نکاتی برای عکاسی در سفر

0

وقتی برای سفر به نقطه‌ای دور سفر می‌کنید، بدیهی است که بخواهید با عکس‌های زیبا به خانه بازگردید. دوربین و لنز خوب ممکن است عکس‌های خوبی را برای شما به وجود آورد، اما دانستن تکنیک‌های حرفه‌ای برای گرفتن عکس‌هایی با کیفیت هم مهم به نظر می‌رسد. دوربین‌های دیجیتال نگاه عکاسان را به دنیا تغییر داده‌ و به آن‌ها اجازه داده تا عکس‌هایی متفاوت از جهان ثبت کنند. قیمت‌ها و برندهای متفاوت باعث شده تا امکانات متفاوتی برای ثبت عکس در اختیار عکاسان قرار گیرد، اما زیبایی عکس‌ها و دید هنری متفاوت چیزی است که با تمرین، توجه و تمرکز به دست می‌آید. قدم اول در انداختن عکس‌های خاص، شناختن امکانات دوربین شماست. دانشی که از دوربین خود به دست می‌آورید، به شما کمک می‌کند تا عکس‌های سفر خود را متفاوت از مد اتومات دوربینتان پرورش دهید.

  • ترکیب‌بندی

یادتان باشد که عکسی که خوب و با کیفیت ثبت نشده باشد را هیچ‌گاه نمی‌توان با فوتوشاپ و دیگر برنامه‌های ویرایش عکس به عکسی فوق‌العاده تبدیل کنید. با دانستن چند قاعده و قانون از جمله قوانین نقاط طلایی می‌توانید عکس خوبی به ثبت برسانید. تنها کافیست منظره‌ی پیش رویتان را مثل عکس زیر به سه قسمت تقسیم کرده و سوژه‌ی مورد نظر را بر روی نقاط تلاقی این خطوط قرار دهید. به این ترتیب شور و هیجان بیشتری به عکس شما می‌دهد. امتحان کنید و تفاوت را در عکس خود احساس کنید.

  • نورپردازی

مهم‌ترین عامل ایجاد عکس‌های خوب نورپردازی مناسب است. یادتان باشد بدترین نور برای عکاسی در محیط بیرونی نور آفتاب ظهر است. آفتابی شدید که کمترین سایه‌ی ممکن را به سوژه‌های شما می‌دهد. طلوع و غروب خورشید و زمانی نزدیک به این هنگام می‌تواند عکس‌های شما را جذاب‌تر کند اما به خاطر داشته باشید ایستادن در جایی که نور خورشید درست در پشت سوژه‌ی شماست ممکن است کیفیت عکس‌های شما را کاهش می‌دهد.

  • زاویه

درست مانند نقاشی، دیدن سوژه با دوربین عکسی‌تان می‌تواند مفهومی متفاوت از عکس شما را به بیننده منتقل کند. زاویه‌ای هم‌راستا با سوژه، دیدی از پایین و یا بالا همه و همه از شما یک عکاس حرفه‌ای می‌سازد. یادتان باشد که عکاس درخت نیست که نتواند حرکت کند. گاهی لازم است بنشینید و عکسی از پایین سوژه بگیرید و به آن تقدس ببخشید و یا دست خود را بالای سرتان ببرید و عکسی متفاوت از هم‌قدانتان را به ثبت رسانید.

  • قانون سه سؤال

این نکته‌ایست که همیشه قبل از عکاسی باید از خود بپرسید:

آیا چیزی در تصویر هست که دید بیننده را منحرف کند؟

منبع نور چیست و کجا قرار دارد و چگونه بر سوژه‌ی عکس تأثیر می‌گذارد؟

آیا باید به سوژه نزدیک شوم و یا از آن دور شوم؟

با پاسخ دادن به این سه پرسش می‌توانید به عکاس بهتری تبدیل شوید.

 

  • عمق میدان

مشخص کردن نقطه‌ی فکوس بر روی سوژه‌ی عکاسی می‌تواند به اهمیت آن در تصویر بیفزاید. به این ترتیب با کم و زیاد کردن دیافراگم در دوربین‌های دیجیتال نیمه حرفه‌ای و محو نمودن پیش‌زمینه‌ی عکس، تمرکز بر روی سوژه بیشتر به چشم آمده و عکس را برجسته‌تر نمود.

روی عکاسی خود تمرین و تمرکز کنید و به این نکته توجه کنید که عکسی که امروز از یک مکان دیدنی می‌گیرید، سندی دیدنی برای آیندگان به حساب می‌آید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button