قربانیان تغییرات اقلیمی را سفر کنید

0

قبل از اینکه این مکان‌های زیبا قربانی تغییرلت اقلیمی شوند آن‌ها را ببینید. از کوه‌های یخ در حال آب شدن تا جنگل‌های استوایی، تحت تأثیر گرم شده زمین و آثار گلخانه‌ای آلودگی‌های زیست‌محیطی بوده و بزودی از صفحه‌ی روزگار محو می‌شوند. از آلاسکا تا آمازون را پیش از نابودی آن‌ها ببینید.

  • صخره‌های مرجانی؛ استرالیا

بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر نوار مرجانی لقب بلندترین صخره‌ی مرجانی را از آن خود کرده و میلیون‌ها نفر از واصان را همه ساله به سوی خود جذب می‌کند. اما بالا رفتن دمای آب باعث حل شدن میلیون‌ها گونه‌ی مرجان شده و حیات گیاهی و جانوری منطقه را در معرض خطر قرار می‌دهد.

  • ونیز؛ ایتالیا

دور از ذهن نیست که با قدم زدن در خیابان‌های ونیز حس غرور و افتخار بهتان دست دهد. خیابان‌هایی کخه با کانال‌های آبی که از دریای آدریاتیک مشروب شده و در زیبایی معماری و فرهنگ ساکنانش بی‌نظیر ایت. آب شدن یخ‌های قطبی اما تأثیر مستقیم روی آبی دارد که در این شهر جاریست و می‌تواند در چند سال آینده شهر را ببلعد. هنرمند ونیزی لورنزو کویین، در همین راستا مجسمه‌ای مفهومی از دستی ساخته که در حال غرق شدن از آب بیرون آمده‌است.

  • پارک ملی گلاسیر؛ مونتانا

این پارک ملی زیبا را به خاطر بازدید از میلیون‌ها هکتار مساحتش که شامل هزاران گونه‌ی گیاهی و صدها گونه‌ی گیاهی در صدر محبوب‌ترین مقاصد گردشگری قرار داشته که از ۱۹۶۶ با گرم شدن کره‌ی زمین به نابودی خود نزدیک می‌شود. ۸۵ درصد از گون‌های ثبت شده در این پارک نابود شده و در حال انقراض هستند و ممکن است تا چند سال دیگر اثری از آن‌ها باقی نماند.

  • دریای مرگ

ارتفاع آب این دریاچه‌ی زیبا تا ۱٫۲ متر پایین آمده و به یک سوم مساحت یک قرن گذشته کاهش یافته و با پدید آمدن فروچاله‌هایی در زمین هر روز به مرگ خود بیشتر نزدیک می‌شود. دریای مرگ با کاهش میزان آب به دریاچه‌ای از املاح معدنی بدل شده که فضایی خوف آلود از کم آبی و مرگ را به وجود آورده‌است. دمای گرم و کمبود بارش باعث شده تا دریاچه توان احیای خود را نداشته باشد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰  به کویری لم یزرع بدل شود.

  • آمازون

شاید باورش سخت باشد که وسیع‌ترین جنگل‌های بارانی جهان و منبع غنی از زیستگاه‌های گیاهی و جانوری که با قورباغه‌های آبی سمی و سهره‌های گلوخرمایی خود در جهان شناخته می‌شود، در معرض نابودی قرار دارد. سازمان بین‌المللی ناسا اعلام کرده در فصول گرم سال و در طی ۵ تا ۷ ماه گرم سال درختان آمازون مرگ سختی را به خود دیده و تا چند ماه آینده نیز مرگ و میر بیشتری را بخاطر آتشسوزی‌های ناشی از گرمای زمین شاهد هستند.

  • تالاب یامال؛ روسیه

ساکنان سیبری این روزها تحت تأثیر گرم شدن کره‌ی زمین و بالا آمدن سطح آب ناشی از ذوب شدن یخ‌های قطبی قرار گرفته و بر خلاف سال‌های گذشته فصل زمستان گرم‌تر و کوتاه‌تری را تجربه می‌کنند. این روزها ساکنان سیبری دیگر یخ‌های قطور را در جستجوی ماهی‌ها نمی‌شکنند و جانوران زیادی را به خاطر گرمی زمین از دست می‌دهند.

مالدیوز

مجمع جزایر توریستی در اقیانوس هند که به دلیل بالا آمدن سطح آب‌‍‌های آزاد در کره‌ی زمین، به زود یبه زیر آب خواهند رفت و مناظر بی‌نظیر صخره‌های مرجانیش را به دلیل گرم شدن آب از دست خواهد داد. مالدیوز با ۱٫۳ متر ارتفاع از آب‌های آزاد به عنوان کم ارتفاع‌ترین کشور جهان نیز شناخته می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button