دیدنی های شهر تاریخی کاشان

0

خانه های حیاط دار حیرت انگیز و مزین شده با کاشی کاری های رنگارنگ؛ دیدنی های شهر تاریخی کاشان را به واقعیتی وام گرفته از افسانه تبدیل کرده است. با رانندگی سه ساعته از تهران، در مسیر اصفهان و شیرازبه کاشان می رسیم. شهر زیبای کاشان که به دوره های پیش از تاریخ باز می گردد و یکی از مراکز اولیه تمدنی بشری است، هر گردشگری را به خود می خواند. منتظر دیدن جاذبه های دیدنی کاشان هستید، با فلاوینگو همراه باشید.

دیدنی های شهر تاریخی کاشان

کاشان، دومین شهر مشهور استان اصفهان، با کوه هایی در غرب و بزرگ‌ترین تلسکوپ نجومی ایران روبرو است که برای منجمان آماتوری که مشتاق مشاهده آسمان شب هستند، از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است از. تپه های سیلک دیدن کنید که هنوز هم در 7000 سال در حومه شهر خودنمایی می ‌کنند.

فرش، ابریشم، منسوجات و صنایع دستی مرمری و مسی، کاشان را به گنجینه سوغاتی های ایرانی تبدیل کرده است. مسافرخانه های سنتی همراه با فضای سبز و باغ های ایرانی، اقامتگاه هایی دنج جهت استراحت را برای مسافران فراهم می کند. در کنار همه این موارد، بی درنگ دیدنی های شهر تاریخی کاشان می تواند نقطه کانونی سفر باشد.

باغ فین

دیدنی های شهر تاریخی کاشان

باغ فین که در قرن شانزدهم به عنوان مکان تفریحی برای پادشاهان صفوی ساخته شده است، در میان هشت باغ ایرانی دیگر در میراث جهانی یونسکو قرار دارد؛ اما برخی از مکان ها مانند باغ فین کاشان، از اهمیت تاریخی بسیاری برخوردار است.

این باغ نه تنها به دلیل هندسه متقارن، سرو های 500 ساله یا استخرهای کاشی فیروزه ای که در بهار تغذیه می‌شوند، بلکه به خاطر داستان دراماتیک که در دوره قاجار اتفاق افتاده است مشهور می‌باشد.

در قرن نوزدهم، امیرکبیر که در آن زمان که نخست وزیر دوره پادشاه قاجاریه ناصرالدین شاه بود در باغ فین زندانی شد و بعداً در حمام این مجموعه توسط قاتلی که توسط پادشاه فرستاده شد به قتل رسید. باغ فین، خون آلود از این تراژیک تاریخی است ولی اکنون به موزه ای تبدیل شده است که به ادای احترامی به امیرکبیر می‌ باشد.

خانه بروجردی ها

هنگامی که داستان آن را می شنوید، خواهید فهمید که خانه بروجردی به دلیل نشان دادن شور و شوق یک بازرگان ثروتمند به دختر خانواده مرفه طباطبایی ساخته شده است.

این خانه که یادگار دوران حکومت قاجار است که در طی 18 سال و توسط 150 صنعتگر در قرن 19 احداث شد. این بنا یکی از میراث فرهنگی باغ های تاریخی فارسی با دیوارهای نقاشی شده و سقف های دیواری رنگارنگ، برج های بادی بلند و طاق های زیبا را نشان می دهد.

امضاهای کلاسیک از معماری مسکونی پارسی شامل حیاط های داخلی و خارجی یا تالار آینه را می توان در اطراف بنا یا در عمارت مشاهده کرد که از بین چهار خانه قاجاریه شهر کاشان، بهترین است.

خانه طباطبایی ها

کاشان با بسیاری از کاروانسراها و خانه های سنتی منحصر به فرد که در سده های 18 و 19 ساخته شده است شناخته می‌شوند. این بنا بهترین نمونه زیبایی شناسی دوره قاجار و صفویه است که کاشان را به مرکز مهم گردشگری در ایران تبدیل کرده است.

خانه طباطبایی همچنین بخشی از بناهای باستانی است که در محله سنتی شهر واقع شده است. این بنا به دستور بازرگان فرش و زیر نظر همان معماری که خانه بروجردی را طراحی و ساخته است، بنا گشته است.

این خانه شامل 40 اتاق، چهار حیاط، چهار زیرزمین و سه برج بادی و همچنین دو قنات است که یک سیستم قدیمی تأمین آب از چاهی عمیق برآورده می‌کند.

معماری پیچیده عمارت به همراه کارهای شگفت انگیز گچی و کاشی کاری روی دیوارها و ستون‌ها یا شیشه های رنگی بسیار زیبای پنجره ها، رنگ های پراکنده در قسمت داخلی عمارت، شایسته این است که حداقل دو روز را در این گنجینه ایرانی بگذرانید.

خانه عباسیان

دیدنی های شهر تاریخی کاشان

نمونه ای بدیع از معماری مسکونی کاشان، این خانه شامل پنج حیاط و عمارت های مختلف برای اهداف متفاوت است که خانه پنجم به یک رستوران سنتی تبدیل شده است.

این بنا بسیار پیچیده است که اگر در آن سرگردان باشید بدون آنکه راهنمای تور داشته باشید ممکن است گم شوید. گذرگاه های مخفی برای فرار در هنگام تهاجم به داخل خانه ساخته شدند.

یکی از سقف ها با تکه هایی از آینه ها تزئین شده است که با زرق و برق شبانه شمع ها، تصویری از یک شب پرستاره را به شما منتقل می کند. این خانه اکنون یک موزه است و توسط سازمان میراث فرهنگی ایران محافظت می شود.

حمام سلطان امیر احمد

زلزله سال 1778 در سطح شهر کاشان و کلیه بناهای شاه عباس صفوی را تخریب کرد که بعداً و در دورۀ قاجار بازسازی شد. یكی از این بناها یك حمام سنتی ایرانی در كاشان است كه به نام سلطان امیر احمد که با اسم یک امام زاده نام‌گذاری شده است كه مقبره آن در نزدیکی حمام است.

دو قسمت اصلی حمام، ساربینه (سالن رختکن) و گرم خانه (سالن حمام گرم) به همراه یک چای خانه همه با تزئینات فیروزه ای و کاشی طلایی، گچ و آجر و همچنین نقاشی های هنری تزئین شده اند. گنبدهای متعدد با شیشه های محدب برای تأمین نور کافی در حمام روی سقف قرار گرفته است که می توان از طریق پله از آن‌ها بازدید کرد.

تپه سیلک

دیدنی های شهر تاریخی کاشان

تپه سیلک یا تپه سیاهکل، تاریخی ترین مکان کاشان با معماری باشکوه می باشد که در واقع بقایای یک شهر باستانی از هزار سال پیش است. اعتقاد بر این است این مکان به بیش از 7000 سال پیش بر می گردد.

در تپه سیلک، دو تپه بزرگ وجود دارد که جدا از یکدیگر و در فاصله نیم کیلومتری وجود دارند که با نام های گورستان های الف و ب شناخته می شوند. طبق کاوش های انجام شده در طی چند دهه گذشته، محل قدیمی شهرک در تپه شمالی که متعلق به نیمه اول هزاره پنجم پیش از میلاد است شناسایی شده است.

در آغاز هزاره چهارم و طبق شواهد، اعتقاد بر این است که تپه جنوبی توسط فرزندان افرادی که قبلاً در تپه شمالی زندگی می کردند، اشغال شده است. به نظر می رسد که مهاجران جدید سطح بالای تپه را تراز کردند تا جایی برای اقامتگاه بزرگی شبیه به کاخ ایجاد کنند. همچنین، شواهد نشان می دهد که تپه سیلک یک مرکز مهم تولید فلز بوده است.

مسجد آقا بزرگ

مسجد آقا بزرگ به عنوان بهترین مجتمع اسلامی کاشان شناخته می شود که در اواخر قرن 18 در قلب کاشان توسط استاد سازنده اوستا حاج سبانعلی ساخته شده است.

با شکوه ترین مورد در مورد مسجد، طراحی متقارن آن به همراه دو ایوان بزرگ، یکی در جلوی محراب و دیگری در قسمت ورودی است. در ورودی اصلی، یک جفت درب چوبی زیبا وجود دارد که با کاشی کاری و گل میخ تزئین شده است.

این مسجد تاریخی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مسجد به دلیل پرورش افرادی همانند استاد علی مریم کاشانی که یک نابغه معماری بود مشهور است.

بازار سنتی کاشان

بازار سنتی کاشان به عنوان یکی از دیدنی های شهر تاریخی کاشان، دارای سابقه ای قدیمی است. اعتقاد بر این است که این بنا برای نخستین بار در دوره سلجوقی ساخته شده و بعداً در دوره صفویه بازسازی شده است. این بازار تقریباً 800 سال است که مرکز تجارت کاشان است.

این مکان شگفت انگیز دارای معماری خارق العاده ای است که باعث زیبایی آن شده است. بهترین مکان برای مشاهده این منطقه، در پشت بام بازار است که ایده ای واضح از چگونگی درخشان بودن این معماری آن را به شما ارائه می دهد.

بازار سنتی قسمت های مختلفی نیز دارد که هر کدام کالای خاصی را به فروش می رسانند، به عنوان مثال، بازار نجارها، طلافروشان، کفش فروشی ها، مزدورها. تیمچه امین الدوله یک کاروانسرا فوق العاده است که دارای مسافرخانه ای با حیاط باز است که در بازار سنتی کاشان قرار دارد. این مکانی جالب برای صرف چای است.

خانه منوچهری ها

راهی که خانه منوچهری از میهمانان خود استقبال می کند ستودنی است. میهمانان به محض ورود با یک نمایشی از باغ خانه سنتی ایرانی روبرو می‌شوند. اتاق های مهمان خصوصیات منحصر به فرد معماری را به تصویر می کشند. ظرافت معماری در اتاق ها به وضوح قابل مشاهده است.

این اتاق ها حیاطی آرام دارند که شامل درختان و باغ های زیبایی است. این خانه سنتی در سال 2011 پس از یک پروژه مرمت سه ساله به عنوان یک هتل افتتاح شد. با دیدن یک حیاط مرکزی خیره‌کننده که دارای ایوانی با مشرف به یک استخر بزرگ تزئینی است، می توانید از این مکان به عنوان اقامتگاه استفاده کنید.

کویر مرنجاب

دیدنی های شهر تاریخی کاشان

کویر مرنجاب واقع در نزدیکی شهر باستانی کاشان، یکی از زیباترین کویرهای ایران است که تپه های ماسه ای طلایی آن به معنای واقعی مسحور کننده است. کویرهای ایران نه تنها به دلیل مناظر زیبا، بلکه به دلیل تاریخ طولان، باستانی و فواید گردشگری اش بسیار مشهور هستند.

دو دلیل عمده وجود دارد که باعث می شود بسیاری از مسافران این کویر را انتخاب کنند، اول، کویر مرنجاب مسافت بیابانی بسیار مناسبی را ارائه می‌دهد، دوم، یک منظره تاریخی بسیار جالب به نام قلعه کرشاهی است که در وسط این کویر وجود دارد.

شاهزاده ابراهیم

این زیارتگاه که در سال 1894 ساخته شده است و در حیاط زیبای همیشه سبز ساخته شده است، دارای یک گنبد زیبا به سبک اروپایی با نقش برجسته از صحنه های مذهبی است. منارهای کاشی کاری شدهِ رنگی و سقف مخروطی از این بنا متمایز می باشد و از جاده اصلی فین به وضوح قابل مشاهده است. از جاده دسترسی راحتی ندارد، اما یک نشانه وجود دارد، به راحتی می توان سقف حرم را از جاده تشخیص داد.

موزه ملی کاشان

این موزه در سال 1966 و در بخش شمالی باغ فین تأسیس شد. مرحوم سید محمد نقی مصطفوی (باستان شناس زمانه) این موزه را بنا کرد. این موزه علاوه بر یک زیرزمین وسیع، از یک ساختمان واحد که دارای سالن های بزرگ و کوچک می‌باشد، تشکیل شده است. این موزه دارای سه بخش جداگانه به نام های باستان شناسی، مردم شناسی و صنایع دستی است. در بخش باستان شناسی گودبرداری های تپه های سیلک، چغازنبیل، حسنلو، خورین لورستان و موارد بیشتر به نمایش گذاشته شده است.

بقعه خواجه تاج الدین

این بنای زیبا، جنب مسجد آقا بزرگ و مقبره قطب کاشانی، عارف مشهور دوره قاجار قرار دارد. این بنا از زلزله سال 1778 که بخش اعظمی از شهر کاشان را ویران کرد، جان سالم به در برده است. کار گچی بر روی قسمت داخلی گنبد بسیار جالب است. گفته می شود که قدمت این بنا به 700 سال پیش بر می گردد، در ضمن بقعه جایگاه فرزندان حمزه بن موسی ابن جعفر است.

چرا باید به کاشان سفر کرد؟

کاشان، شهری در دل تاریخ است. منشأ نام این شهر را می توان به ساکنان اصلی اش که کاسیان نامیده می شدند، ردیابی کرد. بقایای این مهاجران را می توان در تپه سیلک یافت کرد که قدمت آن به 9000 سال بر می گردد. این نام دوباره به کلمه کاشیان تغییر یافت.

واقعیت جالب دیگر در مورد کاشان این است که بین قرن دوازدهم و چهاردهم، به عنوان مرکزی برای تولید ظروف سفالی با کیفیت و حتی کاشی بود. این ارتباط این شهر با تولید سفال و کاشی به حدی قوی بود که کلمه کاشی در فارسی مدرن از نام شهر آمده است.

به هر حال نام کاشان با تاریخ گره خورده است، نمی توان به این شهر زیبا آمد و گذشته دور و دراز این مرز و بوم را درک نکرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button