جاهای دیدنی و تاریخی استان همدان

0

استان همدان یا هگمتانه در غرب کشور یکی از استان های بسیار تاریخی و کهن در کشور است که تاریخ آن به دوره هخامنشیان می رسد. شهری پر از جاذبه های زیبا و دیدنی تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و طبیعی که هر کسی باید در عمر خود حداقل یک‌بار از آن‌ها دیدن کند.

جاهای دیدنی و تاریخی استان همدان به قدری زیاد است که پیشنهاد می کنیم برای دیدار از این جاذبه های تاریخی سفر به همدان حداقل فرصتی 7 روزه را در نظر بگیرید تا لذت بیشتری در سفر خود ببرید. در ادامه با بررسی و معرفی کامل جاذبه های دیدنی و تاریخ استان همدان همراه ما باشید.

جاذبه های دیدنی استان همدان

استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران شناخته می شود و در بخش های غربی کشور قرار دارد. شهر و منطقه همدان فعلی که در گذشته به هگمتانه شناخته می شد، در زمان مادها بنا شده است و در آن زمان پایتخت ایران بوده است.

همدان دارای شهر و شهرستان های بسیاری است که در ازجمله بزرگ‌ترین آن‌ها باید به ملایر اشاره کنیم. در ادامه با بررسی جاهای دیدنی و تاریخی استان همدان با ما همراه باشید.

غار علیصدر، دیدنی ترین جای همدان

غار علیصدر، دیدنی ترین جای همدان

غار علیصدر یکی از غارهای آبی در کشور است که در سطحی بین المللی شهرت دارد. غار علیصدر طولانی ترین غار آبی دنیاست که در نزدیکی های کبودرآهنگ قرار دارد. محوطه غار شامل دالان های پیچ در پیچ و دهلیز های متعدد است و در ارتفاعی 2100 متری از دریا قرار دارد.

این غار در سال 1387 به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید و سومین اثر طبیعی و ملی در کشور می باشد. ساعات بازدید از غار معمولاً از 8 صبح تا 5 عصر می باشد و بخشی از راه با استفاده از قایق ها و بخش دیگر را می توانید پیاده روی کنید.

یکی از ویژگی های جالب غار علیصدر این است که دمای هوای داخل غار همیشه ثابت و 20 درجه سانتی گراد است. بهترین زمان برای دیدار از غار علیصدر دو فصل بهار و تابستان است و پیشنهاد می کنیم حتماً امسال برای دیدار از غار علیصدر برنامه ریزی کنید و از زیبایی های این جاذبه دیدنی در همدان شگفت زده شوید.

دهکده تفریحی گنج‌نامه، یادگاری از دوران هخامنشیان

مجموعه تفریحی-توریستی و گردشگری گنج‌نامه در همدان یکی دیگر از جاذبه های دیدنی در این استان است که باید در سفر خود به همدان حتماً از آن دیدن کنید. منطقه و میدان گنج‌نامه در 5 کیلومتری غرب شهر قرار دارد و در مجاورت کوه های الوند است.

دهکده تفریحی گنج‌نامه، یادگاری از دوران هخامنشیان

آب و هوای بسیار مطبوع، دره هایی پر از باغات میوه، آبشار همیشه جاری و جاذبه های محیطی از جمله ویژگی های بارز گنج‌نامه در استان همدان هستند. در مجموعه توریستی گنج‌نامه همدان آثار دیدنی بسیاری وجود دارد که پیشنهاد می کنیم در سفر خود حتماً زمانی را برای دیدار از آن در نظر بگیرید.

از جمله جاذبه های گردشگری مجموعه گنج‌نامه همدان می توانیم به تله ‌کابین گنج‌نامه، پیست اسکی تاریک ‌دره، تله ‌سیژ و تله ‌اسکی، ورزش تعادل هوایی در ضلع غربی مجتمع گنج‌نامه، پیاده‌ روی بر روی پل معلق 200 متری، تیرول یا پرواز فردی بر روی کابلی به طول 520 متر و بسیاری جاذبه های دیگر اشاره کنیم.

آرامگاه باباطاهر عریان

باباطاهر عریان شاعر، فیلسوف و استاد شعرهای دو بیتی که در سده چهارم و اواخر سده پنجم زندگی می کرده است، در شهر همدان قرار دارد. آرامگاه این فیلسوف بزرگ در یکی از میدان های معروف شهر همدان قرار دارد و در سال 1376 نیز به عنوان یکی دیگر از آثار ملی به ثبت رسیده است.

آرامگاه باباطاهر عریان

در محوطه بنا زیبایی های بسیاری وجود دارد و می توانید در آن انواع دوبیتی های باباطاهر را در کنار معرق کاری های انجام شده و تزئیناتی بسیار ظریف مشاهده نمایید. باباطاهر یکی از شعرای ایرانی است که در اشعار خود به استفاده از زبان محلی پرداخت. زبان شعرهای باباطاهر عریان لهجه ای ملایری دارد و برگرفته از زبان لری است.

در این آرامگاه 24 قطعه سنگ وجود دارد که زیباترین دوبیتی های باباطاهر عریان بر روی آن‌ها حک شده است. همه روزه از 9 صبح تا 8 شب می توانید از این بنای زیبا دیدن نمایید و در کنار آن موزه صنایع دستی همدان نیز قرار دارد.

آرامگاه بوعلی سینا، فیلسوف و ادیب بزرگ ایران

آرامگاه حکیم، شاعر، عارف و ادیب بزرگ ایران ابوعلی سینا که شهرتی جهانی دارد، در شهر همدان و در میدانی به همین نام قرار دارد. در زیبایی این اثر همین بس که حتی می‌توانیم آن را به عنوان نماد شهر همدان نیز معرفی کنیم. میدان بوعلی که از معروف‌ترین و مهم‌ترین میدان های شهر همدان است، دارای طرحی بیضوی بوده و دور تا دور آن با درختان کهن‌سال چنار پوشیده شده است.

آب نماهای بکار رفته در محل نیز الهام گرفته از باغ های ایرانی هستند که منظره ای بسیار زیبا را به وجود آورده اند. به‌طور کلی باید گفت ساختار و معماری بنا الگو گرفته از قدیمی ترین بنای تاریخی-اسلامی در ایران یعنی برج قابوس اقتباس شده است.

آرامگاه بوعلی سینا، فیلسوف و ادیب بزرگ ایران

در بنای این اثر تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه، محل نگهداری سکه، سفال و اشیای کشف شده از استان در نظر گرفته شده است و آثار گران‌بهایی در آن نگهداری می شود. توصیه می‌کنیم در سفر به همدان حتماً زمانی را برای دیدار از آرامگاه بوعلی سینا اختصاص دهید و از جاذبه های دیدنی آن لذت ببرید.

پارک سیفیه در ملایر، زیباترین جای دیدنی استان همدان

همان‌طور که پیش تر هم گفتیم، ملایر به عنوان بزرگ‌ترین شهر در استان همدان است و ملایر به عنوان شهر انگور در کشور شناخته می شود و جاذبه های دیدنی زیادی هم دارد. یکی از مهم‌ترین جاذبه هایش باغ تاریخی سیفیه است که قدمتی به دوران قاجار دارد و از جاهای دیدنی و تاریخی استان همدان است.

باغ تاریخی سیف الدوله یا سیفیه یکی از بزرگ‌ترین باغ های غرب کشور نیز هست و محلی برای گذران اوقات در کنار خانواده است. همچنین مقبره سیف الدوله که از نوادگان قاجار می باشد در این پارک قرار دارد و هدف نام‌گذاری این پارک نیز قرار گرفته است.

آرامگاه حیقوق نبی در تویسرکان

آرامگاه حیقوق نبی در شهرستان تویسرکان یکی دیگر از جاهای دیدنی و تاریخی در استان همدان است. آرامگاه حیقوق یا حیقوق نبی در فهرست یکی از قدیمی ترین آرامگاه های ایرانی قرار دارد. تاریخ ساخت این بنا به دوره سلجوقیان می رسد و گفته می شود در دوره قرن هفتم هجری بنا شده است.

آرامگاه حیقوق نبی در تویسرکان

این بنا بدنه‌ ای هشت‌ ضلعی شامل هشت ترکه‌ آجری به عنوان ستون ‌های اصلی بنا و سقفی مخروطی ‌شکل دارد. ارتفاع این بنا از سطح زمین، 12 متر است و سقف آن که گنبدی با انحنا و تحدب کم است، از ارتفاع 7 متری شروع می ‌شود و در قسمت انتهای پیشانی بنا، چندین کنگره آجری برجسته به شکل مثلث دارد. آرامگاه حیقوق نبی (ع) به شماره‌ی 969 در تاریخ هشتم اردیبهشت 1353 در فهرست آثار ملی ثبت شد.

دشت میشان در استان همدان

وقتی به گنج‌نامه همدان می رود، در مسیر دامنه های کوه و آبشار راه هایی وجود دارد که به سمت قله کوه هستند. اگر مسیر را بلد باشید و راه خود در دل کوه را ادامه دهید، در میانه های راه صعود به قله در کمال تعجب به دشتی سرسبز می رسید.

صحنه ای که نمونه آن را فقط در فیلم ها دیده اید. دشت میشان در دامنه کوه الوند قرار دارد و یکی جاذبه های طبیعی و مقاصد گردشگری بسیار زیبا در استان همدان است. برای حرکت به سمت دشت میشان باید بدن ورزیده ای داشته باشید و مقداری کوهنوردی را به جان بخرید؛ اما زمانی که به مقصد می رسید از زیبایی آن به وجد می آیید.

گنبد علویان، جاذبه تاریخی استان همدان

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی و دیدنی استان همدان که نمونه ای بجا مانده از معماری اسلامی در تاریخ کشور است، گنبد علویان می باشد. گنبد علویان یکی از معماری های بی نظیر و شاهکار در استان همدان است که در چهار باغ علویان و در نزدیکی میدان امام زاده عبدالله همدان قرار دارد.

گنبد علویان، جاذبه تاریخی استان همدان

این گنبد از سمت شمال در خیابانی که میدان عین ‌القضات را به میدان امامزاده عبدالله وصل می ‌کند، قرار گرفته و از سمت جنوب با خیابان باباطاهر و از شرق با خیابان اکباتان اتصال دارد. گنبد علویان همدان نیز جز آثار ملی به حساب می آید و در سال 1310 به عنوان اثری ملی به ثبت رسیده است.

از دیگر جاذبه های دیدنی در استان همدان می توانیم به:

  • سراب گیان
  • امام زاده حسین
  • بازار سنتی همدان
  • برج قربان
  • حمام تاریخی قلعه
  • مقبره استر و مردخای
  • شهر زیرزمینی سامن
  • آتشکده تاریخی نوشیجان ملایر

اشاره کنیم. همدان دارای جاذبه های تاریخی بسیار زیادی است و اگر قصد دیدار از تمام آن‌ها را دارید باید زمانی حداقل 10 روزه برای سفر در کل استان را در نظر بگیرید. پیشنهاد می کنیم در تابستان امسال زمانی را برای سفر به همدان و دیدار از جاهای دیدنی و تاریخی استان همدان در نظر بگیرید و زمینه ساز متفاوت ترین سفر خود شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button