با فرودگاه بین‌المللی امام خمینی آشنا شوید

0

اگر اهل سفر کردن به نقاط مختلف جهان باشید، حتما گذرتان به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی می‌افتد تا با پروازی خودتان را به مقصد مورد نظرتان برسانید. با عالی‌گشت همراه شوید تا بیشتر با این فرودگاه آشنا شویم:

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در ۳۰ کیلومتری تهران، در رباط کریم میان بزرگراه تهران-قم در یک سایت ۱۴ هزار هکتاری قرار گرفته‌است. این فرودگاه به‌عنوان جایگزینفرودگاه بین‌المللی مهرآباد طراحی گردید که اکنون در داخل بافت شهر تهران قرار گرفته‌است. فرودگاه امام توسط شرکت فرودگاه‌های کشور اداره می‌شود و مرکز فعالیت شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر، ماهان، آسمان، قشم، کاسپین، تابان و زاگرس است. تا اوت ۲۰۱۴ فرودگاه امام خمینی میزبان بیش از ۴۰ شرکت هواپیمایی بوده که با بیش از ۷۰۰ پرواز هفتگی تهران را به شهرهایی در بیش از ۳۰ کشور جهان متصل می‌کند.

Tehran Imam Khomeini International Airport
Tehran Imam Khomeini International Airport

تاریخچه:

در سال ۱۳۵۶(۱۹۷۷) کار ساخت فرودگاه توسط شرکت‌های آمریکایی و ایرانی آغاز شد. شرکت آمریکایی که عهده‌دار معماری پروژه بود،”TAMS” نام داشت که قصد تکمیل فرودگاه را تا سال ۱۳۶۲ (۱۹۸۳ میلادی) با بودجه ۱ میلیارد دلاری داشت اما با پیروزی انقلاب اسلامی ایران این طرح متوقف و کنار گذاشته شد. پس از جنگ و در سال ۱۳۷۴ یک شرکت فرانسوی و چند شرکت ایرانی کار ساخت آن را از سر گرفتند و نهایتاً در اردیبهشت ۱۳۸۳ فاز نخست آن بطور ناقص افتتاح شد. طی مناقصه برگزار شده توسط وزارت راه و به عنوان یکی از مهم‌ترین موارد جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، شرکت ترکیه‌ای – اتریشی «تاو» مسئول بخش‌های کترینگ و هندلینگ فرودگاه گردید. در روز ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۳ فاز اول از فرودگاه بین‌المللی تهران با حضور وزیر راه و ترابری و مقامات داخلی و خارجی افتتاح شد.

ترمینال‌ها:

ترمینال یک

نخستین و تاکنون تنها ترمینال فعال فرودگاه امام خمینی، ترمینال ۱ است که سالیانه مجموعاً ۶٫۵ میلیون مسافر و ۱۲۰٫۰۰۰ تُن بار از این فرودگاه جابه‌جا می‌شود. در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۷ میلیون مسافر از این ترمینال جابه‌جا شده‌اند و انتظار می‌رود که این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۸ میلیون مسافر افزایش یابد.

ترمینال دو (ترمینال سلام) در دست ساخت

دومین ترمینال فرودگاه امام خمینی ترمینال سلام نام دارد که اکنون در حال ساخت است و ظرفیت پذیرش ۵ میلیون مسافر را در سال دارد. قرار بود این ترمینال در ژوئن ۲۰۱۶ قابل استفاده باشد ولی مشکلات مالی افتتاح آن را تا می ۲۰۱۷ به تعویق انداخت. هرچند که این ترمینال قرار بود صرفاً برای پروازهای حج استفاده شود، ولی به‌گفته‌ی وزیر وقت مسکن و شهرسازی ایران، از این ترمینال برای همه‌ی پروازها استفاده خواهد شد.

امکانات دسترسی به فرودگاه امام خمینی

فرودگاه امام خمینی از شهر تهران با استفاده از ماشین شخصی، تاکسی و اتوبوس از طریق آزادراه ۷ (آزاد راه خلیج فارس یا همان تهران-قم) قابل دسترسی است.

برای استفاده از تاکسی از ترمینال جنوب، فرودگاه مهرآباد و حرم‌ امام خمینی اقدام کنید.

خدمات تاکسیرانی فرودگاه امام خمینی مجهز به خودروهای سمند، تویوتا کمری، فولکس کدی و وَن است که آخرین نرخ آن‌ها بدین شرح است:

۱. نرخ کرایه تاکسی سمند: ۷۰ هزار تومان

۲. نرخ کرایه تاکسی تویوتا کمری و فولکس کدی: ۷۵ هزار تومان

۳. نرخ کرایه تاکسی وَن: ۸۰ هزار تومان

۴. نرخ کرایه تاکسی تویوتا RAV4: ۷۵ هزار تومان

جهت رزرو تاکسی از سطح شهر به مقصد فرودگاه امام خمینی می‌توانید با شماره‌های زیر تماس بگیرید:

شرکت سیر وسفر فرودگاه بین المللی امام خمینی: ۱۸۳۳

شرکت تاکسی بیسیم تهران: ۱۸۲۸

شرکت تاکسی لوکس: ۱۸۰۴

همچنین خط متروی شهری که فرودگاه را به شهر تهران متصل می‌کند نیز در دست احداث است و قرار است تا سال ۹۶ افتتاح شود.

امکانات فرودگاه

رستوران، کافی‌شاپ، فست‌فود، نوتلابار، صرافی

صدور گواهینمامهٔ بین‌المللی و اجارهٔ خودرو در ایران و خارج از ایران توسط شرکت یوروپ‌کار (Europcar): ۵۵۶۷۸۲۴۳، ۵۱۰۰۷۵۳۹

پارکینگ‌های فرودگاه امام خمین

پارکینگ مسقف: هزینهٔ ورود: ۱٫۵۰۰ تومان، هر ساعت توقف اضافی: ۱٫۰۰۰ تومان، توقف شبانه‌روزی (۲۴ساعته) به‌علاوهٔ ورودی: ۱۳٫۰۰۰ تومان

پارکینگ غیرمسقف: هزینهٔ ورود: ۱٫۰۰۰ تومان، هر ساعت توقف اضافی: ۶۰۰ تومان، توقف شبانه‌روزی (۲۴ساعته) به‌علاوهٔ ورودی: ۹٫۰۰۰ تومان

خدمات بانکی در فرودگاه امام خمینی

خدمات بانکی فرودگاه امام خمینی به شرح زیر است:

بانک سامان (ارزی/ریالی)، سالن ورود: ۵۵۶۷۸۴۰۸

بانک سپه (ارزی)، سالن ورودی: ۵۵۶۷۸۲۶۷

بانک ملی (ارزی/ریالی)، سالن خروجی و سالن ورودی: ۵۵۶۷۸۱۵۱

بانک تجارت (ارزی/ریالی)، سالن ورودی (دارای دستگاه خودپرداز): ۵۱۰۰۷۰۴۰

هتل فرودگاه امام خمینی

در مجاورت فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران شاهد نخستین گروه از هتل های فرودگاهی کشور به نام هتل های ۴و ۵ ستاره ای بیس باشید. اقامتگاهی زیبا که با انواع اتاق‌های استاندارد و اتاق‌های ویژه معلولین پاسخگوی طیف وسیعی از گردشگران با انگیزه‌های مختلف تجاری، تفریحی و زیارتی می‌باشد. گروه  هتل‌های ایبیس در نزدیکی کارتینگ بین المللی پرند با بعد مسافتی کوتاه تا حرم امام خمینی و نیز شهر ری است؛ لذا در اینجا امکان تفریح، زیارت و سیاحت برای شما مهیا است. با اقامت در این گروه هتل‌ها ضمن دوری از ازدحام شهر می‌توانید از طریق وسایل نقلیه عمومی در کمتر از یک ساعت به مرکز شهر برسید. رستوران‌های هتل ای بیس به مانند نامش خاص و ویژه می‌باشند؛ از جمله آن ها رستوران او-اوپن است که با ارائه غذاهای ایرانی و فرنگی، فضایی در خور شما میهمانان گرامی ایجاد کرده است.

ibis hotel

اطلاعات تماس

وبسایت فرودگاه امام خمینی جهت رویت اطلاعات پرواز: ikia.airport.ir

شماره تلفن برای اطلاع از زمان دقیق پروازها: ۰۹۶۳۳

 

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button