سفر با تِم موسیقی خیابانی

0

سال‌های زیادیه که موسیقی در میون مردم دنیا جاریه؛ موسیقی، هنر بیان احساس به‌وسیله آواهاست که هیچ مرز جغرافیایی رو نمی‌شناسه و حالا دیگه بخشی از فرهنگ کشورها هم شده. یک زبون مشترک که جنس اون از صدا و سکوته که با قرار گرفتن در کنار ِهم، دنیایی رو برات می‌سازه که با شنیدش نمی‌تونی خودت رو در هیچ زمان و مکانی تصور کنی. حالا در بسیاری از کشورهای دنیا رویدادی با پیانوهای خیابانی و با شعار «مرا بنواز، من مال توأم» به راه افتاده که به یکی از جاذبه‌های گردشگری در کشورها تبدیل شده. ما در این مطلب و در آژانس هواپیمایی «عالی‌گشت» قصد داریم که شما رو با این رویداد آشنا کنیم؛ با «عالی‌گشت» همراه بشید.

وقتی نت‌ها عاشق خیابان‌ها می‌شوند

برای اولین بار لوک جرام (Luke Jerram) با دیدن رفتارهای اجتماعی و سردِ مردم کشورش که بدون صحبت کردن، بی‌تفاوت از کنار هم رد می‌شدن، به این فکر افتاد که با گذاشتن چند پیانو در گوشه و کنار شهر و تشویق مردمش به نواختن پیانو و یا گوش دادن به اون، باعث ارتباط هرچه بیشترِ روابط اونها بشه. دامنه این ارتباطات به‌قدری زیاد شد که بسیاری از همین آشنایی‌ها منجر به ازدواج شد.

این پروژه در سال ۲۰۰۸ با شعار «مرا بنواز، من مال توأم» (Play Me, I’m Yours) در بیرمنگام انگلستان با قرار دادن ۱۵ پیانو به مدت ۳ هفته در مکان‌های عمومی شروع به کار کرد که در این مدت ۱۵۰۰۰۰ نفر پیانو زدن و  به صدای اون گوش دادن. از اونجا که این پروژه با استقبال زیاد مردم روبه‌رو شد، مدت زمان زیادی طول نکشید که در ۵۰ شهر، ۱۵۰۰ پیانو رو قرار دادن که در این مدت ۸ میلیون نفر در گوشه و کنار دنیا پشت همین پیانوها نشستن تا این پروژه را به یک رویداد جهانی تبدیل کنند.

این رویداد که در ابتدا بهونه‌ای برای ارتباط برقرار کردن هرچه بیشتر مردم بود، در مدت کوتاهی بستری برای کشف استعدادهای ناشناخته مردمی شد که دسترسی منظمی به پیانو نداشتن و این‌یک فرصتی برای به نمایش گذاشتن خلاقیت و استعداد اونها بود.

امروزه این پیانوها با رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی در میدون‌های شهرها، پارک‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و مترو، بازارها، پل‌ها، کشتی‌های بسیاری از کشورهای جهان ازجمله هنگ‌کنگ، سنگاپور، کانادا، بلغارستان، امریکا، استرالیا، آلمان و …گذاشته‌شده تا علاقه‌مندان به موسیقی بتونند از اون استفاده کنند.

اگه شما هم علاقه‌مند به نواختن پیانوهای خیابونی شدید، می‌تونید با سفر رفتن به یکی از این کشورها، علاوه بر دیدن جاذبه‌های کشور مورد نظرتون، لذت نشستن پشت این پیانوها در مکان‌های عمومی و نواختن اون رو تجربه کنید؛ نگران حرفه‌ای نبودن خودتون نباشید، قرار نیست همه کسانی که از این پیانوها استفاده می‌کنن، حرفه‌ای باشن؛ فقط کافیه به خودتون جرأت بدید و پشت این پیانوها بشینید و بذارید که انگشت‌های شما این کلاویه‌ها (کلیدها) رو لمس کنه؛ اگه موفق به این کار شدید حتما برای ما از تجربه‌هاتون بنویسید؛ اما اگه به هر دلیلی براتون سفر رفتن به این کشورها ممکن نبود،  می‌تونید با مراجعه به سایت این پروژه، از عکس‌ها و ویدیوهای اون دیدن کنید و لذت ببرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button