دیدنی ها و عجایب شوشتر، نگینی درخشان در قلب جنوب کشور

2

شوشتر یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است. این شهر تاریخی پر از جاذبه های گردشگری فراوان است که هنوز هم پس از گذشت زمان های طولانی مردم از آثار به جا مانده و حتی ویران شده آن دیدن می کنند. این شهر باستانی در دامنه رشته کوه زاگرس قرار گرفته و به دلیل شرایط آب و هوایی مطلوبی که دارد به عنوان یکی از شهرهای پر گردشگر همیشه پذیرای حضور گردشگران فراوان است.

در خصوص تاریخچه نام گذاری شوشتر بد نیست بدانید که اهالی شهر شوش پس از ویرانی و از بین رفتن شهر خود به منطقه ای خود آب و هوا پناه آوردند و بساط زندگی خود را در آنجا پهن کردند. بعدها مردم شوش به دلیل شرایط خوب زندگی نام این منطقه را شوشتر یعنی شهری بهتر از شوش انتخاب کردند. همین انتخاب نام لفظی موجب شد تا مردم نام شهری خوش آب و هوا در دل زاگرس را به نام شوشتر بشناسند.

جاهای دیدنی شهر شوشتر در نقاط مختلف این شهر تاریخی پراکنده شده اند. اگر نقشه گردشگری این شهر را در دست داشته باشید حتماً متوجه این نکته خواهید شد که دیدنی های شوشتر تنوع زیادی برای گردشگران دارد. در ادامه همراه ما باشید تا به صورت مختصر از جذابیت های این شهر برای شما صحبت کنیم و شما را با آثار تاریخی و دیدنی شهر شوشتر آشنا کنیم.

  • سازه های آبی شوشتر
  • نهر داریون شوشتر
  • قلعه سلاسل
  • خانه مستوفی

سازه های آبی شوشتر، شاهکار نبوغ و خلاقیت

سازه های آبی شوشتر یکی از مهم ترین بناهای تاریخی این شهر است که از زمان داریوش بزرگ یعنی دقیقاً سده پنجم میلادی به جا مانده است.

سازه های آبی شوشتر یک سیستم آبیاری پیچیده و خلاقانه به حساب می آید که با به هم پیوستن پل ها، بندها و آسیاب ها؛ کانال ها و تونل های مختلف، مسیر آب را جهت دهی می کند. امروزه از این بنا تنها شکل ظاهری جذابش که محوطه ای شبیه به حوض دارد، به جا مانده است. سازه های آبی شوشتر در فهرست جهانی میراث یونسکو با نام شاهکار نبوغ و خلاقیت ثبت شده است.

آدرس دقیق بنای سازه های آبی شوشتر: شوشتر، خیابان شریعتی، منطقه گردشگری سازه های آبی

ساعت بازدید از سازه های آّبی شوشتر: همه روزه از ساعت 8 صبح الی 5 بعد از ظهر

قیمت بلیت ورودی جهت بازدید از سازه های شوشتر: قیمت بلیت ورودی برای اتباع ایرانی 5500 تومان و برای اتباع خارجی 35000 محاسبه شده است.

نقشه شهر شوشتر برای گردشگران

نهر داریون؛ از جمله مهم ترین بناهای تاریخی شوشتر

نهر داریون نام یک رود دیدنی و قدیمی در شوشتر است که از رود شطیط جدا و مجدداً به آن ملحق می شود. ابن نهر در زمان داریوش هخامنشی ساخته شد و به نام همین فرمانروا یعنی دارا و یا داریون مورد خطاب قرار گرفت. وظیفه اصلی این نهر آبیاری دشت میاناب شوشتر به حساب می آمد اما علاوه بر این، آب مورد نیاز کشاورزان و همچنین خانه های قدیمی محدوده نیز توسط این نهر تأمین می شد.

دیدنی های شوشتر، قلعه سلاسل

در قسمت شمال شرقی شوشتر قلعه باستانی به نام قلعه سلاسل چشم هر مسافری را می گیرد. بر اساس شواهد تاریخی برخی قدمت این قلعه را از زمان ساسانی می دانند اما هنوز هم زمان و قدمت اصلی این بنا برای مورخان نا معلوم است.

قلعه سلاسل در بازه زمان های متفاوت کاربری های متنوعی را امتحان کرده است. برای مثال این بنا مدتی به نانوایی تبدیل شده و پس از مدتی به مرکز کنترل نهر داریون تغییر کاربری داده است.

آدرس قلعه سلاسل شوشت: خیابان طالقانی

دیدنی های شوشتر، قلعه سلاسل

خانه مستوفی یکی از مکان های تاریخی شهرستان شوشتر

خانه موزه مستوفی یکی از یادگارهای دوره قاجاریه در شوشتر به حساب می آید. این بنا ترکیبی از حمام، خانه و مسجد است. این بنای تاریخی امروزه تغییر کاربری داده و به محلی برای تفریح گردشگران تبدیل شده. است رستوران؛ عکساخانه، موزه و غرفه خرید صنایع دستی از جمله قسمت های مختلف این خانه به حساب می آید که برای گردشگران جذابیت های زیادی دارد.

خانه موزه مستوفی امروزه به عنوان مرکز پایگاه اطلاع رسانی یونسکو در شهر شوشتر تعیین شده و نقش بسیار مهمی در توسعه گردشگری این شهر دارد.

آدرس خانه مستوفی شوشتر: خیابان بشرویه؛ خیابان شریعتی، کوچه مستوفی؛ خانه مستوفی

خانه معین التجار شوشتر، اولین خانه ای که در شوشتر ساخته شد

خانه معین التجار به عنوان اولین خانه که در شوشتر ساخته شد شهرت دارد و همین مسئله موجب شده تا اهمیت و ارزش این خانه نسبت به دیگر بناهای شهر بیشتر باشد.

به عقیده مردم شوشتر این خانه در زمان قاجاریان ساخته شده و صاحبان اصلی آن این خانه را در دو طبقه و یک ایوان پایه ریزی کرده اند.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری آرامگاهی در دل شوشتر

در فاصله 10 کیلومتری شوشتر و در خرابه های جندی شاپور گنبد بزرگی توجه گردشگران را به خود جلب می کند. این گنبد خبر از وجود یکی دیگر از جاهای تاریخی شوشتر را به مسافران کنجکاو خود می دهد. بله درست است این بنا آرامگاه یعقوب لیث صفاری است و بازدید از آن برای افرادی که به بازدید از مقبره های تاریخی لذت می برند بسیار توصیه می شود.

پل بند شادروان، قدیمی ترین پل ایران

از حق نگذریم، شوشتر شهری است که ترین های زیادی را در خود جای داده است. پل بند شادروان هم یکی دیگر از این موارد است چرا که بسیاری بر این عقیده هستند که این پل کهن ترین پل کشور است که در زمان ساسانیان ساخته شده است. این پل به نام یکی از جاذبه های دیدنی شوشتر به ثبت ملی نیز رسیده است.

جاذبه های گردشگری شوشتر

مسجد جامع شوشتر، مهم ترین بنای مذهبی در شوشتر

مسجد جامع شوشتر بزرگ ترین و مهم ترین مسجد این شهر است که تمامی برنامه های مذهبی و نمازهای جماعت در آن برگزار می شود. حس و حال تماشایی این مسجد در روزهای عاشورا و تاسوعا بسیار دیدنی است چرا که این مرکز مذهبی در روزها و مناسبت های خاص همیشه شلوغ است.

یکی از مهم ترین ویژگی های این مسجد کتیبه ارزشمندی است که از زمان امام حسن عسگری تاکنون در محیط داخلی مسجد از آن نگهداری می شود. اگر به عنوان بازدید کننده به این مسجد سری زدید حتماً از خادمان مسجد درخواست کنید تا این کتیبه را به شما نشان بدهد.

بازار سنتی شوشتر، تجربه ای عالی از خرید در سفر

اگر به عنوان مسافر به شوشتر سفر کرده باشید حتماً برای خرید سوغاتی هیجان زیادی خواهید داشت. بازار سنتی شوشتر بهترین و تنها بازار جذابی است که در شوشتر گردی به آن بر می خورید. در این بازار انواع و اقسام صنایع دستی و انواع خوراکی های جذابی که منحصر به جنوب کشور است پیدا می شود.

بخش اصلی این بازار نمایی شبیه صلیب دارد و انواع غرفه های فروش قره قروت، شیرینی و نان های محلی در این قسمت از بازار دیده می شود. اگر برای خرید سوغاتی پا به این بازار جذاب گذاشته اید، پیشنهاد می کنم سبدهای حصیری و دست سازی که در این بازار وجود دارد را به عنوان بهترین و زیبا ترین سوغات از شوشتر انتخاب کنید.

اگر در فصل بهار به شوشتر سفر کردید حتماً در این بازار به دنبال خرید میوه کمیابی به نام «کنار» بگردید تا بتوانید طعم خاص و دلپذیر این میوه را تست کنید.

آدرس بازار سنتی شوشتر: چهارراه امام خمینی، میدان طالقانی

پارک های شوشتر

یکی از جذاب ترین جاهای تفریحی شوشتر پارک های سرسبزی است که در نقاط مختلف این شهر پراکنده شده اند. مسافران برای گشت و گذار و تجربه ساعاتی خوش قدم زدن و تفریح در پارک های شوشتر را انتخاب می کنند. در ادامه به صورت تیتر وار برخی از مهم ترین پارک های شوشتر را معرفی می کنیم.

پارک های شوشتر

  • پارک داریون
  • پارک هرمزان
  • پارک جزیره
  • پارک شهید مطهری

پارک های شوشتر پاتوق های هیجان انگیزی برای بازی های گروهی و حتی پیک نیک های خانوادگی به حساب می آید. اگر در ساعت های رو به غروب به پارک های این شهر سری بزنید حتماً صدای ساز و دهل جنوبی شما را به وجد خواهد آورد.

همان‌طور که می دانیم گشت و گذار در شهر دیدنی شوشتر نیازمند مدیریت زمان است. چرا که بدون مدیریت زمان نمی توان از تمام جاهای دیدنی شوشتر دیدن کنیم. اگر شما هم جزو افرادی هستید که دوست دارید تمام نقاط شگفت انگیز این شهر را بگردید حتماً قبل از شروع سفرنامه شوشتر، برنامه دقیقی برای بازدید از هر یک از مکان های دیدنی این شهر زیبا را تهیه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. Sajad می گوید

    يكي از بهترين شهرهاي دنيا
    شهري خوش اب و هوا با مردمي بسيار خون گرم

  2. نظام می گوید

    یِ چیزی میگن یِ چیزی میشنوی،شنیدن کی بودماننددیدن،حتماًبایدازنزدیک دیده بشه تابه باوربنشینه

Call Now Button