مسافرت در زمان بارداری، بایدها و نبایدها

0

برای بسیاری از خانم های باردار مسافرت در بارداری یک چالش حل نشدنی است. عده ای معتقدند بارداری دوران حساسی است که 9 ماه تمام باید در خانه سپری شود. در مقابل عده ای بر این باورند در بعضی از هفته های بارداری با رعایت یک سری اصول و در نظر گرفتن شرایط مادر و جنین، زنان باردار می توانند سفر کنند و لذت ببرند. ما از دسته دوم هستیم. اگر می خواهید ببینید هنگام مسافرت در بارداری باید به چه نکاتی دقت کنید و چه مسائلی را باید مدنظر داشته باشید، این مقاله برای شماست. همراهمان باشید.

مسافرت در بارداری با هواپیما

travel-pregnant-flight

مسافرت با هواپیما در بارداری کاملاً به این موضوع بستگی دارد که شما در چندمین ماه یا چندمین هفتۀ بارداری به سر می برید. سفرهای هوایی در سه ماهه اول بارداری به دلیل احتمال سقط جنین و هفتۀ سی و ششم بارداری به دلیل نزدیک بودن زمان زایمان، وضعیت خاص جنین و افزایش وزن مادر توصیه نمی شود. بهترین زمان برای سفر با هواپیما در دوران حاملگی هفتۀ چهاردهم تا بیست و هشتم است. برای این که در طول مسافرت با هواپیما احساس راحتی کنید بهتر است یک صندلی اضافی برای دراز کردن پا و جای پای بیشتر رزرو کنید.

تورم پاها یکی از اثرات دوران بارداری است که نشستن به مدت طولانی آن را تشدید می­کند. اما نگران نباشید برای هر مسئله‌ای راه حلی وجود دارد. برای پیشگیری از تورم پاها در هنگام مسافرت در بارداری با هواپیما به شما پیشنهاد می کنیم که کفش هایتان را در آورده و پای خود را در صورت امکان بر روی صندلی مقابل یا کناری خود (در صورت رزرو) دراز کنید.

موضوع دیگر احتمال تشکیل لخته های خون برای خانم های باردار است که هنگام سفر با هواپیما پزشکان توصیه می کنند برای جلوگیری از ترومبوز (تشکیل لخته های خون) بهتر است خانم باردار با قدم زدن در راهرو در هر یک ساعت و انجام چند حرکت کششی ساده در طول پرواز از این اتفاق پیشگیری کند. در مورد باید ها و نبایدهای خوراکی در مسافرت در بارداری با هواپیما همین قدر به شما بگوییم که نوشیدن آب به شدت به شما توصیه می شود. چون خشکی و افزایش فشار هوا در هواپیما ممکن است قدری شما را اذیت کند. در مقابل نوشیدن مایعات کافئین دار مثل قهوه، نسکافه و چای به هیچ وجه برایتان خوب نیست. شاید بپرسید چرا؟ زیرا قهوه و مایعات کافئین دار آب بدن شما را کاهش می دهد و با احتمال بروز سردرد و حال تهوع سفر را برایتان با مشکل رو به رو می کند. یک نکته مهم دیگر؛ با توجه به این که خوراکی های آماده در هواپیما ارزش غذایی ندارند در مسافرت در بارداری با هواپیما بهتر است همراه خود خشکبار و خوراکی های مغذی داشته باشید.

مسافرت در بارداری با قطار

travel-pregnant-train

سفر با قطار در بارداری برای خانم هایی که از سلامت عمومی خود و جنینشان مطمئن اند بی خطر است. اگر شرایط خاصی مثل فشار خون بالا، دیابت، سابقۀ سقط جنین یا هر مسئله دیگری دارید که فکر می کنید ممکن است در طول سفر با قطار شما را تهدید کند، حتماً با پزشک و یا مامای خود در این رابطه مشورت کنید. در مقایسه با سفر با ماشین یا اتوبوس، سفر با قطار برای مسافرت در بارداری راحتی های زیادی را برای مادر به همراه خواهد داشت. مثلاً شما به آسانی می توانید به محض خستگی یا تورم پاها در راهرو ها قدم بزنید یا حتی دراز بکشید.

برای احساس امنیت و راحتی بیشتر، در سفر با قطار بهتر است یک نفر همراه با خود داشته باشید. چون حمل چمدان و کیف ها تا رسیدن به قطار و در راهروها به تنهایی می تواند برایتان کمی سخت باشد. در غیر این صورت بهتر است تا حد امکان چمدان خود را سبک کنید.

شاید در حالت عادی تکان خوردن قطار بر روی ریل مشکلی نداشته باشد اما برای مسافرت در بارداری با قطار قضیه فرق می کند.  توصیۀ ما به شما این است که در این دوران حساس از قطارهای درجه یک استفاده کنید. زیرا تکان خوردن های مکرر قطار و حرکت بر روی ریل می تواند برای سلامتی جنین تا حدی خطرناک باشد. رفت و آمد به سرویس های بهداشتی یکی دیگر از مسائلی است که خانم های باردار در هنگام مسافرت در قطار باید به آن دقت کنند. تا جایی که ممکن است واگن خود را نزدیک سرویس های بهداشتی رزرو کنید چون در صورت دور بودن، راه رفتن طولانی برای رسیدن به سرویس بهداشتی در هنگام حرکت قطار برایتان مشکل ساز می شود. از دیگر نکاتی که هنگام سفر با قطار باید به آن دقت کنید به موقع رسیدن در ایستگاه قطار است. ما به شما توصیه می کنیم یک ربع یا حتی نیم ساعت زودتر از زمان رسیدن قطار در ایستگاه حاضر باشید چون خودتان خوب می دانید، عجله و دویدن برای جا نماندن از قطار جدای از استرس‌زا بودن، چه قدر می تواند برای یک خانم باردار خطرناک باشد.

مسافرت در هفته هفتم بارداری

عموماً سه ماهه اول بارداری که هفتهُ هفتم را هم شامل می شود با حساسیت های خاصی رو به روست. برای مسافرت در بارداری در هفتهُ هفتم، اول ببینید حال عمومی تان چگونه است. اگر احساس خستگی می کنید شاید بهتر باشد برای سفرهای کوتاه برنامه ریزی کنید. همچنین با توجه به شیوع حال تهوع و بیماری صبحگاهی در سه ماهه اول و هم چنین هفتهُ هفتم، اگر می خواهید با هواپیما سفر کنید بهتر است در ساعات اولیهُ صبح پرواز نداشته باشید. سفر برای آن دسته از خانم­های باردار که در هفتۀ هفتم لکه بینی یا خونریزی دارند باید با احتیاط بیشتری انجام شود. برای مثال اگر با وسیلهُ شخصی سفر می کنید از راننده بخواهید که آرام و با احتیاط رانندگی کند.

مسافرت در ماه ششم بارداری

travel-pregnant

ماه ششم بارداری از بهترین زمان های مسافرت در دوران بارداری است. از طرفی خیالتان راحت است که ریسک سقط جنین به شدت کاهش یافته و از طرف دیگر با گذشت شش ماه از زمان بارداری بدن خود را بهتر می شناسید. این ماه، بنا به نظر پزشکان دوران پرخوری شماست و در طول سفر ممکن است احساس ضعف کنید. بنابراین بهتر است مقدار مناسبی خوراکی های حاوی پروتئین و مواد مغذی همراه خود داشته باشید. در این دوران حساس که جنین در حال تغذیه و رشد است اهمیت خوردن غذاهای سالم بیش از گذشته احساس می شود. بنابراین از خوردن غذاهای بین راهی نامطمئن یا خرید خوراکی یا میان وعده از دست فروش ها جدا خودداری کنید.

از آنجایی که در ماه ششم بارداری رحم بزرگتر می شود اگر با ماشین شخصی سفر می کنید حتماً صندلی های عقب ماشین را برای نشستن انتخاب کنید تنگ بودن جای نشستن می تواند به پهلوها و کمر شما فشار وارد کند که این موضوع نه برای شما و نه برای جنینتان مناسب نیست. اگر می خواهید با قطار یا هواپیما سفر کنید راحتی صندلی ها را حتماً چک کنید.

مسافرت در هفته 30 بارداری

 

هفتۀ سی‌ام بارداری از هفته ­های حساس حاملگی است. از تغییر وضعیت مادر مثل شروع کمر دردها، تنگی نفس، سوزش سر دل که بگذریم احتمال زایمان زودرس در این هفته بیشتر می شود. اگر می خواهید در هفتۀ سی‌ام بارداری مسافرت کنید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. سفر برای خانم های بارداری که لکه بینی دارند می تواند تا حدی خطرناک باشد. اگر به هر دلیلی در این ماه قصد سفر دارید حتماً وسایل نقلیه ای را انتخاب کنید که در آن راحت تر هستید. افزایش وزن، بی حوصلگی و اضطراب در این هفته همراه شماست و چنان چه در طول سفر آسوده خاطر نباشید، ممکن است از لحاظ روحی و جسمی اذیت شوید. قدم زدن در هر دو ساعت یک‌بار به مدت 5 الی 10 دقیقه به منظور پیشگیری از تورم پاها در مسافرت در این دوران به شما توصیه می­شود.

مسافرت در ماه هفتم بارداری

مسافرت در ماه هفتم بارداری ممکن است شما را با چالش هایی مثل افزایش وزن، احساس سختی در راه رفتن و مهم تر از همه احتمال زایمان زود رس رو به رو کند. بنابراین اگر در این دوران قصد سفر دارید باید جوانب بیشتری را در نظر بگیرد و توصیه های پزشک خود را حتماً مد نظر داشته باشید. احتمال ورم کردن پا، کمر درد و انقباضات از دیگر مسائلی است که با آن در مسافرت در بارداری در ماه هفتم رو به رو خواهید شد. اگر در هفت ماهگی در دوران بارداری با هواپیما سفر می کنید حتماً به یاد داشته باشید که کمربند ایمنی را زیر شکم خود ببندید تا به جنین و شکم فشار وارد نشود. همچنین برای احساس فشار کمتر توصیه می کنیم یک کوسن بین کمر بند و شکم خود قرار دهید.

با توجه به این که حداقل 2 ساعت در سفرهای هوایی در حال نشسته به سر می برید، برای پیشگیری از ورم کردن پاهایتان هر یک ساعت یک‌بار ساق پا، انگشتان و مچ پایتان را سمت جلو بکشید و آن ها را حرکت بدهید. راهکار کاربردی دیگر برای رفع تورم پا در مسافرت در دوران بارداری در ماه هفتم، استفاده از جوراب های واریسی است که گردش خون را بسیار تسهیل می کند. مخصوصاً اگر با قطار یا هواپیما سفر می کنید و بیش از 4 ساعت در راه هستید استفاده از جوراب های فشاری به شما توصیه می شود. در آخر اگر می خواهید در ماه هفتم بارداری با قطار سفر کنید، قطارهای درجه یک را انتخاب کنید زیرا تکان خوردن های مکرر و آزاردهنده قطارهای معمولی خطر احتمال سقط جنین یا حتی زایمان زودرس را افزایش می دهد.

مسافرت در ماه هشتم بارداری

pregnant-travel

پیش از آنکه برنامه های سفر خود را در ماه هشتم نهایی کنید، اول با پزشک خود در این باره مشورت کنید. اگر آنها مسافرت شما را به صلاح نمی بینند، بهتر است سفر خود را کنسل کنید. احتمال زایمان زودرس، پاره شدن کیسه آب، افزایش فشار خون و کمر دردهای مکرر از خطرات و مشکلات سفر در ماه هشتم است. علاوه بر این ها، به خواب رفتن زنان باردار در ماه هشتم با سختی های مخصوص به خود رو به رو می شود که این موضوع در هنگام سفر و جابه‌جایی می تواند نمود بیشتری پیدا کند. شاید به همین دلیل است که بیشتر پزشکان و خانم های باردار مسافرت در بارداری در این دوره را به تعویق می اندازند. در همین راستا سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند زنان باردار در هفتهُ سی و ششم و چهار هفتهُ قبل از زایمان سفرهای هوایی نداشته باشند.

به هر حال اگر به هر دلیلی خواستید در ماه هشتم سفر کنید، یادتان باشد قرص‌ها و وسایل ضروریتان را همراه خود داشته باشید. در سفرهای طولانی با قطار یا هواپیما مهمان داران را از وضعیت خود با خبر کنید تا در صورت اضطراری شدن شرایط سریعاً به شما کمک کنند و اما نکتهُ آخر این که ممکن است هنگام تنفس در ماه هشتم بارداری کمی نفس نفس بزنید بنابراین اگر می خواهید به مناطق گرمسیر سفر کنید حتماً وضعیت سیستم های خنک کننده هتل و وسایل حمل و نقل را از قبل چک کنید.

مسافرت در ماه نهم بارداری

travel-pregnant

انتظار برای رسیدن آخرین روزهای بارداری و تولد نوزاد در ماه نهم بارداری به اوج خود می­رسد. حال اگر مسافرتی ضروری هم در کار باشد نگرانی خانم های باردار را دو چندان می کند. عقل حکم می­کند که مسافرت در بارداری در ماه نهم به آینده موکول شود. حتی در شرایط عادی بعید است پزشک شما با سفرتان در این ماه موافقت کند. زیرا هر هفته باید توسط پزشک خود ویزیت و آمادگی تان برای عمل زایمان بررسی شود. طبیعی است که سنگینی، اضافه وزن و تغییر وضعیت جنین در رحم، شما را با ریسک های ناشی از سفر رو به رو می کند. اما اگر مجبور به مسافرت هستید و با وسیلهُ نقلیه سفر می کنید حتماً جاده هایی را انتخاب کنید که درمانگاه یا اورژانس بین راهی داشته باشند تا در صورت رسیدن زمان زایمان بتوانید خودتان را به درمانگاه برسانید. یادتان نرود با هر وسیله ای که در ماه نهم بارداری سفر می کنید حتماً، وسایل ضروری نوزاد را در کیفی مخصوص همراهتان داشته باشید چون هر لحظه ممکن است موعد زایمان فرا برسد که قطعاً بعدها بابت این دور اندیشی از خودتان راضی خواهید بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button