دنیای جشنواره‌های بهاری

0

در تمام دنیا آغاز زیبایی‌های بهار و پایان سردی و یخبندان زمستان را با جشنواره‌های سنتی جشن می‌گیرند. برخی از این سنت‌ها به هزاران سال قبل بازمی‌گردد. از انقراض آدم برفی‌های زمستانی تا رویش گل‌های بهاری فرهنگ کشورهای مختلف را در این جشنواره‌ها می‌توان یافت.

Poland- Marzanna

در یک سنت لهستانی که از قرن ۱۶ میلادی برپاست، لهستانیان با درست کردن مجسمه‌های مرزانا و انداختن آن در جریان رودخانه پایان زمستان را اعلام می‌کنند. نمادی از سرما و زمستان سخت که پس از گشتن در شهر مسیر خود را با رودخانه به خارج از محوطه ادامه می‌دهد.

Switzerland- Sechseläuten

سوزاندن آدم برفی بزرگی که نماد زمستان است پایان روزهای تاریک زمستان را نشان می‌دهد. رسمی که به قرن ۱۶ میلادی بازمی‌گردد و در عین حال آدم برفی از مواد زائد سال‌های قبل ساخته شده، کهنگی‌ها و کدورت‌ها را نیز از بین می‌برد. طبق عقیده‌ای جالب اگر سوختن آدم برفی ۶ تا ۱۰ دقیقه به طول بیانجامد، تابستانی آفتابی و خشک در پیش است و اگر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول بکشد، تابستانی بارانی را پیش بینی می‌کنند.

Bulgaria- Baba Marta Day

در زبان بلغاری بابا مارتا به معنای مادربزرگ مارچ است. این مراسم جالب که در اولین روز ماه مارچ برگزار می‌شود، برای مهربانی و مدارا کردن با بانوی مسن بداخلاقی است تا بساط سرما و روزهای سخت زمستان را که به زمین داده است، از زمین برچیند. در این روز مردم بلغار دستبندی سپید بر دست می‌کنند که نشانی از سلامت، عشق، دوستی، صلح و شادی است.

India- Holi

در گرامیداشت پیروزی خوبی بر بدی و نور بر تاریکی، در اواخر فوریه و اوایل مارچ، جشنواره‌ای سنتی برگزار می‌شود که با آتشبازی و پاشیدن پودر رنگ در فضا همراه است. جشنواره‌ای که به افراد اجازه می‌دهد نا با دیگران ارتباط برقرار کرده و در صمیمیی خاص به شادی بپردازند.

The Netherlands- Bloemencorso Bollenstreek

این جشنواره به خاطر گل و گیاهی که به فراوانی در آن استفاده می‌شود مشهور است. در جنوب هلند، یکی از بزرگترین رویدادهای بهاری را شاهد هستیم. گل‌های لاله و نرگس که در ساخت مجسمه‌های بزرگ به کار رفته و دکوری زیبا برای عکاسی و پیاده روی در مسیری ۴۰ کیلومتری را در ماه آپریل بوجود می‌آورد.

Australia- Floriade

در سنتی تقریباً جدید، در فستیوال گلی عظیم بیش از چهارصد هزار دسته گل در پایتخت استرالیا به نمایش درمی‌آیند. منظره‌ای نفسگیر از رنگ‌های زیبای بهار که همراه با جشنواره‌های موسیقی، رقص و هنر و نوشیدنی و خوراکی برگزار می‌شود.

Scotland- Whuppity Scoorie

در سنتی کهن در اول ماه مارچ کودکان با توپ‌هایی از کاغذهای مچاله شده، دور برج ناقوس کلیسا می‌دوند و مسابقه می‌دهند تا زنگ ساعت ۶ نواخته شود و به شش ماه سکوتی که در زمستان برقرار بوده پایان دهد.

Bosnia- Cimburijada

جشنواره‌ی بزرگ خاگینه که هر ساله در آغاز فصل بهار برگزار می‌شود، با پخت تخم مرغ به عنوان نمادی از زندگی و پخش آن در میان مردم انجام می‌شود. این سنت جالب صدها سال است که در تمام این منطقه برگزار می‌شود.

Spain- Falles

در تمامی شهرهیای اسپانیا به خصوص والنسیا، در اوایل مارچ جشنواره‌ای برگزار می‌شود که مبنای آن آتشبازی و راه افتادن کارناوال‌های موسیقی و لباس‌های قرون وسطایی است. سوزاندن عروسک‌های مسخره که با مواد اشتعال‌آور ساخته شده از دیگر فعالیت‌های این مراسم است.

Japan- Hanami

جشنواره‌ی شکوفه‌های گیلاس که که از ماه مارچ تا می برقرار است در سراسر جهان شناخته شده و با برگزاری میهمانی، کارناوال، پیک‌نیک و عکاسی زیر درختان گیلاس انجام می‌شود. قایقرانی در توکیو و بازدید از باغ‌های بزرگ نیز از دیگر فعالیت‌های این فستیوال بهاری است.

Nowruz-Tajikistan

یکی از مراسم جالبی که بین کشورهای ایران فرهنگی مشترک است و به خصوص در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار می‌شود نوروز است. برگزاری کارناوال‌های موسیقی و رقص شرقی و چیدن سفره‌های بزرگ هفت سین و خورن ماهی ، میگو و غذاهای دریایی، از دیگر فعالیت‌های تاجیک‌ها در بزرگدداشت نوروز است که در اواخر ماه مارچ برگزار می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button