خرید خانه در ترکیه و اخذ پاسپورت

0

نتایجی که مرکز آمار ترکیه در سال ۲۰۲۰ منتشر کرده است نشان می‌دهد ایرانیان در صدر جدول خرید ملک در ترکیه قرار دارند. طبق بررسی میدانی که توسط آژانس‌های فعال در حوزه فروش ملک در ترکیه انجام شده است، اکثر این افراد در زمره بازنشتگان، زوج‌های جوان و فعالان اقتصادی هستند که می خواهند از مزایای خرید ملک در ترکیه که مهمترین آن اخذ پاسپورت ترکیه ( اقامت دائم) است، بهره‌مند شوند. پاسپورت ترکیه در رتبه ۵۵ دنیاست و با داشتن آن مي‌توانید به ۱۱۱ کشور دنیا بدون تشریفات ویزا سفر کنید. در مقاله کشورهای بدون ویزا با پاسپورت ترکیه می‌توانید در مور مزایای پاسپورت ترکیه و تسهیل در سفر به کشورهای اروپایی و آمریکایی بیشتر بدانید. اگر قصد مهاجرت به ترکیه دارید و یا قصد سرمایه‌گذاری و سکونت کوتاه‌مدت دارید، در ادامه با ما باشید تا در مورد قیمت خرید خانه در ترکیه، قوانین، مراحل و مزایای آن بیشتر بدانید. ضمناً به کسانی که برای بررسی های بیتشر قصد سفر به استانبول را دارند تور استانبول را پیشنهاد می کنیم. آخرین تغییرات در مورد شرایط سفر به ترکیه در کرونا را می‌توانید از لینک داده شده مطالعه کنید.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره در مورد خرید خانه در ترکیه با شماره ۴۳۶۳۵۰۰۰-۰۲۱ و یا ۰۹۱۲۲۰۴۶۲۷۶ تماس بگیرید.

خرید بلیط هواپیما استانبول

آمار اقامت ترکیه ایرانیان
آمار خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان تا پایان سال ۹۸ (منبع: مرکز آمار ترکیه)

قوانین خرید خانه در ترکیه

طبق قوانین خرید خانه در ترکیه که از سال ۲۰۲۰ به اجرا در آمده است اتباع خارجی می‌توانند با خرید خانه‌ای که قیمت رسمی آن در ترکیه حداقل به مبلغ ۲۵۰ هزار دلار باشد، پاسپورت ترکیه‌ای یا همان اقامت دائم ترکیه را به دست آورند. ضمناً خریداران این املاک حداقل تا ۳ سال پس از خرید ملک نمی‌توانند به فروش آن بپردازند وگرنه پاسپورت ترکیه‌ای آنها باطل خواهد شد.

برای کسانی هم که توانایی مالی مذکور را ندارند روش خرید ملک در ترکیه اقساطی در نظر گرفته شده است. به این ترتیب که با خرید خانه‌ای حداقل به مبلغ ۳۰ هزار دلار می‌توانید با پیش‌پرداخت ۳۰ درصد از مبلغ خانه، بقیه را به صورت اقساطی پرداخت کنید. تفاوت این روش با خرید نقدی در این است که این روش طبق قوانین خرید ملک در ترکیه به دریافت پاسپورت و اقامت دائم منجر نخواهد شد ولی در کنار سرمایه‌گذاری اقتصادی برای آینده، باعث می‌شود که نیاز به تمدید اقامت موقت ترکیه یا همان دریافت کارت کیملیک نداشته باشید.

کارت کیملیک چیست؟

کارت کیملیک یک کارت اقامت موقت یکساله است که دولت ترکیه به کسانی که می‌خواهند به طور موقت در این کشور اقامت داشته باشند، اعطا می‌کند. با داشتن این کارت می‌توانید در ترکیه خانه بخرید یا اجاره کنید، از خدمات حمل و نقل عمومی استفاده کنید، به ثبت شرکت و اشتغالزایی مبادرت کنید و یا از خدمات پزشکی و پذیرش تحصیلی استفاده کنید. طبق قوانین ترکیه بعد از پایان یک سال اقامت در ترکیه به وسیله این کارت، دیگر نمی‌توانید در ترکیه اقامت داشته باشید و باید حداقل یک سال بگذرد تا بتوانید دوباره یک سال در ترکیه اقامت داشته باشید. همانطور که گفته شد با روش خرید خانه در ترکیه با وام بانکی حداقل به مبلغ ۳۰ هزار دلار، دیگر نیاز به تمدید مداوم اقامت نیست و به طور خودکار و بدون پیگیری‌های اداری تمدید خواهد شد. از دیگر قوانین خرید ملک در ترکیه این است که اتباع خارجی نمی‌توانند در نزدیکی مراکز نظامی و استراتژیک ترکیه، ملک بخرند و ضمناً باید خانه خود را از مناطق خاصی که دولت ترکیه تعیین کرده است، خریداری کنند.

برای دریافت کارت کیملیک می‌توانید از خدمات فلاوینگو استفاده کنید. شماره‌های ۴۳۶۳۵۰۰۰-۰۲۱ و ۰۹۱۲۲۰۴۶۲۷۶ آماده پاسخگویی به سؤالات شماست.

مدارک اصلی مورد نیاز اخذ کارت کیملیک:

  • ۴ قطعه عکس
  • پاسپورت
  • اجاره نامه یک خانه در ترکیه ( جهت اثبات قصد اقامت)
کارت کملیک
نمونه ای از کارت کیملیک ترکیه

مزایای خرید خانه در ترکیه

شاید از خودتان بپرسید دلیل این همه استقبال ایرانیان از خرید ملک در ترکیه چیست؟ برای پاسخ به این سؤال باید در مورد مزایای خرید خانه در ترکیه بدانید. همانطور که گفته شد مهمترین مزیت خرید خانه در ترکیه، دریافت تابعیت ترکیه و حق اقامت دائم در این کشور است. مزایای اخذ پاسپورت ترکیه عبارت است از:

  • ورود به ۱۱۱ کشور جهان بدون نیاز به ویزا
  • سهولت در سفر به آمریکا و اروپا
  • دورنمای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و احتمال پیوستن به منطقه شنگن
  • به دست آوردن درآمد ثابت
  • اعتبار 10 ساله و امکان تمدید آن
  • دریافت کارت ملی ترکیه
  • عدم نیاز به اعلام منشأ سرمایه شما
  • عدم ردیابی تبادلات مالی شما (مانند ایران) بر خلاف بسیاری از کشورهای غربی
  • امکان داشتن تابعیت دوگانه (‌ایرانی و ترکیه‌ای)
  • اجباری نبودن خدمت وظیفه عمومی
  • امکان دریافت حقوق بازنشستگی
  • امکان استفاده از برنامه رایگان آموزشی دولت ترکیه
  • وضعیتی کاملاً دموکراتیک برای تمام ادیان و سلیقه ها
  • خدمات درمانی عالی ترکیه برای تمام شهروندان

غیر از موارد بالا که برای تمام اتباع خارجی صدق می‌کند خرید خانه مزایای دیگری هم برای ایرانیان دارد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • حفظ ارزش دارایی‌ها

با توجه به وضعیت اقتصادی نامناسب در ایران و کاهش ارزش پول ایران در برابر دلار و یورو، با خرید ملک در ترکیه می‌توانید ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنید. با توجه به ثبات بیشتر اقتصاد ترکیه نسبت به ایران و از آنجا که لیر ترکیه قدرت برابری بیشتری با دلار و یورو دارد، هر لحظه‌ای که اراده به فروش ملک خود در ترکیه کنید، با تبدیل لیر به دلار یا یورو، پول بیشتری به دست خواهید آورد. البته قیمت مسکن در ترکیه ثبات بیشتری دارد و به هیچ وجه مانند قیمت مسکن در ایران دستخوش تغییرات افزایشی و یکباره نمی‌شود. به طور معمول افزایش قیمت ملک در ترکیه چیزی بین ۱۰ الی ۱۵ درصد است. البته به اعتقاد برخی از کارشناسان با توجه به روند افزایشی خرید ملک در ترکیه توسط اتباع خارجی، افزایش قیمت این ملک بیشتر از ۱۵ درصد هم به هیچ وجه دور از انتظار نیست.  ضمن اینکه به دلیل گران بودن مسکن در ایران، افرادی که با سرمایه کم خود توان خرید مسکن در ایران ندارند، می‌توانند با همان مبلغ در ترکیه خانه یا ملک بخرند و به این ترتیب ارزش سرمایه خود را حفظ کنند.

  • امکان مهاجرت به ترکیه بدون دوری از ایران

به جرأت می‌توان گفت اقامت در ترکیه، رؤیای اقامت در یک کشور مدرن و زیبا به همراه حفظ خانه و زندگی در ایران را برای ایرانیان به واقعیت تبدیل کرده است. در واقع در عصری زندگی می‌کنیم که به دلیل پیشرفت وسایل حمل و نقل، مسافت‌ها کوتاه شده است و مهاجرت به کشور دیگر لزوماً به این معنا نیست که شما باید سالها به دور از خانه و بستگان باشید. با اخذ اقامت ترکیه به راحتی می‌توانید هر دو را داشته باشید! مثلاً در حال حاضر به راحتی می‌توانید با خرید بلیط هواپیما در مدت زمانی کمتر از سه ساعت خود را از ایران به ترکیه یا برعکس برسانید. با توجه به پروازهای زیادی هم که بین فرودگاه‌های ایران و ترکیه وجود دارد، جابجایی بین ایران و ترکیه خیلی راحت‌تر شده است. در ضمن مسیرهای جاده‌ای و ریلی بین شهرهای ایران و ترکیه هم رو به توسعه است. به طور مثال قطار تهران-آنکارا کمتر از یک سال است که راه افتاده است و در یک زمان حدود ۲ روزه، مسافران را بین دو کشور جابجا می‌کند. بنابراین در صورت اخذ اقامت ترکیه و زندگی در این کشور به راحتی می‌توانید هر ماه یا هر چند وقت یکبار، به ایران سفر کنید و خانواده و بستگان خود را ببینید یا به امور خود در ایران برسید. برای بررسی هزینه سفر به ترکیه ۲۰۲۰ می‌توانید روی لینک داده شده کلیک کنید.

  • هزینه پایین زندگی نسبت به کشورهای اروپایی

هزینه زندگی در ترکیه نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی از سطح پایین‌تری برخوردار است ولی با وجود این، کیفیت زندگی در این کشور خوب است و به کشورهای طراز اول جهان نزدیک است. بنابراین شما می‌توانید با هزینه بسیار کمتر نسبت به کشورهای اروپایی، از کیفیت زندگی خوبی بهره مند شوید.

خرید خانه در استانبول
خانه ای زیبا در خیابان های استانبول

قیمت خانه در ترکیه

پنج شهر ترکیه که بهترین گزینه برای خرید ملک هستند، استانبول، آنکارا، ازمیر، آنتالیا و آنالیا است. متوسط قیمت زمین برای هر متر مریع در استانبول حدود ۴ هزار لیر، در ازمیر حدود ۳ هزار لیر و در آنکارا، آنتالیا و آنالیا حدود ۲ هزار لیر است. گران‌ترین منطقه استانبول، بشیکتاش است و گران‌ترین محله بشیکتاش هم Bebek‌ است. گران‌ترین محله شهر آنکارا هم cankaya‌ است. منطقه چشمه در ازمیر و منطقه لارا در آنتالیا هم گران‌ترین نواحی در این دو شهر هستند. همانطور که گفته شد حداقل قیمت ملک در ترکیه برای اقامت موقت حدود ۳۰ هزار دلار است. شما می‌توانید در هر شهری از ترکیه با این مبلغ به خرید ملک به صورت قسطی یا نقد بپردازید ولی ۵ شهری که نام برده شد، بهترین گزینه‌ها برای اقامت مطمئن و زندگی با کیفیت هستند. برای به دست آوردن اطلاعات در مورد خرید ملک در استانبول که بهترین استان ترکیه از جهت وجود فرصت‌های کاری است، روی لینک داده شده کلیک کنید.

خرید خانه در ترکیه در شهر آلانیا
خانه‌ای زیبا در شهر آلانیا ترکیه

مراحل خرید خانه در ترکیه

خرید ملک در ترکیه را می‌توانید هم به صورت وکالتی و هم به صورت حضوری انجام دهید. با داشتن کارت کیملیک که در بالا توضیح داده شد، می‌تواند در ترکیه حضور پیدا کنید و حق خرید خانه داشته باشید. برای انتخاب ملک حتماً سعی کنید به یک آژانس املاک معتبر در ترکیه مراجعه کنید. در این زمینه می توانید از خدمات ما در فلاوینگو استفاده کنید.

بعد از انتخاب ملک مورد نظر و تنظیم قرارداد بین شما و مالک، بخشی از مبلغ خانه را باید به صورت توافقی به مالک بپردازید. این موضوع در قرارداد باید قید شود و رسید پرداخت خود را هم از مالک دریافت نمایید. در ادامه مالک باید به اداره ثبت اسناد ترکیه مراجعه کند و پرونده‌ای برای فروش ملک باز نماید.

بعد از این کار، اداره ثبت اسناد ترکیه وارد مرحله استعلام می‌شود. این استعلام با توجه به قوانین ترکیه که می‌گوید اتباع خارجی نمی‌توانند در مناطق نظامی و استراتژیک ملک بخرند، لازم است. بنابراین باید دقت کنید که ملک شما در این مناطق نباشد. این استعلام حدود ۴۵ الی ۶۰ روز زمان می‌برد. ضمناً در صورتی که اتباع خارجی در نزدیکی خانه یا مجتمع مورد نظر شما صاحب خانه باشند، نیازی به این استعلام و صرف زمان نیست.

بعد از طی شدن این مرحله، از طرف اداره ثبت اسناد ترکیه پیامکی به مالک و خریدار ارسال خواهد شد و آنها باید در تاریخ مشخصی در این اداره حاضر شوند. در این تاریخ و در حضور نماینده اداره ثبت اسناد، مابقی مبلغ ملک به فروشنده پرداخت می‌شود و سند ملک به نام خریدار صادر خواهد شد. این سند TAPU نام دارد و شامل عکس خریدار، تمبر و امضای رسمی اوست. ضمناً ۴ درصد از ارزش ملک به عنوان مالیات و عوارض از مالک و خریدار دریافت می‌شود که سهم هر کدام ۲ درصد خواهد بود. پس از آن اداره مالیات ترکیه باید برای شما یک حساب بانکی باز نماید و یک شماره مالیات اختصاص دهد که باید آن را در شهرداری منطقه ملک خود ثبت کنید. فراموش نکنید که پرداخت منظم مالیات را جدی بگیرید و مراحل خرید ملک در ترکیه را تا گرفتن سند TAPU به دقت انجام دهید.

سند TAPU
نمونه سند TAPU در ترکیه

خطرات خرید خانه در ترکیه

در مورد خطرات خرید خانه در ترکیه باید بگوییم که در ترکیه هم مانند خیلی از جاهای دیگر دنیا ممکن است با عدم رعایت مسائل حقوقی و امنیتی، دچار مشکل شوید و سرمایه شما به باد رود. در ادامه چند توصیه اصلی برای دوری از این خطرات را می‌خوانید:

  • با واسطه‌های فروش ملک در هتل یا خیابان قرار نگذارید

بعضاً مشاهده شده است که برخی از ایرانیان فریب کلاهبردارانی را می‌خورند که خود را دارنده آژانس املاک معرفی می‌کنند. این افراد برای اینکه دستشان رو نشود در هتل‌های گران قیمت یا خیابان و پارک با شما قرار می‌گذارند. بنابراین باید دقت کنید که از آژانس املاک معتبر استفاده کنید.

  • در مورد خانه‌های ارزان، بیشتر تحقیق کنید

در ترکیه خانه‌هایی هستند که فاقد مجوزهای قانونی هستند و دارای سند و مدارک رسمی نیستند. بعضی از اتباع ترک چون می‌دانند که اتباع خارجی با قوانین ترکیه آشنایی ندارند سعی می‌کنند این خانه‌ها را با قیمت پایین‌تری به شما بفروشند. بنابراین اگر قیمت خانه‌ای در مقایسه با قیمت‌ خانه‌های منطقه پایین‌تر بود، حتماً با دید تردید به آن نگاه کنید و علت ارزان بودن آن را کشف کنید و استعلام‌های لازمه را از مراجع قانونی ترکیه انجام دهید. وکلای فلاوینگو در ترکیه این آمادگی را دارند که پیگیری‌های حقوقی لازم را در این زمینه برای شما انجام دهند.

  • از وکیل مسلط به زبان ترکی استفاده کنید

هر چند شاید استفاده از وکیل کمی هزینه‌بر باشد ولی مخصوصاً به کسانی که اولین بار است که می‌خواهند به خرید خانه در ترکیه بپردازند، توصیه می‌شود که از یک وکیل قانونی در ترکیه استفاده کنند تا هم قرارداد را به خوبی برای آنها بررسی و تأیید کند و هم کار استعلام مدارک قانونی ملک را به خوبی برای شما انجام دهد.

در مجموع باید بدانید که خرید ملک در ترکیه می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی برای شما باشد و پاسپورت ترکیه را به راحتی به ارمغان بیاورد. فقط کافیست که با دانش کافی در این مسیر حرکت کنید. مجموعه فلاوینگو (عالی گشت) تمام امور مربوط به خرید ملک در ترکیه اعم از معرفی ملک، بستن قرارداد خرید و ثبت رسمی آن و در نهایت اقامت شما در ترکیه را به طور کامل برای شما انجام می‌دهد.

خدمات فلاوینگو

  • معرفی ملک مناسب با بودجه شما
  • بستن قرارداد خرید ملک و صدور سند رسمی TAPU
  • خرید اقساطی ملک در ترکیه
  • دریافت کارت کیملیک (اقامت ۱ ساله)
  • اخذ پاسپورت ترکیه و انجام کارهای اقامت شما
  • برگزاری تور استانبول جهت آشنایی بیشتر با مناطق استانبول و ترکیه
شما می‌توانید برای دریافت مشاوره در مورد خرید خانه در ترکیه با شماره ۴۳۶۳۵۰۰۰-۰۲۱ و یا ۰۹۱۲۲۰۴۶۲۷۶ تماس بگیرید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button