ماسک اکسیژن در پرواز

0

در آپریل ۲۰۱۸ در یکی از پروازهای جنوب غربی شیشه‌ی هواپیما شکست و مرگ یک زن امریکایی مهم‌ترین عنصر در پروازها را به ما یادآوری کرد: استفاده‌ی درست از ماسک پرواز. این سانحه نشان داد در برخی موارد به خاطر استرس ناشی از بودن در فضایی خاص، مغز ساده‌ترین دستورالعمل‌های یاد گرفته را نیز فراموش می‌کند. عکسی که از این پرواز در حین حادثه گرفته شده و در توییتر به اشتراک گذاشته شده، نشان می‌دهد تنها مسافران اندکی ماسک را به صورت درست آن استفاده کرده‌اند.

«مسافران! به توضیحات کادر پروازی گوش کنید. تقریبن تمام کسانی که در این عکس هستند ماسک خود را اشتباه زده‌اند. تلفن خود را به حالت پرواز دربیاورید. سلفی نگیرید و یادتان باشد ماسک اکسیژن باید بینی و دهان شما را پوشش دهد.»

  • Bobby Laurie (@BobbyLaurie) April 17, 2018

این توییت به خوبی نشان داد که همه‌ی ما در حال وقوع اتفاق می‌ترسیم و قدرت انجام کار درست را نداریم. خیلی از کسانی که بعد از فرود اضطراری موفق نمی‌شوند کمربند خود را به موقع باز کنند می‌گویند به طور ناخودآگاه در حال بازکردن کمربند ماشین بوده و فراموش کردند که سوار هواپیما هستند و در حالی‌که کادر پروازی درخواست ترک هواپیما را دادند همچنان سر جایشان خشک شده‌ بودند.

شاید اگر بدانیم ماسک اکسیژن چطور کار می‌کند و چطور به مسافرانش کمک می‌کند، آن را جدی‌تر بگیریم. اکسیژن در مواقع اضطراری و خطر شما را هوشیار نگه می‌دارد. هنگامی که می‌ترسید و نفس عمیق می‌کشید سرحال شده و می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید. خونسردی خود را حفظ کرده و جانتان را نجات دهید.

وقتی در ارتفاع ۵ تا ۶ هزار پایی هستید، غلظت اکسیژن به حد زیادی کاهش میابد و پتانسیل خطر هم افزایش پیدا می‌کند. در این حال اگر یکی از پنجره‌های هواپیما هم ترک بخورد، کادر پروازی قادر به کنترل آن هستند اگر شما بتوانید از پس سلامت خود بربیایید. حتی اگر فشار داخل هواپیما هم تغییر کند و در حال فرود اضطراری باشید، اکسیژن به شما کمک می‌کند تا استرس کمتری داشته باشید.

اکسیژن مورد نیاز برای تنفس شما بسیار کمتر از آن چیزی است که انتظارش را می‌کشید. تا زمانی که خلبان که قبل از شما ماسکش را زده ارتفاع هواپیما را کم کند و اوضاع را به حالت اولیه‌ی خود بازگرداند. توجه داشته باشید هر تغییر جهت ناگهانی به سقوط و حادثه منجر نمی‌شود. پس آرامش خود را حفظ کرده و به تنفس خود ادامه دهید. یک هواپیمای ایرباس چیزی در حدود ۱۸ ثانیه زمان نیاز دارد تا ارتفاعی ۴۰٫۰۰۰ پایی را کم کند. اگر در این مدت زمان شما اکسیژن تنظیم شده‌ای را تنفس کنید از بسیاری از آسیب‌های مغزی که در این حالت ممکن است با آن مواجه شوید جلوگیری کرده‌اید.

جالب است بدانید که اکسیژن مصرفی در هواپیما در پروسه‌ی خاصی تولید می‌شود و با هوای فشرده‌ای که احتمالاً در غواصی تجربه کرده‌اید متفاوت است. محفظه‌ای که بالای هر کدام از صندلی‌ها قرار دارد در واقع لابراتوری است که اکسیژن خالص را تهیه کرده و برای مواقع ضروری نگهداری می‌کند. باریم پروکسید، سدیم کلراید و پتاسیم کلراید را برای این فرآیند استفاده می‌کنند.

یادتان نرود که در هنگام استفاده از ماسک اکسیژن باید تنفس آهسته و عمیق داشت. اگر تنفس شما سریع باشد کیسه‌ی هوای ماسک خوب عمل نمی‌کند. یادتان باشد که این کیسه مشابه کیسه‌های پزشکی نیست و پر شدن آن به تنفس شما بستگی دارد.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button