دیدنی های شهر اهواز

0

مرکز استان خوزستان اهواز نام دارد که یکی از زیبا ترین و قشنگ ترین شهرهای ایران است.  اهواز یکی از کلان شهرهای صنعتی کشورمان است و مردم در آن علاوه بر زبان فارسی به زبان عربی نیز سخن می گویند. اهواز به داشتن مردم خون گرم و شب های زیبا مشهور است. در این مطلب قصد داریم تعدادی از جاذبه های گردشگری اهواز که در سفر به این شهر باید از آن ها دیدن کرد اشاره کنیم و در مورد هر کدام توضیح مختصری ارائه کنیم. با فلاوینگو همراه باشید.

جاذبه های گردشگری اهواز

1- رود کارون

از میان شهر اهواز رود کارون گذر می کند که این شهر را به دو نیمۀ شرقی و غربی تقسیم می کند. رودخانه ای که طولانی ترین رودخانه ایران است و روزگاری پر آب ترین آن نیز به شمار می آمد. حاشیه این رود برای همه حتی ساکنین این شهر محل خاطره ساز و زیبایی است و می توانید در کنار این رود لحظات خوبی را سپری کنید. در کنار این رود نیز تعدادی مکان تفریحی ایجاد شده است. شب های کارون اکنون یکی از بهترین و خاطره انگیز ترین شب هایی است که می توانید داشته باشید، این شب های به یکی از بهترین و مهم ترین جاذبه های گردشگری اهواز تبدیل شده است. رود کارون در سال 1389 به عنوان یک جاذبه طبیعی در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شده است.

2- پل سفید اهواز

چهارمین پل معلق دنیا و اولین پل معلق ایران پل سفید اهواز است. بر روی رودخانه کارون در شهر اهواز 8 پل ساخته شده است تا دو قسمت غربی و شرقی شهر را به هم متصل کنند اما بی شک پل سفید اهواز معروف ترین و محبوب ترین آن ها است. این پل به دست مهندسان آلمانی و قبل از جنگ جهانی دوم در سال 1315 ساخته شده و در تاریخ 26 آبان 1378 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

3- پل سیاه اهواز

پل سیاه اهواز با یک خط آهن برای عبور قطار و دو مسیر عابر پیاده در سال 1308 در شهر اهواز ساخته شد. این پل خط آهن بندر امام خمینی را به راه آهن سراسری خرمشهر- تهران شمال وصل می کند. این پل در زمان جنگ جهانی دوم توسط ارتش روسیه بسیار مورد استفاده قرار می گرفت و تأثیر زیادی بر پیروزی متفقین داشت تا آنجایی که به این پل لقب پل پیروزی داده شد. سال ها بعد به دلیل رنگ سیاه بدنه و پایه های آن به پل سیاه مشهور شد.

4- کلیسای مسروپ مقدس

کلیسایی سورت مسروپ یا مسروپ مقدس بنایی مربوط به دورۀ پهلوی است. این کلیسا در اهواز و در محدودۀ سرای دادرس در بازار عبد الحمید واقع شده است. این کلیسا توسط ترداد داویدیان در سال 1347 طراحی و ساخته شده است. این روزها این کلیسا خلوت تر از گذشته است و توسط تعدادی کمی از ارمنیان مقیم اهواز استفاده می شود.

5- بازار عبد الحمید

همان طور که گفته شد فاصلۀ زیادی بین کلیسای سنت مسروپ و بازار عبد الحمید نیست. این بازار که در خیابان نظامی شهر اهواز قرار دارد در گذشته یکی از مکان های پر رفت و آمد و شلوغ اهواز بود و بسیاری برای معامله و خرید و فروش به آن مراجعه می کردند. این روزها این بازار شاید آن رونق و اهمیت سابق را نداشته باشد اما کماکان به عنوان یک جاذبه گردشگری شناخته می شود و بازدید کنندگان بسیاری نیز دارد.

6- آرامگاه علی بن مهزیار اهوازی

علی بن مهزیار را یکی از اصحاب و یاران چهار امام شیعیان می دانند. او در محضر امام رضا، امام علی النقی، امام محمد تقی و امام حسن عسگری حضور داشته و احکام را از آنان می آموخته است.  او در سال 201 هجری قمری در محلی که امام رضا در اهواز اندکی در آن اقامت داشتند مسجدی بنا کرد و پس از مرگش او را در همین مسجد دفن کردند. امروزه این مسجد و آرامگاه مکانی است که مردم برای زیارت و دعا به آن سر می زنند و بسیاری از این بنای تاریخی دیدن می کنند.

7- طولانی ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه

آبشاری بی نظیر بر روی هفتمین پل شهر اهواز ساخته شده است که با نوز پردازی فوق العاده و تماشایی، بسیار دیدنی است. این آبشار مصنوعی که طولانی ترین آبشار مصنوعی در خاورمیانه نیز هست یکی از جاذبه های گردشگری جدید اهواز است و حتماً توصیه می شود از آن در شب دیدن فرمایید.

8- لشگر آباد

اگر به فلافل و یا ترشی های جنوبی علاقه دارید لشگر آباد بهترین اوقات را برای شما فراهم می کند. خیابان انوشۀ لشگر آباد در حقیقت بازار فلافل اهواز است. علاوه بر فلافل غذاهایی دیگری مانند سمبوسه و کپه نیز در این منطقه عرضه می شود. استقبال از این فلافلی ها به قدری زیاد است که برای رسیدن به آن باید از شلوغی و ترافیک ایجاد شده توسط علاقه مندان فلافل رد شوید.

9- خانه دادرس

ساختمانی دو طبقه در خیابان عبد الحمید با مساحتی در حدود 500 متر مربع وجود دارد که به آن خانه دادرس می گویند. این بنا ابتدا محل کاروانسرای شیخ خزعل بوده و سپس تبدیل به میدان تره بار و سپس به بازار خوار و بار فروشان مبدل گشت. این خانه دارای سرداب، آثاری از حجاری، آجر چینی، ستون و در و پنجرۀ چوبی بوده و از ویژگی های منحصر به فرد آن سنگ چینی های بسیار زیبای آن است. این بنا از دوران قاجار باقی مانده و در سال 1382 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

10- دانشگاه ادبیات

دانشگاه سه گوش یا ادبیات یکی از معروف ترین ساختمان های اهواز است و تاریخچۀ مخصوص به خود را دارد. این ساختمان در سال 1308 به عنوان ساختمان بانک ملی مرکزی در اهواز افتتاح شد اما روزهای حضور بانک ملی در این ساختمان به چهار سال هم نرسید و این ساختمان تغییر کاربری داد و تبدیل به استانداری خوزستان شد. در زمان جنگ جهانی دوم اهواز به اشغال متفقین در آمد و از این ساختمان به عنوان مقر ارتش استفاده کردند. پس از جنگ جهانی و بازپس گیری اهواز در سال 1336  این بنا را از بانک ملی خریداری کردند و آن را به دانشکدۀ پزشکی دانشگاه جندی شاپور تبدیل کردند و از همان دوران کاربردی علمی آموزشی داشت. بین سال های 1365 تا 1389 از این ساختمان به عنوان دانشکدۀ ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه جندی شاپور استفاده شد و اکنون این بنا در حال تعمیر و مرمت است. ساختمان سه گوش حدود 3 هزار متر مربع مساحت دارد و شکل مثلثی آن باعث شده به ساختمان سه گوش معروف شود. معماری خاص دوران پهلوی را به راحتی می توانید در این بنا مشاهده کنید. در معماری این بنا از قوس های دایره ای شکل ایوان و رواق استفاده شده و طرح کاشی کاری ایوان با آجر دقیقه تکرار شده که این را می توان یکی از برجسته ترین ویژگی های معماری این بنا دانست.

11- پل هشتم کابلی اهواز

بزرگ‌ترین پل کابلی ایران و خاورمیانه با نمایی بسیار زیبا هشتمین پل اهواز بر روی رودخانه کارون است. این پل که با نام غدیر نام گذاری شده است در نزدیک مرکز شهر اهواز و در منطقه امانیه قرار دارد. این پل با 1014 متر طول لقب طولانی ترین پل خاورمیانه را نیز یدک می کشد و این روزها با نورپردازی بسیار زیبایش بر جذابیت شب های اهواز و ساحل کارون افزوده است.

12- بنای تاریخی معین التجار

از جمله آثار شاخصی که در اهواز هنوز به جا مانده می شود به بنای معین التجار که مربوط به دورۀ قاجار و زمان پادشاهی ناصرالدین شاه است اشاره کرد. زمانی که در سال 1266 به دولت انگلیس امتیاز کشتی رانی در کارون داده شد به یکی از تجار ایرانی نیز این امتیاز داده شد و حاج معین بوشهری ملقب به معین التجار در ابتدای تأسیس بندر ناصری وارد شهر اهواز شد. این بنا در کنار پل سفید و در بافت قدیمی اهواز قرار دارد و می توانید برای بازدید از آن به آدرس خیابان 24 متری، خیابان کاوه غربی، نبش اول مراجعه کنید. لازم به ذکر است که بنای معین التجار در سال 1377 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

13- موزه خراطی اهواز

اولین موزه خراطی کشور در اهواز در جهت معرفی صنایع چوب جنوب کشور و به خصوص اهواز و شناساندن هنر بومی خراطی ساخته شد. در این موزه نزدیک به 400 اثر از آثار گردآوری شده توسط عبد الرحیم فروتن که استاد خراطی است و با مهر اصالت یونسکو با عنوان موزۀ تخصصی چوب و خراطی به نمایش گذاشته شده است. هنرمندان بومی با خلاقیت بسیار زیاد خود و با استفاده از وسایل خراطی به چوب بی جان روح  می بخشند و با استفاده از هنر خود آن را تبدیل به اثری زیبا و ستودنی می کنند. برای بازدید از این موزه به میدان 15خرداد، خیابان انقلاب، بعد از خیابان مصطفی خمینی، موزه خراطی مراجعه کنید.

14- عمارت ماپار

عمارت ماپار در دورۀ پهلوی ساخته شده و اکنون از آن به عنوان کارگاه هنرهای سنتی استفاده می شود. این بنای آجری به همراه زیر زمین های سنگی، دو حیاط بزرگ، طاق نماها و درهای چوبی یک بنای تاریخی و خاص به شمار می رود. این ساختمان 550 متر مربعی در سال 1380 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در خیابان نادری، خیابان خوانساری جنوبی اهواز واقع شده است. در زیر زمین این خانه که انجمن دوستداران ادبی حافظ و کتابخانه حافظ در آن قرار دارد می توانید یکی از بهترین مکان ها برای افراد علاقه مند به شعر و ادبیات باشد.

15- پل طبیعت کیانپارس

دو پارک بزرگ و مهم شهر اهواز یعنی پارک ساحلی و پارک لاله با یک پل 500 ماری که 5 متر نیز عرض دارد به هم متصل می شوند. این پل که پل طبیعت کیانپارس نامیده می شود در ابتدا برای لوله های آب شهر اهواز استفاده می شد که با صرف اندکی وقت و هزینه تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری اهواز شده است که مورد بازدید بسیاری از علاقه مندان به طبیعت و دوستداران پیاده روی قرار می گیرد.

شهر اهواز یک شهر قدیمی و باستانی با قدمتی فراوان است و جاذبه های گردشگری آن فقط به همین 15 مورد ختم نمی شود. از دیگر جاذبه های مهم گردشگری این شهر می توان به گورستان تپه سنگی کوهساران، تالاب بامدژ، میدان چهار شیر، سرای عجم، موزۀ هنرهای معاصر، بازار کاوه، سینما ساحل و سینما بهمن اشاره کرد. همچنین در سفر به اهواز به عنوان سوغاتی می توانید خرما، ماهی و شیرینی تهیه کنید. در سفر به اهواز حتماً خوردن غذاهای محلی خاص جنوب ایران و این شهر را فراموش نکنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button