راهنمای سفر به مالزی

0

مالزی (Malaysia) کشوری نه چندان وسیع در جنوب شرق آسیا است. کشوری که در پایتخت‌ آن یعنی کوالالامپور اولین چیزی که جلب توجه می‌کند آسمان خراش‌های سربه فلک کشیده آن است. در قسمت دیگر جنگل‌های بارانی 130 میلیون ساله تامانگارا جلوه خاصی به این منطقه داده‌اند مالزی را می‌توان به عنوان مکانی از تلاقی سنت و مدرنیته توصیف کرد که توانسته خود را کشوری بی‌نظیر حتی در سطح جهانی معرفی کند. اگر به عنوان یک مسافر خارجی به این کشور پا بگذارید به طور حتم سفر شما از فرودگاه بین المللی کوالالامپور یا یکی دیگر از فروردگاههای مهم این کشور آغاز خواهد شد.

کشور مالزی یکی از شگفت انگیزترین کشورهایی است که قومیت‌های مختلفی از مالایی‌ها، چینی‌ها، هندی‌ها و برخی از اقوام بومی دیگر را در خود جای داده است. این تنوع قومیتی باعث شده تا فرهنگ‌ها، نژادها و مذاهب گوناگونی در این کشور شکل بگیرد. از سوی دیگر جاذبه‌های بی بدیل این کشور از جنگل‌ها گرفته تا شهرها، موزه‌ها، کاخ و آسمان خراش‌ها همه و همه باعث شده است که به یکی از کانون‌های مهم گردشگری جهان تبدیل شود. چنین شگفتی‌های بی‌نظیری ما را بر آن داشت که مطلبی را با عنوان راهنمای سفر به مالزی با شما به اشتراک بگذاریم، پس خواندن این مطلب را از دست ندهید.

مالزی سرزمین عجایب

مالزی یکی از اصلی‌ترین مقاصد جهانگردی دنیاست. این کشور توسط دریای چین جنوبی به دو تکه مجزا از هم تقسیم شده است، هر دو قسمت به یک اندازه توسعه یافته‌اند و هر دوی آنها دارای دشت‌ها و جنگل‌های مرتفع بارانی همراه با کوهستانهایی پوشیده از انواع گیاهان و درختان کمیابی هستند که در نوع خود کم‌نظیر است.

این کشور نه چندان وسیع به دلیل قرار گرفتن در مسیر دریایی چین و کشورهای خاورمیانه از گذشته‌های دور مورد توجه تجار و بازرگانان بسیاری از کشورها بوده است و این یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه اقتصادی این کشور به شمار می‌رود. اگر قصد دارید تجربه جدیدی از سفر داشته باشید مالزی بدون شک بهترین گزینه‌ برای شما خواهد بود. بهترین جاذبه‌های گردشگری این کشور از جمله سواحل بکر، طبیعت بی‌نقص، همراه با سنت و فرهنگ خاص این کشور جلوه زیبایی از آن را در ذهن گردشگر به تصویر می‌کشد.

چطور به مالزی سفر کنیم؟

اگر تصمیم گرفتید که به کشور مالزی سفر کنید و از جاذبه های گردشگری مالزی دید کنید در گام نخست باید مدارک مورد نیاز برای سفر به این کشور را تهیه کنید. یکی از نکات جالب توجه برای سفر به مالزی این است که ایرانیان می‌توانند بدون ویزا هم به آن سفر کنند و به مدت 14 روز به گشت‌وگذار بپردازند.

تقریبا تمامی سفرها و تورهای گردشگری به کشور مالزی از طریق پروازهای هوایی صورت می‌گیرد. اصلی‌ترین مقصد پرواز هواپیمایی کشور فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور است که در فاصله 60 کیلومتری این شهر واقع شده است.

به یاد داشته باشید که قبل از سفر اطلاعات جامعی درباره اینکه باید کجا اقامت داشته باشید و یا بهترین هتل‌های مالزی و مکان‌های گردشگری مالزی کدامند، بدست آورید.

دانستی‌های مورد نیاز درباره کشور مالزی

برای گردشگران خارجی ویزای فرودگاهی صادر می‌شود و زبان اکثریت مردم مالزی مالایی و دین رسمی آنها اسلام است. برای خرید وسایل و سوغاتی این کشور باید پول ملی این کشور یعنی رینگت را در اختیار داشته باشید. از مهم‌ترین سوغاتی‌های مالزی می‌توان به میوه‌های مالزی، لباس سنتی، قهوه سفید، دمپایی مزین، ظروف مخصوص لابو سایونگ و لوازم آرایشی اشاره کرد.

کشور مالزی به لحاظ زمانی 4.30 ساعت از کشور ما جلوتر است و بهترین زمان برای سفر به این کشور فصل تابستان و بهار است. در صورتی که در سفر به این کشور به تلفن‌های ضروری نیاز داشتید شماره‌ 994 آتش نشانی و پلیس و شماره آمبولانس 999 است.

مهمترین شهرهای گردشگری مالزی

کشور مالزی دارای چندین شهر توریستی است که حتی قبل از خرید بلیط هواپیما هم باید آنها را بشناسید تا بتوانید سفرنامه‌تان را با دیدار از این شهرها تکمیل نمایید. قبل از هر چیز باید این نکته را خاطر نشان کنیم که بسیاری از شهرهای مالزی در عین حال که بسیار مدرن هستند، طبیعت بکری نیز دارند و به عنوان اصلی‌ترین مقاصد گردشگری نیز شناخته می‌شوند که در ادامه به معرفی برخی از آنها خواهیم پرداخت:

کوالالامپور (Kuala Lumpur)

کوالالامپور پایتخت کشور مالزی است و به عنوان پر جمعیت‌ترین شهر این کشور نیز شناخته می‌شود. این شهر در ایالت سلانگور واقع شده و قدمتی دویست و پنجاه ساله دارد و اطراف آن را کوه‌های مرتفع و دامنه‌های کوهستانی فرا گرفته است. از آنجایی که کوالالامپور در نزدیکی خط استوا قرار گرفته، تغییرات آب و هوایی در آن زیادی وجود ندارد. میزان بارندگی فصلی در این شهر بسیار زیاد است و رطوبت نسبتا بالایی دارد. این رطوبت زیاد ناشی از تلاقی رودخانه‌های کلانگ و کمباک است. اگر شما در این شهر به گشت وگذار بپردازید به طور حتم با فضایی مملو از درختان جنگلی و کوچه‌های باریک مواجه خواهید شد. جاذبه‌های گردشگری متنوعی در این شهر وجود دارند که می‌توانند سلیقه هر گردشگری را تامین کنند و عاملی برای تجربه سفری لذت بخش باشند. از جمله جاذبه‌های معروف شهر کوالالامپور می‌توان به برج‌های دوقلو پتروناس، پارک پروانه، مرکز ملی ستاره شناسی، موزه هنرهای اسلامی و انواع آبشارهای موجود در این شهر اشاره کرد.

پنانگ (Penang)

بی ادعا می‌توان گفت که شهر پنانگ تلفیقی از هنر، تاریخ و طبیعت است و یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری کشور مالزی به شمار می‌رود. این شهر که در بخش شمال غربی این کشور قرار دارد زیباترین و در عین حال بکرترین طبیعت جهان را در خود جای داده است. یکی از بزرگترین پل‌های آسیا در این شهر قرار دارد و مسافران می‌توانند از فستیوال‌هایی که در این شهر برگزار می‌شود نهایت لذت را ببرند.

از دیگر زیبایی‌های این شهر می‌توان به سواحل شنی زیبا و بکر، همراه با معماری با شکوه مرکز شهر با هتل‌های زیبا و مجلل و خوراک‌های ماهی دلچسب اشاره کرد که این شهر را به بهشتی در کشور مالزی تبدیل کرده‌اند.

بسیاری از جاذبه‌های دیدنی این شهر را می‌توانید در مدت زمان کوتاهی ببینید زیر همه آنها با فاصله کمی نسبت به هم قرار گرفته‌اند. همچنین اگر جزء کسانی هستید که به پیاده‌روی علاقه دارید بی‌شک پیاده‌روی در خیابان‌های جرج تاون لذت خاصی دارد. از جرج تاون برای شما بگوییم که در سال 2008 توانست جایزه میراث فرهنگی یونسکو را به خود اختصاص دهد. این شهر به عنوان پایتخت ایالت پنانگ شناخته می‌شود و در قسمت شمال شرقی این ایالت قرار دارد و مرکز تحصیلی، تجاری و سیاسی مهم این ایالت است. این شهر همچنین نام جواهر شرق را یدک می‌کشد. در این شهر می‌توانید رستوران‌هایی با سبک‌های غربی و شرقی پیدا کنید. همچنین وجود کافه‌های گوناگون در کنار خیابان، همراه با بازارهای محلی و مراکز خرید بزرگ هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.

لنکاوی (Langkawi)

لنکاوی یک مجمع‌الجزایر زیبا در کشور مالزی است که جاذبه‌های اکوتوریسمی شگفت‌انگیزی را در خود جای داده و سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر از اقصی نقاط جهان است. این مجمع‌الجزایر که تقریبا از صد جزیره کوچک و بزرک تشکیل شده است در محل برخورد آبهای ماندامان با تنگه مالاکا قرار دارد.

نام این جزیره در زبان محاوره‌ای به معنی عقاب قهوه‌ای است. مساحت این جزیره در حدود 478.48 کیلومتر مربع بوده و دارای آب و هوایی معتدل و نسبتا گرم است. دمای آن در فصول گرم سال به طور میانگین بالای 30 درجه است.

هر زمانی که قصد مسافرت به این منطقه را داشته باشید شرایط آب و هوایی این منطقه کاملا مساعد است. اما ماههای ژانویه تا مارس بهترین زمان برای بازدید از این منطقه بکر به شمار می‌رود. اما بیاد داشته باشید که قبل از سفر به فکر رزرو هتل باشید زیرا انبوه گردشگران در این بازه زمانی ممکن است پیدا کردن هتل برای شما را دشوار سازد.

کوتا کینابالو (Kota Kinabalu)

شهر کوتا کینابالو در مرکز ایالت صباح واقع شده و آداب، رسوم و فرهنگ کاملا متفاوتی نسبت به سایر نقاط کشور مالزی دارد. در این منطقه بیش از 30 قبیله بومی زندگی می‌کنند و دارای 80 نوع گویش محلی است.

آب‌های کوتا نسبتا کم عمق و دارای پوشش مرجانی است و سواحل شنی آن محیط مناسبی برای تفریح و سرگرمی گردشگران به حساب می‌آید. منطقه جزیره‌ای کوتا از یک سو به بوستان تونکو عبدالرحمان و دریای چین جنوبی و از سوی دیگر به رشته کوههای سربه فلک کشیده کینابالو منتهی می‌شود.

این شهر دارای آثار تاریخی، رصدخانه و نقاط دیدنی بسیار زیادی است و در فاصله نه چندان دور شهر پارک دریایی تانکو عبدالرحمان واقع شده است. این پارک دریایی متشکل از 5 جزیره است که این ویژگی آن را به یک مکان ایده‌آل برای غواصی، شنا و اسنورکلینگ تبدیل می‌کند.

کوالا ترنگ گانو ( Kuala Terengganu)

شهر ساحلی کوالا ترنگ گانو در دهانه رود ترنگانو واقع شده و بیش از 440 کیلومتر از پایتخت فاصله دارد. میزان بارندگی در این منطقه نسبتا زیاد است و به طور میانگین هر ساله 2911 میلیمتر بارندگی دارد. از جاهای دیدنی این شهر می‌توان به مسجد کریستالی، محله چینی کوالا ترنگانو، مسجد تنکوتنگا و موزه ایالتی ترنگانو اشاره کرد.

آب و هوای مالزی

از آنجایی که کشور مالزی در خط استوا واقع شده است دارای آب و هوای معتدل و نسبتا گرمی است. در حالت کلی آب و هوای این کشور را می‌توان به دو فصل کم بارش و پر بارش تقسیم بندی کرد. بیشترین بارش این کشور در فصل تابستان و بهار رخ می‌دهد اما در مقابل در فصول پاییز و زمستان میزان بارندگی در آن کاهش می‌یابد. میانگین بارش سالانه این کشور در حدود 250 میلیمتر تخمین زده می‌شود و میانگین دمای آن 27 درجه سانتیگراد است.

بیشترین میزان بارندگی در بخش شرقی مالزی از اوایل نوامبر تا آخر مارس صورت می‌گیرد و بخش غربی نیز از ماه مه تا سپتامبر شاهد بیشترین میزان بارندگی است. باید توجه داشته باشید که در پایتخت این کشور میزان بارندگی در طول سال بسیار زیاد بوده و آب و هوای شرجی دارد. اما در حالت کلی میزان بارندگی به حدی نیست که مسافران و گردشگران خارجی را نگران کند. بیشترین فستیوال‌های این کشور در اغلب موارد در ماه‌های ژانویه و فوریه برگزار می‌شود و بسیاری از گردشگران خارجی از سرتاسر دنیا در آن حضور می‌یابند.

سیستم حمل و نقل عمومی مالزی

یکی از نقاط قوت مالزی سیستم حمل و نقل قوی آن است. این کشور دارای زیرساخت‌های قدرتمند جاده‌ای است و بسیاری از راه‌های جاده‌ای این کشور برترین استاندارهای جهانی را دارند. قیمت سوخت در مالزی نسبتا ارزان است، به همین دلیل هزینه سفر به شهرهای مختلف این کشور پایین است. همچنین سیستم حمل و نقل عمومی این کشور بسیار گسترده است و به آسانی در بسیاری از نقاط می‌توان به خطوط حمل و نقل BRT، LRT و مونوریل دسترسی پیدا کرد.

از آنجایی که بسیاری از جاذبه‌های موجود در هر شهری نسبتا به یکدیگر نزدیک هستند حتی می‌توانید با پای پیاده از این مکان‌ها دیدن کنید. البته تاکسی‌های درون شهری نیز گزینه مناسبی برای سفر داخل شهری است و اکثر آنها دارای نقشه مسیر حمل و نقل عمومی هستند و به راحتی شما را تا مقصدتان راهنمایی می‌کنند.

اتوبوس‌های درون شهری نیز برای فرار از ترافیک موجود در برخی از شهرهای این کشور مناسب هستند. زیرا مسیرهای ویژه‌ای را برای راحتی مسافران در نظر گرفته‌ا‌ند که بدون معطلی آنها را به ایستگاه‌های مورد نظر می‌رسانند.

یکی دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی این کشور قطار اتوماتیک است که در پایتخت راه‌اندازی شده و در مجموع 31 ایستگاه دارد. قطار کلیا اکسپرس نیز به عنوان یک گزینه مناسب برای جابه‌جایی در کشور مالزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از ساعت 5 صبح تا یک بامداد برای جابه‌جایی مسافران فعالیت می‌کند. این نوع قطارها به صندلی‌های کاملا راحت مجهز هستند و در آنها فضای اختصاصی برای قرارگیری بار و چمدان در نظر گرفته شده است.

غذاهای معروف مالزی

به دلیل اینکه تنوع قومی زیادی در کشور مالزی وجود دارد شما باید انتظار انواع و اقسام غذاهای مختلف در این کشور مسلمان را داشته باشید. اگر بخواهیم معروف‌ترین غذاهای این کشور را نام ببریم باید لیست کاملی از غذاهای خوش رنگ و بو با طعم بی نظیری تهیه کنیم که باید مطلبی جداگانه به آن اختصاص یابد. از این رو در این بخش تنها به معرفی بخشی از غذاهای معروف مالزی بسنده می‌کنیم:

نانسی لمک

یک غذای محبوب خیابانی است که در بسیاری از اغذیه فروشی‌های این کشور یافت می‌شود. این غذا از برنج، خمیر میگو، تخم مرغ، سس فلفل و شیره نارگیل تهیه می‌شود.

هوکین می

هوکین می یک نوع سوپ است که از برنج، رشته، تخم مرغ، میگو و انواع مختلف ادویه‌جات مانند دانه‌های فلفل قرمز و سیاه تشکیل شده است. در برخی نقاط مالزی به جای میگو از ماهی بدون استخوان نیز در تهیه این غذا استفاده می‌کنند.

باتو مانگ ساتای

یک کباب خوش طعم است که بر روی آتش طبخ می‌شود و از سیخ‎‌های چوبی برای پخت گوشت استفاده می‌کنند. این کباب‌ها اغلب از گوشت گوسفند و بره تهیه می‌شوند و برای اینکه طعم دلچسبی داشته باشد از انواع پیاز، سس و ادویجات نیز برای مزه‌دار کردن آنها استفاده می‌شود.

جشنوارها و مناسب‌های مالزی

هر ساله در مالزی جشنواره‌ها، فستیوال‌ها و مناسبت‌های مختلفی برگزار می‌شود که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. اگر شما هم قصد دارید به تماشای این رویدادها و جشنوارها بروید بهتر است قبل از برنامه‌ریزی برای سفر به این کشور از تاریخ دقیق آنها و نوع جشنواره اطلاعات دقیقی بدست آورید. اصلی‌ترین جشن‌های این کشور مربوط به سال نو چینی و سال نو میلادی است که در ماه‌های ژانویه و دسامبر برگزار می‌شود. این مراسمات اغلب شامل برپایی رقص‌های خیابانی، تزئین شهر و آتش بازی‌های مهیج است.

از جمله جشنوارهای دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جشنواره فانوس که ریشه چینی دارد و مصادف با 25 مرداد برگزار می‌شود.
  • جشن وساک در تاریخ 10 مه برگزار می‌شود و در این جشن کارناوال‌ مجسمه بودا و ارابه‌های گل توسط بودائیان حمل می‌شود.
  • جشنواره حراجی در مالزی: هر ساله در ماه نوامبر و دسامبر بزرگ‌ترین حراجی‌های سالانه در این کشور برگزار می‌شود و کالاها با تخفیفات استثنایی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند.

هاستل و هتل در مالزی

کشور مالزی به عنوان یک مقصد گردشگری برای هر سلیقه و هر میزان بودجه‌ای بسیار مناسب است. اگر دنبال یک سفر کم هزینه هستید می‌توانید در برخی از اقامتگاه‌ها و هاستل‌های مقرون به صرفه این کشور اقامت داشته باشید. در اغلب هاستل‌ها، اتاق‌هایی همراه با تخت‌های بسیار زیاد وجود دارند و می‌توانند افراد بیشتری را در خود جای دهند و هزینه‌ای که در هاستل دریافت می‌شود مربوط به هزینه تخت شما خواهد بود و هزینه اتاق را با دیگر مسافران ساکن اتاق شریک خواهید شد. اما اگر به دنبال هتل لوکس هستید و قصد دارید نهایت لذت را از این کشور ببرید می‌توانید در برخی از هتل‌های 5 ستاره و 4 ستاره این کشور اقامت داشته باشید. از جمله هتل‌های معروف و لوکس این کشور می‌توان به هتل سانتا گرند سنگاپور کوالالامپور، هتل Traders و هتل Majestic اشاره کرد.

سفر به مالزی بدون ویزا

ایرانی‌ها پیش از همه‌گیری ویروس کرونا می‌توانستند بدون ویزا به مدت 14 روز به کشور مالزی سفر کنند. اما در هنگام شیوع همه‌گیری سفر بدون ویزا به این کشور لغو شد و با وجود بازگشایی مرزها در سپتامبر 2020 همچنان محدودیت برای 23 کشور از جمله ایران همچنان برقرار است و ایرانیان نمی‌توانند بدون ویزا به مالزی سفر کنند. اگر قصد خرید بلیط مسافرت به مالزی را دارید باید نامه تایید از سفارت مالزی را دریافت کنید.

هزینه سفر به مالزی

برای اینکه با خیال آسوده به مالزی سفر کنید باید هزینه‌های مربوط به سفر خود را بدانید. شما در سفر خود هزینه‌هایی مانند هزینه خورد و خوراک، هزینه تفریح، هزینه اقامت در هتل یا هاستل، هزینه بلیط هواپیما و هزینه تردد با وسایل نقلیه را باید پرداخت کنید.

قیمت بلیط در سفرهای هواپیمایی در برخی از ماه‌ها و مناسبت‌های سال مانند ژانویه و عید چینی‌ها به دلیل افزایش ورود گردشگران خارجی افزایش پیدا می‌کند. البته سفر با تورهای گردشگری هزینه شما را به شدت کاهش می‌دهد و مزیت دیگر آن این است که می‌توانید با خیال راحت از تمام نقاط دیدنی این کشور بازدید کنید.

قوانینی که باید گردشگران در این کشور رعایت کنند؟

برای این که سفر بی دردسری داشته باشید باید قوانین کشور مالزی را رعایت کنید. از جمله مهم‌ترین قوانین مربوط به دریافت ویزای مالزی است و هر شخص پس از دریافت ویزا می‌تواند به مدت 14 روز در این کشور اقامت داشته باشد.

از جمله قوانین دیگری که باید مورد توجه قرار دهید این است که مصرف برخی داروها در این کشور ممنوع است و اگر داروهای خاصی را استفاده می‌کنید یا باید مجوز داشته باشید و یا اینکه در این کشور خریداری نمایید. همچنین مصرف هر گونه مواد مخدر و همراه داشتن آن در این کشور جرم نابخشودنی به حساب می‌آید و در برخی مواقع جرم به همراه داشتن چنین موادی اعدام است.

همچنین نباید به حیواناتی مانند میمون، سگ و گربه‌ها دست بزنید چون بسیاری از آنها فاقد واکسن هاری هستند و ممکن است باعث انتقال برخی بیماری‌های همه‌گیر شوند. از دیگر قوانین الزامی این کشور داشتن کارت واکسن کرونا است.

این کشور با وجود اینکه یک کشور اسلامی است اما داشتن حجاب کامل در آن اجباری نیست و نیازی به داشتن حجاب کامل در این کشور ندارید. اما در هنگام ورود به برخی از مراکز مقدس باید قوانین مورد احترام قومیت‌ها را رعایت کنید.

تورهای ترکیبی مالزی

اگر قصد دارید به غیر از مالزی از دیگر کشورهای همسایه آن نیز بازدید به عمل آورید، تورهای ترکیبی وجود دارند که در صورت استفاده از این تورها علاوه بر گشت و گذار در مالزی می‌توانید به کشورهای همسایه دیگری نیز سفر کنید. از جمله این تورهای ترکیبی می‌توان به سفر به مالدیو، سفر به سنگاپور و سفر به فیلیپین اشاره کرد.

سخن آخر

هدف اصلی از نگارش مطلبی درباره راهنمای سفر به مالزی این بود که شما بتوانید یک آشنایی کلی درباره این کشور بدست آورید و با برخی از مکان‌های دیدنی این کشور، راههای سفر داخلی و غذاهای محبوب آن آشنا شوید. همچنین آشنایی با هاستل و هتل‌های این کشور نیز قطعا برای کسانی که قصد سفر به این کشور را دارند می‌تواند بسیار سودمند باشد. اما اگر قصد دارید بهترین بهره را از سفر به این کشور ببرید و در کنار آن از سفرهای ترکیبی نیز استفاده کنید می‌توانید از تور مالزی که به طور دائم وجود دارد، استفاده نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button