مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری

0

کانادا، کشوری است که در سال‌های اخیر میزبان بیشترین میزان از مهاجران خارجی بوده است. اما شرایط اخذ اقامت کانادا بسیار دشوار است. با این حال، روش‌هایی هم وجود دارد که می‌توان در کمترین زمان ممکن اقامت دائم این کشور را دریافت کرد. یکی از این روش‌ها اکسپرس اینتری است که در صورت واجد شرایط بودن می‌توانید به راحتی اقامت دائم کانادا را دریافت نمایید.اکسپرس اینتری کانادا در واقع یک برنامه‌ای مهاجرتی است که در وهله اول به هر فرد خارجی در صورت داشتن معیارهای لازم امتیاز می‌دهد. در ادامه هر فردی که بیشترین امتیاز را در قرعه کشی اکسپرس اینتری دریافت کند اقامت دائم کانادا به وی اعطا می‌شود.در این مطلب قصد داریم به موضوع شرایط مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری، نحوه امتیاز‌بندی، هزینه‌هایی که باید متقبل شد، مدارک، مراحل و برخی از نکات ضروری دیگر بپردازیم.

برای مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری و سایر روش ها و همچنین اخذ ویزای کانادا یا تمدید آن میتوانید با کارشناسان عالیشگت (فلاوینگو) تماس بگیرید.

اکسپرس اینتری چیست؟

اکسپرس اینتری (express entry)، سیستمی آنلاین برای درخواست مهاجرت است. فرد متقاصی در این سیستم باید اطلاعات شخصی و مهارت‌های فردی خود را به ثبت برساند. متقاضیانی که بیشترین رتبه را بدست ‌آورند، به آنها اجازه اقامت دائم کشور کانادا اعطا می‌شود. هدف از طراحی چنین سیستمی پذیرش آن دسته از نیروی کار خارجی است که مهارت بالایی در زمینه‌های کاری مورد نیاز این کشور دارند.

واژه express entry به معنای ورود سریع به کشور کانادا است. از آنجایی که امور مهاجرتی و دریافت پناهندگی و اقامت کشور کانادا (Immigration, Refugees and Citizenship Canada) یا به صورت مخفف IRCC زیر نظر دولت فدرال کانادا قرار داشت و پروسه‌ای بسیار زمان‌بر را شامل می‌شد، از این‌رو دولت کانادا در سال 2015 برای ورود راحت نیروی کار خارجی ماهر به این کشور چنین برنامه‌ای (اکسپرس اینتری) را در دستور کار قرار داد.

لیست مشاغل اکسپرس اینتری کانادا

هر شغل و مهارتی در لیست مشاغل اکسپرس اینتری کانادا جایگاه ویژه‌ای دارد که هر کدام از آنها را باید در یک رده ویژه قرار داد. در حالت کلی لیست اکسپرس اینتری کانادا 2023 در 5 سطح کلی طبقه‌بندی می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • سطح O: این سطح شامل مشاغل مدیریتی است و می‌تواند مدیریت یک موسسه، باشگاه ورزشی و یا هر کاری که مدیریت در آن صورت می‌گیرد را شامل شود.

لیست مشاغل اکسپرس اینتری سطح O

  • سطح A: لیست مشاغل تخصصی است و فرد باید مدرک تحصیلی تخصصی داشته باشد که از جمله مشاغل مشمول این سطح می‌توان به داندان پزشکی، مهندسی و یا برخی از مشاغل دیگر که نیازمند مدرک تحصیلی و دانشگاهی هستند اشاره کرد.
  • سطح B: لیست مشاغل فنی را شامل می‌شود. در این لیست فرد باید مدرک کالج (فوق دیپلم) یا مدرک فنی و حرفه‌ای داشته باشد. مشاغلی مانند سیم کشی صنتی و ساختمان، آرایشگری، آشپزی جزء این دسته هستند.
  • سطح c: لیست شغل‌هایی است که تنها داشتن مدرک تحصیلی دبیرستان برای آن کافی است و تنها نیاز به گذراندن یک دوره مهارت آموزی ساده دارد. به عنوان مشاغل موجود در این سطح می‌توان به شغل‌هایی مانند رانندگی، فروشندگی و برخی از شغل‌های ساده دیگر اشاره کرد.
  • سطح D: لیست مشاغلی که به مدرک و تخصص خاصی نیاز ندارد مانند کارگر ساختمانی و … را شامل می‌شود.

جدول امتیازبندی اکسپرس اینتری کانادا

طراحی جدول امتیازبندی اکسپرس اینتری کانادا به گونه‌ای است که مهاجران را براساس معیارها و فیلترهای خاصی مانند سطح تحصیلات، سابقه شغلی، سن و دانش زبان، تجربه کاری داشتن پیشنهاد شغلی رتبه‌بندی می‌کند.

معیارامتیاز
میزان تحصیلات25
مهارت در زبان انگلیسی یا فرانسه28
تجربه کاری15
سن12
پیشنهاد شغلی در کانادا10
انطباق پذیری10
مجموع100
حداقل امیتزا مورد نیاز76

امتیاز لازم برای اکسپری اینتری کانادا بدین صورت است که حداکثر امتیاز اکسپرس 1200 نمره است که 600 امتیاز آن مربوط به اطلاعات شخصی درخواست کننده و همراه وی است. از این امتیاز 460 تا 500 امتیاز مربوط به خود شخص و 40 امتیاز دیگر مربوط به همراه شخص است. در این میان 600 امتیاز باقی مانده هم به آن دسته از افرادی تعلق می‌گیرد که براساس برنامه‌های استانی کانادا دعوتنامه دریافت کرده‌اند.

محاسبه امتیاز مهاجرت به کانادا

 امتیازبندی اکسپرس اینتری برای اخذ ویزای اقامت کانادا شامل دو مرحله زیر است:

مرحله نخست: صلاحیت فرد مهاجر مورد سنجش قرار می‌گیرد که باید بتواند از 100 امتیاز حداقل 67 امتیاز آن را دریافت کند. در صورتی که حداقل امتیاز در نظر گرفته شده را بدست آورد وارد استخر Pool یا مرحله دوم امتیاز دهی می‌شود.

در این مرحله درخواست شما برای مهاجرت به کانادا بیان می‌گردد و در صورتی که حداقل امتیاز را دریافت کنید می‌توانید اقدامات بعدی برای دریافت اقامت دائم کانادا را انجام دهید.

در صورتی که متقاضی نتواند حداقل امتیاز مورد نیاز را دریافت کند در حدود 12 ماه اطلاعات پروفایل شخص در سیستم باقی می‌ماند چنانچه در این مدت تغییرات محسوسی روی داد که باعث به دست آوردن حداقل امتیاز شد، دعوتنامه برای فرد صادر می‌شود و بایستی در مدت 90 روز درخواست اقامت در این کشور را ثبت کند. در صورتی که تمامی مدارک مورد نیاز تایید شد در مدت 6 ماه ویزای فرد توسط دولت کانادا صادر می‌شود.

هزینه اکسپرس اینتری کانادا

در حال حاضر هزینه اکسپرس اینتری کانادا به شرح ذیل است:

هزینه هر موردمتقاضیهمسر هر متقاضیهر فرزند
هزینه انگشت نگاری85 دلار کانادایک خانواده 170 دلار کانادا
هزینه حق صدور اقامت دائم515 دلار کانادا515 دلار کانادا
هزینه بررسی پرونده850 دلار کانادا850 دلار کانادا230 دلار کانادا

مراحل اکسپرس اینتری کانادا

برای اینکه از طریق canada express entry اقامت دائم این کشور را دریافت کنید باید مراحل زیر را طی نمایید:

  • ساخت حساب کاربری

ابتدا وارد سایت  GCKey شده و حساب کاربری خود را ایجاد کنید. بعد از آن در پرونده خود اطلاعاتی مانند مشخصات شخصی، میزان تحصیلات، سابقه کار، مدرک زبان و … که از شما درخواست شده را وارد نمایید.

سیستم تمامی اطلاعاتی که وارد کرده‌اید را با شرایط و برنامه فدرال اسکیل ترید، برنامه تجربه کانادایی و در نهایت برنامه فدرال اسکیل ورکر مورد مطابقت قرار می‌دهد. اگر شرایط در نظر گرفته شده را داشته باشید پرونده شما وارد یک استخر مجازی می‌شود.

براساس نیاز مهاجرتی دولت کانادا پرونده شما در طول سال چندین بار (معمولا هر دو هفته یکبار) در دوره قرعه کشی قرار می‌گیرد و افرادی که امتیاز آنها به سطح مورد نظر رسیده باشد انتخاب و برای آنها دعوتنامه Invitation Apply ارسال می‌شود.

بایستی توجه داشته باشید که حساب کاربری آن دسته از متقاضیانی که در مدت 12 ماه پس از ثبت درخواست هیچ دعوتنامه‌ای دریافت نکرده‌اند منقضی خواهد شد. از این‌رو دوباره اطلاعات خود را باید در سیستم یا همان Pool ثبت کنند.

  • ارسال درخواست اقامت دائم و پر کردن فرم اکسپرس اینتری کانادا

پس از اینکه دعوتنامه را دریافت کردید شما 60 روز فرصت دارید درخواست خود مبنی بر اقامت دائم در کانادا را ثبت کنید. بعد از آن در بازه زمانی 6 الی 9 ماه به درخواست شما پاسخ داده خواهد شد. برای ثبت اطلاعات مورد نیاز برای درخواست اقامت دائم باید فرم مربوطه در حساب اکسپرس اینتری را به طور کامل و دقیق پر نمایید.

بعد از 24 ساعت برای شما نامه‌ای مبنی بر دریافت مدارک Acknowledgement of Receipt (AOR) ارسال می‌گردد. این رسید بدین معنی است که درخواست شما توسط اداره مهاجرت دریافت و اطلاعات شما با موفقیت به ثبت رسیده است.

  • بررسی پرونده توسط اداره مهاجرت کانادا

در این مرحله رسیدگی به پروند شما آغاز می‌شود. در طول این مدت سعی کنید پروند خود را به طور مرتب چک کنید تا وضعیت پرونده را مشاهده نمایید.

در پروسه بررسی صلاحیت تمامی مدارک از جمله تمکن مالی، نامه سابقه کار، نامه پیشنهاد کاری و موارد مورد نیاز دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرند. در صورتی که مدارک ناقص باشد هزینه بررسی مدارک و همچنین درخواست برگردانده می‌شود. اما در مواردی که نیاز به بررسی بیشتر باشد از شما درخواست می‌گردد تا مدارک ناقص را تکمیل کرده و ارسال کنید. اگر مدارک در این مرحله مورد تایید قرار گرفت نیاز است که براساس قوانین جاری کانادا انگشت نگاری صورت گیرد. این مرحله نیز بین 1 الی 2 ماه زمان می‌برد. البته در صورت مشکوک بودن فرد ممکن است فرآیند تایید فرد تا یک سال به طول بیانجامد.

تاییدیه اقامت کانادا

در مرحله آخر و پس از تایید پرونده، تاییدیه اقامت دائم (COPR) خود را می‌توانید دریافت کنید. در این مرحله همچنین پیام درخواست پاسپورت (PPR) برای شما ارسال می‌شود و باید پاسپورت خود را برای دریافت ویزا به اداره ویزای کشور کانادا در نزدیک‌ترین شهر به محل زندگی خود بفرستید تا ویزا در آنجا به ثبت برسد.

جمع بندی

افراد زیادی در تلاشند در سریع‌ترین زمان ممکن اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. این در حالی است که اخذ اقامت دائم این کشور شامل طی پروسه‌ای زمان‌بر است. در این میان اداره مهاجرت کانادا روشی معرفی کرده که مهاجران متقاضی بتوانند در صورت نیاز، امور مهاجرتی خود را با سرعت بیشتری پیش ببرند. نام این روش اکسپرس اینتری است که توانسته مشکل زمان را برای بسیاری از مهاجرین برطرف کند و هر فردی در صورت داشتن شرایط لازم می‌تواند با کسب امتیازات لازم طبق جدول امتیازبندی بدون دغدغه و در کوتاهترین زمان ممکن اقامت دائم کانادا را اخذ نماید.

سوالات متداول

چگونه امتیاز خود را افزایش دهیم؟

روش های متعددی برای افزایش امتیاز وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به افزایش سابقه کاری، دریافت جاب آفر، داشتن سابقه تحصیلی در کشور کانادا، ارتقای مدرک تحصیلی و ارتقای نمره زبان انگلیسی یا فرانسوی از جمله روش‌ها است.

چقدر ممکن است در استخر متقاضیان منتظر بمانید؟

هر چقدر امتیاز شما نسبت به سایر درخواست کنندگان بیشتر باشد به طبع احتمال موفق شدن شما در قرعه کشی و دریافت دعوتنامه هم بیشتر خواهد بود.

سابقه بیمه تاثیری در اکسپرس اینتری دارد؟

خیر. سابقه بیمه هیچ تاثیری در اکسپرس اینتری ندارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button