جذاب ترین فستیوال های ژاپن

جشن‌های سنتی ژاپن مانند جشن شکوفه های گیلاس ژاپن، مراسم آتش بازی در ژاپن، جشن سانجا، عید ژاپن، جشن تکلیف ژاپن، فستیوال هنری ژاپن و … زبانزد گردشگرانی است که از این کشور بازدید می‌کنند. در این مطلب به مهمترین فستیوال های ژاپن می‌پردازیم تا بتوانید در صورت سفر به این کشور، برنامه ریزی مناسبی برای شرکت در آنها داشته باشید.

ژاپن یا سرزمین خورشید کشوری در شرق آسیا و در کنار اقیانوس آرام است. این کشور که از 6852 جزیره کوچک و بزرگ تشکیل شده و تنها 340 جزیره از تمام این جزایر بیش از یک کیلومتر مربع وسعت دارند. این کشور در منطقه ای زلزله خیز واقع شده و در سال بیش از 1500 زلزله با قدرت های متفاوت را تجربه می کند که البته نوع ساختمآن‌ها و شهر سازی ژاپن و استفاده از جدید ترین و پیشرفته ترین تکنولوژی ها به آن‌ها اجازه می دهد که این زلزله ها را بدون تلفات جانی و مالی پشت سر بگذارند. ژاپن ترکیبی از نوآوری و تکنولوژی به همراه سنت و آداب رسوم قدیمی است. آداب و رسوم در ژاپن جایگاه والایی دارند و از کودکی به فرزندانشان قانون مداری، نظافت شخصی و عمومی و همچنین سخت کوشی را یاد می دهند. در ادامه با معرفی مهمترین فستیوال های ژاپن با شما هستیم.

فستیوال برف و یخ ژاپن در ساپورو

جشنوارۀ برف و یخ ژاپن هر سال در ماه فوریه در شهر ساپورو (Sapporo) برگزار می شود و طی آن هنرمندان مجسمه هایی از افراد معروف می‌سازند و به نمایش می گذارند  که به طور معمول در رسانه های جهان از جمله صدا و سیمای ایران نیز تصاویری از آن منتشر می‌شود. مجسمه های غول پیکر یخی با ارتفاع نزدیک به ۱۵ متر در این فستیوال زمستانی در هنگام شب به کمک نور تصاویر خیره کننده‌ای می‌آفریند و سالانه نزدیک به ۲ میلیون نفر را برای دیدار خود راهی شهر ساپورو می‌کند. سابقه این جشن به سال ۱۹۵۰ و بازی ساده دانش آموزان برای ساخت آدم برفی بر می‌گردد. این فستیوال به مرور زمان گسترش پیدا کرد و در حال حاضر در محل‌های دیگری هم مراسمی شبیه به آن برگزاری می‌شود.

مطالب مرتبط

برای بازدید از این فستیوال باید ویزا ژاپن را اخذ کنید و یا به دنبال استفاده از تور ژاپن باشید. خاطرتان باشد که هنگام رفتن لباس‌های گرم زمستانی خود را هم با خود ببرید. استفاده از سرگرمی‌هایی مانند سرسره یخی بدون استفاده از لباس‌های گرم و ضخیم تقریباً غیر ممکن است.

فستیوال زمستانی یخ ژاپن
فستیوال زمستانی یخ در ژاپن

مراسم آتش بازی در ژاپن

در خیلی از کشورها مراسم آتش بازی انجام می شود از جمله کشور خودمان. حتماً می‌دانید که این مراسم در ایران به نام چهارشنبه سوری معروف است. متأسفانه در ایران این کار به زیبایی که در کشورهایی ماندد ژاپن هست، انجام نمی‌شود. در فصل تابستان در ژاپن جشنواره‌های آتش بازی زیادی برگزار می شود که صحنه‌های خیره کننده ای رقم می زند. شما هم اگر فرزندی دارید که می‌خواهید شادابی و جذایت را در او به اوج برسانید، حضور در جشنواره های ژاپنی آتش بازی، یک پیشنهاد بسیار جذاب است.  آتش بازی رود سومیدا، آتش بازی خلیج توکیو و آتش بازی جینگوگایئن سه آتش بازی بزرگ توکیو هستند.

مراسم آتش بازی در ژاپن
مراسم آتش بازی در ژاپن

جشن شکوفه های گیلاس ژاپن

جشن شکوفه های گیلاس ژاپن یا هانامی (Hanami) یک سنت طولانی برای گرامی داشتن زیبایی گلها و تماشای آنهاست. یکی از معروفترین شکوفه ها که در سراسر ژاپن یافت می شود، شکوفه های گیلاس یا همان ساکورا(Sakura) در زبان ژاپنی است. هر سال در ماه های مارس و آوریل که همان فروردین و اردیبهشت است، فستیوال هایی برگزاری می شود و مردم با حضور در مکان های عمومی پر از شکوفه های زیبای گیلاس به خوشگذرانی و شکرگزاری این نعمت می پردازند. اهمیت جشن شکوفه های گیلاس در فرهنگ ژاپنی به حدی است که اخبار درجه باز شدن شکوفه ها به طور مرتب در این دو ماه به اطلاع مردم رسانده می شود. جالب است بدانید که سرعت خط شکفتن شکوفه های گیلاس از جنوب به شمال ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر در روز است. یعنی در روز حدود ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر از درختان گیلاس موجود در مسیر جنوب به شمال ژاپن، شکوفه می دهند. پارک اینوکاشیرا، پارک اوئنو، پارک شینجوکو گیوئن و پارک سومیدا بیشترین و زیباترین پارک های توکیو از نظر داشتن شکوفه های گیلاس و برگزاری جشن هستند.

جشن شکوفه های ژاپن
جشن شکوفه های ژاپن

جشن سانجا

شهر توکیو پایتخت ژاپن، هر ساله در سومین جمعه،شنبه و یکشنبه ما می میلادی برگزار می‌شود و دسته‌های نمایشی به ارائه هنر خود  در معبد آساکوسا می‌پردازند. هر ساله صحنه های زیبا و جالبی از این جشن در خبرگزاری های جهان مخابره می شود که در آن زنان و مردان هنرمند با نظمی دقیق و جالب به ارائه هنرهای نمایشی می پردازند.

جشن سانجا
جشن سانجا در توکیو
در صورت تمایل به مشاوره با کارشناسان مجرب عالی گشت با شماره تماس ۴۳۶۳۵۰۰۰-۰۲۱ و یا با شماره تماس 09127711693 تماس حاصل فرمایید

جشن تکلیف ژاپن

در دومین دوشنبه ( روز بعد از تعطیلات هفتگی) ماه ژانویه در هر سال جشن تکلیف ژاپن برای دختران و پسرانی که به ۲۰ سال رسیده اند، برگزار می‌شود. در این روز جوانان به طور رسمی رسیدن خود به سن بلوغ را اعلام می‌کنند و این روز را که در زبان ژاپنی سی جین نوهی(Sei jin no Hi) نامیده می‌شود، جشن می‌گیرند.در صبح این روز دختران ژاپنی با پوشیدن کیمونوهای گران قیمت و بسیار زیبا و پسران با پوشیدن لباس‌های رسمی ژاپن در مجامع عمومی حضور پیدا می‌کنند. در بعد از ظهر همان روز هم با همان لباس‌ها به معابد و مکان های مقدس میٰ‌روند و با انجام کارهای عبادی و نوشتن آرزوهای خود، از خداوند می‌خواهند که آنها را سعادتمند کند. در صورتی که در ایام نوروز در ژاپن حضور داشته باشید، حتماً در کوچه و خیابان یا معابد، این دختران و پسران به چشم شما خواهد خورد. در گذشته برداشتن بکارت دختران هم در این روز مرسوم بوده است ولی در حال حاضر این رسم خیلی جدی گرفته نمی شود.
جشن تکلیف ژاپن
جشن تکلیف دختران ژاپنی

فستیوال گانجیتسو

 

گانجیتسو(Ganjitsu) در زبان ژاپنی به معنای سال نو است. ژاپنی ها هم مانند خیلی از مسیحیان، ابتدای سال نو میلادی را که روز ۱ ژانویه است، جشن می گیرند. در ژاپن ۳ روز اول سال تعطیل است و انواع جشن های گانجیتسویی در سراسر کشور برگزار می شود. ژاپنی ها هم مانند ما ایرانی ها که نوروز را برای شادابی روح و جسم خود می دانیم و آن را به فال نیک می گیریم معتقدند که باید جشن گانجیتسو را به خوبی برگزار کنند و از خداوند طلب خیر برای سال جدید کنند. شما هم می توانید در ابتدای سال نوی میلادی با حضور در ژاپن با آنها در این جشن شریک شوید.

گانجیتسو
جشن گانجیتسو در ژاپن

 

جشنواره تننو

جشنوارۀ تننو در ماه ژوئن و در شهر تسوشیما برگزار می شود. در این جشنواره قایق ها را با فانوس ها تزئین می کنند و این قایق ها طول رودخانه تننو را می پیمایند. این جشن سابقه ای ۶۰۰ ساله دارد و در دو روز متوالی چراغانی شبانه انجام می‌شود. در این جشن دوازده قایق به همراه ۴۰۰ فانوس کاغذی زیبا به سمت رود تننو در پارک تننو کاوا می‌روند.

جشن دختران

جشن عروسک ها یا جشن دختران با نام ژاپنی هیناماتسوری (雛祭り Hinamatsuri ) هر ساله در روز سوم ماه مارس برگزار می شود و مردم به شکر گزاری برای رشد سلامتی دخترانشان می پردازند. سابقه این جشن به قرن ۱۱ میلادی می رسد که در دوره امپراطوری ژاپن هر خانواده ای که دختر داشتُ عروسکهای خاص و زیبایی تهیه می کرد و آنها را در یک پلکان هفت تایی قرار می دادند. در بالاترین پلهُ دو عروسک از امپراطور و ملکهُ در پله بعدی سه خدمتکار خانم، در طبقه بعد پنج مرد موسیقیدان برای شاد کردن امپراطور و ملکه، در طبقه بعدی دو وزیر برای انجام امور مختلف قرار می گرفت. این پلکان مدتی مانده به روز سوم ماه میلادی در گوشه هر خانه برپا می شود.

جشن دختران ژاپن
عروسک های جالب جشن هیناماتسوری
برای سفر به  کشور ژاپن باید ویزای مخصوص به این کشور را تهیه نمایید. شما می توانید از خدمات فلاوینگو برای دریافت ویزا ژاپن استفاده کنید.
در صورت تمایل به مشاوره با کارشناسان مجرب عالی گشت با شماره تماس ۴۳۶۳۵۰۰۰-۰۲۱ و یا با شماره تماس 09127711693 تماس حاصل فرمایید

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.

Call Now Button