیدنی بسیار دیگری نیز دارد.

دره خزینه، تجلی هنر طبیعت

احتمالاً تابه‌حال مناطق طبیعی بسیاری را دیده اید که بر اثر فرسایش دارای نقش و نگارهای بسیاری شده اند؛ اما گذر آب در استان لرستان یکی از هنرمندانه ترین آثار خود را به وجود آورده است. دره خزینه در استان لرستان و در جاده اندیمشک-پلدختر قرار دارد و زیباترین اثر طبیعت در دل لرستان است.

دره خزینه، تجلی هنر طبیعت

به لحاظ زیبایی دره خزینه با دره گرند کانیون در رقابت است و چیزی از آن کمتر ندارد. این دره به شکلی دایره وار بوده و در میان حصاری از صخره ها قرار دارد. رود کرخه در مسیر عبور خود و در طی سال ها فرسایش این محل زیبا را به وجود آورده است.

با بنا شدن پل معلق کابلی در دره خزینه که به بلندترین پل معلق ایران مشهور است، زیبایی گردشگری و تماشای طبیعت بکر کوهستانی به اوج خود رسید و فرصت توریستی و گردشگری این منطقه افزون شد.

دره نی گاه، طبیعتی زیبا در دل سنگ

در بین جاهای دیدنی استان لرستان دره ها دارای اهمیت خاصی هستند حتی بخش زیادی از زیبایی های لرستان دره های طبیعی و خاص آن است. یکی از زیباترین و بهترین جاهای دیدنی استان لرستان دره نی گاه است. این منطقه حفاظت شده در نزدیکی شهرستان درود قرار دارد و یکی از بکرترین مکان های دیدنی در استان لرستان است.

هنوز بشر موفق نشده تا تغییراتی در این منطقه به وجود بیاورد. همانند دیگر مناطق طبیعی لرستان نی گاه نیز از جمله دره های زیبای این شهر و استان است. این دره در مسیر رسیدن به قله‌ اشترانکوه که رشته کوه آن به آلپ ایران معروف است، واقع شده و مورد علاقه‌ کوهنوردان و طبیعت ‌شناس‌ های حرفه ‌ای است تا با گذر از سرزمینی خوش‌ رنگ، لذت صعود را دو چندان کنند.

قلعه فلک الافلاک، خاص ترین جاذبه دیدنی لرستان

این قلعه که معروف ترین جاذبه دیدنی در لرستان است به عنوان نماد شهر خرم آباد شناخته می شود. در هر کجای شهر که باشید می توانید قلعه فلک الافلاک را ببینید. واژه فلک الافلاک به معنا به سپهر سپهران ترجمه می شود و یادگاری از دوران ساسانیان است.

قلعه فلک الافلاک، خاص ترین جاذبه دیدنی لرستان

این بنای تاریخی البته تا به امروز حضور حکومت های بسیاری را به خود دیده است و به نام های دوازده برجی و دژ شاپور خواست نیز شناخته می شود. همچنین زمانی شاهان در این قلعه گام نهاده اند و کاربری عمدتاً نظامی داشته است. این قلعه شامل بخش های دیدنی مختلفی از جمله موزه مردم شناسی و باستان شناسی می شود. پیشنهاد می کنیم در سفر خود به لرستان حتماً زمانی را برای دیدار از قلعه فلک الافلاک اختصاص دهید.

دریاچه کیو، دومین جاذبه مهم در لرستان

دریاچه کیو در شمال غرب لرستان قرار دارد و بعد از قلعه فلک الافلاک دومین جاذبه مهم استان لرستان است. دریاچه کیو در بین جاهای دیدنی استان لرستان به عنوان نماد سر زندگی شناخته می شود و آب آن نیز از سرچشمه های مخمل کوه و چشمه های موجود در کف دریاچه تأمین می گردد.

کیو در لری به معنی تیره و کبود است و دلیل این نام‌گذاری به خاطر وجود گونه های گیاهی کف دریاچه است که باعث می شوند دریاچه در مواقع پر آبی، رنگ کبودی به خود بگیرد. در فصول بهار و اوایل تابستان، این دریاچه محل مناسبی برای قایق سواری و ورزش های آبی می باشد، اگرچه در فصل زمستان در پر آب ترین حالت خود قرار دارد.

آبشار نوژیان بهترین جای دیدنی لرستان

لرستان دارای آبشارهای بسیاری است و به سرزمین آبشارهای ایران شهرت دارد. آبشار نوژیان یکی از بلندترین و بزرگ‌ترین آبشارهای موجود در استان لرستان است. آبشار نوژیان در 38 کیلومتری جاده کمربندی خرم آباد و جنوب شرقی آن قرار گرفته است و 95 متر ارتفاع دارد.

آبشار نوژیان بهترین جای دیدنی لرستان

آب آبشار از چشمه های بالادست تأمین می گردد و بهار پرآب ترین فصل نوژیان است. علاوه بر این گیاهان دارویی در اطرافش و در بالای کوه تاف، یکی از دیگر از انگیزه های رفتن به این آبشار دیدنی است.

دریاچه گهر در نزدیکی شهرستان درود

دریاچه گهر در شهرستان درود و در 85 کیلومتری شهرستان خرم آباد قرار دارد و یکی دیگر از جاذبه های دیدنی استان لرستان است که شهرت بسیاری دارد. دریاچه گهر از سمت شهرستان درود فاصله کمتری دارد و در فاصله 35 کیلومتری شهرستان است.

دریاچه گهر را به عنوان نگین اشترانکوه نیز می شناسند، جایی که به آبی خنک و لاله های واژگونش شهرت دارد. از جاذبه های دیدنی اطراف دریاچه گهر باید به شقایق هایش، درختان تنومند بلوط و زالزالک، سیب، ارژن، انار و؛ و حیات وحشی که حیواناتی چون بز، آهو، قوچ، کبک، شاهین و؛ که در آن زندگی می کنند، اشاره کرد.

دریاچه گهر از دو بخش مختلف تشکیل شده است و وقتی در امتداد مسیر دریاچه حرکت می کند به دریاچه دوم گهر می رسید. دریاچه دوم عمق کمتری دارد و ماهی هایش قابل مشاهده هستند. البته همیشه امکان بازدید از دریاچه گهر برای مسافران وجود ندارد و این منطقه در برخی ماه ها و روزهای سال محافظت شده است.

دریاچه گهر در نزدیکی شهرستان درود

خانه تاریخی ابو، یادگاری باستانی در لرستان

یکی از قدیمی ترین بناهای موجود در استان لرستان خانه تاریخی ابو است. این خانه تاریخی عمری به دوران قاجار دارد و حیاط با صفای آن بهترین مکان برای دیدار و جدا شدن از هیاهوی شهر است. این بنا در حقیقت متعلق به خاندان آخوند ابو است.

این بنا دارای دو بخش زمستانه و تابستانه است و هردو بخش دارای زیباترین معماری کهن ایران هستند. در سال های اخیر این بنا مورد بازسازی قرار گرفته است و امروزه به یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی استان لرستان تبدیل شده است.

استان لرستان دارای جاذبه های بسیاری است و در این مقاله تنها به ذکر نام تعدادی از آن‌ها پرداختیم. از دیگر جاذبه های دیدنی استان لرستان باید به مخمل کوه، آبشار آب سفید الیگودرز، دشت لاله های وازگون و تالاب بیشه اشاره کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button