پرداخت عوارض خروج از كشور و هر آنچه نیاز است درباره آن بدانید

در مسافرت خارج از کشور یکی از مواردی که حتماً باید به آن توجه کرد عوارض خروج از کشور است. عوارض خروج از کشور چیست؟ مبلغ آن چقدر است؟ چگونه باید پرداخت شود؟ و سؤالاتی دیگری که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کند. در این مطلب سعی داریم تا توضیح مناسبی در مورد عوارض خروج از کشور و مسائل مربوط به آن به شما ارائه دهیم. با عالی گشت همراه باشید.

عوارض خروج از کشور چیست

عوارض خروج از کشور در واقع هزینه ای است که کشورهای گوناگون به عناوین مختلف در هنگام خروج افراد از مرزهایشان از آن‌ها دریافت می کنند. معمولاً هزینه و عوارض پرواز نیز وجود دارد که آن را در قیمت بلیت هواپیما لحاظ می کنند. طبق قانون ایران هنگام خروج از کشور باید عوارض خروج بپردازید. این خروج می تواند از طریق مرز هواپیمایی، زمینی و یا دریایی باشد که هر کدام عوارض مخصوص به خود را دارد.

در سال های جنگ ایران با مشکلات و مسائل اقتصادی زیادی روبرو بود. مجلس در آن زمان تصمیم می گیرد برای جبران قسمتی از کسری بودجه از کسانی که می خواهند از کشور خارج شوند عوارض دریافت کند و قانون پرداخت عوارض خروج از کشور را به تصویب می رساند. این قانون پس از جنگ هم پا بر چا ماند و هر سال در زمان تعیین بودجه مبلغ آن اعلام می شود.

هزینه عوارض خروج از کشور در سال 98 به چه میزان است

مبلغ عوارض خروج از کشور در سال 1397 مبلغ عوارض خروج از کشور افزایش قابل توجهی داشت؛ و طبق قانونی که در این سال تصویب شد این عوارض بر اساس نوع سفر که زیارتی یا سیاحتی است و تعداد دفعات خروج از کشور تغییر می کند. از مهم ترین تغییرات قانون عوارض خروج در سال 97 افزایش پلکانی میزان عوارض خروج بود. این اعداد در سال 1398 با تغییرات اندکی همراه بود و اصلاحاتی بر روی آن انجام شد. عوارض خروج برای سال 98 به شرح زیر است

برای اولین بار خروج از کشور برای سفرهای سیاحتی باید مبلغ 220000 تومان به عنوان عوارض خروج از کشور پرداخت کنید. برای بار دوم باید مبلغ 330000 تومان و برای بار سوم و بیشتر به عدد 440000 تومان پرداخت کنید.

سفرهای زیارتی خود به دو نوع حج و عتبات تقسیم می شود.

هزینه عوارض خروج از کشور برای حج تمتع و عمره برای بار اول 110000 تومان، برای بار دوم 165000 تومان و بار سوم و بیشتر مبلغ 220000 تومان به عنوان عوارض خروج از کشور باید پرداخت کنید.

سفر عتبات شامل قانون متفاوتی است و برای خروج از طریق مرز هوایی باید مبلغ 37500 تومان پرداخت کنید و اگر این سفر از طریق گذر از مرز دریایی یا زمینی باشد مبلغ عوارض خروج از کشور 12750 تومان است.

این عوارض به صورت هر سفر و به هر مقصدی برای طول یک سال تعیین می شود. به عنوان مثال اگر شما در یک سال ابتدا به روسیه سفر کنید، سپس به حج عمره بروید. برای سفر سوم خارجی با استفاده از هواپیما و عبور از مرز هوایی به زیارت عتبات عالیات بروید و در انتهای سال به ارمنستان سفر کنید عوارض خروج از کشور برای شما به این صورت محاسبه می شود که برای سفر اول مبلغ 220000 تومان باید پرداخت کنید. برای سفر دوم 165000 تومان، برای سفر سوم 37500 تومان و برای سفر چهارم مبلغ 440000 تومان به عنوان عوارض خروج از کشور بپردازید.

جدول عوارض خروج از کشور برای مرز هوایی

نوع مسافربار اولبار دومبار سوم و بیشتر
مسافران عادی220000330000440000
زائران حج تمتع و عمره110000165000220000
زائران عتبات37500

 

معافیت های پرداخت عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور نیز معافیت هایی برای افراد متفاوت دارد.

بر اساس تبصرۀ ماده 45 قانون مالیات بر ارزش افزوده افراد زیر از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند.

1- زائرین اربعین که از طریق مرزهای زمینی به زیارت عتبات عالیات می روند. (تاریخ این معافیت از 24 شهریور 98 آغاز و 12 آبان پایان می یابد.)

2- دارندگان گذرنامۀ سیاسی و خدمت

3- دارندگان وسایل نقلیه عمومی زمینی، دریایی و خطوط پروازی

4- دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور (دارندگان اجازه خروج دانشجویی)

5- دارندگان پروانۀ گذر مرزی

6- جانبازانی که برای معالجه به کشورهای دیگر اعزام می شوند

7- ایرانیان مقیم خارج از کشور دارای گذرنامۀ شغلی از وزارت کار و امور اجتماعی هستند.

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

این روزها با استفاده از تکنولوژی و روی کار آمد دولت الکترونیک دیگر خبری از صف های طولانی در مرز ها و فرودگاه ها نیست و به صورت غیر حضوری و اینترنتی می توان عوارض خروج از کشور را پرداخت کرد

برای این کار نیاز است که وارد وب سایت بانک ملی (BMI.IR) یا وب سایت پرداخت الکترونیک سداد شوید و کار پرداخت را به راحتی انجام دهید. همچنین پرداخت الکترونیک سداد با همکاری نیروی انتظامی و سازمان امور مالیاتی کشور سامانۀ پرداخت عوارض خروج از کشور را از طریق موبایل عملیانی کرده اند. برای این کار نیاز است که اپلیکیشن ایوا را نصب و از آن استفاده کنید. برای دریافت این اپلیکیشن کافی است عدد 1 را به 200044 دریافت نمایید. پس از دریافت اپلیکیشن با وارد کردن کد ملی به راحتی عوارض خروج را پرداخت کنید و رسید آن را دریافت نمایید.

. حال اگر به هر دلیلی نتوانستید به صورت غیر حضوری این کار را انجام دهید. می توانید برای این کار به شعب مرزی بانک ملی مراجعه کنید و یا از کیوسک های بانک ملی در فرودگاه بین المللی امام خمینی استفاده کنید. برای استفاده از این کیوسک ها لازم است که اطلاعات فردی، شماره ملی و یک ایمیل فعال را در سامانه ثبت کنید تا اطلاعات مربوط به پرداخت عوارض خروج از کشور برای شما فرستاده شود.

همچنین کانترهای ویژه پرداخت عوارض در فرودگاه ها مستقر هستند و با داشتن کد ملی و استفاده از کارت شتاب و شماره تلفن همراه می توانید مبلغ مورد نظر را پرداخت نمایید.

زمان مورد نیاز برای تائید پرداخت عوارض خروج از کشور حداکثر 20 دقیقه است و پس از آن می توانید با ارائه مدارک شناسایی به افسر ادارۀ گذرنامه از مرز عبور کنید.

عوارض خروج از کشور برای کودکان

سن هیچ تأثیری در پرداخت مبلغ عوارض خروج از کشور ندارد و برای هر نفر پرداخت آن لازم و اجباری است. پس حتی کودکان زیر دو سال هم باید عوارض خروج از کشور پرداخت کنند.

شما برای پرداخت عوارض خروج از کشور چه کرده اید؟ مراحل پرداخت عوارض از نظر شما چگونه بوده است. تجربیات و نظرات خود را ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.

Call Now Button