هزینه سفر به ترکیه، هر آنچه باید برای سفر به ترکیه بدانیم

2

ترکیه یکی از کشورهای توریستی جهان است که سالانه گردشگران از کشورهای مختلف برای دیدن این کشور زیبا به آن سفر می‌کنند. همسایگی ترکیه با ایران باعث شده که بیشتر ایرانیانی که می‌خواهند به خارج از کشور سفر کنند، این کشور را در اولویت انتخاب خود قرار دهند. در این بین هزینه سفر به ترکیه یکی از چالش‌های سفر است که مسافران دوست دارند قبل از اقدام به مسافرت از آن با خبر شوند. سفر به ترکیه کرونا، خطرات سفر به ترکیه، محدودیت سفر به ترکیه، مدارک لازم برای سفر به ترکیه، شرایط پاسپورت برای سفر به ترکیه، سفر به ترکیه در شرایط کرونا، هزینه سفر به ترکیه، تور سفر به ترکیه، سفر به ترکیه با خودروی شخصی و …. نکاتی است که در این مقاله به آنها می‌پردازیم. آخرین تغییرات در مورد شرایط سفر به ترکیه در کرونا را هم می‌توانید از لینک داده شده مطالعه کنید. با ما همراه باشید.

خرید بلیط هواپیما استانبول

شما می‌توانید برای سفر به ترکیه و استفاده از تور استانبول از طریق شماره تلفن‌های ۰۲۱۴۳۶۳۵۰۰۰ و یا ۰۹۱۲۲۰۴۶۲۷۶ با کارشناسان فلاوینگو مشاوره کنید.

پل بسفر استانبول

هزینه سفر به ترکیه چقدر است؟

ازآنجایی ‌که ترکیه یکی از کشورهای همسایه‌ی ما است و با این کشور مرز مشترک داریم، انتخاب‌های مختلفی برای سفر به این کشور پیش روی ماست. اولین راهی که برای مسافرت به ذهنمان می‌رسد، مسافرت با هواپیماست. هزینه‌ی بلیت هواپیمای رفت و برگشت برای استانبول قبل از کرونا با توجه به زمان مسافرت  از یک میلیون تومان تا پنج میلیون تومان متغیر بود. این هزینه تقریباً برای بلیت هواپیمای آنتالیا هم صادق بود. اگر می‌خواهید به این روش به ترکیه سفر کنید، قسمت‌های بعدی را دنبال کنید که در آن بیشتر درباره‌ی مسافرت بدون تور توضیح خواهیم داد.

دومین روش سفر به ترکیه، استفاده از تور است که بیشتر مسافران ترجیح می‌دهند با تور به ترکیه سفر کنند. عموماً شرکت‌های مسافربری بلیت‌های هواپیما و همچنین هتل‌های مختلفی را در ترکیه از قبل برای مدت بلند، مثلاً برای یک سال خریداری می‌کنند. درنهایت هزینه سفر به ترکیه برای مسافران بسیار ارزان‌تر خواهد بود. در بیشتر موارد مشاهده شده است که قیمت تور با تمام امکانات حتی از قیمت بلیت هواپیما ارزان‌تر است.

قیمت تور ترکیه در فصول مختلف سال نوسان زیادی دارد و دلیل آن تفاوت در میزان تقاضای مشتریان است. برای مثال در فصول سرد سال که استفاده از آب دریا و ورزش‌های آبی در این شهر ممکن نیست، قیمت تورهای آنتالیا بسیار پایین است و حتی می‌توانید با پرداخت یک و نیم میلیون تومان به آنتالیا سفر کنید. تور استانبول هم که محبوب‌ترین تور این کشور است قیمت‌های بعضاً خیلی بالایی دارد. البته تور بعضی از شهرهای توریست پذیر ترکیه دارای قیمت ثابتی است؛ مثلاً شهر وان که در نزدیکی مرز ایران قرار دارد، در اکثر فصول سال دارای قیمت تور ثابتی است و شما می‌توانید با پرداخت حدود شش صد هزار تومان تا یک‌میلیون تومان از شهر تبریز به این شهر سفر کنید و در آنجا ۳ روز اقامت داشته باشید. شهر وان به ‌تازگی به مرکز خرید ایرانیان تبدیل شده است و چون در این شهر نمایندگی بیشتر برندهای وسایل خانگی و پوشاک قرار دارند، ایرانیانی که فقط قصد خرید از این کشور را دارند به این شهر سفر می‌کنند. معمولاً در فصول مختلف سال (مثلاً اول پاییز و بهمن‌ماه) تخفیفات باور نکردنی شامل اجناس این شهر می‌شود و ایرانیان بسیاری روانه‌ی مسافرت به این شهر می‌شوند.

سفر به استانبول بدون تور

اگر بخواهید بدون تور به استانبول سفر کنید، چند راه پیش رو دارید. اول اینکه با خودروی شخصی به این شهر سفر کنید که در قسمت بعد به ‌صورت مفصل درباره‌ی آن صحبت خواهیم کرد. برای مسافرت با اتوبوس به این شهر باید حدود ۲۰۰ هزار تومان بپردازید. همچنین مسیر اتوبوس تهران به استانبول حدود ۳۶ ساعت طول می‌کشد که به مقصد برسد و این جدا از زمان تلف‌شده در مرز دو کشور است که در فصول پر سفر این زمان ممکن است بیشتر هم شود. سفر به ترکیه در نوروز ممکن است از این طریق طاقت فرسا باشد. البته در سفر با اتوبوس و خودروی شخصی هم همین مشکل را داریم و مشکل ترافیک محدود به مرز می شود. پس اگر قصد دارید با اتوبوس به ترکیه سفر کنید، وسایل سرگرمی کافی برای مدت سفر با خود به همراه داشته باشید.

راه بعدی استفاده از پروازهای هواپیمایی است. وضعیت خرید بلیت هواپیما استانبول در فصول مختلف سال متفاوت است و قبل از کرونا قیمت بلیت رفت و برگشت هوایی از حدود یک میلیون و دویست هزار تومان شروع می‌شود. سفر در مهر ماه، تقریبا ارزانترین زمان برای سفر به ترکیه است. در سفر بدون تور شما باید همه‌ی جوانب را از قبل تدارک دیده باشید که مهم‌ترین آن‌ها، مسئله‌ی اقامتگاه است. اگر بخواهید برای مدت حدود ۵ روزه هتل رزرو کنید، بسته به کیفیت هتل از حدود پانصد هزار تومان به بالا باید هزینه کنید. همچنین اگر به همراه دوستان و آشنایان سفر می‌کنید و تعدادتان زیاد است، می‌توانید مثل شمال خودمان خانه را به صورت دربست اجاره کنید که قیمت‌ها از حدود صد لیر ترکیه شروع می‌شود. البته یک پیشنهاد اساسی دیگر این است که در صورت داشتن توانایی مالی به خرید خانه در ترکیه بپردازید. به این ترتیب می توانید اقامت ترکیه دائم یا موقت را به دست آورید. تمام جزئیات و مراحل انجام این کار در لینک داده شده، بیان شده است.

سفر به ترکیه کرونا

برای سفر به ترکیه در شرایط کرونا باید بدانید که قبل از حضور در پای پرواز باید تست کرونا را داده باشید. در واقع مدرکی که در شرایط کرونا به مدارک لازم برای سفر به ترکیه اضافه شده است، گواهی تست منفی کرونا است که باید از مراکز مجاز که توسط شرکت های هواپیمایی اعلام می‌شود گرفته شود. شما باید پاسخ تست منفی کرونای خود را که حداکثر در بازه زمانی ۷۲ الی ۹۶ ساعت قبل از پرواز انجام شده است، با مهر و سربرگ آزمایشگاه های مجاز به کانتر فرودگاه تحویل دهید. ایرلاین ماهان یکی از شرکت هایی است که در حال حاضر پروازهای بین تهران و ترکیه را انجام می دهد.

لیست آزمایشگاه‌های مورد تأیید ایرلاین ماهان

 

نام مرکزآدرستلفن
بیمارستان رسالتتهران، بزرگراه رسالت، ابتدای پل سید خندان، نبش خیابان ابوذر غفاری۰۲۱۲۲۸۶۲۰۱۸
بیمارستان عرفان نیایشتهران، بزرگراه نیایش غرب، بعد از بلوار کبیری طامه، خیابان امام حسین، تقاطع بهار۰۲۱۴۹۷۹۶۰۰۱
بیمارستان پارستهران، بلوار کشاورز، خیابان عبدالله زاده، کوچه رستاک، پلاک ۶۷۰۲۱۸۸۹۶۰۰۵۱
آزمایشگاه ونکتهران، بزرگراه شهید حقانی، بین جهان کودک و گاندی، پلاک ۶۷۰۲۱۸۸۶۷۱۵۲۱
آزمایشگاه پاتوبیولوژی آرادکرج، جهان شهر، خیابان بهشتی۰۲۶۳۴۴۴۰۲۷۷
آزمایشگاه و پاتولوژی نیلوشیراز، بلوار زند، ابتدای خیابان هفت تیر (بیست متری سینما)۰۷۱۳۲۳۳۷۰۶۳
آزمایشکاه مرکزی جهاد دانشگاهیمشهد، میدان ده دی، خیابان رازی غربی۰۵۱۳۸۵۴۰۰۰۰
آزمایشگاه آذرمهراصفهان، خیابان کاشانی، روبروی اورژانس بیمارستان کاشانی۰۳۱۳۲۳۴۱۱۶۲
آزمایشگاه بوعلیقم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچه ۳۴۰۲۵۳۷۷۴۹۰۵۱

دقت کنید که قبل از حضور در آزمایشگاه، با آنها تماس بگیرید و دوباره از قابل قبول بودن نتایج انها برای ایرلاین ماهان، اطمینان حاصل کنید. چون ممکن است که گاهی قرارداد بین ایرلاین و آزمایشگاه به هر دلیلی لغو شود.

با توجه به اهمیت بخش گردشگری برای دولت ترکیه، تمهیدات زیادی برای ادامه فعالیت این بخش در ترکیه اتخاذ شده است تا مسافران بتوانند در یک فضای بهداشتی و دور از ویروس کرونا، به گردش در ترکیه بپردازند. در این راستا همه هتل ها و محل های تفریحی ملزم به رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی خاصی شده‌اند. بنابراین سفر به ترکیه در ایام کرونا با امنیت و آرامش خاصی همراه خواهد بود هر چند نمی‌توان احتمال وجود خطر را صفر دانست.

البته متأسفانه هزینه سفر به ترکیه در دوران کرونا به دلیل افزایش نرخ بلیط هواپیما بیشتر شده است. در حال حاضر قیمت بلیط هواپیما تهران به استانبول به چیزی در حدود ۸ تا ۲۵ میلیون تومان برای یک سفر رفت و برگشت رسیده است.

استانبول

سفر به ترکیه با قطار

راه دیگری هم که برخی ممکن است به آن علاقمند باشند استفاده از قطار است. قطار تهران استانبول با سفری ۴۸ ساعته شما را از تهران به استانبول خواهد رساند. این قطار از شهرهای زنجا، تبریز و شهر وان در ترکیه عبور می کند. جاذبه های گردشگری وان ترکیه را می‌توانید در لینک داده شده ببینید.

هزینه سفر به ترکیه با ماشین شخصی

سفر با خودروی شخصی تفاوت‌هایی با دیگر انواع سفر دارد و شما می‌توانید از مسیر لذت ببرید، هر جا خواستید بیشتر بمانید یا بعضی مقصدها را کلاً حذف کنید.

اگر شما از تهران قصد سفر به ترکیه را داشته باشید، باید حدود ۶۵۰ کیلومتر تا تبریز برانید. از تبریز شما ۳ گزینه‌ی مختلف برای ورود به ترکیه دارید. ۱ – مرز بازرگان ۲- مرز رازی در نزدیکی شهر خوی آذربایجان غربی ۳ – مرز سرو در نزدیکی شهر ارومیه

انتخاب بین این ۳ گذرگاه بستگی به مقصد شما دارد ولی تقریباً بهترین گذرگاه خروجی همان مرز بازرگان است. اگر قصد دارید به استانبول سفر کنید، حدود ۱۵۰۰ کیلومتر تا استانبول را باید برانید. قبل از سفر باید توجه داشته باشید که این‌گونه سفر هزینه‌های جدایی دارد. کسانی که می‌خواهند در خاک ترکیه رانندگی کنند باید گواهینامه‌ی خود را بین‌المللی کنند. برای این کار حدود ۱۱۹ هزار تومان باید بپردازید. برای کاپوتاژ کردن یا همان دریافت پلاک بین‌المللی باید حدود ۳۶۰ هزار تومان پرداخت کنید.

مهم‌ترین قسمت هزینه سفر به ترکیه با خودروی شخصی، هزینه‌ی بنزین است. بنزین در ترکیه قیمت شناوری دارد و با توجه به قیمت جهانی بنزین ممکن است قیمت مختلفی داشته باشد. ولی قیمت حدودی بنزین در ترکیه حدود ۶ لیر یا بیشتر است.

شما می‌توانید قبل از خروج از مرز باک خود را پر کنید تا قسمتی از مسیر را با بنزین ایران سفر کنید، ولی بعضی از اوقات، اگر باکتان کاملاً پر باشد، در مرز ترکیه مابه‌التفاوت قیمت بنزین را از شما دریافت خواهند کرد و این کار برای جلوگیری از قاچاق بنزین صورت می‌گیرد. البته اگر خودروی دوگانه‌سوز دارید می‌توانید به راحتی کپسول گاز خود را کاملاً پرکنید.

همچنین در سفر به ترکیه با خودروی شخصی این نکته را به یاد داشته باشید که در ترکیه بنزین با اکتان های مختلفی ارائه می‌شود و بهتر است از بنزین با اکتان ۹۵ سوخت گیری کنید.

هزینه یک وعده غذا در استانبول

استانبول شهری با کافه‌های معروف و غذاهای مخصوص به خودش است. مخصوصاً کباب‌های مختلفی که مخصوص استانبول است و در هر کجای دیگر جهان به کباب ترکی یا استانبولی معروف هستند. هزینه‌ی غذا در استانبول بستگی به رستورانی دارد که می‌روید ولی به‌طورکلی رستوران‌های معمولی غذاهایی حدود ۲۰-۲۵ لیر دارند. حتی در رستوران‌های زنجیره‌ای معروف مثل مک دونالد می‌توانید با پرداخت ۲۵ لیر غذای مناسبی را میل نمایید. ولی اگر غذای بهتر و کامل‌تری می‌خواهید، یک وعده غذای با کیفیت حدود ۶۰ الی ۱۰۰ لیر هزینه دارد. البته رستوران‌های مجلل تر نیز در این شهر وجود دارند که برای یک وعده غذا باید بالای ۴۵۰ لیر بپردازید. در صورتی که در سفر به استانبول به سرتان زد که به خرید ملک در استانبول بپردازید از لینک داده شده می‌توانید اطلاعات خوبی در این مورد پیدا کنید.

خطرات سفر به ترکیه

ترکیه کشور امن و توریستی است و برای حفظ رتبه‌ی خود در صنعت توریستی، هزینه‌ی زیادی انجام می‌دهد. ولی برای سفر به هر کشور حتی امن، باید حواسمان جمع باشد؛ مثلاً در سفر با خودروی شخصی سعی کنید از جاده‌های اصلی استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود روزها را در جاده‌ها رانندگی کنید و حتی‌الامکان از رانندگی در شب خودداری کنید.

مورد دیگر مراقبت از سرقت وسایل ارزشمند مانند گوشی و پول است. بالطبع در هر کشوری افراد خوب و بدی وجود دارند و در مناطق توریستی سارقان در کمین هستند که وسایل مسافران را در فرصت مناسب بدزدند. باید تمام حواستان را جمع کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید و کامتان تلخ نشود.

برای سفر به ترکیه چه بپوشیم؟

برای سفر به ترکیه باید قبل از سفر لباس‌های مناسب را بردارید. اگر در فصل زمستان به ترکیه سفر می‌کنید باید لباس‌های گرم کافی همراه داشته باشید. ولی عموماً در فصول گرم که بیشتر ایرانیان به ترکیه سفر می‌کنند، باید لباس‌های سبک همراه داشته باشند. شما کنار ساحل آزادید لباس شنا و لباس‌های مخصوص این ناحیه را بپوشید. البته این قانون فقط مخصوص ساحل است و در بقیه مناطق باید لباس مناسب پوشیده باشید.

در کل شهر می‌توانید لباس‌های کوتاه و راحتی بپوشید ولی اگر می‌خواهید از مساجد ترکیه دیدن کنید باید لباس پوشیده و بلند بپوشید. خانم‌ها باید لباس آستین‌بلند، شلوار یا دامن بلند بپوشند و آقایان هم نباید با شلوارک وارد این مکان‌ها شوند.

تنگه بسفر استانبول
تنگه بسفر که دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول را از هم جدا می کند

مدارک لازم برای سفر به ترکیه

غیر از گواهی تست منفی کرونا، اولین مدرک مهم برای سفر به ترکیه پاسپورت است. اگر پاسپورت ندارید هرچه زودتر برای دریافت آن اقدام کنید. هزینه‌ی دریافت پاسپورت حدود صد و هشتاد هزار تومان است. ویزا است ولی با توجه به توافقاتی که بین ایران و ترکیه انجام شده است، برای مسافرت به ترکیه شما نیاز به دریافت ویزا ندارید. البته در اینجا منظور ما پاسپورت ایرانی است. خوب است بدانید با توجه به قوانین جدید ترکیه شما می‌توانید با خرید ملک در ترکیه، پاسپورت ترکیه را به دست آورید و به شهروند رسمی این کشور تبدیل شوید. به شرط اینکه خانه شما حداقل ۲۵۰ هزار دلار قیمت داشته باشد و این مبلغ را به صورت نقد پرداخت کرده باشید. البته شما می‌توانید با مبالغ کمتر و در حدود ۳۰ هزار دلار هم در ترکیه خانه بخرید ولی فقط حق اقامت موقت ترکیه را به شما خواهند داد و اقامت دائم و پاسپورت این کشور به شما تعلق نخواهد گرفت. مزایای پاسپورت ترکیه و یا مهاجرت به ترکیه فراوان است. در لینک داده شده و همچنین در مطلب کشورهای بدون ویزا با پاسپورت ترکیه، توضیحات مفصلی در این باره داده شده است.

برای اخذ پاسپورت ترکیه می‌توانید به طور رایگان از طریق شماره تلفن‌های ۰۲۱۴۳۶۳۵۰۰۰ و یا ۰۹۱۲۲۰۴۶۲۷۶ با کارشناسان فلاوینگو مشاوره کنید.

یکی دیگر از هزینه‌های سفر به ترکیه، پرداخت عوارض خروج از کشور است. عوارض خروج از کشور برای بار اول  ۲۶۴ هزار تومان، برای بار دوم در یک سال ۳۹۶ هزار تومان  و برای بار سوم و بالاتر ۵۲۸ هزار تومان است. این هزینه‌ها را می‌توانید از طریق اپلیکیشن های مختلف پرداخت کنید.

شرایط پاسپورت برای سفر به ترکیه

برای سفر به ترکیه پاسپورت شما باید ۶ ماه حداقل تاریخ اعتبار داشته باشد. هر ایرانی می‌تواند با داشتن پاسپورت ۹۰ روز را در ترکیه اقامت داشته باشد. حتما قبل از مراجعه به مرز تاریخ اعتبار پاسپورتتان را بررسی کنید. در مجموع باید بدانید که هزینه سفر به ترکیه در سال ۹۹ نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است ولی مهمترین دلیل این افزایش، زیاد شدن قیمت بلیط هواپیما ترکیه است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. رضا می گوید

    سلام
    فهرست ازمایشگاه ها را به روز نمایید تغییر کرده است

  2. مهدی می گوید

    برا رفتن ده روزه از مشهد تا استانبول رفت و برگشت فقط بنزین لطفا بگین چقدر میشه .اونم از مرز تا استانبول و برعکس تا مرز ..

Call Now Button