عجیب‌ترین معابد بودایی سریلانکا

0

شاید یکی از بهترین مکان‎‌هایی که می‌توان در آن‌ سراغ معابد بودایی رفت سریلانکاست. دیدن معماری معابد بودایی و اعمال دینی که درآن انجام می‎‌شود در شناخت میراث دوهزار ساله‌ی دین بودایی و درک سنت‎‌های بیش از پانصد میلیون بودایی ساکن کره‌ی زمین خالی از لطف نیست. آداب و رسوم خاص، فلسفه‌ای دیرینه و پیوند با طبیعت، این مذهب را به یکی از ساده‌گراترین و زیباترین مذاهب دنبا بدل کرده‌است. در این مقاله به معرفی چند معبد خاص بودایی در سریلانکا می‌پردازیم و در تور سریلانکا عالی‌گشت به بازدید از زیباترین ‌آن‌ها می‌رویم.

 

معبد گانگارامایا (Gangaramaya Temple)

یکی از زیباترین معابد بودایی شهر کلمبو است که توسط یکی از بانفوذترین راهبان سریلانکا اداره می‌شود. این مجموعه شامل کتابخانه، موزه و مجموعه‌ای بی‌نظیر از هدایای گرانقیمتی است که به این معبد اهدا شده‌است.

یکی از زیباترین مراسمی که ماهیانه در این معبد برگزار می‌شود، “پویا” به معنای ماه کامل است و در آن علاوه بر اجرای تئاتر آیینی و گرامیداشت بودا به انجام مراسم خاص می‌پردازند. جالب است که بدانید خرید و فروش گوشت و مشروبات الکلی در این روز قدغن است.

 

 

معبد سنگی مولکیریگالا (Mulkirigala Rock Temples)

در شانزده کیلومتری شمال عربی تنگاله و درمیان جنگلی از درختان نارگیل معبد صخره‌ای “مولکیریگالا” قرار دارد که یکی از عجیب‌ترین معابد بودایی جهان است. بالارفتن از پانصد پله‌ی سنگی و درنهایت رسیدن به دهانه‌های متعدد غارهای زیبا در پنج طبقه، که با مجسمه‌های بزرگ و کوچک بودا  و نقاشی‌های دیواری تزئین شده‌اند، این معبد را به یکی از رازآلودترین مکان‌های دنیا بدل کرده‌است.

عمر این مکان زیبا را دوهزار سال تخمین می‌زنند اما سبک نقاشی‌های آن مشابه طراحی‌های سده‌ی هجده سریلانکاست. سبکی که در غار هزار بودا و غار نقاشی‌های سیگیریا نیز قابل مشاهده‌است.

 

 

معبد دندان بودا (Temple of the Sacred Tooth Relic)

یکی از با ارزش‌ترین یادگارهای بودا در پایتخت فرهنگی سریلانکاست. معبدی زیبا در پردیسی اعجاب‌انگیز در کنار دریاچه‌ای مسحورکننده که علاوه بر زائرین، برای توریست‌های این شهر نیز مقدس است.

دندان بودا در قابی طلایی درون استوپایی کوچک در  این باغ قرار دارد.علاوه بر آن، گشت و گذار در این باغ زیبا در روزهایی که در آن مراسم “پویا” برگزار می‎‌شود حال و هوای دیگر دارد و آ را به تجربه‌ای زیبا و به یاد ماندنی تبدیل کرده‌است.

 

 

معبد بودا سری مها (Sri Maha Bodhi)

حال و هوای روحانی درخت مقدس بودا در “آنوراداپورا” که از تنه‌ی اصلی آن در هند آورده شده است، به استناد موثق‌ترین منابع تاریخی سریلانکا برای دوهزار سال مورد احترام بوده‎‌است. امروزه نیز در مراسم “پویا” و در هنگام غروب آفتاب می‌توان افراد زیادی را مشاهده کرد که به زیارت آن می‌آیند و بر آن دخیل می‌بندند. در اپریل و دسامبر  که مناسک بودایی انجام می‌شود، این معبد را بعنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز جشنواره‌ی غسل تعمید سریلانکا می‌شناسند.

 

 

معبد میهین تاله (Mihintale)

صخره‌ی افسانه‌ای و افسونگر است که میهین تاله با پله‌های سنگی صعب‌العبورش را به یکی از زیباترین مقاصد گردشگری تاریخی و فرهنگی و طبیعتگردی بدل کرده‌است. افسانه‌ای قدیمی قدمت خرابه‌های به جا مانده در اطراف صخره را به سال دویست و چهل هفت پیش از میلاد برمی‌گرداند، آنگاه که درایت پادشاه “دِوانامپیا تیسا” توسط “آشوکا” یکی از بوداییان بزرگ هندی سنجیده می‌شود و هنگامی که “آشوکا” به هوش او ایمان می‌آورد او را به جایگاه خود بازمی‌گرداند.جشن “پویا” به‌ ویژه در ماه جون در گرامیداشت “دوانامپیا تیسا” با شکوه فراوانی برگزار می‌شود.

 

 

معبد ناگادیپا (Nagadeepa Temple)

در افسانه‌ها آمده که بودا اولین بار برای برقراری صلح بین پادشاه “ناگا” و برادرزاده‎‌اش به سریلانکا آمد و راه حلی را پیشنهاد کرد که به ساخت معبدی نمادین در این منطقه انجامید. «تخت پادشاهی را درون معبد بگذارید.» و پس از آن تختی که بر سر آن اختلاف بود و معبد نقره‌ای از دیدها پنهان شدند.

 

 

معبد ناگادیپا مهم‌ترین مرکز زیارتی بوداییان در شمال سزیلانکاست. امروزه داگودای نقره‌ای و سه بودای خندان در محوطه‌ی باغ خودنمایی می‌کنند و زیارتگاه بسیاری از راهبان و پیروان مکتب بودایی هستند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button