نه سنت غذای ژاپنی که ناشناخته مانده‌اند

0

هنگامی که نام ژاپن را می‌شنویم بی‌اختیار به یاد سوشی می‌افتیم و اگر کمی در سینمای ژاپن گشته باشیم شاید نام ساشیمی یا ساکی را هم شنیده باشیم. اما این‌ها تنها بخش کوچکی از فرهنگ غذایی ژاپن را در خود دارند. غذاهای ژاپنی را باید شناخت و در سفر به سرزمین آفتاب از آن‌ها میل کرد.

سوکیاکی

غذایی سنتی که معمولاً در زمستان‌ها سرو می‌شود و از گوشتی با برش نازک تشکیل شده که به آرامی همراه سبزیجات پخته شده و ترکیبی از سس سویا و سبزیجات را در ماهیتابه‌ای فلزی طبخ می‌کنند. سوکیاکی به معنای کباب شده بر روی بیلچه است و در کتاب‌های آشپزی که از سال ۱۶۰۳ تا ۱۸۶۸ نوشته شده‌اند به جا مانده است.

شابو-شابو

یکی دیگگر از غذاهای ژاپنی که اینبار به سرعت آماده می‌شود و با گوشت و سبزیجات روی تابه‌های مخصوص چینی طبخ می‌شود شابو-شابو ست که غذای بومی منطقه‌ی اوساکا بوده و  در نقاط توریست پذیر سرو می‌شود.

تاکویاکی

اختاپوس‌های ادویه اندود و خوشمزه که با پیاز و سس‌های مختلف باربیکیو شده و در میان غذاهای خیابانی از محبوبیت بالایی برخوردار است و در رستوران‌های منطقه‌ی کانسای یافت می‌شود.

اوکونومیاکی

پنکیک ژاپنی به معنای “چیزیست که دوستش داری” و گریل شده در مناطقی مانند هیروشما و کانسای سرو می‌شود. در برخی مناطق با اضافه کردن سبزیجات، میگو، اختاپوس و گوشت اوکونومیاکی پخته می‌شود که به “پیتزای ژاپنی” مشهور است.

کاری ژاپنی

کاری توسط انگلیسی‌ها به ژاپنیان معرفی شد. این روزها کاری ژاپنی را در تمام قسمت‌های ژاپن می‌توان پیدا کرد. این روزها خوردن کاری حتی در صبحاه هم به بخشی از فرهنگ ژاپنی تبدیل شده و در کنار نان، برنج و جنسینگ از غذاهای محبوب ژاپن است. کاری ژاپن کمی شیرین‌تر از کاری هندیست.

یاکیسوبا

نودل سرخ شده که اولین بار در قرن بیستم در میان غذاهای ژاپنی ظاهر شد و جزو غذاهای خیابان یبه حساب می‌آید. ترکیب کاهو، هویج و پیاز با نمک و فلفل و ادویه‌های شیرین و سس مایونز ترکیبی بی‌نظیر ایجاد کرده که این روزها به غذای محبوب گردشگران ژاپن تبدیل شده‌است.

یاکیتوری

از غذاهای خوشمزه‌ی ژاپنی که با مرغ گریل شده و تخت مرغ طبخ شده و در راه برگشت به خانه توسط خود ژاپنیان صرف می‌شود. این غذا را در تمام شهرهای بزرگ و کوچک ژاپن می‌توانید بیابید.

رامن

هیچ سفری به ژاپن بدون خوردن یک کاسه رامن کامل نمی‌شود. طعم غالب سس سویا، میسو و جلبک دریایی در شهرهای ساحلی ژاپن از سمت چین در این غذای ملی احساس می‌شود. اولین رستوران رامن در سال ۱۹۱۰ در آساکوسا افتتاح شد و تا امروز ذلتی بی‌نظیر از طعم غذاهای ژاپنی را برای مسافران ژاپن به همراه داشته است.

کاکیگوری

ترکیبی از یخ و میوه و سبزیجات فصل است که برای تابستان‌های ژاپنی عاشقان فراوان دارد و یادآور برف خوراکی ست. این ترکیب هیجان انگیز را در کنار بستنی و شیراتاما که کوفته برنجی ژاپنی است، تهیه می‎‌شود سرو می‌کنند.

کاوودوکو

سنت غذا خوری که در میان غذاهای سنتی کیوتو در جایگاه نخست قرار دارد و از زمانی در لیست سنن ژاپنی قرار گرفته که رستوران داران کنار رودخانه به مشتریانشان اجازه می‌دادند پاهایشان را در رودخانه خنک کنند. ظرف‌های غذا این روزها نیز بر روی چهارپایه‌های سنتی روی تخت‌های کنار آب سرو می‌شود و ماهی نقش اصلی را در این غذا ایفا می‎‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button