بایدها و نبایدها در سفر به روسیه

0

اگه اولین بارتونه که به روسیه سفر می‌کنین، این متن رو حتما بخونین!
روسیه، بزرگ‌ترین کشور دنیا، با هنر، تاریخ و فرهنگ منحصر به فردش یکی از جذاب‌ترین مقصدهای توریستی در دنیاست. اما درست مثل کشورهای دیگه، نکاتی وجود دارن که رعایت کردنشون می‌تونه بهمون کمک کنه که سفر بهتر و بی‌دردسرتری داشته باشیم. اگه می‌خواهین برای دفعه اول به روسیه سفر کنین، حتما نگاهی به این نکته‌ها بندازین!

چه کار کنیم؟

 

حتما درخواست ویزا رو زود انجام بدین

این دیگه مهم‌ترین کار برای همه مسافراست. ممکنه که بتونین این جور کارها رو در دقیقه ۹۰ انجام بدین اما ریسک و هزینه‌اش خیلی زیاده. حتما از یک ماه قبل کار ویزا را تموم کنین و از یک آژانس مسافرتی معتبر بخواهین که هماهنگی‌های لازم رو انجام بده. ویزای سفر به روسیه حتما باید حداقل هفت روز قبل از رسیدن به روسیه ثبت نهایی شده باشه؛ یا بهتره که بگیم هفت روز کاری. حواستون به آخر هفته‌ها و تعطیلات باشه!

 

 

تقویم رو چک کنین

در تعطیلات اصلی روسیه که هفته اول ژانویه و دو هفته اول می هستن، در مسکو و سن پترزبورگ تقریبا همه کارها تعطیل می‌شن! البته تو این زمان‌ها این دو شهر همیشه هیجان انگیز هستن؛ کنسرت، جشنواره، گردهم‌آیی و هر چیزی که بخواین پیدا می‌شه، فقط موزه‌ها و موسسه‌ها ممکنه بسته باشن یا ساعت‌های کاری‌شون محدود باشه. بهترین زمان برای سفر به سن پترزبورگ بین می تا سپتامبره، و البته بهترین زمان میانه‌های ماه ژوئنه که شب‌های روشن نسبت به بقیه سال خیلی طولانی‌تر هستن.

شب‌ها تیپ بزنین و بیاین بیرون!

برای روس‌ها تفریح‌های شبانه خیلی جذاب هستن؛ رفتن به یک تئاتر یا اپرا یا یک رستوران گرون‌قیمت با لباس‌های شیک و مجلسی. اگه اهل این جور تفریح‌ها هستین، بهتره که مثل خود روس‌ها اهل تیپ زدن باشین تا در این محیط‌ها بهتر با اونها بُر بخورین.

 

مکان‌های رسمی، تیپ‌های رسمی

 

الفبای سیریلیک یا همون رسم‌الخط روسی رو یاد بگیرین

یاد گرفتن این حروف شاید در ابتدا سخت باشه اما وقتی که در روسیه هستین متوجه ارزشش می‌شین. نه تنها بیشتر از توریست‌های دیگه کلمات رو متوجه می‌شین، بلکه برای خوندن اسم‌های خیابون‌ها، غذاهای داخل منوی رستوران‌ها، علامت‌های داخل قطار یا مترو و خیلی چیزهای دیگه هم کارتون آسون می‌شه.

 

چه کار نکنیم؟

انتظار نداشته باشین که همه چیز ارزون باشه

مسکو و سنت‌پترزبورگ مقصدهای ارزونی برای توریست‌ها نیستن. نه تنها قیمت‌های هتل‌ها و رستوران‌ها نسبتا بالا هستن، بلکه در جاهایی مثل موزه‌ها ممکنه که پولی که پرداخت ‌می‌کنین خیلی از چیزی که خود روس‌ها پرداخت‌ می‌کنن بیشتر باشه، حتی در حدود ۱۰ برابر (لازم به ذکره که این قانون در موزه‌های ایران هم وجود داره). فروشنده‌ها و راننده‌های تاکسی هم ممکنه سعی کنن از توریست‌ها بیشتر پول بگیرن پس بد نیست چند تا عبارت روسی برای چونه زدن هم یاد بگیرین!

 

توی کلیساها بی‌ادبانه رفتار نکنین

کلیساها در روسیه همیشه برای توریست‌ها باز هستن اما بهتره حواستون باشه که به کسانی که در حال عبادت هستن احترام بگذارین، سر و صدا نکنین و در این جور مکان‌ها لباس‌های مناسب‌تری بپوشین. خانم‌ها هم باید داخل کلیساها موهاشون رو بپوشونن. بعضی از کلیساها دم در به شما لباس مخصوص می‌دن و برای ورود باید اون لباس‌ها رو بپوشین. در ضمن آقایون هم داخل کلیسا باید حتما کلاهشون رو از سر بردارن.

 

کلیسای سن ایگور، مسکو

 

از ساختمون‌های دولتی عکس نگیرین

مقامات دولتی و نظامی روسیه روی امنیت ساختمون‌هاشون خیلی حساس هستن. حتی اگه شک دارین که ساختمون روبروی شما دولتی هست یا نیست، باز هم عکس نگیرین. خیلی پیش اومده که آدم‌های عادی در روسیه به خاطر همین عکس گرفتن‌ها دستگیر، بازجویی و جریمه شدن.

یادتون نره که زمان حرکت قطارها رو خیلی با دقت چک کنین

روسیه کشور بزرگیه و به همین خاطر چند محدوده زمانی مختلف داره. معمولا زمان حرکت قطارهایی که به مقصدهای دور حرکت می‌کنن با ساعت مسکو نوشته می‌شه اما زمان حرکت مترو یا قطارهای شهرهای کوچک‌تر ممکنه با ساعت محلی اون شهرها باشه. حتما در این مواقع ساعت حرکت قطارها رو چند بار چک کنین. خوشبختانه، ساعت مسکو و سن پترزبورگ با هم یکی هستن.

 

ایستگاه قطار لنینگراد، مسکو

 

سفر خوبی داشته باشین!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button