در سفر به ترکیه چی بخوریم؟

0

غذاهای ترکی از بورک و پیده تا باقلوا و سیمیت و کنافه، هر سلیقه‌ای رو پوشش می‌دن. اگه به ترکیه سفر کردید، حتما سعی کنید از  لیست غذاهای ترکیه که در این مطلب آمده است، امتحان کنید. شما می‌توانید به کمک کارشناسان فلاوینگو از تور استانبول ارزان استفاده کنید. در این مطلب در مورد لذیذترین غذاهای ترکیه، غذاهای خیابانی ترکیه، پیش غذای ترکیه، قیمت غذاهای خیابانی استانبول، غذاهای خیابانی ترکیه، قیمت غذاهای استانبول صحبت خواهیم کرد و به این سؤال پاسخ خواهیم داد که  در استانبول کجا غذا بخوریم؟

شماره های  ۴۳۶۳۵۰۰۰-۰۲۱ و ۰۹۱۲۲۰۴۶۲۷۶ پل ارتباطی شما با کارشناسان ماست.

خرید بلیط هواپیما استانبول

مِنِمن (Menemen)

منمن یک غذای ترکی‌ست که با تخم‌مرغ، پیاز، گوجه‌فرنگی، فلفل‌سبز و ادویه درست می‌شه؛ یه چیزی شبیه املت خودمونه و در ترکیه هم بیشتر  به‌عنوان صبحانه و با نون خورده می‌شه.

 لِبلِبی (Leblebi)

لبلبی در‌واقع غذا نیست؛ بلکه یکی از انواع تنقلات خیابونی ترکیه هست که با بو‌دادن نخود درست می‌شه. برای درست کردن لبلبی، نخود رو یا به‌صورت ساده بو می‌دن یا با نمک و ادویه‌جات مختلف و یا حتی دراژه شیرین می‌پوشونن.

 سیمیت (Simit)

سیمیت یک جور نون حلقه‌ای هست که روش با کنجد پوشونده شده. این نون برشته و کمی سفت، یک خوردنی خیابونی محبوب در میان ترک‌هاست. گاری‌های سیمیت‌فروش همه‌جا به‌چشم می‌خورن. بعضی از سیمیت فروش‌ها ابتکار عمل به خرج می‌دن و علاوه بر سیمیت ساده، ساندویچ سیمیت و نوتلا یا ساندویچ کالباس با سیمیت هم به مشتری‌ها می‌دن.

بشقاب مزه (Meze Platters)

این یک نوع پیش‌غذاست که شامل مقادیر کم از خوردنی‌های مختلف مثل ماست، سالاد، سس، پنیر و غیره می‌شه. این پیش‌غذا رو در بیشتر رستوران‌های ترکی می‌تونین سفارش بدین.

بورِک (Börek)

بورک از پر‌کردن خمیر فیلو (یا یوفکا) با مواد مختلف درست می‌شه و در سرتاسر ترکیه محبوبیت داره. بسته به منطقه ترکیه و مواد میانی مختلفی که استفاده می‌شه، انواع بورک رو می‌تونین امتحان کنین.

پیده (Pide)

این غذا با یک خمیر قایق-شکل درست می‌شه که توی تنور آجری یا سنگی پخته می‌شه. داخل خمیر، مثل پیتزا، مواد مختلفی از جمله پنیر، پیاز، فلفل، گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ، قارچ، گوشت چرخ‌شده یا جعفری ریخته می‌شه.

دلمه صدف (Midye Dolma)

این دلمه‌های خوشمزه، یک جور غذای خیابونی در ترکیه به‌حساب می‌آن. برای پخت این غذا، ترکیبی از برنج، سبزیجات معطر، چلغوز، کشمش و مواد دیگه با هم ترکیب می‌شن و بعد در صدف چپانده می‌شن تا به همراه صدف بپزن.

ایمام بایِلدِه (Imam Bayildi)

این غذا همون بادمجون شکم‌پر هست که با ترکیبی از پیاز، سیر و گوجه پر و در روغن زیتون تفت داده شده. این غذا رو می‌تونین به‌عنوان یک پیش‌غذای گیاهی بخورید.

 گُزلِمِه (Gözleme)

این غذا هم، مثل بورک، با خمیر یوفکا و مواد میانی مختلف درست می‌شه. برای درست کردن گزلمه، مواد میانی لای خمیر یوفکا ریخته می‌شه و بعد داخل تابه سرخ می‌شه.

 لَهمجون (Lahmacun)

قیافه این غذا شبیه پیتزاست، ولی در واقع یک نون نازکه که روش گوشت چرخ‌شده، سبزی، پیاز، گوجه‌فرنگی و جعفری ریخته می‌شه. برای خوردنش باید لهمجون رو رول کرده و میل کنید.

 ساندویچ ماهی (Balik Ekmek)

اسم این غذا به معنی نان-ماهی هست، که کاملاً گویای محتویاتشه. یک فیله ماهی گریل شده، به همراه پیاز، کاهو، گوجه‌فرنگی و کمی لیموی تازه لای یک برش نان سرو می‌شه. در هر دو طرف پل گالاتا در استانبول و در خیلی رستوران‌های دیگه ترکیه می‌تونین این غذا رو پیدا کنین.

دوروم (Dürüm)

دوروم در ترکی به معنای رول هست و به هر ساندویچی گفته می‌شه که لای نون‌های نازک پیچیده شده باشه. این غذا که معمولاً داخلش با دونر کباب پر می‌شه، بدون اغراق پر‌طرفدار‌ترین غذا در ترکیه هست و در همه جاش هم پیدا می‌شه.

چیکوفته (Çiğ Köfte)

چیکوفته یک نوع کوفته خام سنتی هست که از گوشت گوساله یا گوسفند تهیه می‌شه و یا داخل رول و یا به‌صورت سرد به‌عنوان مزه سرو می‌شه. برای درست کردن این کوفته، گوشت چرخ‌شده بدون چربی، با مواد دیگه شامل ادویه، پیاز، گوجه‌فرنگی، نعنای تازه و جعفری حسابی ورز داده می‌شه. البته از سال ۲۰۰۹، فروش چیکوفته تهیه شده از گوشت خام در رستوران‌های ترکیه ممنوع شده و این غذا با مواد گیاهی تهیه می‌شه، که البته به همون اندازه خوشمزه هستن.

تِستی کباب (Testi Kebap)

تستی کباب یکی از جالب‌ترین غذاهای ترکیه است. “تستی” در ترکی به معنای کوزه است و این کباب، که اصلش از آناتولی ترکیه می‌آد، غذاییه که داخل کوزه سفالی تهیه می‌شه. این غذا معمولاً با گوشت گوسفند، گوشت گوساله، یا مرغ و سبزیجاتی مثل هویج، پیاز، سیر و سیب‌زمینی تهیه می‌شه. طرز تهیه این غذا شبیه دیزی ایرانیه، به این ترتیب که مواد داخل ظرف سفالی ریخته شده و در آتش یا تنور گلی به آرامی می‌پزه. سر کوزه به وسیله خمیر بسته می‌شه و موقع سرو، این خمیر که شبیه نان شده باز می‌شه. در بعضی مناطق هم خود کوزه شکسته می‌شه و محتویاتش داخل بشقاب سرو می‌شه.

کنافه (Künefe)

کنافه یکی از دسرهای معروف ترکیه است و در کنار چای سرو می‌شه. این دسر از رشته‌های خمیر قطایف و شیره درست می‌شه و در وسطش یک لایه پنیر کش‌دار داره. کنافه رو باید وقتی هنوز گرمه و پنیرش نرم و کش‌دار هست بخورید.

همون‌طور که گفتیم، غذاهای ترکی تنوع بالایی دارن. علاوه بر غذاهایی که در همه جای ترکیه پیدا می‌شه، هر استان هم غذاهای محلی مخصوص به خودش رو داره. هر چه بیشتر در ترکیه سفر کنید، بیشتر با این غذاها آشنا می‌شین. نمونه‌هایی که بهتون معرفی کردیم، فقط بخشی از این سفره رنگارنگ هستن.

در استانبول کجا غذا بخوریم؟

همانطور که در بالا دیدید خیلی از غذاهای استانبول در واقع غذاهای خیابانی هستند و شما می‌توانید در هنگام گردش از این غذاها استفاده کنید. غذاهای خیابانی معمولاً در همه جاهای شلوغ استانبول به راحتی پیدا می‌شوند. ولی اگر بخواهید به رستوران های معروف استانبول بروید، پیشنهادات خوبی برای شما داریم.

رستوران لب دریا در بامی قرار گرفته است که این امکان را به شما می‌دهد که هنگام غذا خوردن منظره زیبایی از استانبول را ببینید. ضمناً انواع غذاهای مدرن، سنتی و محلی را می‌توانید در این رستوران سفارش دهید. اگر علاقه دارید که هنگام غذا خوردن چشم انداز زیبایی به مسحد ایاصوفیه و یا کاخ توپ‌کاپی داشته باشید، رستوران میکلا  پیشنهاد جذابی است. این رستوران در پشت بام هتل مارمارا قرار گرفته است. اگر هم دوست دارید که در حین اینکه چشم‌اندازی زیبا به ساحل بسفر دارید، مشغول غذا خوردن شوید، رستوران سانست گزینه خوبی است. در این رستوران می‌توانید غذاهای بین المللی مثل استیک کالیفرنیایی و سوشی ژاپنی را تجربه کنید. ایرانی‌هایی که به کباب علاقه ویژه ای دارند هم باید بدانند یکی از بهترین رستوران‌های کباب استانبول، رستوران چیا است. منوی این رستوران مبتنی بر منشأ محلی و زادگاه غذاهاست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button