نکاتی برای سلامتی و داشتن یک سفر شاد

0

با رعایت نکات زیر شما می‌تونین توی جاده هرچی دلتون خواست بخورین و بنوشین و اصلا هم دچار بیماری نشین.

مواد مغذی بخورید

سفر طولانی شما ممکنه تحت تاثیر رژیم نامناسب در سفر قرار بگیره. اغلب مسافرها برای اینکه پول و بودجه‌شون تا آخر سفر باقی بمونه، شروع می‌کنن به کربوهیدرات بیشتر خوردن و کمتر پروتئین مصرف کردن. این نوع رژیم، ریشه بسیاری از مشکلاتی‌ست که برای سلامتی پیش می‌آد. پروتئین به بازسازی عضلات و مقابله با عفونت بدن کمک می‌کنه؛ بنابراین توصیه می‌شه با قرار دادن مواد پروتئینی در وعده‌های غذایی‌تون، مواد مغذی بیشتری رو دریافت کنید. دریافت مکمل‌ها و ویتامین‌ها به‌طور منظم به شما کمک می‌کنه که احساس سالم‌تری داشته باشین.

از محل‌های مناسب برای غذا خوردن استفاده کنید (به‌خصوص در خارج از اروپا)

از رفتن به رستوران‌های ناسالم خودداری کنین. گوشت باید خوب پخته بشه ( مگر اینکه شما در حال خوردن سوشی، کارپاچیو و غیره باشین) برای سفارش دادن غذا بهتره اسم غذای مورد نظرتون رو روی کاغذ به زبان همون کشور بنویسین و موقع سفارش دادن، اون رو به گارسون نشون بدین. در مواردی که به غذای یک رستوران  شک و تردید دارین، به‌خصوص در خارج از اروپا، بهتره از میوه‌های پوست‌کنده به‌عنوان تغذیه سالم استفاده کنین.

تمیز نگه داشتن

دست‌‌هاتون رو مرتب بشورین، ناخن‌هاتون رو تمیز نگه دارین و از دست زدن به چشم، بینی و دهان‌‌تون مخصوصا وقتیکه دستتون کثیفه خودداری کنین. دستاتون رو ضدعفونی کنید. اگر مواد ضدعفونی‌کننده همراه نداشتین به‌جای مواد ضدعفونی‌کننده، می‌تونین دستاتون را با آب گرم و صابون بشورین.

ورزش

از لحاظ فیزیکی سفر در زندگی نشاط فوق‌العاده‌ای رو به‌وجود می‌آره؛ هوای تازه، ورزش، تغذیه سالم و تنوع می‌تونه زندگی‌تون رو فوق‌العاده ‌کنه. اگر شما مدام پشت میز نشستین و تحرکی نداشتین، سعی کنین قبل از سفرتون این رویه رو با پیاده‌روی‌های طولانی عوض کنین. افرادی که به‌طور منظم کار می‌کنن، توی سفر نیز شرایط بهتری دارن. سعی کنین در سفر با دوچرخه‌سواری برای مقصد‌های کوتاه، یک‌کم از کالری‌های اضافی‌تون رو بسوزونین. البته در اروپا به نسبت ایالات متحده آمریکا به‌طور گسترده این حرکت متداول نیست.
این موضوع خیلی عجیب وغریب به نظر نمی‌‌رسه که توی سفرتون پیاده‌روی کنین؛ چون با این کار هم از زیبایی مناطق اروپا لذت می‌برین و هم ورزش می‌کنین. اروپا دارای استخر‌های عمومی ارزونه که با پرس‌وجو می‌تونین توی اروپا از اون‌ها استفاده کنین. اگه شما به تنیس علاقه‌مند هستین این رو بدونین که بیشتر شهر‌های بزرگ اروپا دارای باشگاه‌های تنیس و استخرهای ارزون هستن که از مهمون‌های خارجی استقبال می‌کنن و شما با حداقل هزینه می‌تونین به تناسب اندامتون توی سفر کمک کنین.

به اندازه کافی بخوابین

شما برای سالم موندن نیاز به ۷ الی ۸ ساعت خواب در شبانه روز دارین. اگه در دو روز کمتر از ۶ ساعت خوابیدین سعی کنید در اولین فرصت استراحت کنین،حتی اگه سرتون هم خیلی شلوغ باشه.

کمک‌های اولیه اساسی

اگه در زمان سفر مریض شدین، تلاش کنین تا دوباره سلامتی‌تون رو به‌دست بیارین. قبل از سفر، جعبه کمک‌های اولیه رو آماده کنین و در سفرتون به همراه داشته باشین و در صورت مواجه شدن با موارد زیر بدین‌صورت عمل کنین:

تورم

در اغلب موارد یک آسیب فیزیکی می‌تونه با تورم دردناک همراه بشه؛ ابتدا روی قسمت آسیب‌دیده، یخ بذارین و به‌مدت ۴۸ ساعت عضو آسیب دیده رو بالا نگه دارین. اگه پاتون آسیب دیده، اون‌رو داخل آب سرد  قرار بدین و یا لب استخر بشینین و پاتون رو داخل آب سرد اون بذارین؛ همچنین می‌تونین از یک داروی ضد‌التهابی مانند ایبوپروفن برای کاهش درد استفاده کنین. در نهایت از یک باند زخم‌ برای کاهش درد و ثابت نگه‌داشتن اون استفاده کنین و از میزان فعالیت‌هایی که می‌تونه درد رو بیشتر و آسیب رو تشدید کنه کم کنین.

تب

درجه تب بالا به‌خصوص برای کودکان نشان‌دهنده نیاز کودک شما به مراقبت‌های پزشکیه. درجه حرارت نرمال ۹۸٫۶ درجه فارنهایت برابر با ۳۷ درجه سانتیگراده. اگه درجه تب‌گیر شما عدد ۴۰ رو نشون می‌ده، بهتره از یک قرص تب‌بر استفاده کنین و یک حوله خیس رو برای پایین آوردن تب روی پیشونی‌تون قرار بدین.

سرماخوردگی

وسوسه انگیزه که وقتی شما توی اروپا هستین، مدام برین بیرون و از مناطق مختلف لذت ببرین؛ اما زمانی‌که مریض هستین بیش از حد به خودتون فشار بیارین کاری را برای بهبود سلامتی خودتان انجام ندادین. شما در این شرایط به هتل برین، استراحت کنین و مایعات انرژی بخش بنوشین. در این مدت ویتامین C و قرص روی مصرف کنید همچنین بهتره توی سفرکپسول‌های سرماخوردگی به همراه داشته باشین.

خراش یا زخم

محل زخم و یا خراش رو با صابون به‌منظور جلوگیری از عفونت شست و شو بدین. باند پیچی کردن به شما کمک می‌کنه تا زخم رو تمیز نگه دارین؛ اما این یک جایگزین مناسب نیست. یک تکه پارچه رو به مدت ۱۰ دقیقه در آب بجوشونین و یا یک تکه باند یا پنبه رو بسوزنین و بعد روی زخم بذارین.

تاول

استفاده کردن از باند، نوار و یا یک جفت جوراب می‌تونه از مشکلات بعدی جلوگیری کنه و یا آسیب احتمالی رو کاهش بده. نواحی تحریک شده رو قبل از تاول زدن بپوشونین.

بیماری‌های حرکتی یا دریازدگی

برای اینکه دارو‌ی بیماری‌های حرکتی تاثیر بهتری داشته باشه، باید حدود یک ساعت قبل از اینکه به اونها نیاز پیدا کنین، مصرف بشن؛ درسته این داروها مشکل شما رو رفع می‌کنه؛ اما خواب‌آور هم هستن و احساس خواب آلودگی هم در شما ایجاد خواهند کرد.

اسهال

این حقیقت رو بپذیرین که در طول سفر ممکنه یک روز دچال اسهال بشین.
در سفر  به هند و مکزیک بیشتر نگران مسائل بهداشتی باشین و اونها رو بیشتر مد نظر قرار بدین و در اروپا نیز نسبت به ایالات متحده آمریکا مشکلات معده رو بیشتر جدی بگیرین.
سعی کنید برای جلوگیری از اسهال ماست بخورید؛ چراکه ماست حاوی آنزیم‌هایی‌ست که می‌تونه سیستم ایمنی بدن شما رو در مقابل غذا‌ی کشورهای دیگه بالا ببره.
اگه اسهال داشتین برنامه غذایی خودتون رو عوض کنین؛ نگران نباشین بعد ۲۴ ساعت بدنتون به‌حالت عادی برمی‌گرده، برای یک روز از غذا‌های نرم مانند برنج، نان تست بدون کره، سیب زمینی آب‌پَز و چای کم‌رنگ استفاده کنید و با خودتون تکرار کنید که فردا احساس بهتری دارین.
اگه مدفوع شما همچنان رقیق بود، مقدار زیادی آب و مایعات بنوشین تا آب از دست رفته بدنتون جبران بشه. موز برای جایگزین کردن پتاسیم از دست رفته بدن و بهبود اسهال موثره.
اگه تب‌تون بیش از ۳۸ درجه بود، خودسرانه داروهای تب‌بر استفاده نکنین؛ مخصوصا اگه کودک‌تون دچار اسهال و تب بالا شد، حتما به مراکز پزشکی مراجعه کرده و کودک‌تون رو تحت مراقبت‌های پزشکی‌ قرار بدین.

یبوست

در این شرایط ورزش کنین و از مواد سبوس‌دار، میوه‌های خام، سبزی‌های برگ‌دار و آلو استفاده کنین.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button