شرایط سفر به ترکیه در دوران کرونا – آخرین تغییرات

0

با توجه به شرایط کرونایی در کشور ترکیه و تغییر مکرر قوانین کرونایی در این کشور، تصمیم گرفتیم در مطلبی جداگانه تمام نکات لازم برای سفر به ترکیه در شرایط کرونایی را بیان کنیم و با هر بار تغییر قوانین، بلافاصله این مطلب را به‌روز نماییم. محدودیت‌های و اطلاعات زیر جدیدترین اطلاعاتی هستند که شما  برای سفر به ترکیه نیاز دارید.

ضمناً شما می‌توانید از طریق تلفن ۴۳۶۳۵۰۰۰-۰۲۱ با کارشناسان فلاوینگو در این خصوص مشورت کنید.

خرید بلیط هواپیما استانبول

واکسن‌های مورد تأیید ترکیه

در حال حاضر برای ورود به ترکیه در صورتی که یکی از واکسن‌های سینوفارم، آسترازنیکا، اسپوتنیک وی (Sputnik V)، سینوواک (Sinovac) و فایزر (Pfizer/BioNTech) را تزریق کرده باشید، مشکلی برای ورود نخواهید داشت. فقط باید حداقل ۲ هفته از تزریق دُز دوم شما گذشته باشد. افرادی هم که این واکسن‌ها را تزریق نکرده باشند ملزم به ارائه نتیجه منفی تست PCR هستند که باید متعلق به ۷۲ ساعت قبل از پرواز باشد.

آخرین محدودیت‌های رفت‌و‌آمد و قوانین قرنطینه

بعد از اجرای سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت ترکیه و انجام واکسیناسیون گسترده در این کشور، آمار مرگ‌و‌میر کرونا به شدت کاهش یافت. در ترکیه در مراکزی مثل رستوران‌ها و کافه‌ها مردم با فاصله‌های یک میز در میان می‌نشینند و درصد بالایی از مردم در خیابان‌ها از ماسک استفاده می‌کنند و کسانی که ماسک نمی‌زنند، توسط پلیس جریمه می‌شوند.

مطالب مرتبط
به همین دلایل است که از یکم ماه جون مصادف با یازدهم خرداد ۱۴۰۰ تا حد زیادی از میزان محدودیت‌های اعمال شده در ترکیه کاسته شد و شهروندان ترکیه و به خصوص توریست‌ها از آزادی عمل و امکانات بیشتری برخوردار شدند. اعطای آزادی عمل بیشتر به توریست‌ها به جهت آن است که اقتصاد ترکیه و شهر استانبول تا حد زیادی به توریست‌ها وابسته است و دولت سعی می‌کند بیشترین تسهیلات را برای توریست‌ها در نظر بگیرد. محدویت‌های جدید به شرح زیر است:

  • تمام مراکز خرید، رستوران‌ها،کافه‌ها و … در ترکیه و به خصوص شهر توریستی استانبول تا ساعت ۲۲ شب در طی روزهای هفته باز هستند و  فعالیت می کنند. البته کلوب‌‌ها و بارها همچنان بسته هستند.
  • در روزهای یکشنبه که در ترکیه تعطیل رسمی است، شهروندان ترک ( دارندگان پاسپورت ترکیه یا کارت کیملیک) باید در تمام ساعات شبانه‌روز در خانه بمانند و قوانین قرنطینه را رعایت کنند. این قوانین برای توریست‌ها صادق نیست و آنها می‌توانند به طور کامل در شهر حضور داشته باشند و به گردش بپردازند.
  • در روزهای یکشنبه برخی از رستوران‌ها به همراه همه جاذبه‌های گردشگری مثل جزیره بیوکادا و کشتیرانی آن، موزه‌ها و … فعال هستند.
  • زدن ماسک در خیابان‌های ترکیه اجباری است و کسانی که ماسک نزده باشند، توسط پلیس جریمه می‌شوند.

میزان پیشرفت واکسیناسیون عمومی

واکسیناسیون کرونا در ترکیه در حال حاضر با سرعت خوبی با واکسن فایزر آمریکایی و یک واکسن چینی دیگر در حال انجام است. گردشگرانی که پاسپورت ترکیه یا کارت کیملیک ترکیه را دارند، می‌توانند درخواست تزریق واکسن کرونا را داشته باشند. میزان پیشرفت واکسیناسیون کرونا در ترکیه در حال حاضر به صورت زیر است:

  • تزریق دوز اول واکسن کرونا برای افراد بالای ۶۰ سال به اتمام رسیده است و دوز دوم هم در حال اجراست.
  • تزریق دوز اول واکسن کرونا برای افراد بالای ۳۰ سال در حال اجراست.

تست کرونا

یکی دیگر از شرایط سفر به ترکیه در کرونا انجام تست کروناست. در حال حاضر برای سفر به ترکیه باید در بازه زمانی ۷۲ ساعت قبل از پرواز، تست کرونا بدهید و در صورت منفی بودن آن اجازه سوار شدن به هواپیما به شما داده خواهد شد. برای انجام تست کرونا فقط باید به یکی از آزمایشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت ایران مراجعه کنید. لیست این آزمایشگاه‌ها در ادامه آمده است. در هنگام بازگشت از ترکیه به ایران، اگر کمتر  از چهار شبانه‌روز (۹۶ ساعت) از حضور شما در ترکیه گذشته باشد، معمولاً نیازی به انجام تست کرونا نیست. در غیر این صورت باید دوباره برای پرواز به سمت ایران، در بازه ۷۲ ساعت مانده به ساعت پرواز در یکی از آزمایشگاه‌های مورد تأیید ترکیه، تست بدهید و نتیجه را به ایرلاین ارائه دهید.

کد hes

مدتی است که دولت ترکیه دریافت کد hes‌ را برای توریست‌ها قبل از سوار شدن به هواپیما و ورود به این کشور اجباری کرده است. دریافت این کد برای همه توریست‌ها و شهروندان ترک اجباری است. کد hes‌ در واقع کد شناسایی افراد مبتلا به بیماری کرونا یا افرادی است که یکی از نزدیکان آنها مبتلا به کرونا هستند. با اتصال سامانه کد hes به گوشی‌های هوشمند و استانبول‌کارت (کارت مترو و اتوبوس در استانبول)، این سامانه افراد مبتلا به کرونا را شناسایی کند تا مأموران بتوانند از حضور آنها در مراکز پرجمعیت مثل پاساژهای خرید و ایستگاه‌های مترو و اتوبوس جلوگیری کنند. به این ترتیب بهتر می‌توان از پیشروی کرونا جلوگیری کرد و در ضمن توریست‌ها هم برای سلامتی خود احساس امنیت بیشتری خواهند داشت. برای دریافت کد hes باید در بازه زمانی ۳ روز قبل از تاریخ پرواز خود به این لینک مراجعه نمایید و بعد از پر کردن آن منتظر باشید تا کد شما به ایمیلتان ارسال شود. شما می‌توانید آموزش لازم را در این مورد از مقاله  کد Hes چیست؟ چگونه آن را دریافت کنیم؟ دریافت کنید. با این حال نکات زیر را در این مورد باید به طور خلاصه بدانید:

  • در بازه ۷۲ ساعت قبل از پرواز باید نسبت به درخواست کد hes‌ اقدام کنید.
  • کد hes‌ به اندازه ۱۸ ماه اعتبار دارد.
  • هنگام تکمیل اطلاعات برای دریافت کد hes، اطلاعاتی مانند شرکت‌ هواپیمایی، شماره پرواز، آژانس گردشگری و … اهمیت خاصی ندارند و می‌توانید آنها را به دلخواه وارد کنید ولی به طور کلی شفافیت و ارائه اطلاعات درست در فضای بین‌المللی به نفع شماست.
حس کد آنلاین
سایت دریافت کد HES‌ از سفارت ترکیه

قوانین و شرایط پرواز به ترکیه

یکی دیگر از شرایط سفر به ترکیه در کرونا، قوانینی است که در بخش پرواز و به خصوص در حوزه خرید بلیطهای هواپیما به وجود آمده است. در مورد قوانین پرواز به ترکیه در شرایط کرونا موارد زیر راباید بدانید:

  • بلیط‌های سیستمی در صورت مثبت شدن تست کرونای مسافران قابلیت لغو دارند و هزینه پرداخت شده به طور کامل عودت می‌شود.
  • کسانی که به صورت خانوادگی بلیط سیستمی را رزرو کرده باشند، در صورت مثبت شدن تست یکی از افراد خانواده، فقط هزینه بلیط همان فرد عودت خواهد شد.
  • به طور کلی بلیط‌های چارتر در صورت مثبت بودن تست کرونا قابلیت لغو دارند ولی بعد از کسر بخشی از مبلغ بلیط، بقیه آن به شما بازخواهد گشت.
  • ورود افشانه‌های ضدعفونی‌کننده به داخل هواپیما به خاطر شرایط کرونایی مشکلی ندارد ولی در گذشته از ورود افشانه به داخل هواپیما جلوگیری می‌شد.
  • فاصله‌گذاری اجتماعی در داخل هواپیما رعایت نمی‌گردد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button