مناطق دیدنی استان کردستان

0

کردستان یکی از زیباترین مناطق دیدنی غرب کشور به حساب می آید. امکان ندارد کسی به غرب کشور سفر کند و تماشای مناطق دیدنی استان کردستان را نادیده بگیرد. فرهنگ غنی و وجود مناطق تاریخی و گردشگری فراوانی که در استان کردستان قرار دارد موجب شده تا سالانه مسافران زیادی این خطۀ سرسبز را برای سفر انتخاب کنند. در ادامه همراه ما باشید تا با معرفی جاهای دیدنی کردستان، شما را با این منطقۀ سرسبز و زیبا بیشتر آشنا کنیم.

جاهای دیدنی سنندج

سنندج اصلی ترین شهر استان کردستان به حساب می آید. بیشتر مردم این شهر را با وجود دو کوه به نام های آبیدر و سنگ سیاه می شناسند چرا که این دو کوه شناسنامه زیبایی برای پیدا کردن این شهر کوهستانی هستند.

سنندج به دلیل قدمت تاریخی و آب و هوای کوهستانی که دارد به عنوان یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری مسافران در 6 ماهه اول سال به حساب می آید چرا که در فصل گرمی مانند تابستان، این خطه دیدنی و جذاب آب و هوای معتدلی دارد که لذت سفر را دو چندان می کند. در ادامه همراه ما باشید تا برخی از نقاط گردشگری و دیدنی سنندج را به شما معرفی کنیم.

عمارت خسرو آباد سنندج، با شکوه ترین جای دیدنی کردستان

به جرئت می توان گفت عمارت خسرو آباد سنندج یکی از با شکوه ترین نقاط کردستان به حساب می آید. معماری این بنا با تزئینات و آجرکاری های اروسی ها و همچنین حوض صلیبی جذابی دارد که هر گردشگری را به خود جذب می کند. در خصوص تاریخچۀ این بنا جالب است بدانید که قدمت ساخت عمارت خسرو آباد به دوران حکومت خسرو خان اول اردلان می رسد. همچنین این عمارت در زمان قاجاریه به عنوان یکی از قصرهای شاهان سلطنتی حکومت به حساب می آمد.

آدرس عمارت خسرو آباد سنندج: کردستان، سنندج، بلوار خسرو آبادی (شبلی)

عمارت خسرو آیاد سنندج

عمارت وکیل الملک سنندج

یکی دیگر از عمارت های زیبایی که در شهر کرد نشین سنندج قرار گرفته است عمارت وکیل الملک نام دارد. این عمارت به آجرکاری های ظریف و سبک جذاب معماری که نشان از زمان حکومت زندیه دارد معروف است.

در خصوص تاریخچه این عمارت زیبا و چشم نواز کافی است این نکته را بدانید که این بنا کاربری شخصی داشته و متعلق به خانواده ای به نام خاندان محمد رشید بیگ وکیل بوده است. ریزه کاری های موجود در این بنا مانند حمام خصوصی، راهرو ها و باغچه و حوض هایی که هنوز هم آثاری از آن باقی مانده است به جذابیت آن اضافه کرده است.

آدرس عمارت وکیل الملک سنندج: سنندج، انتهای خیابان کشاورز

مجموعه تفریحی آبیدر سنندج، بزرگ ترین سینمای روباز در خاورمیانه

در قسمت غربی شهر سنندج پارک کوهستانی آبیدر، چشم نوازی می کند. این پارک به عنوان یکی از اصلی ترین مناطق تفریحی کردستان به حساب می آید. بیشتر مسافران برای گذراندن اوقاتی خوش و خاطره سازی از سفر به این پارک می آیند.

البته جذابیت های پارک کوهستانی آبیدر تنها به چشمه ها و باغ های سرسبزی که دارد محدود نمی شود چرا که یکی از مهم ترین ویژگی های این پارک وجود بزرگ ترین سینمای روباز خاورمیانه است که موجب شده منطقه آبیدر را به عنوان ویژه ترین نقطۀ تفریحی در غرب کشور به مسافران بشناسد.

آدرس پارک کوهستانی آبیدر سنندج: سنندج، انتهای خیابان آبیدره

مجموعه تفریحی آبیدر سنندج

کوه آوالان سنندج

اگر شما هم جزو مسافران ورزشکاری هستید که در طول سفر هم از کوهنوردی لذت می برید، پیشنهاد می کنم در فاصله 15 کیلومتری سنندج مسیر خود را به سمت کوه های آوالان کج کنید.

مسیر کوه نوردی در ارتفاع 3 هزار متری برای بسیاری از کوهنوردان رویای جذابی است که تبدیل به خاطره می شود. برای کوهنوردی از این منطقه حتماً وسایل و امکانات ضروری کوهنوردی را به همراه داشته باشید تا خیال خود را بابت یک کوهنوردی با امنیت بالا راحت کنید.

کوه آوالان سنندج بهترین مناطق دیدنی سنندج

روستای پالنگان، از جمله روستاهای دیدنی استان کردستان

برای سفر به کردستان باید نقشه را در دست بگیرید و جذابیت های این شهر را یک به یک کشف کنید. یکی از زیباترین مناطق دیدنی کردستان روستاهای جذاب پلکانی این استان است که نمونه از آن ها را در هیچ کجای دنیا پیدا نخواهید کرد. روستای پلنگان یکی از همین روستاهای زیبا است که در فاصله بین دو شهر کرمانشاه و سنندج قرار گرفته است.

طبیعت بکر و جذاب روستای پلنگان هر بیننده ای را جذب خود می کند. اگر خوش شانس باشید و در زمان کوچ عشایر مسافر روستای پلنگان شده باشید حتماً با نمای جذاب مراسم های سنتی عشایر مانند موسیقی گریان، چیله و سیاچمانه غافلگیر خواهید شد.

روستای پلنگان علاوه بر نمای پلکانی که دارد، به چشمه ها و آب گوارایش مشهور است. علاوه بر این؛ صنایع دستی مردم این روستا یعنی حصیر بافی و جاجیم بافی سوغات و یادگارهای زیبایی را برای گردشگران به ارمغان می آورد.

آدرس روستای پلنگان کردستان: 48 کیلومتری شمال غرب کامیاران؛ دهستان ژاورود

روستای پالنگان بهترین جای دیدنی کردستان

بیجار، بام ایران در کردستان

از مرتفع ترین مناطق کردستان که از آن به عنوان بام ایران هم نام می برند می توان به منطقه بیجار اشاره کرد. بیجار به عنوان یک منطقۀ گردشگری و تفریحی برای مسافران به حساب می آید چرا که در این منطقه و با وجود پیست اسکی نشار که یکی از مهم ترین و بهترین پیست های اسکی غرب کشور است مسافران می توانند ساعات لذت بخشی از سفر خود را خوش بگذرانند.

بازار سنتی قلعه قمچای یکی دیگر ویژگی های گردشگری بیجار است. البته در نظر داشته باشید، مسافرانی که به بیجار سفر می کنند حتماً بستنی های مخصوص این شهر را امتحان می کنند چرا که بستنی های محلی این شهر با طعم هل و گلاب ترکیب شگفت انگیزی را به وجود می آورد. به همین دلیل است که تست کردن آن برای هر گردشگر ضروری است.

جاهای دیدنی مریوان، بهشت گمشده کردستان

مریوان نام یکی دیگر از شهرهای مرزی کردستان است که با وجود طبیعت بکر و دست نخورده ای که دارد سالانه میزبان مسافران زیادی است. یکی از ویژگی های این شهر این است که در نزدیکی دریاچه زیبایی به نام زریوار و یا زریبار واقع شده است. این دریاچه به عنوان تنها دریاچۀ بزرگ آب شیرین در کشور و همچنین به عنوان یکی از زیبا ترین و منحصر به فرد ترین دریاچه آب شیرین در جهان سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند.

جاهای دیدنی مریوان استان کردستان

آبشار گویله مریوان

اگر از فاصله 20 کیلومتری مریوان به دنبال جایی برای استراحت و گذراندن زمان باشید بدون شک روستای گویله بهترین گزینه به حساب می آید. در این روستا آبشار بسیار زیبایی وجود دارد که چشم هر بیننده را خواهد گرفت. این آبشار که به نام آبشار گویله معروف است در نزدیکی شهر مریوان و در دل جنگل های انبوه این روستا قرار گرفته و با ارتفاعی در حدود 60 متر خود نمایی می کند.

اورامانات، منطقه بکر و دست نخورده طبیعت کردستان

همین که از مریوان دور می شویم به فاصله 65 کیلومتری از آن با تابلوی روستای اورامان مواجه خواهیم شد. برای ورود به این روستا باید پیچ و خم های فراوانی را رد کنید پس از همین ابتدا این نکته را در نظر داشته باشید که روستای اورامان یک منطقۀ معمولی نیست.

اورامانات یکی دیگر از روستاهای پلکانی و سنگی کردستان به حساب می آید. روستای اورامان رودها و چشمه های پر آب فراوانی دارد. اگر به این روستا سفر کنید صدای پرندگان و صدای آب تنها صدایی است که گوشتان را نوازش می دهد. علاوه بر این، درختان بلوط، گلابی و زالزالک جنگل ها و مراتع سرسبزی که در این روستا وجود دارد گردشگران را غرق در زیبایی این منطقه می کند.

آدرس روستای اورامان کردستان: استان کردستان، 65 کیلومتری استان مریوان

بازارچه مرزی مریوان

بیشتر مسافران پس از گشت و گذار و بازدید از مکان های گردشگری کردستان به دنبال جایی هستند که بتوانند جذاب ترین سوغاتی ها را از سفر خود به کردستان برای عزیزانشان به ارمغان ببرند. حالا پیدا کردن یک بازار سنتی که بتواند تمام مایحتاج مسافران را رفع کند می تواند یک گزینۀ ایده آل به حساب بیاید.

بازارچه مرزی مریوان در 15 کیلومتری این شهر قرار دارد. به جرئت می توان گفت این بازارچه بهترین بازارچۀ سنتی در غرب کشور به حساب می آید. در این بازارچه که همیشه شور و هیجان زیادی درونش پیداست می توان انواع و اقسام صنایع دستی مانند حصیربافی، جاجیم بافی، بدلیجات سنتی و دست ساز و همچنین انواع کلوچه و شیرینی های محلی کردستان را پیدا کرد. همچنین در کنار تمام اجناس محلی کردستان کالاهای وارداتی هم به چشم می خورد.

حالا که با مناطق دیدنی کردستان آشنا شدید بد نیست برای سفر خود به این خطه زیبا و دوست داشتنی دستی بجنبانید تا بتوانید خاطره خوشی را از سفر به این استان غربی کشور در سفرنامه های خود داشته باشید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button