جاهای دیدنی ایران که نباید از دست داد

ایران با داشتن پیشینۀ تاریخی، تنوع قومی و فرهنگی، تنوع جغرافیایی و جاهای دیدنی گوناگون همیشه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است. ایران با داشتن رشته کوه‌های البرز و زاگرس، دریای عمان، خلیج‌فارس و دریاچه خزر تنوع بسیار آب‌و‌هوایی و پوشش‌های گیاهی را به همراه دارد.

فلات مرتفع ایران به گونه‌ای است که مناطق کویری، نیمه کویری، کوهستانی و جلگه‌های حاصلخیز در کنار هم قرار گرفته و سبب تنوع اقلیمی در ایران می‌شوند. با داشتن این گوناگونی اقلیمی در تمام فصول سال می‌توانید منطقه‌ای از ایران را برای گردشگری انتخاب کنید و جاهای دیدنی ایران را ببیند.

جاهای دیدنی ایران در فصل بهار

بهار فصل نو شدن و زنده شدن طبیعت و شروع زندگی جدید است. تعطیلات نوروز، اردیبهشت زیبا و خرداد نیمه گرم هر کدام جاذبه‌هایی برای گردشگری به وجود می‌آورند.

۱- کیش

فروردین بهترین ماه برای مسافرت به کیش است. در کیش می‌توانید علاوه بر انواع تفریحات، از هیجان خرید در بازارهای آن لذت ببرید و جاهای دیدنی آن را مثل کشتی یونانی و آب‌انبار پنج بادگیر، خانه بومیان، جزیرۀ هندورابی، شهر حریره، شهر زیرزمینی کاریز، آب‌انبارها و روستای باغو را ببینید.

کشتی یونانی - کیش

۲- شیراز

سفر به شیراز مهد فرهنگ و ادب ایران در ماه‌های فروردین و اردیبهشت خالی از لطف نیست. جاذبه‌های تاریخی مثل پاسارگاد، تخت جمشید، نقش رستم، تخت جمشید و کاخ‌ها و قلعه‌های دوران ساسانی، آرامگاه حافظ و سعدی در شیراز از جمله جاهای دیدنی ایران هستند که فرهنگ تمدن ایرانی را نشان می‌دهند. باغ ارم، نارنجستان، قصرالدشت، باغ دلگشا و قوام در فصل بهار به اوج زیبایی‌های خود می‌رسند.

حافظیه - شیراز

۳- اصفهان

گشت و گذار در شهری که فرهنگ و هنر در آنجا شکل گرفته است در فصل بهار به واقع آرامش‌بخش است. سی‌و‌سه پل، چهل‌ستون، نقش‌جهان، بازار قیصریه، عمارت عالی‌قاپو، مسجد شیخ‌لطف‌الله، کاخ هشت‌بهشت، پل خواجو، کلیسا و موزه وانک از جاهای دیدنی ایران در این شهر هستند.

۴- استان گیلان

در فروردین و اردیبهشت استان گیلان اندکی سرد است ولی زیبایی‌های طبیعت به حدی است که چشم‌ پوشیدن از آن مشکل است. ماسوله، لاهیجان، بندرانزلی، املش، آستارا، تالش و سایر شهرهای استان گیلان هر کدام به نوعی زیبایی ایران را به نمایش می‌گذارند.

قلعه رودخان - گیلان

۵- مشهد

سفر به مشهد به ویژه در بهار هم زیارت است و هم سیاحت. بعد از زیارت بارگاه امام رضا از جاهای دیدنی ایران در این شهر مثل بازار وکیل، کوه سنگی، مقبرۀفردوسی، آرامگاه نادر افشار، کلیسای مسروپ‌مقدس و باغ گیاه‌شناسی دیدن کنید.

 ۶- تنکابن

تنکابن معروف به شهسوار در غرب مازندران یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایران در فصل بهار است. دشت دریاسر در اردیبهشت تبدیل به دریای گل می‌شود به همین دلیل نام بهشت اردیبهشت ایران را به آن داده‌اند. مناطق کوهستانی دو هزار و سه هزار، باقی‌مانده‌های قلعه تنکا، قبرستان زرتشتیان، چالدره، آبشار سنگ‌بن و پل چشمه‌کیله بخشی از جاذبه‌‌های این شهر است.

دریاسر- تنکابن

۸- محلات

در اردیبهشت که ماه گل‌هاست به پایتخت گل ایران سفر کنید و از دیدن مناظر زیبای آن لذت ببرید. در دهکده گل محلات می‌توانید انواع کاکتوس‌ها، گل و گیاهان خانگی و گیاهان زینتی را تهیه کنید.

محلات

بهشت گمشده مرودشت، چشمۀ باداب‌سورت ساری، کالپوش میامی، طارم، سیاهکل، قلعۀ درفک رودبار، اورامان کردستان، تفرش و کاشان هم در بهار جاذبه‌های گردشگری خاص خود را دارند.

جاهای دیدنی ایران در تابستان

به علت تعطیلات تابستانی مدارس و دانشگاه‌ها، مسافرت‌های تابستانی همیشه جزو برنامه‌های مسافران است. ولی بسیاری از مناطق ایران در این فصل گرمای زیادی را دارند که سختی مسافرت را بیشتر می‌کند. با این‌حال مناطقی از ایران هستند که برای مسافرت تابستانی مطلوب‌اند.

۱- فیروزکوه

شهر فیروزکوه نزدیک به تهران به دلیل کوهستانی بودن و آب‌و‌هوای خنک از مقاصد مسافرت‌های تابستانی است. جاذبه‌های طبیعی این شهر و جاذبه‌های تاریخی مثل کاروانسراها، گورستان، قلعه و امامزاده‌ها سبب جذب گردشگر به این منطقه می‌شود.

 ۲- تبریز

تبریز به دلیل اقلیم کوهستانی در طول تابستان آب‌وهوای نسبتاً خنکی دارد و مقصد مناسبی برای سفرهای تابستانی به شمار می‌رود. جنگل ارسباران تبریز از جاهای دیدنی ایران در فصل تابستان است چندین اثر تاریخی از جمله بقعه شیخ شهاب‌الدین، بازار اهر، دژ قهقهه، قلعۀ جوشین، قلعۀ پشتو و قلعه‌بابک را در خود جای داده است.

3- روستای کندوان

در روستای صخره ای کندوان خانه‌ها به شکل کندو در دل صخره‌ها ایجاد شده‌اند. در فصل تابستان این دیدنی ایران را از دست ندهید.

روستای کندوان

 4- استان چهارمحال و بختیاری

این استان با آب‌وهوای کوهستانی زمستان‌هایی سرد و تابستان‌های خنک و طبیعت بسیار چشم‌نوازی که دارد از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی ایران به‌حساب می‌آید. آبشار عشق، آبشار آتشگاه، آبشار تونل کوهرنگ، غار سراب، پیر غار، غار منج، غار خراجی، تالاب چغاغوز، تالاب گندمان، چشمۀ دیمه، چشمۀ کوهرنگ، چشمۀ برم و دشت لاله‌های واژگون از جاذبه‌های گردشگری این استان هستند.

دشت لاله های واژگون - چهارمحال بختیاری

5- خوانسار

شهری است که خیابان اصلی آن هم مانند تونلی سبز پوشیده از سایه درختان است که در تابستان‌های داغ فضایی خنک و دلپذیر را فراهم می‌کند. از جمله مکان‌های گردشگری خوانسار آرامگاه باباپیر یا شیخ‌اباعدنان، چشمۀ مرزنگوش، چشمۀ شترخون و چشمۀ پیر است.

منطقه آزاد ارس، ماسوله و قلعه رودخان، مازیچال، شهرکرد، آلاشت، همدان، ارومیه، فیلبند، ماسال، دماوند و زنجان هم از جمله جاهای دیدنی ایران، مناسب برای سفرهای تابستانی هستند.

جاهای دیدنی ایران در فصل پاییز

دنیای رنگارنگ پاییز و هوای مطبوع آن سبب می‌شود بسیاری این فصل را برای سفر انتخاب کنند. جاهای دیدنی ایران که گردشگران برای سفر در فصل پاییز می‌توانند انتخاب کنند بسیار زیاد است.

۱- قشم

قشم با آب‌و‌هوای گرم و مرطوب، معمولاً تابستان سخت با گرمای طاقت فرسا دارد. فصل پاییز برای سفر به قشم بسیار مناسب است. از مناطق گردشگری قشم می‌توان به گنبد نمکی، درۀ ستارگان، قلعۀ پرتقالی ها، ژئوپارک و جنگل حرا اشاره کرد. در کنار تفریح می‌توانید لذت خرید در مراکز خرید قشم را هم تجربه کنید.

قشم

۲- کیش

یکی از بهترین مناطق برای سفر در پاییز کیش است. تفریحاتی مثل پارک آبی، ساحل مرجانی، کشتی یونانی، باغ پرندگان، باغ‌وحش، دلفیناریوم، کارتینگ، غواصی، جت‌اسکی، فلای برد و مکان‌های تاریخی مثل حریره، پایاب و کاریز از جاذبه‌های گردشگری کیش است و در کنار همه این تفریحات خرید از مراکز خرید کیش جذابیت سفر را دوچندان می‌کند.

۳- میبد

میبد در پاییز صبحی بهاری، ظهری‌ تابستانی، غروبی پاییزی و شب‌ها و نیمه‌شب‌های زمستانی دارد. از جاهای دیدنی ایران در این منطقه می‌توان به نارین‌قلعه، برج کبوترخانه، کاروانسرا و مسجد جامع میبد، کاروانسرای عباسی، قلعۀ مهرجرد و یخچال تاریخی میبد اشاره کرد.

میبد

۴- روستای لاویج

لاویج روستایی در میان کوه‏های البرز با طبیعت بکر و کم‏نظیر است. جشنوارۀ رنگ‌ها در پاییز در این روستا چشم‌نوازی می‌کنم. آب‌گرم لاویج در تابستان پر از ازدحام است ولی در پاییز به راحتی در دسترس شما قرار خواهد گرفت. این آب‌گرم به دلیل داشتن املاح معدنی، خواص درمانی دارد.

لاویج- مازندران

۵- روستای آهار

آهار در اطراف تهران برای پاییزگردی بی‌نظیر است. پاییز رنگارنگ، آبشار شکرآب، آتشگاه باستانی قصران از دیدنی‌های آهار است.

۶- مناطق شمالی

طبیعت شمال در هر فصلی زیباست. این زیبایی با ترکیب زرد و نارنجی پاییز دیدنی‌تر هم می‌شود. مناطقی مانند یوش، دریاچه جنگلی چورت، جنگل‌های دو هزار و سه هزار، جنگل گلستان، آبشار ورسک، آب‌گرم فلکده و غیره، از جاهای دیدنی ایران در شمال کشور است.

لیره سر - تنکابن

در سفرهای پاییزی خود دیدن کویر مرنجان و ورزنه اصفهان، آبشار بیشه لرستان، جنگل الگندره، دریاچه جنگلی چورت مازندران، نایبند طبس، دریاچه نمک کاشان، تالاب کردخورد همدان، روستای سرخ ابیانه، ناهارخوران گلستان، سمنان و درود را از دست ندهید.

جاهای دیدنی ایران در زمستان

با اینکه تابستان و بهار انتخاب بیشتر مردم برای مسافرت است ولی فصل زمستان هم در ایران جاذبه‌های خودش را دارد.

۱-بندر خمیر

چشمۀ آب‌گرم سیاه‌کش در بندر خمیر از بکرترین مناطق گردشگری ایران است که می‌تواند انتخاب مناسبی برای ایران‌گردی در فصل زمستان باشد. این چشمۀ طبیعی به دلیل دارا بودن مواد و املاح خاص دارای خاصیت درمانی نیز هست. از جاذبه‌های دیدنی دیگر این بندر می‌توان قلعۀ خمیر، کهورستان و دیوار سد را نام برد.

۲-جزیرۀ هنگام

ساحل نقره‌ای جزیرۀ هنگام با هوای معتدل در فصل زمستان برای گردشگرانی که از قایق‌سواری لذت می‌برند، انتخاب بسیار مناسبی است. در این جزیره از برق و گاز و تکنولوژی خبری نیست و فرصت مناسبی برای لذت بردن از طبیعت بکر را فراهم می‌آورد. موج‌های نورانی که به وسیله فیتوپلاکتونها به وجود می‌آیند، پارک کروکدیل و تماشای دلفین‌ها جزیرۀ هنگام را به جاذبه‌ای خاص تبدیل کرده است.

امواج نورانی- جزیره هنگام

۳-چابهار

آب‌و‌هوای خوب چابهار در زمستان باعث شده مسافران زیادی در این فصل به چابهار سفر کنند. کوه‌های مریخی، تپه‌های گل‌افشان، تالاب لیپار، قلعۀ تیس و درخت انجیر معابد از جاهای دیدنی ایران در چابهار هستند.

۴-دزفول

دزفول و هوای مطلوب آن در فصل زمستان باعث انتخاب این شهر به‌عنوان مقصد ایران‌گردی در فصل زمستان می‌شود. آبشار شوی دزفول از درون غار سرچشمه می‌گیرد و به دریاچه سد دز می‌ریزد. در سفر به دزفول دیدن دریاچه شیهون، آسیاب‌های آبی، جنگل دز، روستای لیوس، روستای پامنار، بقعه یعقوب لیث، تپۀ باستانی چغامیش فراموش نشود.

۵-جزیرۀ هرمز

مناطق جنوبی کشور همیشه جزو بهترین مقاصد سفر در زمستان قرار دارند و جزیرۀ هرمز هم از این امر مستثنا نیست. درۀ مجسمه‌ها، درۀ رنگین‌کمان و تنگۀ‎هرمز و خاک سرخ از جاذبه‌هایی است که نباید از دست بدهید.

۶- بندرعباس

از جاهی دیدنی ایران در زمستان چشمۀ آب‌گرم گنو در بندرعباس است. در آب‌های این منطقه نوعی ماهی به نام آوینیوس گینویس زندگی می‌کنند که در هیچ جای دیگر جهان نمونۀ آن وجود ندارد. غارنمکین خرسین، معبد هندوها، آبشار تزرج نیز از مکان‌های دیدنی بندرعباس هستند.

تنگۀ کول‌فرح در ایذه، قلعۀ سریزد مهریز، تنگۀ گمبیل سپیدان، آبشار درگهان تفت، کویر نایبد طبس، سازه‌های آبی شوشتر، سیراف بوشهر، پیست اسکی پیام در آذربایجان شرقی، دریاچه زریوار کردستان، آب‌گرم یخی سرعین، جزیرۀ آشوراده در گمیشان، تله‌کابین بام‌سبز لاهیجان، آب‌گرم میاندشت و غار نخجیر هم از جاهای دیدنی ایران است که برای گردشگری برای فصل زمستان توصیه می‌شود.

ایذه

در ایران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب همۀ شهرها زیبایی‌های طبیعی خاص خود را دارد و در تمامی فصول سال جاهای دیدنی دارد که می‌توان از آن‌ها لذت برد که به طور حتم در این متن قابل گنجاندن نیستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.

Call Now Button