شگفت‌انگیزترین شیشه‌های رنگی در دنیا

0

قدمت شیشه های رنگی تزئینی که در معماری برخی از ساختمان ها، خصوصا بناهای مذهبی ای چون کلیساها و مساجد کاربرد دارند، به قرون وسطی باز می گردد.این شیشه های رنگی در قرن نوزدهم میلادی کاربرد گسترده تری پیدا کردند و علاوه بر مکان های مذهبی در خانه های شخصی، هتل‌ها، ساختمان‌های فرهنگی و مراکز خرید نیز به کار گرفته شدند. خوشبختانه در این لیست مسجد فوق‌العاده زیبای نصیرالملک شیراز نیز به چشم می‌خورد. با عالی‌گشت همراه بشید تا به شما هفت تا از  زیباترین پنجره‌های رنگی در دنیا رو معرفی کنیم:

کلیسای جامع برزیلیا در کشور برزیل

«ماریانه پرتّی» در سال ۱۹۹۰ میلادی این شیشه ها را روی این بنا نصب کرد که بعدها توسط «اسکار نیمایر» تغییراتی در آن به وجود آمد. استفاده از ۲۲٫۰۰۰ فوت مربع(معادل۲۰۴۴ متر مربع) شیشه رنگی( آبی،سبز،سفید و قهوه‌ای) در سقف کلیسا باعث خاص شدن این مکان مذهبی شده است.

کلیسای آخن آلمان

این کلیسای تاریخی که در سازمان جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده؛ در سال ۷۹۶ تحت فرمان امپراطور شارلمانی ساخته و در قرون وسطا گسترش پیدا کرد. این محراب شیشه‌ای و خاص که به طول ۸۴ فوت است توسط والتر بنر(Walther Benner) و آنتون وندلینگ(Anton Wendling) ؛ بعد از این‌که محراب اصلی کلیسا در جنگ جهانی دوم آسیب دید، طراحی شد.

کلیسای سنت چپل پاریس (Sainte-Chapelle)

فرمان ساخت این کلیسای زیبا توسط پادشاه لویی سوم در قرن سیزدهم صادر شد. این کلیسای زیبا دارای ۱۵ پنل بزرگ شیشه‌ای است که در بیش از هزار کتاب مقدس آورده شده است. بازسازی هفت ساله این پنل‌ها به تازگی تمام شده و ترمیمشان حدود ۱۰ میلیون دلار هزینه داشته است.

میدان Thanks-Giving، دالاس

یک مارپیچ جادویی درواقع کلیسایی در وسط شهر دالاس آمریکاست. این ساختار تزیینی با پنجره های رنگارنگ که هرکدامشان از ۷۳ قطعه شیشه رنگی تشکیل شده، اثری زیبا از هنرمند برجسته آمریکایی فیلیپ جانسون است که برای ساخت این بنا از مسجد سامرای عراق (منارهٔ ملویه) الگو برداری کرده است.

 

مسجد جامع سامرا

مسجد نصیرالملک شیراز، ایران

برای دیدن زیباترین شیشه‌های رنگی، نیازی نیست راه دوری بروید، مسجد نصیرالملک شیراز که در اواخر قرن نوزدهم ساخته شده است، با پنجره‌های رنگارنگ، فرش‌های دست بافت بسیار زیبا، کاشی‌های لعاب دار و ستون‌های حکاکی شده بیشتر از هر مسجدی در دنیا توریست به خود جذب می‌کند.

کلیسای سنت ژوزف در فرانسه (St. Joseph’s Church, Le Havre)

این بنای نئوگوتیک، در دهه ۶۰ میلادی و در شهر بندری لی هاوره در فرانسه بنا شد. این اثر به منظور بزرگداشت ۵۰۰۰ نفر از شهروندان شهر در دوران جنگ جهانی دوم ساخته شد. این شهر در دوران جنگ تقریبا به طور کامل ویران شده بود. معمار برجسته «آگوست پرهِ» با به کار بردن شیشه های رنگی و زیبا آن را بازسازی کرد.

  پالائو د لا موزیکا در بارسلونا (Palau de la Música Catalana)

این بنای مدرن توسط معماری به نام «لوئیس دومنیک ای مونتانر» در سال ۱۹۰۸ میلادی با فرم‌های استیل و شیشه‌های رنگی ساخته شد که برداشتی سه بعدی از خورشید است. این بنا در سال ۱۹۹۷ میلادی به عنوان یک سالن کنسرت موسیقی به ثبت سازمان جهانی یونسکو رسید. این سالن مملو از آثار هنری همچون مجسمه تنه Anselm Clavé و بتهوون است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button