مکان های دیدنی استان اردبیل

0

اردبیل یکی از استان های سردسیر ایران در شمال غرب کشور است که جاذبه های دیدنی بسیار زیادی دارد. مقاصد گردشگری که همواره و به خصوص در فصل های گرم سال از جمله محبوب ترین مکان های دیدنی کشور هستند. تلفیق جاذبه های دیدنی استان اردبیل در کنار مهمان نوازی و خون گرمی مردم شیرین زبان ترک این منطقه، زمینه ساز بهترین خاطرات از سفر هستند. در ادامه با بررسی بهترین جاهای دیدنی استان اردبیل همراه ما باشید.

جاهای دیدنی استان اردبیل

پیش از آنکه بخواهیم در مورد جاهای دیدنی استان اردبیل صحبت کنیم، خالی از لطف نیست اگر کمی بیشتر در مورد اردبیل بدانیم. واژه اردبیل متشکل از دو واژه آرتا «به معنی مقدس و» ویل به معنی شهر است. پس اردبیل به معنی شهر مقدس می باشد و این واژه برگرفته از زبان اوستایی است.

اردبیل دارای آثار باستانی و دیدنی بسیار زیادی است و در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود روزگار پر تلاطمی را پشت سر گذاشته است. در ادامه با معرفی جاهای دیدنی استان اردبیل همراه ما باشید.

کاروانسرای سنگی صائین، زیباترین جای دیدنی استان اردبیل

کاروانسرای سنگی صائین در استان اردبیل که به کاروانسرای عباسی هم شهرت دارد یکی از خاص ترین جاذبه های دیدنی استان اردبیل است. این اثر در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده و در 15 کیلومتری جاده سراب قرار دارد.

در گذشته مسیر جاده ابریشم در مسیر اردبیل امروزی هم راه داشته است و این کاروانسرا نیز متعلق به همان دوران و روزهای تاریخی می باشد. معماری کاروانسرای سنگی صائین به خوبی بیانگر ظرافت و توانایی معماران ایرانی در گذشته است.

به لحاظ تاریخی قدمت این اثر به دوران صفوی باز می گردد و در بین تمام کاروانسرا های گذشته و باستانی ایران یکی از خاص ترین بناهای به جا مانده است.

شهر یری، یادگاری از معبد قوشا تپه

شهر یری در نزدیکی مشکین شهر منطقه ای باستان از گذشته های بسیار دور ایران است که تاریخ آن به 1450 سال پیش از میلاد باز می گردد. قوشا تپه نیز به عنوان یکی از بخش های تاریخی این مکان قدمتی 7000 ساله و پیش از میلاد مسیح دارد.

شهر یری، یادگاری از معبد قوشا تپه

در منطقه شهر یری بالغ بر 300 سنگ افراشت با ارتفاع های مختلف وجود دارد که شکل هایی انسانی دارند و معمولاً تندیسی های از انسان هایی بی دهان هستند. بر اساس بررسی های انجام شده توسط باستان شناسان در این منطقه، تاریخ بنای شهر یری را به دوره پیش مس و سنگ نیز نسبت داده اند.

تپه نادری، دشت سرسبز و دیدنی اردبیل

تپه نادری در استان اربیل از جمله دیگر بناهای تاریخی در استان اردبیل است که به لحاظ باستانی دارا ارزش بسیار بالایی می باشد. تپه نادری در دوره پهلوی کشف شد و آخرین اثری است که در این دوره از حکومت ایران به ثبت رسید.

بر اساس بررسی های انجام شده و اسناد تاریخی این مکان به دستور نادرشاه افشار بنا شد و به سربازان خود دستور داد تا یک تپه بنا کنند تا بر بالای آن سخنرانی کند. آثار کشف شده در این منطقه بیشتر سفال های بدون لعاب و ساده هستند که به لحاظ تاریخی متعلق به دوران اسلامی ایران باستان هستند. محل تپه نادری در 3 کیلومتری جاده اردبیل به تبریز است.

تپه نادری، دشت سرسبز و دیدنی اردبیل

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، معروف‌ترین جای دیدنی استان اردبیل

مشهورترین اثر تاریخی اردبیل بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی می باشد که در فهرست آثار جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. در مجموعه بی نظیر شیخ صفی الدین اردبیلی بخش های مختلفی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • چینی خانه
  • جنت سرا
  • خانقاه
  • چله خانه
  • شهید گاه
  • چراغ خانه
  • حرمخانه

این مجموعه آرامگاه افرادی همچون شیخ صفی الدین اردبیلی، مشایخ و سلاطین دوره صفوی، شاه اسماعیل اول، همسر شاه اسماعیل و تعدادی از کشته شدگان جنگ های شیروان و چالدران است. در این مجموعه کاشی کاری معرق و مقرنس، گچ بری، کتیبه های اثر خطاطانی مانند میر عماد، میر قوام الدین و محمد اسماعیل و نقره کاری، تذهیب و طلاکاری، نقاشی وجود دارد که بقعه شیخ صفی را به اثری بی نظیر تبدیل کرده است.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، معروف‌ترین جای دیدنی استان اردبیل

بقعه تاریخی شیخ امین الدین جبرئیل در اردبیل

بقعه شیخ امین الدین جبرئیل یکی دیگر از آثار باستانی در استان اردبیل است که نمونه ای از آرامگاه های اسلامی در این استان می باشد. این مجموعه از بخش های مختلفی همچون

  • حصار
  • حیاط بقعه
  • ایوان جلو بنا
  • رواق
  • بنای اصلی
  • حجره و غرفه ها

تشکیل شده است. معماری بنا متشکل از دو قسمت نامساوی از یک عمارت چهارگوش و یک مقبره پنج ضلعی است.

بقعه تاریخی شیخ امین الدین جبرئیل در اردبیل

مسجد جامع اردبیل، تجلی هنر اسلامی

مسجد جامع اردبیل که بنایی متعلق به دوره سلجوقی است از دیگر جاهای دیدنی استان اردبیل می باشد که در سفر خود به این منطقه خوش آب و هوا باید حتماً از آن دیدن کنید. مسجد جامع اردبیل تا دوره صفوی همچنان مورد استفاده بود و برای آخرین بار در دوره ایلخانیان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

معماری بنا سبکی سلجوقی دارد و از چهار ایوان مختلف تشکیل شده است. زیر تالار اصلی مسجد، به منظور تسهیل عبور و مرور مردم و دسته‌ ها و اجتماعات، دهلیزها و راهروهایی به‌ صورت شبکه‌ ای منظم، طراحی شده است. مسجد جامع اردبیل از مهم‌ترین و قدیمی ترین مساجد اسلامی ایران است و هم ‌اکنون محوطه مکعبی آن هنوز پابرجاست.

دریاچه شورابیل، قدیمی ترین منطقه گردشگری استان اردبیل

دریاچه شورابیل یا منطقه گردشگری شورابیل که در خیابان دانشگاه این استان قرار دارد، دریاچه ای زیبا و دیدنی از جاذبه های اردبیل است. این دریاچه قدمتی بیشتر از دریاچه ارومیه دارد و جزو مناطق شکار ممنوع به حساب می آید. دیدار از دریاچه شورابیل جاذبه های بسیاری دارد و به صرف تبدیل شدنش به یک منطقه گردشگری دارای امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی بسیاری است.

دریاچه شورابیل، قدیمی ترین منطقه گردشگری استان اردبیل

رودخانه بالیقو چای و دریاچه نئور

دو مکان دیدنی دیگر در استان اردبیل عبارت‌اند از رودخانه بالیقو چای و دریاچه نئور که از دیدنی ترین جاهای دیدنی اردبیل هستند. دریاچه نئور بزرگ‌ترین دریاچه طبیعی در استان اردبیل بوده و بزرگ‌ترین منبع آب شیرین در کشور نیز به حساب می آید.

دریاچه نئور به عنوان یک منطقه حفاظت شده زیست محیطی تحت نظارت سازمان محیط زیست قرار دارد و باید در سفر خود به اردبیل حتماً از آن دیدن کنید تا با زیبایی هایش به خوبی آشنا شوید. رودخانه بالیقو چای نیز به عنوان یکی دیگر از جاذبه های طبیعی اردبیل از رودخانه سبلان سرچشمه می گیرد و پس از گذر از اردبیل به رودخانه قره سو می ریزد. هر دو جاذبه نامبرده محیطی دلپذیر را برای تفریح و گردشگری به وجود آورده اند و پیشنهاد می کنیم در سفر خود به اردبیل حتماً زمانی را برای دیدار از آن‌ها کنار بگذارید.

آبگرم های طبیعی استان اردبیل

احتمالاً شما هم در مورد چشمه های معروف آبگرم اردبیل شنیده اید. جاذبه هایی طبیعی که همیشه مسافران زیادی را به سوی خود جذب می کند. تقریباً می توان گفت یکی از مهم‌ترین جاذبه های دیدنی استان اردبیل چشمه ای آبگرم آن است.

برای مثال چشمه های آبگرم سرعین که یکی از معروف ترین و مهم‌ترین جاذبه های اردبیل است هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشد. از دیگر آب گرم های معدنی این استان سردابه، بیله درق، خلخال سوئی، قوتورسوئی، بوشلی و قینرجه است. این آب گرم ها دارای خواص شیمیایی، درمانی و درجه حرارت متفاوت می باشد و برای بیماری های مفاصل بسیار مفید هستند.

رودخانه قزل اوزون خلخال

یکی دیگر از مناطق معروف و گردشگر پذیر در استان اردبیل منطقه خلخال است که اتفاقاً شهرت بسیاری هم دارد. رودخانه قزل اوزن نیز معروف‌ترین و پر آب ترین رود در شهرستان خلخال بوده و از قسمت های غربی شهر در مسیر خود جاری است.

رودخانه قزل اوزون خلخال

قزل اوزن از ارتفاعات کردستان سرچشمه می گیرد که پس از گذر از مسیر های پر پیچ و خم کردستان و آذربایجان شرقی به حوزه خلخال وارد شده و پس از گذر از آن به سد منجیل می‌ریزد. در ادامه نیز با نام سفید رود به دریای خزر منتهی می شود.

از دیگر جاذبه های دیدنی استان اردبیل می توانیم به پل معلق مشکین شهر، قلعه قهقهه، گورستان اعجاب انگیز و تاریخی اردبیل، جنگل های فندقلو، گردنه حیران، غار یخگان و دشت مغان اشاره کنیم. همان‌طور که مشخص است استان اربیل دارای جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی بسیاری بوده و در این مقاله تنها به ذکر تعدادی از معروف‌ترین آن‌ها پرداختیم. پیشنهاد می کنیم در سفر بعدی خود حتماً از این جاذبه ها دیدار کرده و خاطرات دلپذیری از سفر را برای خود رقم بزنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button